I dag har jeg fått en god test av 803 Diamond, har også sammenlignet med 804 Diamond og Dali Epicon 6, i tillegg til at jeg har hørt på System Audio Explorer Master og hadde en liten test av KEF XQ40 i går. Tar en oppsummering, for diskusjon og for og dele mine erfaringer.
Av 803, 804 og Epicon 6 fikk jeg tatt en "så godt som" A/B test i samme lokale, til samme musikk og med samme elektronikk (NAD M3, M51 samt en Cambridge CA spiller). Her spillte jeg bla. Kari Bremnes, Melissa Horn, Madonna, Skrillex, Muse og Band of Horses som jeg hadde med selv.
803 Diamond, var de første jeg hørte på da det var dette som startet hele spetakkelet om og bytte høyttalere. Disse skuffet ikke denne gangen heller, jeg spillte ikke så vansinnig høyt som jeg gjorde sist da det var folk i butikken og de måtte få lov til og prate syntes jeg

Men jeg syntes fremdeles det var bra bass i dem, jeg liker hele lyden, fra bass til mellomtone og diskant. Det var lave skuldre hele veien (det er slik jeg for min del merker og det er høyttalere jeg kan lytte lenge på eller som jeg blir lyttetrett av), og jeg skulle gjerne gått over hele cd og lp samlingen min på disse. Det var nok bass, jeg vil klare meg fint med mindre bass en dette også til musikk, og til film så har jeg uansett egen sub, selv om det hørtes ut som det nesten ikke var nødvendig. Mellomtonen og diskanten var noe jeg ikke tenkte mye over, det bare var der, og det var behagelig og høre på på den musikken jeg hadde med, relativt variert mao.
Neste jeg hørte på var 804, disse hadde jeg små forventninger til da de jo er så mye mindre enn 803. Ble forberedt i butikk at jeg ville høre det både i bass og noe i mellomtonen. Men jeg hørte kun forskjell i bass, ikke så mye forskjell som jeg hadde trodd, men det sier seg selv at det er forskjell på disse to. Mellomtonen og diskanten syntes jeg, ihvertfall på normalt og moderat høyt lyttenivå, var klin likt. Jeg digget størrelsen på disse og vurderte om det faktisk var verdt ca 14000,- mer for 803. Jeg tenker at det vil være helt avhengig av hvor langt fra man sitter og hvor stort lokale de står i. Lokalet jeg hørte de i var ikke stort større enn stuen min, så til musikk ville jeg ikke være i tvil, jeg ville gått for 804 og heller brukt noen ekstra kroner på og forbedre annet utstyr. Ellers så får man mange LP'er og pils man kan nyte sammen med 804 Diamond

Disse er også noe mere lettdrevne enn 803, hvilket jeg tror vil telle positivt for mine AW180.
Dali Epicon 6 så jeg også de hadde stående, og spurte om ikke jeg kunne få en lytt til disse også. Jeg er jo "svoren" Dali fan siden mine første Dali 109 jeg kjøpte i 1994. Men har ikke hørt så mye på det merket i det siste. Må inrømme at jeg hadde høyere forventninger til disse enn til 804, og jeg ble fort minnet på hva og hvorfor jeg liker Dali. Det skal jo sies at Epicon 6 koster på kronen det samme som 803. Av mangel på bedre beskrivelse, så var disse mere frempå eller spillte klarere en de to B&W'ene. Det føltes som det var kanskje litt dypere bass, om enn ikke like mye "punch" som på 803. Men alikevell så var de (Epicon 6) ikke så "lette" og høre på, vanskelig og forklare hvorfor, men de var litt lysere. Allt i allt så var det nok hakket bedre høyttalere enn 804, og kanskje også 803. Men skulle jeg hørt på de i f.eks. 10-12 timer sammenhengende tror jeg begge B&W ville gjort meg mindre lyttetrett.
Etterpå bar det ned til neste butikk for å høre på System Audio Explorer Master. Disse ble spillt på H200 med en H25 DAC og en liten laptop. De fikk ikke cd spilleren til og fungere der (fantastisk nok) så jeg fikk ikke hørt på CD'en jeg hadde laget for anledningen. Men det var nok og velge mellom av musikk uansett. Det gikk mest på rock, for basert på tidligere erfaringer så er disse morsomst på rock. Selv om disse spiller pent og rent, spesiellt i en del av frekvensområdet, så fallt disse litt igjenom i forhold til Epicon 6, 803 og 804. Det var vel som forventet med tanke på at det er noe billigere høyttalere. Syntes ikke disse fremhevet seg på noen punkter, bortsett fra kanskje mellomtonen, hvor de er bra. Det er selvsagt bra dynamikk på de, men alikevell så kan de ikke matche de andre på dypbass eller på diskanten etter min mening. Etter noen få låter der jeg satt alene så startet jeg og gjespe... ikke bra...

Så de ble fort avskrevet.
I går hørte jeg kjapt på KEF XQ40, de begynner jo og bli gamle nå, men fikk kanonbra omtaler den gang de var nye. Jeg hadde i sin tid IQ90, og av mangel på bedre erfaring (og mere penger, den gang) så var jeg fornøyd med det. Men når det blir demonstrert på en Yamaha stereo forsterker, sammen med en Yamaha cd spiller så sier det seg selv at det ikke blir en helt fair sammenligning ift de andre jeg har hørt på. Det virket som om det var, ikke bare ett teppe, men en stor tykk dyne mellom meg og høyttalerne. Så disse ble også fort avskrevet.
Ok, så neste steg blir og finne mere høyttalere og lytte til, helst i samme prisklasse som 804 til 803 for hvis ikke så er resultatet gitt ift hva jeg kommer til og kjøpe tror jeg.
Tenkte Monitor Audio PL200, samt Audiovector Si3 Avantgade Arrete, Martens Django L (eller XL), i tillegg til annet som har blitt nevnt her.
Var sammenligningen min av det jeg har hørt til nå som forventet, eller er folk totalt uenige?