Har Krix noen venner?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Ekstremt heftig komponenter i en såpass rimelig høyttaler!
    Det er vel en grunn til at de låter så bra! :)

    Mvh
    Andreas
     

    FredrikH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    58
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    3
    Noen her som har erfaring med naim elektronikk på lille equinox?
     

    GSH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.07.2007
    Innlegg
    59
    Antall liker
    5
    Her skjer det ikke akkurat veldig mye gitt. Hvor er alle Krix vennene?

    Er venn selv og nyter musikk fra mine Apex4 dagelig, dette er noen virkelige musikk maskiner :)
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    FredrikH skrev:
    Noen her som har erfaring med naim elektronikk på lille equinox?


    Hei!

    Jeg brukte Krix Equinox i mk1 utgave sammen med en Naim 5i integrert
    forsterker på 50 watt for en liten stund siden. Syntes disse passet som hånd i hanske. Naim vil nok etter min erfaring fungere veldig flott med Krix generelt.

    Equinox er meget lette å drive så gode 35-40watt pluss holder i massevis.

    Mvh
    Andreas
     

    hifijohnsen

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    5
    Antall liker
    2
    GSH skrev:
    Her skjer det ikke akkurat veldig mye gitt. Hvor er alle Krix vennene?

    Er venn selv og nyter musikk fra mine Apex4 dagelig, dette er noen virkelige musikk maskiner :)
    Titt tei ;D, her er enda en Krix venn ! Lite Krix å se på bruktbørsen ..er vel en grunn til det :)
    Equinoxene har gitt meg fred fra de typiske hifi nevroser,bare å nyte musikken :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jeg kryssposter denne her siden vi har vært inne på lignende problemstillinger tidligere.

    Fenalaar skrev:
    Plassering på kommode, relativt nær vegg, ikke så altfor stort rom, og ellers kvalitetsutstyr...

    Jeg hadde gått for Krix Equinox . spiller utrolig bra i en slik setting. Har selv prøvd slike, plassert oppå en skjenk, nære vegg i kjellerstua mi. De spilte utrolig dynamisk og lekent. Savna ikke bass i det hele tatt.

    Johan-Kr
     

    thhgttg

    Fersking
    Ble medlem
    29.09.2012
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Noen som har noen tanker om hvordan en Equinox mkII står seg mot nyere høytalere?
    ECI-3 tenkes som driver.
     
    S

    Sjur T

    Gjest
    Må bare slenge meg på her:) Har hatt både krix equinox og mk2 utgaven, og ikke tilgitt meg selv fordi jeg solgte de.... skal ha meg et par igjen snart!
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Noen som har noen tanker om hvordan en Equinox mkII står seg mot nyere høytalere?
    ECI-3 tenkes som driver.
    En høyttaler blir aldri utdatert. ;)
    Har vel ikke vært noe revolusjon på det området på de siste 60 år.:cool:
    Behold dine Equinox mkII, de er dritgode.:)
     

    thhgttg

    Fersking
    Ble medlem
    29.09.2012
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Takk for raske "svar" :)
    "When you want genuine music--music that will come right home to you like a bad quarter, suffuse your system like strychnine whisky, go right through you like Brandreth's pills, ramify your whole constitution like the measles, and break out on your hide like the pin-feather pimples on a picked goose,--when you want all this, just smash your piano, and invoke the glory-beaming banjo!" - Twain
     

    Bjarild

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    18.03.2005
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    12
    Jeg skulle bare handle et par små nusselige høyttalere til min mor og så da et par veldig passende til en svært god pris.
    Nysgjerrig som jeg er når det gjelder høyttalere, så måtte jeg jo teste dem før oppkobling hos henne!

    Vel, nå har de stått her i en uke, og jeg kjenner det blir vanskelig å gi dem fra meg...
    Jeg ble nærmest slått i bakken av sjokket.. Disse bittesmå tassene, også spiller de helt avsindig bra!!
    DIGERT lydbilde med fantastisk kropp!
    Selvfølgelig ikke enormt med bass, men jeg savner ikke mye her faktisk da de har en utrolig "naturtro" bass.
    Ufattelig musikalske små barneskoesker! :)
    Rommet mitt her er vel ca 18 kvm, de står vel ca 90 cm fra bakvegg og ca 320 cm fra hverandre, og jeg sitter vel ca 3 meter fra i lytteposisjon.

    Nei, det er ikke Equinox jeg snakker om, denne heter Krix Brix! Du vil ikke tro det!!! ;)
    Jeg måper hver gang jeg setter på ei plate, seriøst...
    Har også hatt både Apex 3 og 4 med mye dyrere elektronikk og noe verre rom, men de har absolutt ikke imponert meg slik som disse!
    Men må nok levere dem fra meg i morgen... Har heldigvis et par Equinox mkII som venter på meg på posten. :cool:

    Jeg spiller forøvrig på Pathos Classic One mkII og Audio Analogue Rossini V2 samt Black Magic Emotion, Revelation mkII og Furutech diverse strømgreier.


    Mvh
    Bjarild, venn av Krix :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Så du har skjønt poenget, Bjarild?? Bra! Det er en grunn til at Scotts konstruksjoner har overlevd så lenge som de har! Brix er morsomme, de!! Hva skal de drives med? Brix ryker jo for Equinox II, så... men du kan trøste deg med at de definitivt er verd kronasjene sine. Apex,fex er svært krevende på samarbeidende elektronikk, så det var kanskje derfor de ikke imponerte sånn rett ut av kassa...Prøvd Equinox 2 på reint Audiolab av ny modell?? Det bør du...
     

    Bjarild

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    18.03.2005
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    12
    Brix er til min kjære mor, så de skal foreløpig drives av svært rimelig Cambridge elektronikk..
    Jeg har i dag hentet Equinox MkII og akkurat satt de opp.
    Det er virkelig imponerende greier altså. Helt fantastisk rett og slett..
    Kankskje en Seismix 3 mk6 etterhvert, så er det kanskje komplett??!
    Men jeg har jo ikke tid til å sitte her å skrive nå!;)

    Bjarild
     

    AndersRL

    Medlem
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    21
    Antall liker
    17
    Sted
    Sarpsborg
    Åssen låter de? Kjøpte rundt sommers tider ett par equinox mk1 selv, relativt ny i HiFi verden men må si jeg synes lyden er helt rå i forhold til størrelse!
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var innom PM i går for å få en lytt til Equinox mk3. Veldig bra høyttalere må jeg si. Tror ikke jeg har hørt en høyttaler som spiller så "artig" på lavt til moderat volum. Man får liksom med seg alle de små dynamiske krumspring som gjør musikken interessant helt fra svært lave lyttevolum. Samtidig spilte de stort og med overraskende tyngde for en så liten høyttaler. Dette må være en ideel høyttaler for små rom og i nabolag hvor man ta hensyn til naboen.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.897
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Få de ikke så veldig lang unna veggen i moderat størrelse rom, og gi de godt med kvalitetswatt, så spiller de utrolig bra.

    Johan-Kr
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cbarth1: Krix Equinox har bestandig hatt den magien ved seg. De er ikke veldig lettdrevne, men de vokser med forsterkeren. Og den nye ringradiatoren har gjort dem til en høyttaler enhver nordisk produsent- inklusive Dali- bør holde et svært godt øye med. These Aussies mean BUSINESS!! En av mine topp fem i prisklassen..
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Meget mulig jeg bestiller et par her nå. PM hadde bare pianolakk og Jarrah på lager, men sender en bestilling til uka... Black Woodgrain eller Cola? :cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cbarth1: Jarrah, takk..eller Ironwood..hehe..
     

    jaybill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    173
    Sted
    Øvre Avløs
    Torget vurderinger
    3
    Har Equinox mk II, en utrolig morsom høytaler som har mye i seg, spiller overraskende dypt, med engasjement og rytme, kjøpte først PM Audio sitt demo.eksemplar, men ble erstattet kort tid ettter når anledningen bød seg når PM solgte sitt modifiserte par. Paul har selv modifisert Equinox`n med Black Magic internkabling og Furutech terminaler. Dette var en klar forbedring av std. MkII, diskanten spesielt, tweaket har bidratt til at lydbildet bretter seg MER ut, går litt dypere og ikke minst spiller de mer oppløst :) Jeg spiller med høytalerne 3 m mellom, uten noen vinkling mot sentrum og ca 60cm fra bakvegg. Koser meg med et fantastisk bredt lydbilde!!!
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Disse er jeg veldig spent på. Mulig disse kan være en god match sammen med min MosFet forsterkerløsning.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det er jeg også! Drittlei av å krangle med rommet mitt, så satser på at dette blir bedre.
    Ofrer lydtrykk for en forhåpentligvis fornuftig respons...
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Equinoxene har blitt knørva i 30 timer nå. Satt meg ned nå for lytte på de. Dette blir veldig, veldig bra! De funker i rommet og det virker som en god match med Musical Innovation.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva synes du om diskanten ? Kommer lyttetrettheten snikende, eller er det bare deilig?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var litt spent på det. Jeg har hørt Vifa ringradiator diskanten i noen høyttalere som ikke har imponert meg. Men her er det ingen tegn til lyttetretthet. Men jeg ville ikke paret disse med lystklingende utstyr...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Du har fullt ES-sett nå, vel? Det burde funke bra på Equinox 3- lyttetretthet kan du bare glemme. Du får nok et resultat et sted medllom Focal Aria 906 og Dynaudio Focus 160. Den diskanten låter nesten like fjærlett uanstrengt som på førstegenerasjon Sonus Faber Cremona Auditor. I should know... Men de er altså ikke like lettdrevne som Focal- langt derifra. Derimot vil de sette ES-pakka di på prøve;)

    Og til deg, Cbarth: Det er på tide å pensjonere Vifa C17 nå;D Du kommer til å ELSKE E3 etter fem hundre timer. Tipper du aldri kjøper gulvhøyttaler igjen. Dali 104? Forget it, mate. You´re in for The Australian Open....
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    He he... Kan meddele at nå etter 50 timer så låter det enda bedre. De var detaljerte og fine rett ut av esken, men nå begynner bassen å slippe og det virker som de er enda mer dynamiske og fandenivolske. Hadde noen kommet inn med bind for øynene tror jeg ALDRI de hadde sett for seg så små og søte høyttalere... De spiller bælsvært!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cbarth1: De er det de skal være, og gjør det de skal: En topp monitor som overvåker musikken og viser hva du EGENTLIG hører på:rolleyes: Det er det du opplever nå som er det morsomste med hele Hi-Fi-hobbyen. Å -ved monitorers hjelp-direkte nagle haka til lytteren til gulvet med soniske firtomsspiker. For så å se vedkommende måpe stort, legge igjen en halv liter sikkel i munnviken , hive de store, amerikanske JBLene sine på dør og lure på hvor øra hans har vært alle disse åra:cool: Og det UTEN subwoofer noe sted i anlegget. Kos deg!! Forresten: Hvis du liker MI på dem vil du ikke tørre å prøve Bladelius engang..
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    He he, Bladelius blir det nok aldri på meg. Mye er blitt sagt her på forumet om Musical Innovation og dets konstruktør Roar Malmin. Men de siste generasjons klasse A forsterkererne fra den kanten holder en standard som ikke man klarer å overgå med normal inntekt. Av det jeg har hørt av transeforsterkere så må du opp i de største kl A versjonene til Pass Labs før det er vits å snakke om noen reell oppgradering. Etter min mening og smak ??????
    Sikkert mange som er uenige, men vi har alle våre preferanser. Det er det som er så artig med denne hobbyen, tenk hvor kjedelig om alle hadde lik smak og handlet hifi på Elkjøp!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cbarth1: Som sagt, da bør du ikke prøve svenskene...Roars forsterkere er gode, MEN.....:rolleyes:
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Mellomtonen minner faktisk ikke så rent lite om Vifa C17. (Og det er et kjempepluss i mine ører)
    Kanskje ikke så rart da de begge er coatede papirmembraner med curvilinear utforming. Men elementet i disse Krix'ene har kobber i svingspolen og har lavere forvrengning. De er betydelig mer detaljerte og høres bare så dynamiske ut på lavt volum. Veldig artig. Fingerspillet på gitaren til Chris Jones spruter av liv med skikkelig bass og tyngde selv fra svært lave lyttevolum. Merker at jeg får fot på et helt annet volum enn jeg er vant med. Ikke at ikke de kan spille høyt, men det er liksom ikke nødvendig å dra på for å få full uttelling for å nyte musikken.
    Nei nå ble det mye lovprising her, vi får se hvordan det står seg når den første forelskelsen har lagt seg.
    Men er så utrolig glad for å funnet noe som funker i rommet mitt, og i tillegg har en klangsignatur og spilleglede som traff meg mitt i solar plexus!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cbarth1: Med sin nesten nordiske klangfriskhet gjør Equinox 3 akkurat det, ja. Det ligger altså til Krix, og det er det som gjør dem så anvendelige også. De låter ikke overfett amerikansk, men ryddig, åpent, delvis ekstremdetaljert, fokusert og PÅ. USA har hatt EN høyttaler som gjør noe av det samme: Snell Type M. Men hvorfor, tror du? Den hadde danske elementer- fra Peerless:rolleyes: Jeg har selv eid to par av den, kjenner den som min egen familie.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cbarth1: Burde begynne å stabilisere seg nå, ja... Rart, egentlig, at vi ikke har sett noen Vifadyr på Torget i de siste ukene...fra Arendalskanten...Krix burde da ha gitt dem en tupp i terminalene for lengst..
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn