Har Think livets rett?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Bx skrev:
Ærlig talt BT,

Jeg synes du kan spare deg sleivsparkene til de som ser annerledes på denne saken.

Entreprenørskap innebærer risiko. Det ligger i kortene at mange nyetableringer ikke kommer til å lykkes. Og på ett eller annet tidspunkt må man si at nok er nok for de som ikke har oppnådd tilstrekkelig flyteevne.

Think har hatt mange sjanser til å bevise sitt forretningskonsept. Hva er det du mener er så spesielt med Think at vi bør satse ekstra mye på akkurat denne virksomheten i forhold til andre nyetableringer?
Sleivspark? Jeg prøver bare å forklare at det er viktig at staten gir støtte til risikoprosjekter, hvor det kan være store gevinstmuligheter.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.872
Parelius skrev:
En mer substansløs forsvarstale er det lenge siden jeg har lest.

http://www.bi.no/Content/Article____72483.aspx
Jeg må med skam å melde si meg enig - selv om dette er en av mine mer kjente BI-kolleger. Han trekker inn Bruno Latour sitt konstruktivistiske perspektiv som forsåvidt er relevant, men han drar det hele ut på en sosial-relativistisk eventyrferd der "alt er mulig bare vi tror og vil". Og det er omtrent like langt fra Latour som ren determinisme.

Han burde se at mange potensielle Latourske nøkkelaktører - Think trenger noen slike på sin side - har snust på det og mistet apetitten. Godvilje blant nyttige politikere og "politisk korrekte" investorer og allmuen er ikke nok til å lykkes.

Hvis Think klarer å få inn en seriøs og tung aktør fra bilbransjen så har jeg tro på dem. Men troen vil være omvendt proporsjonal med hvor mye staten må subsidiere for å gjøre Think spiselig.

P

Parelius

Gjest
Det er av og til at slike vendinger kan ha sin forklaringskraft:

Og det gjelder å bygge et varemerke rundt verdier som vår generasjon har forsømt, nemlig en alternativ livsstil basert på fornybar energi.

Men av og til er det bare utvidet økonomisk teori som ideologiproduksjon, eller kanskje bedre; opportunisme innen feltet av politisk korrekt dårlig samvittighet.

Hva som bekymrer er at slikt fremføres under dekke av å være en fagperson; professor i organisasjonsteori ved Copenhagen Business School og professor II ved Handelshøyskolen BI. Som analyse kan det gå - jeg tror han er inne på noe her -, som oppfordring til støtte er det fatalt.

Tillegg: Jeg tenker vel selv litt ut fra den samme hypotese (i sin variant som analyse) som kommer frem her. At BT ikke kjenner noen andre navn på slike tanker vedrørende Thinkproblematikken i tråden enn "jantelov" og "andres ergrelse" er jo en sak for seg. Men det er hans problem.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Jeg har et kjempeproblem der... ;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.529
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Noe for Parelius tenker jeg: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article4003000.ece

Forøvrig: De som har investert i Think siden inntil nå (dvs. siden sommeren 2006...) har heldigvis gjort det fordi de tror de kan gjøre penger på det. Et av Thinks problemer er at selskapet ikke har eiere fra automotive. Jeg tror at årsaken til det først og fremst er at automotive først og fremst liker raske penger, og det var det i SUVer og slikt inntil nylig. Per i dag er Think City den eneste elbilen på markedet i verden. Den er avant garde. Nymotens dritt altså...

Tenk om halvparten av bilene i Beijing hadde vært elektriske...

P

Parelius

Gjest
Think har vel en forhistorie opp mot et snes år. Den ideologiske forankring er jo noe annet. Jeg har lite sansen for slikt. Artikkelen bare bekrefter mitt syn på galskapen.

At folk investerer er ikke det samme som at det er fornuft i det, Valentino. Nå vil de ha støtte fra far, de brave menn.

Tillegg:
Tenk om halvparten av bilene i Beijing hadde vært elektriske...
Tenkk om alle mennesker var snille og det var fred på jord…

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.529
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Å, det er kun mediemat.

Det slår meg som rimelig fornuftig å beholde privat urban mobilitet, doble energieffektiviteten i den, og fjerne de lokale utslippene. Om strømmen til alle disse elektriske bilene (tenk om Chysler kommer med en!) kommer fra et gasskraftverk er den fremdeles brukt dobbelt så effektivt. Er det svermerier?

P

Parelius

Gjest
Valentino skrev:
Å, det er kun mediemat.

Det slår meg som rimelig fornuftig å beholde privat urban mobilitet, doble energieffektiviteten i den, og fjerne de lokale utslippene. Om strømmen til alle disse elektriske bilene (tenk om Chysler kommer med en!) kommer fra et gasskraftverk er den fremdeles brukt dobbelt så effektivt. Er det svermerier?
Akk (uheldigvis) ja. Men kanskje vi skulle kjøpe en Buddy frem til tidene ble bedre?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.529
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er prtisk talt forbud mot privatbiler med forbrenningsmotor i bykjernen i London. Er det også svermerier eller et resultat av realpolitikk?

P

Parelius

Gjest
Kan godt være, Valentino, men gjør det Think levedyktig? Jeg snakker ikke globale forurensingsproblemer nå (vi er kanskje enig der), men Think som en industriell (del-) løsning på det. Om alle hovedsteder i verden gjorde som London, tror du Think ville stått på noen seierspalle? Kanskje Buddy ville tatt førsteplassen?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.529
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke.
Think har en så voldsom miljøprofil. Det er ikke bare batteridriften. Det er også karosseriplater, interiør, og modulær oppbygning. Det er ingen andre bilprodusenter som bygger bil slik som Think gjør det. Think er kanskje for innovativ på for mange måter på en gang. Det er ikke sikkert at alle innovasjonene er så lure å putte inn i en liten bil.

Think City sammenliknes teknisk med Buddy både i denne tråden og av en statsekretær. Det er meget flatterende for Buddy. Buddy er en firehjuls motorsykkel helt uten krav til sikkerhet for fører og passasjer (den har dispensasjon for hjelmbestemmelsene til og med). Folk må gjerne velge Buddy, men den krasjer som en BMW Isetta. Ikke noe jeg ville trives med på motorveien innover mot Oslo (eller på vei hjemmefra et sted i Greater London til City).

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
BT skrev:
Bx skrev:
Ærlig talt BT,

Jeg synes du kan spare deg sleivsparkene til de som ser annerledes på denne saken.

Entreprenørskap innebærer risiko. Det ligger i kortene at mange nyetableringer ikke kommer til å lykkes. Og på ett eller annet tidspunkt må man si at nok er nok for de som ikke har oppnådd tilstrekkelig flyteevne.

Think har hatt mange sjanser til å bevise sitt forretningskonsept. Hva er det du mener er så spesielt med Think at vi bør satse ekstra mye på akkurat denne virksomheten i forhold til andre nyetableringer?
Sleivspark? Jeg prøver bare å forklare at det er viktig at staten gir støtte til risikoprosjekter, hvor det kan være store gevinstmuligheter.
- når de store bilfabrikantene kommer på banen vil gevinstmuligheten være lik 0, eller?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Nytenking skal ikke gå lett, må vite.

Gamlefar i bedriften sa en gang i et foredrag på sekstitallet at mikroelektronikken var fremtiden, og den ville gjøre det mulig å lage mikroprosessorer, eller datamaskiner på brikker. Datamaskiner den gangen var litt større enn i dag, kan man si.
Sjefen for en av norges største elektronikkbedrifter syntes det var artig å høre på, men uttalte etterpå at 'slikt for vi nok aldri bruk for'.

Time vil sjåvv. Ikke sikkert at den etablerte bilindustrien ser det geniale i det, selv om det blir trøkt opp i nesa på dem.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg hørte en gang Rolf Skår snakke på Studentersamfundet i Trondheim. Dette må ha vært ca 1985-6. For de som ikke lærte å programmere på en Nord-10: RS var selveste The Man i Norsk Data, som da var på høyden av suksess med sine minimaskiner. Han forklarte at hvis IBMs såkalte "PC" som nylig var kommet på markedet hadde vært et viktig produkt, så kunne det selvsagt hatt noe å si for Norsk Datas posisjon, men det var nå engang ikke et viktig produkt, og hadde derfor ikke noe å si for ND. Husker at jeg tenkte mitt da jeg hørte ham si det.

Et par år senere gikk det kjepprakt nedover, og statlige penger for å installere ND-maskiner på strategiske steder ute i distriktene (industristøtte og distriktspolitikk på en gang - you gotta love it!) hjelp ikke et dugg, ettersom ingen lenger ville ha maskinene, ikke engang gratis. I 1992 var det helt slutt. R.I.P., N.D.

Men jeg er sannelig ikke sikker på om Think er ND eller PC i den historien.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Når en ser hva svenskene er villige til å gjøre for å holde live i saab og volvo så kan en jo spørre seg hvorfor ikke norske myndigheter trår til enda hardere enn de gjør for å holde liv i Think... :(

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.529
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Faller svensk bilindustri faller mye.

Think har vel 180 ansatte. Så det er ikke kortsiktige samfunnsmessige forhold man tar hensyn til om man sprøyter inn penger i firmaet. Forøvrig lanseres den statlige krisepakken for næringslivet den 28/1 (om jeg husker helt riktig).
Den norske felgprodusenten Fundo (kunder BMW, Saab, Volvo,...) gikk akkurat konk. 200 ansatte.
På Raufoss er det smalhans for tiden.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
Faller svensk bilindustri faller mye.

Think har vel 180 ansatte. Så det er ikke kortsiktige samfunnsmessige forhold man tar hensyn til om man sprøyter inn penger i firmaet. Forøvrig lanseres den statlige krisepakken for næringslivet den 28/1 (om jeg husker helt riktig).
Den norske felgprodusenten Fundo (kunder BMW, Saab, Volvo,...) gikk akkurat konk. 200 ansatte.
På Raufoss er det smalhans for tiden.

Ammunisjons-delen av bedriftene her går jo greit... :). Men resten sliter helt klart...

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.529
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Israelerne har vel lagre som skal fylles opp igjen f.eks.
Glemte helt ammobransjen, og det til tross for at jeg bor ikke langt fra en gård som fikk et prøveskytingsprosjektil gjennom låvetaket en gang for lenge siden. De fikk en kanon til å pynte opp på tunet med som unnskyldning/gave.

G

Gjestemedlem

Gjest
Think har lansert nye modeller. De har riktig nok ikke så lang operasjonsradius som vanlige forurensende bensinbiler, men til gjengjeld kommer de i flere gilde farger.

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.529
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Lilla og grønt er nytt. Antall seter det samme. Men jeg er ikke sikker på om det trolleybussarrangementet er så lurt utenfor Bergen.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.529
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Egentlig er svært godt incentiv for å holde seg i riktig kjørebane det der. Tro om det er billigere enn midtdelere?

G

Gjestemedlem

Gjest
Valentino skrev:
Egentlig er svært godt incentiv for å holde seg i riktig kjørebane det der. Tro om det er billigere enn midtdelere?
Presis. Ingen farlig forbikjøringer eller uvettig kjøring i det hele tatt, avpasset fart og med privatbilens fordeler om å slippe å dele sitt personlige nærområde med slike som gjerne tar bussen, passelig mye frihet med avkjørsler her og der, og et behagelig nedstresset tempo. Dette er jo en gjenganger i SciFi filmer også, der man starter sin flygebil og legger seg i trafikkmaskinen der autopiloten tar over og leder deg til din egen ønskede destinasjon. Sirkelen vil nok sluttes.

Barnevennlig, miljøvennlig, sikkert, ufarlig og velorganisert.. trenger moderne mennesker noe mer en det da? Til alt det andre har man jo Playstation.

Ø

ØivindJ

Gjest
Tror virkelig en reserve med batteri/hydrogen, som en kan lade hjemme, pluss muligheten til å fylle bensin/diesel (når en måtte trenge det), er framtiden i første omgang.

Hmm, kanskje handle en aksje eller to et sted :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.208
Torget vurderinger
1
ØivindJ skrev:
Tror virkelig en reserve med batteri/hydrogen, som en kan lade hjemme, pluss muligheten til å fylle bensin/diesel (når en måtte trenge det), er framtiden i første omgang.

Hmm, kanskje handle en aksje eller to et sted :)
Tror nok at hybriden er den som først setter seg på markedet. Men det som forundrer meg er at ikke flere bruker en passe stor dieselmotor i stedet for bensin som man finner i Honda Civic Hybrid, og Toyota Prius. Da går også forbruket ned. Tenk om VW kunne stappet den lille 3-sylinderede saken i en Golf, og med litt Duracell batterier i tillegg, så hadde i alle fall det lokale miljøet vunnet noe på det i byene...

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Eg vil heller at staten spytter penger i Think enn på det generelle aksjemarkedet...
Oljefondet må brukast på framtidig industri, eller industriutvikling og forskning, aksjemarkedet er minst "like" usikkert!

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.529
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En oljefyrt hybrid som Prius har egentlig ingen særlige fordeler framfor en direktedrevet bensin eler dieselbil.
En pluginhybrid (el- og oljefyrt) er ennå mer komplisert enn en hybrid, men har allikevel fordelen av å kunne gå noen mil lokalemisjonsfritt før oljefyren må overta.
En ren elbil har begrensnnger i rekkevidde, og blir en bybil/nummertobil.

Den norske staten har ingen intervensjonistisk politikk hva gjelder produksjon av elbiler. Dette i motsetning til en hel haug amerikanske stater som gjør sine hoser grønne hos Think nå. Det statlige investeringsselskapet Investinor er interessert, men ikke risikovillig nok til at Think kan forbli "norsk" slik det ser ut nå.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.208
Torget vurderinger
1
Altså om hybrider: Prius imponerte meg ikke noe særlig når det kom til en del tall som ble presentert (husker ikke hvor det var) men i alle fall fikk jeg den oppfatning av at den ikke var mer miljøvennlig enn mange dieselbiler (hvilket har problemet med NOX) -den største "gevinsten" hybrider har tror jeg blir lokalt, dvs. i byer og tette tettsteder. Forhåpentligvis mindre eksos, hvilket bør gjøre lufta mer pustbar for barn og voksne. Spesielt de minste.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Min neste bil blir en Think. Bor i byen og har kort vei til jobb, familie og mange venner. Når jeg må langt vil jeg leie. Gratis bompenger, lett å parkere. Finfin bybil

Topp Bunn