Har to dalsøkk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    1639941223615.png

    Har dalsøkkene over noe med rommet på 6m2 å gjøre? Tenkte å dele av med vegg og skyvedør der.

    1639941258647.png



    Tenke på noe i denne retningen. Hvis det ikke hjelper så gidder jeg ikke.

    1639941284955.png
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.963
    Sted
    Tårnåsen
    Er det venstre vs høyre kanal i lytteposisjon? Drister meg til å gjette at rød er høyre?? Det var i så fall markant mye forskjell og det bør i hvert fall bli mye likere med den planlagte veggen... men om totalen blir bedre kan man også spekulere på..
    Jeg gjorde uansett akkurat det du tenker på i kinoloftet. Det var egentlig ikke frekvensresponsen som jeg ønsket å fikse men heller "romfølelse" og mer symmetri i lydbildet spesielt i flerkanal. Og det synes jeg absolutt at jeg oppnådde med en ekstra vegg i L-en på venstre side av lytteposisjon, og i et rom som ser veldig likt ut som ditt men litt større...
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er det venstre vs høyre kanal i lytteposisjon? Det var i så fall markant mye forskjell og det bør i hvert fall bli mye likere med den planlagte veggen... Jeg gjorde akkurat det du tenker på i kinoloftet. Det var egentlig ikke frekvensresponsen som jeg ønsket å fikse men heller "romfølelse" og mer symmetri i lydbildet spesielt i flerkanal. Og det synes jeg absolutt at jeg oppnådde med en ekstra vegg i L-en på venstre side av lytteposisjon, og i et rom som ser veldig likt ut som ditt men litt større...
    Ja, venstre vs høyre kanal i lytteposisjon.
    Hos meg sitter fokus i senter.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    1639944480273.png

    Dette er via Audiolense med targetkurven. Jeg er ikke sikker på hvor jeg skal plassere denne.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.963
    Sted
    Tårnåsen
    Tror vel dette blir ganske bra og en fornuftig target.. i hvert fall hvis bassen uansett summerer greit (L+R). I ditt tilfelle, hvis jeg hadde hatt subber, så hadde jeg kjørt dem i mono og problem solved siden peaker og dipper slår inn på forskjellige frekvenser og summen ser ut til å bli ganske OK etter romkorreksjon. Det samme blir det kanskje i ditt tilfelle med kun 2 høyttalere siden bass under 100Hz stort sett er mono uansett. Hadde vært interessant å se målingen av bass med både venstre og høyre samtidig (summen, inkl det forskjell i fase gjør)...
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tror vel dette blir ganske bra og en fornuftig target.. i hvert fall hvis bassen uansett summerer greit (L+R). I ditt tilfelle, hvis jeg hadde hatt subber, så hadde jeg kjørt dem i mono og problem solved siden peaker og dipper slår inn på forskjellige frekvenser og summen ser ut til å bli ganske OK etter romkorreksjon. Det samme blir det kanskje i ditt tilfelle med kun 2 høyttalere siden bass under 100Hz stort sett er mono uansett. Hadde vært interessant å se målingen av bass med både venstre og høyre samtidig (summen, inkl det forskjell i fase gjør)...
    1639946312317.png

    Røde kurver er H/V simulert resultat etter korreksjon.
    Blåe kurver er filtrerte H/V kurver.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Har du testet en bedre plassering for jevnere frekvensrespons?
    Med skyvedør som kan settes på gløtt....eller helt åpen....dvs. alt annet enn helt stengt vil bassresponsen være rimelig jevn.
    Legger ved en skisse...

    zerostat_rom_191221.jpg
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har du testet en bedre plassering for jevnere frekvensrespons?
    Med skyvedør som kan settes på gløtt....eller helt åpen....dvs. alt annet enn helt stengt vil bassresponsen være rimelig jevn.
    Legger ved en skisse...

    Vis vedlegget 773931

    Hva tror du om å sette opp en dekkende løs provisorisk papplate for å teste hva som skjer? Eller blir dette bare tullball.
    1640081827804.png
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Hva tror du om å sette opp en dekkende løs provisorisk papplate for å teste hva som skjer? Eller blir dette bare tullball.
    Vis vedlegget 774277
    Det viktige er å ikke sette opp en vegg som reduserer lydbølgene bakover i rommet - så en test uten reduksjon av dybden anbefales (y)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    1640087501566.png

    Dette er en måling med begge dørene åpne.

    1640087650970.png

    Med bare toalettdøra åpen.

    1640087779545.png

    Med bare gangdøra åpen.


    1640087945534.png

    Begge dørene lukket

    Hvordan dette høres er vel en annen sak. :)
     
    Sist redigert:

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Bare en idé:

    Kan veggen du evt setter opp være en absorbent tunet mot bassfrekvenser? Teoretisk sett bør da dybden av den "nye" gangen kunne dempe ned mot ~40 Hz?

    Selv om det ikke var spørsmålet bør det være muligheter for synergier her.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Bare en idé:

    Kan veggen du evt setter opp være en absorbent tunet mot bassfrekvenser? Teoretisk sett bør da dybden av den "nye" gangen kunne dempe ned mot ~40 Hz?

    Selv om det ikke var spørsmålet bør det være muligheter for synergier her.
    Hvordan vil en absorbentvegg se ut ?

    Det er disse jeg vil til livs:
    1640090922789.png
     
    Sist redigert:

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Bygget opp med akustisk duk eller perforert/spiler mot rommet og skyvedør tilsvarende, men hengt fra takskinne. Selve veggen kun lekter fylt med passende dempemateriale. Om rommet er 3m dypt kan det funke ned mot 28 Hz.

    Edit: Jeg vet ikke helt hva jeg prater om, kun inntrykk etter å ha sett diverse rom og prosjekter rundt omkring her på forumet.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan er plassering av høyttalere og mik på siste måling?



    zerostat_rom_211221.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.251
    Antall liker
    9.484
    Torget vurderinger
    2
    Toppen på 40 hz er ganske sikkert den dypeste stående bølgen i lytteretning . Fint lite å gjøre noe med uansett dør løsninger.
    Men du kan jo fint dra den ned ved DSP, Audiolense.
    Dippenene må jo være kansellering, første refleksjon, SBIR. Flytter de seg med høyttaler posisjon.?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Har en lignende topp ved 55hz.
    Flyttet lytteposisjon lenger bak inntill den forsvant helt. Den var på over 10dB.
    Kjør en ren sinus på problemfrekvensen og ta en spasertur i lengderetning. Du hører da lett at amplituden forandrer seg, øker og minker når du beveger deg lenger bak i rommet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.251
    Antall liker
    9.484
    Torget vurderinger
    2
    Har foresten prøvd alle mulige høyttaler plasseringer og sitteposisjonen, den dypeste tippen hos meg er i begge ender av rommet, men mot i midten der den nullet ut. Ymirs metode har jEg prøvd , ganske fascinerende hvordan det stiger og faller når man beveger seg
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har foresten prøvd alle mulige høyttaler plasseringer og sitteposisjonen, den dypeste tippen hos meg er i begge ender av rommet, men mot i midten der den nullet ut. Ymirs metode har jEg prøvd , ganske fascinerende hvordan det stiger og faller når man beveger seg
    Dette skal jeg klare å finne ut av.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker slik at dersom en flytter høyttalerne litt nærmere vegg for en generell nivåheving av området 40 - 100+ Hz for å "rette opp den hengekøyen" så vil dippen flyttes og reduseres i bredden, men de kan bli dypere, men det er ett mindre problem.
    Flyttes lytteposisjon bakover blir en kvitt peaken. Det er det jeg har kommet frem til.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.963
    Sted
    Tårnåsen
    Som nevnt: Mål SUMMEN av venstre+høyre. Det er uansett det du hører i bassen. Baser evt. tiltak på summen.. Det er noe annet høyere opp i frekvens.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn