Har lyst på.....Mcintosh!

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Eller nærmere bestemt den Mcintosh Mc 275


som ligger på brukten nå....

Desverre,eller skal jeg si heldigvis?,så er mine nye Respons Grand Artist Dimension bare et par dager vekke! ;D





Og da har jeg ikke råd til noe forsterker lenger når de får innpass i stua....

Men skulle jeg prøve en rørforsterker så er muligens Mc 275 førstevalget.
Men egentlig så har jeg ingen anelse om hvordan kombinasjonen Meridian/Mcintosh/Respons vil lyde.
Det er begrenset med tester på denne forsterkeren tilgjengelig.

Hva sier dere til Mcintosh?
Hvordan er effektrinnene deres på lydsiden generelt?

Og takler en 75 watts rørforsterker Respons sine tungdrevne saker?
;D
 
O

OivindJ

Gjest
Re: Har lyst på.....Macintosh!

Hva med forsterkeren på bildet? ;D
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Re: Har lyst på.....Macintosh!

He he ja ;)

Men de vil nok fortsette å være en drøm i lang tid fremover de forsterkerene der....
For mye $$$$$$ for min lommebok ;D
 
O

OivindJ

Gjest
Re: Har lyst på.....Macintosh!

He he ja ;)

Men de vil nok fortsette å være en drøm i lang tid fremover de forsterkerene der....
For mye $$$$$$ for min lommebok ;D
:) Hadde jeg hatt millioner skulle jeg hørt på de i bakgrunnen der ja.. Det hadde vært noe.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Re: Har lyst på.....Macintosh!

Muligens en brukt Audio Research VT 100 kunne ha vært noe på et senere tidspunkt?

De har jeg sett til vettige priser på brukten.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Re: Har lyst på.....Macintosh!

Muligens en brukt Audio Research VT 100 kunne ha vært noe på et senere tidspunkt?

De har jeg sett til vettige priser på brukten.
Kan anbefale VT100 sammen med Response. Jeg bruker en VT100 MkIII på mine "blodtrimmede" Art og dette fungerer glimrende. Jeg kunne nok ha trengt noen flere watt for Artene begynner vel å bli noe tungdrevet, men VT100 er sikkert sterk nok for en Grand Artist!
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Re: Har lyst på.....Macintosh!

[pirkemodus] Macintosh = McIntosh ;) [/pirkemodus]

Noen som vet hvordan lydsignaturen til McIntosh sine effektforsterkere er? Tenker ikke på rørmodellene.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
[pirkemodus] Macintosh = McIntosh ;) [/pirkemodus]

Noen som vet hvordan lydsignaturen til McIntosh sine effektforsterkere er? Tenker ikke på rørmodellene.
He he,det snek seg inn en a der gitt!
Lett å skrive feil når en skriver som en snakker! ;D
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Re: Har lyst på.....Macintosh!

Kan anbefale VT100 sammen med Response. Jeg bruker en VT100 MkIII på mine "blodtrimmede" Art og dette fungerer glimrende. Jeg kunne nok ha trengt noen flere watt for Artene begynner vel å bli noe tungdrevet, men VT100 er sikkert sterk nok for en Grand Artist!
Kansje det,men er ikke helt sikker siden begge er treveis og har lav følsomhet.
Dette er jo selfølgelig noe som skal testes ut på senere tidspunkt,så vi får se om rørwatt er så kraftige som det blir hevdet. ;D

Hvordan synes du lydsignaturen til AR er sammenlignet med andre effektforsterkere du har prøvd?
 

Bird

Medlem
Ble medlem
20.10.2006
Innlegg
21
Antall liker
0
2 x mc 275 er vel testet i Fidelity sammen med respons. Fikk super kritikk der. Fidelity mener 2 x 275er er betydelig bedre enn en, selv om en 275 også er veldig bra.

Har selv en 275 som jeg er veldig glad i.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Re: Har lyst på.....Macintosh!

[pirkemodus] Macintosh = McIntosh ;) [/pirkemodus]

Noen som vet hvordan lydsignaturen til McIntosh sine effektforsterkere er? Tenker ikke på rørmodellene.
Stor! Flott! Mektig! Musikalsk! Nyansert!
Står eigentleg flott til designet.
Kjem høgt oppe på ynskjelista mi, også. Spesielt den flottaste forforsterkaraen, men også om lag 60% av effektforsterkarane.
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Re: Har lyst på.....Macintosh!

Stor! Flott! Mektig! Musikalsk! Nyansert!
Står eigentleg flott til designet.
Kjem høgt oppe på ynskjelista mi, også. Spesielt den flottaste forforsterkaraen, men også om lag 60% av effektforsterkarane.

Hva med 250 wattern, da? Den heter vel MC-252.
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Tror veil. er ca. 65 000,-

Den har til og med mulighet for å skru av lyset med en bryter på fronten. Viktig om man skal bruke den i en hjemmekino.

Finnes dog mye spennende i denne prisklassen.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4

Citrus

Medlem
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
8
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har hatt mine Mcintosh 501 monoblokker i 3 uker. Det er bare helt rått! Dynamikk og musikalitet som gjør at mine Maggie`s har fått en helt ny vår! Dette er jo transistorforsterkere men lydsignaturen er varm og svært oppløst. Kombinert med en rør-pre er denne kombinasjonen strålende.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Du burde evaluere om du spiller høyt eller ikke,
selv MC402 holder ikke for meg når jeg er i modus for å dra på litt, måtte opp på MC602 for å ha nødvendig headroom......bare et lite tips :)
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Jeg har hørt mc275 et par ganger. Nok til at jeg har lyst på en selv! Hvis jeg skal bytte ut min Yba så kan det hende at det blir to stk mc275.

mvh
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
2 stk MC 275 er knall. Drier det meste av høytalere. Fikk en mer korekt lyd med flere nyanser i bassen. Det hele låt stort og imponerende. Hadde lommeboka godkjent det så hadde jeg koset meg serdeles godt med de. MC er virkelig gode produkter som har en lydfilosofi som er lett å like. Annbefaler alle å skjekke ut hva de er gode for hvis de er innen rekkevidde prismessig.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg har hørt mc275 et par ganger. Nok til at jeg har lyst på en selv! Hvis jeg skal bytte ut min Yba så kan det hende at det blir to stk mc275.

mvh
Da skulle du hørt min Wolcott 280-S først ;)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
2 stk MC 275 er knall. Drier det meste av høytalere. Fikk en mer korekt lyd med flere nyanser i bassen. Det hele låt stort og imponerende. Hadde lommeboka godkjent det så hadde jeg koset meg serdeles godt med de. MC er virkelig gode produkter som har en lydfilosofi som er lett å like. Annbefaler alle å skjekke ut hva de er gode for hvis de er innen rekkevidde prismessig.
Høres unektelig bra ut dette,men med 2 stk Mc 275 så er jo 60 tusen veiledene pris ganske så stiv.
Og denne prisen åpner opp et marked med mye gode forsterkere,både rør og transistor.

Audio Research VS-110 til NOK 49500.00 f.eks.
Eller Mcintosh Mc 402 til 66 tusen.

Hadde nok blitt et vanskelig valg dette.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Du burde evaluere om du spiller høyt eller ikke,
selv MC402 holder ikke for meg når jeg er i modus for å dra på litt, måtte opp på MC602 for å ha nødvendig headroom......bare et lite tips :)
Spiller nok ikke fullt så høyt jeg nei. ;D

Mc 402 er nok mer enn nok for meg,og det skulle ikke forundre meg om det hadde vært nok med Mc 252 også,til mitt bruk.

Men selvfølgelig,det må jo prøves i eget anlegg før kjøp.
 

stale

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
Det er mulig å innbille seg alle mulige ting om hvordan kombinasjoner av høyttalere og forsterkere låter. For å være sikker er det bare en mulighet og det er å teste selv i egen stue.

Når det er sagt så er klangbalansen i MC-275 veldig grei, det blir ikke noe huggormlyd. Du vil også kunne spille mer enn høyt nok med 75 watt. Spørsmålet er vel heller om den passer med dine lydidealer og om den klarer å drive responsene på et høyt nok nivå. Det finnes alternativer som har noe mer oppløsning og mer kontroll i bassen.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Mer enn høyt nok med 75 watt...........

Ja, hvis du bor i leilighet og ikke kan gå bananas med volumkontrollen.

Men det er viktig å være klar over denne begrensningen.

Jeg bruker opp til 600 watt kontinuerlig på høyttalere med 89 dB effektivitet, peaker opp mot 2400 watt.

Men absolutt ganske høyt når du spiller rundt 60watt kontinuerlig også, så her kommer det an på personlige vaner og behov.

Men det er en grunn til at MC252 og 275 stadig er til salgs brukt.

Dag
 
K

kbwh

Gjest
Hvor høyt spiller du egentlig Dag?
Jeg har ikke den største datamengden å vise til, men på klassisk musikk foretrekker jeg 100dB peak, mens theStig ligger et par dB over. På gode rock-og jazzplater skrur jeg nok ned noe.
Jeg snakker komfortnivå i lytteposisjonen, selvsagt. Hva er ditt komfortnivå?
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Hvor høyt spiller du egentlig Dag?
Jeg har ikke den største datamengden å vise til, men på klassisk musikk foretrekker jeg 100dB peak, mens theStig ligger et par dB over. På gode rock-og jazzplater skrur jeg nok ned noe.
Jeg snakker komfortnivå i lytteposisjonen, selvsagt. Hva er ditt komfortnivå?
Dag skal skalles i panna, få reale ballespark i sterk storm før han er fornøyd ;)
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Uvitenskapelig teori:

89db 1w1m

101 16
104 32
107 64
110 128
113 256
116 512

119 1024
122 2048
125 4096

Hvor langt unna høyttalerne sitter man?
Hva er maks db-peak på disse høyttalerne?

Er dette med wattmengde et problem spesielt med McIntosh fordi at de angivelig avgir samme maks. antall watt uavhengig av impendans?
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Sitter til daglig 3,6 meter unna, finlytting er 2,8 meter unna, liker mellom 80 og 90 dB noen ganger rundt 95.

Men de gangen jeg klemmer til over dette (ikke ofte) så løper wattene løpsk :)

Og det kan jeg ikke leve uten!
 

Bird

Medlem
Ble medlem
20.10.2006
Innlegg
21
Antall liker
0
Mcintosh 275 i monokonfigurason ble testet i Fidelity 17. Her ble bl.a KVs oppsett med respons høyttalere benyttet. KV mente at dette var den overlegent beste rørforsterkeren han hadde hørt på respons. Dette var altså 2 x mc 275.
 
T

tst

Gjest
Jeg har prøvd MC275 og syntes den låt litt snillt, med litt lite kontroll i bassen. Dette var med en passiv TVC ,og på Hammer Dynamics S12 meget lettdrevende ht. (97db). Jeg valgte en MC252 som hadde en enorm kontroll i bass og ellers meget homogen og åpen lyd. Jeg er nok blitt hekta på McIntosh.
 

ls35a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
99
Antall liker
0
Mc275 er veldig kresen på kilden som driver den, og låter helt knall på McIntosh egne pre-amper.
Spesiellt C2200, men også den nye C220

Låter ikke bra overhodet på f.eks. Hegel P4A eller ML 390s innebyggede pre.

Da spiller det faktisk bedre å vri på de innebyggede potmeterne, men da må du igjen ha en CD-spiller som klarer å drive inngangen.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Mer enn høyt nok med 75 watt...........

Ja, hvis du bor i leilighet og ikke kan gå bananas med volumkontrollen.

Men det er viktig å være klar over denne begrensningen.

Jeg bruker opp til 600 watt kontinuerlig på høyttalere med 89 dB effektivitet, peaker opp mot 2400 watt.

Men absolutt ganske høyt når du spiller rundt 60watt kontinuerlig også, så her kommer det an på personlige vaner og behov.

Men det er en grunn til at MC252 og 275 stadig er til salgs brukt.

Dag
2 x 75w holder til det meste, hvis du ikke har et par veldig tungdrevne høytt. "Måtte opp på 602 for å få headroom" er bullshit........
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
2 x 75w holder til det meste, hvis du ikke har et par veldig tungdrevne høytt. "Måtte opp på 602 for å få headroom" er bullshit........
Det er du som er bullshit, ikke jeg 8)

Hadde MC352 slik som du har hjemme på test, og hadde også en MC252 i kinoanlegget mitt.
Opplevde det samme med begge to, de gikk tom for krefter før jeg var ferdig med å skru opp volumet, det blinket i powerguard lampene som indikerer hard klipping.
Han som kjøpte MC252 av meg opplevde akkurat det samme.

Så hvem er bullshit? Se deg godt i speilet!

Jeg prøver her å gi folk gode seriøse råd basert på egne erfaringer, og så skal jeg få dritt av deg?
DET ER EN AV DE SURE TINGENE HER PÅ FORUMET :-[
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Uvitenskapelig teori:

89db  1w1m

101   16
104   32
107   64
110  128
113  256
116  512

119 1024
122 2048
125 4096

Hvor langt unna høyttalerne sitter man?
Hva er maks db-peak på disse høyttalerne?

Er dette med wattmengde et problem spesielt med McIntosh fordi at de angivelig avgir samme maks. antall watt uavhengig av impendans?
Tror nok ikke det, her er et utdrag fra Stereophiles målinger av MC501 monoblokkene:

The McIntosh's maximum output power depended on the output tap chosen and the load, but when the tap was matched to the load, the amplifier easily exceeded its specified 500W at our 1% THD definition of clipping. The 8 ohm tap delivered no less than 720W into 8 ohms (28.6dBW), for example (fig.4), with similar deliveries into 4 and 2 ohms from their respective taps (figs.5 and 6). Despite the slight increase in source impedance, the MC501's ability to deliver current into the speaker load did increase with the decreasing output transformer tap. The 8 ohm tap was limited to 225W into 2 ohms (17.5dBW), for example, while the 4 ohm tap delivered 1000W (24dBW), the 2 ohm tap 630W (22dBW).

Som du ser leverer 4 ohms utgangen ca 720 watt i 4 ohm og hele 1000 watt i 2 ohm. Men det er nok viktig å bruke riktig utgang, slik at forsterkeren jobber i riktig impedanseområde i forhold til utgangen som er i bruk.
Som du kan se leverer 8 ohms utgangen kun 225 watt i 2 ohm mot 1000 watt på 4 ohms utgangen.

Dag  ;)
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Kranglefanter.... ;D

Dette med effekt avhenger veldig på bruksområde og type høyttaler. En som vil spille høyt med stor H, og har et par tungdrevne høyttalere vil trenge latterlig mye mer effekt enn en som sitter med mer lettdrevne høyttalere og/eller ikke spiller så voldsomt høyt. Naturlig nok.

Store tungdrevne høyttalere som tåler å bli kjørt hardt, trenger naturligvis mye effekt for å spille skikkelig høyt uten å tape dynamikk eller høre presset ut.

At Dag ikke ble fornøyd med 2 x 75 watt ser jeg ingen grunn til å tvile ved, ei heller at samme antall watt er mer enn nok for andre. :)
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Kranglefanter....  ;D

Dette med effekt avhenger veldig på bruksområde og type høyttaler. En som vil spille høyt med stor H, og har et par tungdrevne høyttalere vil trenge latterlig mye mer effekt enn en som sitter med mer lettdrevne høyttalere og/eller ikke spiller så voldsomt høyt. Naturlig nok.

Store tungdrevne høyttalere som tåler å bli kjørt hardt, trenger naturligvis mye effekt for å spille skikkelig høyt uten å tape dynamikk eller høre presset ut.

At Dag ikke ble fornøyd med 2 x 75 watt ser jeg ingen grunn til å tvile ved, ei heller at samme antall watt er mer enn nok for andre.  :)
Akkurat :) Helt enig. Takk for god redegjørelse!

mvh
Dag
 
Topp Bunn