Har lyst på.....Mcintosh!

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Kranglefanter....  ;D

Dette med effekt avhenger veldig på bruksområde og type høyttaler. En som vil spille høyt med stor H, og har et par tungdrevne høyttalere vil trenge latterlig mye mer effekt enn en som sitter med mer lettdrevne høyttalere og/eller ikke spiller så voldsomt høyt. Naturlig nok.

Store tungdrevne høyttalere som tåler å bli kjørt hardt, trenger naturligvis mye effekt for å spille skikkelig høyt uten å tape dynamikk eller høre presset ut.

At Dag ikke ble fornøyd med 2 x 75 watt ser jeg ingen grunn til å tvile ved, ei heller at samme antall watt er mer enn nok for andre.  :)
Støttes stort sett over hele linja.

Jeg spiller stort sett mer enn høyt nok med mine 125 watt...,ja selv til fest så føles dette tilstrekkelig.

Men når jeg bruker samme anlegget til hjemmekino så forandrer ting seg betraktelig.
Da føles 125 watt som undermotorisert på de værste action filmene.
I dette tilfellet så kunne jeg ønske meg større headroom,spesielt i senterkanalen i det minste.

Så en økning til 250 watt eller mer hadde ikke vært å forakte,selv om det ikke kommer til å bli prioritert fremfor lydkvaliteten.

Men skal ikke rørwatt `tilsvare` det doble av transistorwatt?
Synes jeg har hørt dette utsagnet mange ganger.
 
K

kbwh

Gjest
Flott innlegg net2.

Regner litt selv her nå:

Sf Concerto Domus oppgis til 88 dB/W/m ref 8 ohm (mener jeg det var)
1.2m avstand gir 87dB (tilnærmet)
Med 2 høyttalere: 90dB (vi hører skjelden på pingpongstereo ikke sant?)
Jeg har 4 ohms høyttalere og da har vi 87dB for 1W
Det betyr 100W for 99dB i lytteposisjon, og det er ca. peak på dynamiske klassiske opptak hos meg.
Jeg har headroom i forsterkeriet til ca. 105dB i lytteposisjon, men det ville hverken ører eller høyttalere like.

Slinger: Utsagnet du refererer til har sin bakgrunn i at rørforsterkere gjerne oppfører seg mer ørevennlig enn transistorforsterkere nær klipping. Løsningen heter klasse D.  ;D
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Flott innlegg net2.

Regner litt selv her nå:

Sf Concerto Domus oppgis til 88 dB/W/m ref 8 ohm (mener jeg det var)
1.2m avstand gir 87dB (tilnærmet)
Med 2 høyttalere: 90dB (vi hører skjelden på pingpongstereo ikke sant?)
Jeg har 4 ohms høyttalere og da har vi 87dB for 1W
Det betyr 100W for 99dB i lytteposisjon, og det er ca. peak på dynamiske klassiske opptak hos meg.
Jeg har headroom i forsterkeriet til ca. 105dB i lytteposisjon, men det ville hverken ører eller høyttalere like.

Slinger: Utsagnet du refererer til har sin bakgrunn i at rørforsterkere gjerne oppfører seg mer ørevennlig enn transistorforsterkere nær klipping. Løsningen heter klasse D.  ;D
Måler stort sett rundt 85 db peak ved normal lytting på musikk.
skal jeg spille høyt så kommer jeg opp i 95 db.

Høyeste volum har vært 103 db peak uten at det er hørbar klipping eller forvrengning.
Men da er det og altfor høyt for min smak....

Klasse D forsterkere kunne vært et alternativ,HVIS de hadde klart å levere reelle følelser og rørmagi i musikken.
Og det klarte de ikke engang koplet sammen med et par nydelige Cremona... ;)
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
watt = watt rør eller ikke ;D

Hei jeg har selv 602 på panelene mine, disse har virkningsgrad på beskjedne 87dB og jeg er nok litt på linje med Dag, kan ikke få nok krefter. Lytter på +/- 80dB så teoretisk skulle jeg ikke ha bruk for mer enn 2-4 watt. Nålene på min Mc ligger mellom 6 og 60 watt med dette nivået, så la teori være teori dra hjem en amp eller 3 og prøv! Jeg kan si at Mcintosh spiller meget bra hos meg ;D
 
K

kbwh

Gjest
Ikke meningen å starte noen McIntosh v.s. ettellerannet.

Lydfilosofien min er vel noe i retning av knutnh sin. Han skrev en gang noe i retning av at et stereoanlegg er et måleinstrument. For min egen del må jeg si at det ikke er lett å gjøre det måleinstrumentet nøyaktig.

La meg få legge til at de 99-100dB peak tilsvarer 0dBFS på opptak der rms-nivået ligger på ca. 75dB. Jeg spiller ikke skithøyt nei.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Lydfilosofien min er vel noe i retning av knutnh sin. Han skrev en gang noe i retning av at et stereoanlegg er et måleinstrument. For min egen del må jeg si at det ikke er lett å gjøre det måleinstrumentet nøyaktig.
Er nok ikke lett å få det nøyaktig nei. ;D

Jeg heller vel mer til den gyldne lyden jeg.
Følelser,klang og`magi`står nok sterkere hos meg. ;)
 

Pyramus

Medlem
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
32
Antall liker
5
Hadde jeg vært deg Slinger, hadde jeg squeezet ut de siste lappene av budsjettet, og kjøpt MC 402 som ligger på Børsen til kr. 30 000,-. Svært bra pris for en fantastisk forsterker som sikkert vil passe Respons Grand Artist Dimension utmerket.

Alt handler om prioriteringer, vet du.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Hadde jeg vært deg Slinger, hadde jeg squeezet ut de siste lappene av budsjettet, og kjøpt MC 402 som ligger på Børsen til kr. 30 000,-. Svært bra pris for en fantastisk forsterker som sikkert vil passe Respons Grand Artist Dimension utmerket.

Alt handler om prioriteringer, vet du.
Jepp, men prioriteringene er desverre oppbrukt for denne gang. ;)

Respons Grand Artist Dimension ble hentet i går kveld og pakket ut på overtid i natt... ;D
Så nå gleder jeg meg til å komme hjem etter jobb og nyte synet av dette lekre kunstverket av en høytaler.

(Og musikken selvsagt,men innspilling tar desverre tid)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
MC402     :-*   ;D
Er dette den eneste du vil anbefale?
Neste på listen,er det Oberon eller Mc 252?

Måtte spørre siden det står X.1 i signaturen din. ;)

Har lyttet til den integrerte 200 watteren på Jbl Array,men det var tydeligvis ikke en heldig match.
Men jeg dømmer ikke forsterkeren på bakrunn av dette.
Det er nok mulig at en annen høytaler hadde klaffet godt på denne.
 
T

timc

Gjest
Er dette den eneste du vil anbefale?
Neste på listen,er det Oberon eller Mc 252?

Måtte spørre siden det står X.1 i signaturen din. ;)

Har lyttet til den integrerte 200 watteren på Jbl Array,men det var tydeligvis ikke en heldig match.
Men jeg dømmer ikke forsterkeren på bakrunn av dette.
Det er nok mulig at en annen høytaler hadde klaffet godt på denne.

Heisann. Du må ikke hoppe slik til konklusjoner. Du har kanskje ikke fått med deg at jeg hadde en MC402 tidligere? Savner den. var ikke ment som noe annet.

Oberon X.1 er på midlertidig besøk. Jeg driver å tester ut diverse billigløsninger for tiden. Det kommer en oppdatering av signatur om ikke lenge ;)

Å teste MA6900 på Project Array er en tåpelig ide i utgangspunktet. Den krever mye tøffere saker. En håpløs match med andre ord.

Hva som er på listen etter MC402......tja, det er mange kandidater der...kan jo nevne noen: ML no.23. Krell KSA-300. ARC D150. M.fl.

Øverst på listen står 2stk MC402 eller 2stk ARC D400 MK2 i biamping.

Mvh
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
host hostPass X350.5kremt kremt ;)
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Må bare si at X350.5 jobbet fantastisk på Martin Logan hos Viking, skjønner ikke helt hvorfor han vil bytte???

Jeg har meget god erfaring med Rotel RB-1092 hjemme hos meg, men valgte å bli sittende med MC602.

RB-1092 er i mine øyne MYE bedre enn RB-1090, og ganske rimelig.

mvh
Dag
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Må bare si at X350.5 jobbet fantastisk på Martin Logan hos Viking, skjønner ikke helt hvorfor han vil bytte???

mvh
Dag
Det virket bra ja, men du vet vel hvordan det er noen ganger? Mye vil ha mer? ;)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Jeg har meget god erfaring med Rotel RB-1092 hjemme hos meg, men valgte å bli sittende med MC602.

RB-1092 er i mine øyne MYE bedre enn RB-1090, og ganske rimelig.

mvh
Dag
Hvordan opplever du forskjellen mellom Rotel 1092 og Mcintosh MC 602?
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
om jeg noensinne får råd kommer jeg ikke til å være i tvil om å kjøpe mcintosh.. (har faktisk hørt det hvis noen betviler meg..)

synes personlig at høyttalerne og forsterkerne er noe av det heftigste jeg har sett, bare overgått av den ene CD-spilleren..
http://www.mcintoshlabs.com/mcprod/...id=19&cat=Sources&prodid=1017&product=MCD1000

MC-serien er heftig.. Og designet er så mandig som det får blitt..

Hifi Huset i Bærum har forresten en RX290 brukt til salgs for 100 laken.. Den ser rett og slett brutal ut.. :p
Personlig hadde jeg desverre budsjett på 16000kr.. http://www.flexiweb.no/media/documents/433095-{360EBC83-0DF3-45FA-91EA-D4F1808DE423}.gif
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Heisann. Du må ikke hoppe slik til konklusjoner. Du har kanskje ikke fått med deg at jeg hadde en MC402 tidligere? Savner den. var ikke ment som noe annet.
Var ikke meningen å trekke noen konklusjon.
Og jeg husket at du hadde en Mc 402 tidligere,derfor lurte jeg på hvorfor du ikke brukte en billigere Mcintosh når du nedskalerte anlegget?

Å teste MA6900 på Project Array er en tåpelig ide i utgangspunktet. Den krever mye tøffere saker. En håpløs match med andre ord.
Mvh
Jeg var klar over dette,derfor konkluderte jeg ikke på noen av disse komponentene. ;D
 
T

timc

Gjest
Aha. Sorry.

Grunnen til at jeg ikke nedskalerte til MC252/275 var at det ikke ble en stor nok nedskalering desverre.

Mvh

Edit: Nå kan du lese signaturen min igjen :)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Aha. Sorry.

Grunnen til at jeg ikke nedskalerte til MC252/275 var at det ikke ble en stor nok nedskalering desverre.

Mvh

Edit: Nå kan du lese signaturen min igjen :)
Ok :)

Men du er jo i en heldig situasjon,med tanke på at du har tilgjengelig en god del forskjellig utstyr.

Hvordan synes du Electrocompaniet er i forhold til Mcintosh?
 
T

timc

Gjest
Det spørsmålet er vel unødvendig sett i lys av mine tidligere komponentvalg ;)

Neida. Det hele kommer ann på hvilken lydsignatur man vil ha. Selv er jeg ikke noen storfan av EC lyden, men jeg forstår godt at mange liker den. Så svaret blir som det alltid blir, at man må prøve ut selv.

Mvh
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Det spørsmålet er vel unødvendig sett i lys av mine tidligere komponentvalg ;)

Neida. Det hele kommer ann på hvilken lydsignatur man vil ha. Selv er jeg ikke noen storfan av EC lyden, men jeg forstår godt at mange liker den. Så svaret blir som det alltid blir, at man må prøve ut selv.

Mvh
Grunnen til at jeg lurte var at jeg i flere tilfeller har hørt utsagnet:
Da bør du prøve Electrocompaniet eller Mcintosh forsterkere!

Siden jeg aldri har hørt disse i samme setting og anlegg lurte jeg på om de hadde samme signatur,på en måte.
Men det er tydeligvis ikke tilfelle?

Når det gjelder startinlegget mitt så må jeg revurdere Mc 275 som en mulig kandidat....
For Grand Artisten jeg hentet på fredag klarer seg IKKE med 75 watt,har jeg merket!

Høytalerene tømmer alt av 125 watt som er tilgjengelig i effektforsterkeren min!
Så skal jeg ha røreffekt må jeg opp i minst 150 watt...tror jeg!
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
For Grand Artisten jeg hentet på fredag klarer seg IKKE med 75 watt,har jeg merket!

Høytalerene tømmer alt av 125 watt som er tilgjengelig i effektforsterkeren min!
Så skal jeg ha røreffekt må jeg opp i minst 150 watt...tror jeg!
Hva med å sjekke ut Rouge M-150?
(se egen tråd om denne...)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Hva med å sjekke ut Rouge M-150?
(se egen tråd om denne...)
Jepp,har allerede rotet meg inn på den tråden! ;D
Et meget interesant alternativ.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ellers har jeg hørt Bryston 4B SST sammen med Response.
Knallbra!
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Hva er A 32`s sterke og svake sider da?
Den har mye krefter 2x 250 w i 8 ohm, 2x 400 i 4 ohm. 1500 VA trafo+ egen trafo til digatele kretsløp. 40 kg vitner om bra dim.
Pris rundt 32-33 000 er vel ikke ille? Så spiller den meget bra, har en selv ;D, så det vet jeg.
Har hørt rykter om at den gjorde meget godt fra seg, når en av Hi-fi centerkjedens butikker sammenlignet den med Hegel H 4a og McIntosh MC 602.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Sitat fra en reklametekst:

(På samme måte som sine større søsken kan Stereo 90 kjøres i både triode og ultralineær ved hjelp av en ekstern bryter.

PS. 90 rørwatt er masse kraft og vil antageligvis oppleves av brukeren som ca. 200 transistor watt.)

Nå vil jeg ha svar av rørfanatikere!
Stemmer dette utsagnet eller er det bare fjas?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.571
Antall liker
27.624
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Sitat fra en reklametekst:

(På samme måte som sine større søsken kan Stereo 90 kjøres i både triode og ultralineær ved hjelp av en ekstern bryter.

PS. 90 rørwatt er masse kraft og vil antageligvis oppleves av brukeren som ca. 200 transistor watt.)

Nå vil jeg ha svar av rørfanatikere!
Stemmer dette utsagnet eller er det bare fjas?  
Jeg synes at han tok litt godt i med 200 W, men ja, etter min erfaring virker rørwatt kraftigere. Pussig nok stemmer det bedre for rørforsterkere med lavere watt- tall enn for mastodonter med > 200 W.
mvh
 
T

timc

Gjest
I forhold til hvor høyt du kan spille er det bare fjas.

Det som er saken er at man ofte må ha en større tranistorforsterker for å oppnå den massive lyden som rørforsterkere gir. Gitt en viss effekt.

Selvsagt finnes det mange unntak.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Takk for svar.

Det har kansje med måten rørforsterkere presenterer lyden på da.
At de legger mer tyngde bak anslagene?
Mer kroppslig i diskant og mellomtone kansje?
Eller mer dynamikk?

Skal uansett prøve en rørforsterker med litt krefter på et senere tidspunkt.
 
T

timc

Gjest
Har du lyst på litt tyngde i lyden uten å måtte ta opp lån på huset annbefaler jeg kontruksjoner med KT88 eller 6550 rør :)

Cayin/Spark sine er gode.

Billige EL34 låter ofte litt snillt i mine ører.

Mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.571
Antall liker
27.624
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har du lyst på litt tyngde i lyden uten å måtte ta opp lån på huset annbefaler jeg kontruksjoner med KT88 eller 6550 rør :)

Billige EL34 låter ofte litt snillt i mine ører.

Mvh
Helt enig!
mvh
 
T

timc

Gjest
Personlig er jeg veldig sugen på å få skrapt sammen penger til en McIntosh MC2000. Av det jeg har lest bør denne passe min stil utmerket. Bare synde den er så dyr :(
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Har du lyst på litt tyngde i lyden uten å måtte ta opp lån på huset annbefaler jeg kontruksjoner med KT88 eller 6550 rør :)

Cayin/Spark sine er gode.

Billige EL34 låter ofte litt snillt i mine ører.

Mvh
Og de kan spille alt annet enn snilt også i en god konstruksjon- tro meg ;) Men jeg har ikke billige EL-34 i min forsterker da, men uansett så er EL34 rågode og ikke snille, men det er nok like avhengig av kretsløsningen i den gitte konstruksjonen :)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Har du lyst på litt tyngde i lyden uten å måtte ta opp lån på huset annbefaler jeg kontruksjoner med KT88 eller 6550 rør :)



Billige EL34 låter ofte litt snillt i mine ører.

Mvh
Dette var greit å ta med seg i videre søken og jeg ser at det er flere som er enig med deg.
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
så "the departed" (for øvrig et fantastisk film) og i stua til matt damion stod et par mcintosh-produkter. meget snasent, men akk så dyrt.

christian
 
Topp Bunn