- Ble medlem
- 08.07.2005
- Antall liker
- 2
Du står selvfølgelig fritt til å mene hva du vil, men å utrope mitt forslag til årets dummeste er vel kanskje å ta litt i!Hugh skrev:Dagens, nei årets dummeste. En Ferrari som bruker 4 L/mil, men går 1000km i året slipper ut langt mndre enn en volvo V60 med 0.6L/mil som går 40000km/år. Det er forbruk som koster. Sett opp drivstoffprisen til 40kr/L, fjern årsavgiften og kutt avgiftene.
Nettopp. Det hele hadde utgjort mye mere for miljøet, dersom folk kjørte til jobb på batteri og tilbake på bensin/diesel f.eks.Parelius skrev:En kommer ikke av flekken før alternativet (av en bil) erstatter det som nå er.
- Think better think again...tenker jeg...niels skrev:Dyrt, men uhyggelig interessant, BMW elektrisk Mini med 204 HK :
http://www.newsday.com/classified/automotive/ny-cars-minie1021,0,5060357.story
Eller Tweaker versjonen med 4 x 160 HK og 1500 km radius når den lille vanlige motoren regnes med også
http://www.treehugger.com/files/2006/08/the_hybrid_mini.php
Når der kommer litt mindre modeller kommer de til å selge som hakka møkk...etter en mannsalder begynner selv USA å kjøpe små biler nå....så, Think for yourself.
Desverre, Think har ikke den der den-må-jeg-ha looken. Og jeg burde være målgruppe, jeg kunne gjerne kjørt el-bil til sfo/jobben. Men ikke Think.Valentino skrev:Think City er en kul bil. En headturner verdig en Hifi-dandy.
Alt hva du ikke er?Rhesus skrev:Desverre, Think har ikke den der den-må-jeg-ha looken. Og jeg burde være målgruppe, jeg kunne gjerne kjørt el-bil til sfo/jobben. Men ikke Think.Valentino skrev:Think City er en kul bil. En headturner verdig en Hifi-dandy.
Think er liten, søt og snill.
Jeg ville ha kjøpt en El-Hummer ( H1 ) hvis den dukket opp, - under forutsetning av at den hadde et atomkraftverk i bagasjerommet!! Miljøvennlig, men kun til et visst punkt! ;D ;D ;DValentino skrev:Kan noen bygge en el-Hummer til Rhesus?
Hvis du kunne få tak i en. Thinks hovedproblem er at det koster djevelusisk mye kapital å komme opp i industriell skala. Sette i gang masseproduksjon i motsetning til håndverk, men også distribusjonskanaler og markedsføring. Bare en sånn ting som å lære opp alle mekanikere på merkeverkstedene til å kunne fikse bilen hvis den går i stykker tar tid og koster penger. Etablerte merker har bygget opp dette gradvis over flere modellgenerasjoner og årtier, Think må bygge det fra scratch nærmest over natten for å være troverdige i markedet.el_mariachi skrev:Hvis jeg fremdeles hadde vært dagpendler ville jeg garantert kjørt Think.
Nå snakker vi!Spiralis skrev:...et atomkraftverk i bagasjerommet!!
Det er jo også urovekkende at ingen av de store bilprodusentene vil ha det. Eller sitter de på gjerdet og venter på å plukke opp konkursboet? I så fall vil de bitene som er bærekraftige bli båret videre.janb skrev:Mulig Think har et produkt som er bra til sitt bruk. Ulempen er at "ingen" vil ha det fordi det koster for mye penger.
Det er jeg helt enig i. Men vi har ikke råd til å sløse med penger og arbeidskraft på prosjekter som ikke er bærekraftige heller.Roar Flåthen (LO) sier til VG:"Vi har ikke råd til at flere gode og bærekraftige industriprosjekter skal gå konkurs, sier han."
- går det konkurs så er det vel ikke bærekraftig nok?
Jeg tar det nærmest for gitt at Think vil opphøre å eksistere som selvstendig bilprodusent omtrent før de har fått noen biler på veien. Enten blir de avviklet ellers så blir de kjøpt opp av en av de store. En liten bedrift med dårlig økonomi, finansieringsproblemer og spennende teknologi er strengt tatt en perfekt oppkjøpskandidat for de store bilprodusentene. Forutsetningene er selvsagt at det lille norske selskapet har noe i godteposen som frister....Når de etablerte bilprodusentene er nødt til å sette inn alle ressurser på å tenke "miljø" vil Think bli feiet av banen, fordi som det allerede er sagt så har de fleste etablerte bilprodusenten distribusjon & markedsapparat klart.
Det er en ekstraordinær situasjon for øyeblikket. Det er vanskelig å få finansiering selv for superprosjektene. Man kan nesten si at Think er litt "heldige" som kan skylde på konjunkturer når de nå atter en gang sliter med å overleve. Jeg blir ikke overrasket om LO får staten til å bla opp.Generellt er det vel sånn at om man ikke produserer noe markedet vil ha, eller om man ikke greier konkurranse -vel så går man konkurs...
Nå er jo bagasjerommet knøttlite på en Hummer, så du hadde nok ikke fått plass til noe mer enn litt bruspulver baki der.Spiralis skrev:Jeg ville ha kjøpt en El-Hummer ( H1 ) hvis den dukket opp, - under forutsetning av at den hadde et atomkraftverk i bagasjerommet!! Miljøvennlig, men kun til et visst punkt! ;D ;D ;DValentino skrev:Kan noen bygge en el-Hummer til Rhesus?
Eller koka-pulver. Står vel i stil til resten av tullebilen. :AlexanderK skrev:Nå er jo bagasjerommet knøttlite på en Hummer, så du hadde nok ikke fått plass til noe mer enn litt bruspulver baki der.Spiralis skrev:Jeg ville ha kjøpt en El-Hummer ( H1 ) hvis den dukket opp, - under forutsetning av at den hadde et atomkraftverk i bagasjerommet!! Miljøvennlig, men kun til et visst punkt! ;D ;D ;DValentino skrev:Kan noen bygge en el-Hummer til Rhesus?
Det kan du sikkert mer om enn meg. Jeg hadde ikke det i tankene.BT skrev:Janteloven står fortsatt sterkt, ser jeg.
Mulig det.Det virker ikke som at problemet til Think er at de produserer noe ingen vil ha. Så vidt jeg har skjønt er det lang ventetid på bilene.
Det kan godt være at alle andre som ikke er enige med det en selv sier, bare sier dumme ting. Hva vet jeg.Og den sugerør-i-statskassa-greia blir for dum. Alle skjønner at gryndervirksomhet av denne skala er kostbart og avhengig av risikovillig kapital. Ære være staten for at slike prosjekter støttes.
Nå har jeg ingen inngående kjennskap til ventelisten på Think, men jeg kjenner jo enkelte som står der og de er virkelige nok, og de venter fortsatt på bil. En har nå fått sin.Parelius skrev:Det kan du sikkert mer om enn meg. Jeg hadde ikke det i tankene.BT skrev:Janteloven står fortsatt sterkt, ser jeg.
Mulig det.Det virker ikke som at problemet til Think er at de produserer noe ingen vil ha. Så vidt jeg har skjønt er det lang ventetid på bilene.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=543371
Det kan godt være at alle andre som ikke er enige med det en selv sier, bare sier dumme ting. Hva vet jeg.Og den sugerør-i-statskassa-greia blir for dum. Alle skjønner at gryndervirksomhet av denne skala er kostbart og avhengig av risikovillig kapital. Ære være staten for at slike prosjekter støttes.
Jeg har ennå ikke forstått hva som er så genialt med Think at det gir grunnlag for statsstøtte.
Den beste måte å støtte bedriftsetablering på er at det går an å tjene godt med penger på å lykkes som gründer, og at penger tjent på den måten anses som like "respektable" som penger tjent på f eks lottospill eller fotballsparking i utlandet. Da vil fler velge å ta risikoen med å starte sitt eget, banker og investorer vil være mer villige til å satse med, og fler bedrifter vil etableres. Dessuten slipper myndighetene å ta stilling til hvilke næringer og prosjekter som "fortjener" statsstøtte og hvilke som ikke gjør det, og wannabe bedriftsledere kan fokusere mer på å utvikle bedriften enn på å polere argumentene for statsstøtte. I normale tider bør staten stort sett holde seg unna sånt, bortsett fra begrensede ordninger som er bedrifts- og næringsnøytrale og som kompenserer for fortsatte utslag av jantelov.BT skrev:Poenget er at dersom noen her i landet skal kunne dra i gang virksomhet innen områder med høy inngangsterskel og ditto risiko er de avhengig av økonomisk drahjelp. Derfor får slike prosjekt statsstøtte.
Det hadde vært det beste. Sånn er det desverre ikke. Uten drahjelp går desverre en alt for stor andel av grynderne over ende på grunn av manglende økonomisk såle og manglende kompetanse innen bedriftsetablering. Det som var en god idè ender i økonomisk ruin for grynterne, til skrekk og advarsel for alle andre som ønsker å prøve seg. Derfor er det veldig positivt at staten gir slike muligheter. For ikke å si svært positivt. Da får det være at det ergrer enkelte at en god del gryndere lykkes takket være statsstøtten de får.asbjbo skrev:Den beste måte å støtte bedriftsetablering på er at det går an å tjene godt med penger på å lykkes som gründer, og at penger tjent på den måten anses som like "respektable" som penger tjent på f eks lottospill eller fotballsparking i utlandet. Da vil fler velge å ta risikoen med å starte sitt eget, banker og investorer vil være mer villige til å satse med, og fler bedrifter vil etableres. Dessuten slipper myndighetene å ta stilling til hvilke næringer og prosjekter som "fortjener" statsstøtte og hvilke som ikke gjør det, og wannabe bedriftsledere kan fokusere mer på å utvikle bedriften enn på å polere argumentene for statsstøtte. I normale tider bør staten stort sett holde seg unna sånt, bortsett fra begrensede ordninger som er bedrifts- og næringsnøytrale og som kompenserer for fortsatte utslag av jantelov.