Har Think livets rett?

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
bjornh skrev:
Altså om hybrider: Prius imponerte meg ikke noe særlig når det kom til en del tall som ble presentert (husker ikke hvor det var) men i alle fall fikk jeg den oppfatning av at den ikke var mer miljøvennlig enn mange dieselbiler (hvilket har problemet med NOX) -den største "gevinsten" hybrider har tror jeg blir lokalt, dvs. i byer og tette tettsteder. Forhåpentligvis mindre eksos, hvilket bør gjøre lufta mer pustbar for barn og voksne. Spesielt de minste.
Men den er ganske rask til å være så drivstoffgjerrig. Det bør også med. Uten å ha sjekket vil jeg tro at det er den raskeste 0-100 med det drivstofforbruket. Men det er ingen rallybil. Har prøvd biler med dårligere aksellerasjon som føles mer som en rallybil, ingen tvil om det!

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Slik skal el-bil gjøres, med forbehold om at den ennå kan vise seg å være vaporware. Gutta er jo fra Silicon Valley. Vil ha, nå:

This electric sedan will offer a 300-mile range and 45-minute QuickCharge capability, all while sporting some of the most beautiful styling you'll find. With seating for five adults and two children, the Model S has it all. Its powertrain includes a liquid-cooled 9-inch motor combined with a single-speed gearbox (just gun it — no shifting required) that's good for a 0-60 time of 5.6 seconds and a top speed of 120 mph. It offers a 5-minute battery swap and charges from any outlet, with charges costing as little as $4 to "fill up." Features include (taking deep breath) a 17-inch infotainment touchscreen with all-time 3G connectivity, 21-inch wheels, Brembo brakes, panoramic roof with sliding moon roof, retracting door handles, a hatch for large items and a 2nd trunk under the hood, a fully digital instrument cluster, LED and neon headlight and taillights, and a pretty crazy RFID keyless entry and ignition system. Sadly, this beauty won't go into production until 2011. It's going to be a long two years.
http://www.uncrate.com/men/cars/hybrid/tesla-model-s/

Når verden retter seg opp igjen etter finanskrisen, kommer vi til å se et massivt teknologiskifte på linje med overgangen fra damp til olje. Li-ion-batteriene blir den nye oljen. SUV med 5,7-liters diesel-V8, derimot? Det er plass til den i Ford-museet rett ved siden av denne:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.520
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Think er i vinden i Holland. Hup!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ser ikke Think håpløst gammeldags ut? Litt østtysk på en måte? Nå vet vi svaret, kundene uteble.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dessuten er det vanskelig å selge en bil med "alternativ" teknologi og oppbygning uten å kunne vise gode resultater i Euro-NCAP kollisjonstester. Think valgte som kjent å ikke la bilene sine bli testet der, mens Mitsubishi i-MiEV fikk fire stjerner og Nissan Leaf fikk fem. Det er selvsagt bare spekulasjon, men hvis Think hadde trodd at de ville komme godt ut av en slik test, tror jeg de hadde stilt opp. Når de i stedet velger å stå over, er det lett å tenke at "dette tror jeg ikke jeg tar sjansen på".

Jeg venter ennå på en Tesla Model S, men jeg ser nok ikke snurten til den bilen på en god stund ennå, selv om jeg har produksjonsnummer 334 i den ordinære Europa-serien. Det er heller ikke godt å si hvor mye den kommer til å koste, så jeg er fortsatt i "vente og se"-modus.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.214
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
oddgeir skrev:
Ser ikke Think håpløst gammeldags ut? Litt østtysk på en måte? Nå vet vi svaret, kundene uteble.
Værre enn en trabant...?
Vel, ikke så mange som er interesert i å betale en altfor høy pris på en omsmeltet Pioneer-jolle...
Og prissammenlikning...hørte jeg for 10-15 år siden at en Think kostet det samme som en Golf GTi, levert på brygga i Drammen. (før tull/avgifter/mva/...)

Arne K

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Bilen er morsom å kjøre med, men den ser litt stygg ut synes jeg.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.872
Think sto med en fot i grava da denne tråden ble startet. Siden har de klart å hente inn - og svi av - 2.7 milliarder kroner. Det vitner om bra jobbing på corporate siden fra ledelsen. Men la oss håpe det settes punktum nå. Det finnes bedre prosjekter der ute.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.848
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Bare så jævli synd at de ikke fikk i gang produksjonen ordentlig, og dermed kunne begynne å få inn penger.

Markedet har jo skreket etter elbiler i flere år.

Johan-Kr

Topp Bunn