Høyttalere Har norske importører det for lettvint?

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.426
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Husk at det er stor forskjell på importører og agenter.
De som bare fungerer som agent for en produsent, som i praksis bare jobber med lokal markedsføring, kundeoppfølgning og videreformidling av bestillinger, kan i mange tilfeller se ut til å ha det veldig enkelt. Men disse sitter også igjen med svært lite penger for jobben de gjør, så det er ikke akkurat noen gullgruve å være agent.

Som importør vil man kunne ha større fortjeneste enn som agent, men utgiftene er høye, og man løper også en langt større risiko, samtidig som at arbeidsmengden er også betydelig større. I svært få tilfeller er det en gullgruve å være importør. Det finnes noen unntak, men da skal man ha gjort noen veldig riktige valg opp igjennom årene. Så det ligger mye hardt arbeid bak importører som ser ut til å ha en "for enkel jobb"

I dagens samfunn med mer og mer direktehandel og stadig mindre lokale lagre, vil nok agentvirksomhet bli en større greie, slik at produsenten kan sitte igjen med større andel av fortjenesten på produktene istedenfor å måtte dele den med en importør.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg synes din beskrivelse av hvor "lett" norske importører har det i grunnen viser at du ikke har allverdens erfaring med norske importører. For ikke å si forretningsdrift i det hele tatt.
Jeg har kjent de fleste av dem i årtier, og "lett" er ikke en beskrivelse jeg finner dekkende, for å si det sånn. De har garantiansvar, de markedsfører, de forventes å stille på messer(selvvom langtfra alle gjør det)de skal sitte med delelager, de forventes å ha et minimumslager. Dette binder en del kapital. Dessuten må man faktisk bestille inn en god del kostbare varer for i det hele tatt å få et agentur. Det er kostbart, det binder opp mye penger, kanskje flere hundre tusen. Dessuten er det forbundet med risiko. Man vet ikke om ting selger. Er det ukjente ting, må markedet overbevises. Det er tidkrevende og kostbart. De sender ting ut på demo, de har kontor, butikk eller andre lokaler, de blir ringt opp til alle døgnets tider, de fleste av dem leverer, setter opp, tar innbytte eller ivaretar et forhandlernett, de møter hard priskonkurranse fra nettet, og altfor mange opplever i altfor stor grad kunder som bruker dem til service og demo, men bestiller fra utlandet likevel. Det synes å være liten forståelse for at uten importører og forhandlere dør mye av hobbyen. Flere tråder her inne tyder på at man ikke engang unner bransjen til salt i såret . At noe er marginalt billigere i andre land synes å provosere grenseløst. Og på toppen av alt skal man ha et utkomme av alt sammen. Noe som slett ikke er lett å få til. Det er bare en måte å ende opp med en liten formue på i denne bransjen(Neby og OHC er unntakene) og det er å starte med en diger formue...
Jeg kan ikkje skjønne at noen med din bakgrunn kan svare så arrogant! Jeg har selv drevet med Hifi-siden ultimo 1980-tallet, eid ca. 250 hifi-produkter (testet langt flere!) vart innom det samme bladet som deg i 2003-2008 og inntervuet både høyttaler- og forsterkerprodusenter i Norge. Men det er slett ikke alltid slik at en importør av et produkt til Norge er en fordel for forbrukeren.

Selv har jeg med fordel kjøpt produkter fra utlandet, og har erfart at i det øyeblikket et spesifikt merke her i Norge får en importør, så blir produktene dyrere for meg som forbruker ("kaka skal fordeles på flere). Da forsvinner samtidig muligheten for meg som forbruker til å kjøpe den samme produktet fra utlandet, for da blir jeg henvist til den norske importøren.

Så for min del kan flere produkter gjerne kjøpes direkte fra produsent i utlandet. Jeg har stort sett alltid opplevd seriøs og god kundebehandling fra utlandet - også før Internetts tid, så reklamasjon har aldri vært noe problem.
Jeg forsøker å belyse mitt ståsted, som er at basert på mine erfaringer har norske importører det alt annet enn lett. Det var selvfølgelig et direkte tilsvar til trådstarter. Jeg har vanskelig for å se hvordan et forsvar for hifi-importørene her til lands kan oppfattes som arrogant, til alt overmål "så arrogant" til og med, men det ser åpenbart du. Kanske du er brydd med å utdype?

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Men, dere. Er det sånn at norske småimportører faktisk jobber full tid, med normalt hektiske arbeidsdager, og så tjener så lite at de må ha full jobb ved siden av?

Eller er det sånn som jeg antyder i innlegget over, at markedet er fragmentert ned til så små markedsandeler at det ikke går an å tjene nok til å sammenligne det med lønn i en fulltids sttilling, eller utgjør nok arbeid til å kalle det en full stilling?

Jeg spør oppriktig. Mitt inntrykk er at mange i markedet tar hjem en håndfull, eller knapt nok det, av hver modell fra sine produsenter, og deretter selger dem som demo når det er tid for lagerrotasjon.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.607
Torget vurderinger
24
Til alle de som tror det er en dans på roser å drive med import og salg av hifi her til lands er det bare å si; prøv selv. Det er tornene som er fremtredende - ikke rosene.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.293
jobben kan vær enkel selv om man tjener lite penger. dette er luksusprodukter majoriteten sjeldent bytter ut. spør du meg er det altfor mange merkenavn og meninger, det burde produseres gode moderne produkter i myye større skala (særlig høyttalere). ikke som en hobbysnekker i garasjen. da blir det mye mer penger og til fordel for kunden og, mange må desverre forsvinne.

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Antall liker
403
Jeg synes din beskrivelse av hvor "lett" norske importører har det i grunnen viser at du ikke har allverdens erfaring med norske importører. For ikke å si forretningsdrift i det hele tatt.
Jeg har kjent de fleste av dem i årtier, og "lett" er ikke en beskrivelse jeg finner dekkende, for å si det sånn. De har garantiansvar, de markedsfører, de forventes å stille på messer(selvvom langtfra alle gjør det)de skal sitte med delelager, de forventes å ha et minimumslager. Dette binder en del kapital. Dessuten må man faktisk bestille inn en god del kostbare varer for i det hele tatt å få et agentur. Det er kostbart, det binder opp mye penger, kanskje flere hundre tusen. Dessuten er det forbundet med risiko. Man vet ikke om ting selger. Er det ukjente ting, må markedet overbevises. Det er tidkrevende og kostbart. De sender ting ut på demo, de har kontor, butikk eller andre lokaler, de blir ringt opp til alle døgnets tider, de fleste av dem leverer, setter opp, tar innbytte eller ivaretar et forhandlernett, de møter hard priskonkurranse fra nettet, og altfor mange opplever i altfor stor grad kunder som bruker dem til service og demo, men bestiller fra utlandet likevel. Det synes å være liten forståelse for at uten importører og forhandlere dør mye av hobbyen. Flere tråder her inne tyder på at man ikke engang unner bransjen til salt i såret . At noe er marginalt billigere i andre land synes å provosere grenseløst. Og på toppen av alt skal man ha et utkomme av alt sammen. Noe som slett ikke er lett å få til. Det er bare en måte å ende opp med en liten formue på i denne bransjen(Neby og OHC er unntakene) og det er å starte med en diger formue...
Jeg kan ikkje skjønne at noen med din bakgrunn kan svare så arrogant! Jeg har selv drevet med Hifi-siden ultimo 1980-tallet, eid ca. 250 hifi-produkter (testet langt flere!) vart innom det samme bladet som deg i 2003-2008 og inntervuet både høyttaler- og forsterkerprodusenter i Norge. Men det er slett ikke alltid slik at en importør av et produkt til Norge er en fordel for forbrukeren.

Selv har jeg med fordel kjøpt produkter fra utlandet, og har erfart at i det øyeblikket et spesifikt merke her i Norge får en importør, så blir produktene dyrere for meg som forbruker ("kaka skal fordeles på flere). Da forsvinner samtidig muligheten for meg som forbruker til å kjøpe den samme produktet fra utlandet, for da blir jeg henvist til den norske importøren.

Så for min del kan flere produkter gjerne kjøpes direkte fra produsent i utlandet. Jeg har stort sett alltid opplevd seriøs og god kundebehandling fra utlandet - også før Internetts tid, så reklamasjon har aldri vært noe problem.
Jeg forsøker å belyse mitt ståsted, som er at basert på mine erfaringer har norske importører det alt annet enn lett. Det var selvfølgelig et direkte tilsvar til trådstarter. Jeg har vanskelig for å se hvordan et forsvar for hifi-importørene her til lands kan oppfattes som arrogant, til alt overmål "så arrogant" til og med, men det ser åpenbart du. Kanske du er brydd med å utdype?
Det er ikke det du skriver om importørene som jeg oppfatter som "ovenfra og ned". Din oppfatning er helt OK, selv om jeg ikke er enig i absolutt alt. Det jeg reagerte på, er omtalen av "motdebattanten" på følgende måte:

Jeg synes din beskrivelse av hvor "lett" norske importører har det i grunnen viser at du ikke har allverdens erfaring med norske importører. For ikke å si forretningsdrift i det hele tatt."
Å mer enn antyde at andre ikke har peiling på forretningsdrift kun fordi de ikke deler din oppfatning, er for meg arrogant. For alt det du og jeg vet, kan vedkommende absolutt ha grei kjennskap til både forretningsdrift og Hifi. Jeg synes heller du får argumentere med substans på det saken gjelder, og unngå denne typen karakteristikker av andre forumdeltagere.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Vel, det var da svært så indignert du ble på trådstarters vegne. Videre synes du jeg er "ovenfra og ned". Javel? Om du leser det han poster her, vil jeg si det er relativt lett å komme til den konklusjonen jeg gjorde.. Du gjorde det ikke, men holder døren oppe for at han faktisk har peil på forretningsdrift. Det forekommer meg noe besynderlig, men deg om det.For øvrig er det ikke en personkarakteristikk det er snakk om. Det er altså ikke "andre forumdeltakere" jeg karakteriserer, men de ganske løst fundamenterte meningene til en av dem. Og jeg står for det jeg skrev.

Kanskje han bare troller?

Sist redigert:

Grobian

Medlem
Ble medlem
13.04.2017
Antall liker
14
Dere som har erfaring med å handle kostbart hi-fi-utstyr fra utlandet: Hvordan er det med ymse gebyrer fra fraktselskapene? Hvilke fraktselskaper er å foretrekke, og hvilke styrer dere eventuelt unna?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Dere som har erfaring med å handle kostbart hi-fi-utstyr fra utlandet: Hvordan er det med ymse gebyrer fra fraktselskapene? Hvilke fraktselskaper er å foretrekke, og hvilke styrer dere eventuelt unna?
Handlet på ebay småting, men ser det er dyrt med frakt fra spesielt usa.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.713
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg ser det er mange her som er ganske uvitende om kostnadsbildet bak det å drive bedrift, og tror at utpris-innpris=fortjeneste.

I det tilfellet som TS nevner, der det ikke er snakk om lagerført vare, men at det bestilles rett fra produsent, og så leveres på døra til kunde, så er det ikke så mange direkte kostnader på akkurat dette produktet - en sitter med et garanti/reklamasjonsansvar på produktet over 5 år, mens produsenten ofte har en begrenset garanti på ett år. Det som TS overser er at med mindre importøren kun har slike produkter, så utgjør disse toppmodellene hverken brødet eller smøret, men er pålegget eller pynten på smørbrødet. Disse få salgene er gjerne det som drar regnskapet fra et underskudd eller nullsumsspill og opp til et overskudd.

Når det gjelder "dagligvarehifi" - dvs produkter opp til f.eks. 10.000kr, så utgjør dette hovedomsetningen til svært mange importører. I dette segmentet er det veldig lite fortjeneste per vare (så fremt du ikke lander et produkt som Tivoli), og tunge aktører som Elkjøp/Dixons kan i kraft av sin posisjon dra vesentlig større rabatter fra produsent enn en mindre importør kan drømme om. Det er kun en ting som gjelder - volum. Her har Elkjøp f.eks. så store volumer på mange produkter, som kombinert med gode betalingsbetingelser og bare kontant omsetning, fører til at de har positiv kontantstrøm på varelageret - det vil si at varene er solgt før de må betales.

På de litt større tingene så er det gjerne mere å hente pr produkt og større betalingsvilje. Her begynner varelagerkostnadene å gjøre vondt i bunnlinja. Et varelager på i gjennomsnitt 1/2-1 mill er svært dyrt å ha - kassakreditt er kortsiktig og risikoutsatt kreditt - det er vanvittig mye dyrere enn huslånet ditt...

På ting som ligger på lager, så må importør/forhandler betale mva. Inngående mva får en ikke tilbakeregnet før varen er solgt og det er mva-oppgjør for perioden. Da får en beholde den parten av mva som kunden har betalt, som du selv allerede har lagt ut.

Om en skal ha en ansatt eller to, så skal disse ha lønn (det vil jo gjerne en selv også ha). For ei industriarbeiderlønn på 400', så kommer det til forsikringer, pensjonskostnader, feriepenger, arbeidsgiveravgift og andre sosiale kostnader som utgjør minst 100'. For at businessen skal gå rundt i forhold til ferie, sykdom og annet, så bør en ha minst en ansatt i tillegg til en selv. Denne ansatte må tjene nok til at han/hun er interessert i å stå i jobben, og en må gjerne betale litt for å ha flinke folk (pay peanuts, get monkey business). I varehandelen bør en ha en omsetning på minst 2-3 mill pr ansatt for å greie et overskudd.

Legg merke til at når "han stat" skal ha inn mye penger - typisk ved MVA-oppgjør for feriepenge- og julesesongen, så bruker det å være litt ekstra gode tilbud. Det samme bruker å være før de har den pålagte, årlige varetellingen - da er det om å gjøre å redusere den skattepliktige varebeholdningen (regnes som formue).

Johan-Kr

Topp Bunn