Høyttalere Har gjort en tabbe....

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
189
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Og noe kjedeligre enn B&W og Class'e skal en lete lenge etter... Da heller B&W og EC anyday...
T+A Criterion serien. dette er til dags dato de beste høyttalere (tci-2e) jeg har hatt i rommet med elektrostat diskant og transmisjon prinsipp i bassen. Disse har en dynamikk som er råere enn Klipsch i mellomtone og bass og samtidig en diskant som er så myk og åpen som det går ann.
Sistnevnte høres ut som den perfekte høyttaler! Mix mellom PMC sin transmissjonlinje, og Martin Logan elektrostat, hadde vært noe det.

M

mfufu

Gjest
Hvis man da ser bort i fra Klipsch og evt pris, det er mange som blir glemt her som trådstarter absolutt bør ta en lytt til. feks Audio Physic, Monitor Audio, og ikke minst Triangle som er noen fantastiske høyttalere som ofte blir glemt. Eller ikke minst de som jeg selv besitter: T+A Criterion serien. dette er til dags dato de beste høyttalere (tci-2e) jeg har hatt i rommet med elektrostat diskant og transmisjon prinsipp i bassen. Disse har en dynamikk som er råere enn Klipsch i mellomtone og bass og samtidig en diskant som er så myk og åpen som det går ann.
Jeg takker for tips, jeg bor i Larvik og kjenner ikke til hvor jeg kan lytte på de du nevner, jeg er fleksibel innenfor Skien til Tønsberg området, eventuellt Drammen.

Men jeg regner med og høre på 804D, 803D samt Dali Epicon 6. Ikke missforstå, jeg har ikke preferanser på butikk, er veldig nøytral der, men her får jeg gjort en sammenligning av alle 3 og det er jo bra, som ett steg mot noe nytt :)
Monitor Audio har jeg hørt en gang, det er en stund siden jeg hørte på GS20 nå men jeg husker at jeg likte lyden svært godt. Men ikke så godt som 803D (og jeg inrømmer at jeg hørte på Classe, likte lyden, men liker også når det blir sagt at det er bedre på EC).

Sist redigert:

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Ta deg en tur til Drammen, så kan du høre på Audiovector;Canton og Usher hos jfs soundsystem før du spaserer ned og hører B&W og Dali hos klubben.

M

mfufu

Gjest
Ta deg en tur til Drammen, så kan du høre på Audiovector;Canton og Usher hos jfs soundsystem før du spaserer ned og hører B&W og Dali hos klubben.
Godt poeng, Audiovector har jeg kun hørt en gang for ca 10-12 år siden mens "gamle" soundgarden hadde dem. De får jo også bra omtale, også liker jeg utseendet på dem.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Du kan sikkert komme hjem til meg i Skien å høre på Marten django xl og Harbeth Shl5 hvis det er av interesse.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.319
Torget vurderinger
18
orso: jeg ser at 803D har en liten pukkel rundt 5-600Hz, sikkert en grunn til at de har gjort det slik (eller så er målingen feil) :) Men jeg kan ikke si at jeg la merke til det når jeg lyttet, men det var i butikk og jeg hørte jo ikke så mange låter.
Jeg synes det er i akkurat dette frekvensområdet mange høyttalere sliter og hvor de ofte låter tynt og udynamisk. En kunstig heving her kan være bra men det beste er selvfølgelig digre elementer (minst 12") uten massiv eq. Høyttalerne blir store men den befriende uanstrengte og dynamisk mellombassen man da får er ikke lett å gi fra seg når en først har fått smaken på den. Det låter rett og slett live med stor dynamisk kontrast fra 300 til 1000Hz

M

mfufu

Gjest
I dag har jeg fått en god test av 803 Diamond, har også sammenlignet med 804 Diamond og Dali Epicon 6, i tillegg til at jeg har hørt på System Audio Explorer Master og hadde en liten test av KEF XQ40 i går. Tar en oppsummering, for diskusjon og for og dele mine erfaringer.

Av 803, 804 og Epicon 6 fikk jeg tatt en "så godt som" A/B test i samme lokale, til samme musikk og med samme elektronikk (NAD M3, M51 samt en Cambridge CA spiller). Her spillte jeg bla. Kari Bremnes, Melissa Horn, Madonna, Skrillex, Muse og Band of Horses som jeg hadde med selv.

803 Diamond, var de første jeg hørte på da det var dette som startet hele spetakkelet om og bytte høyttalere. Disse skuffet ikke denne gangen heller, jeg spillte ikke så vansinnig høyt som jeg gjorde sist da det var folk i butikken og de måtte få lov til og prate syntes jeg :) Men jeg syntes fremdeles det var bra bass i dem, jeg liker hele lyden, fra bass til mellomtone og diskant. Det var lave skuldre hele veien (det er slik jeg for min del merker og det er høyttalere jeg kan lytte lenge på eller som jeg blir lyttetrett av), og jeg skulle gjerne gått over hele cd og lp samlingen min på disse. Det var nok bass, jeg vil klare meg fint med mindre bass en dette også til musikk, og til film så har jeg uansett egen sub, selv om det hørtes ut som det nesten ikke var nødvendig. Mellomtonen og diskanten var noe jeg ikke tenkte mye over, det bare var der, og det var behagelig og høre på på den musikken jeg hadde med, relativt variert mao.

Neste jeg hørte på var 804, disse hadde jeg små forventninger til da de jo er så mye mindre enn 803. Ble forberedt i butikk at jeg ville høre det både i bass og noe i mellomtonen. Men jeg hørte kun forskjell i bass, ikke så mye forskjell som jeg hadde trodd, men det sier seg selv at det er forskjell på disse to. Mellomtonen og diskanten syntes jeg, ihvertfall på normalt og moderat høyt lyttenivå, var klin likt. Jeg digget størrelsen på disse og vurderte om det faktisk var verdt ca 14000,- mer for 803. Jeg tenker at det vil være helt avhengig av hvor langt fra man sitter og hvor stort lokale de står i. Lokalet jeg hørte de i var ikke stort større enn stuen min, så til musikk ville jeg ikke være i tvil, jeg ville gått for 804 og heller brukt noen ekstra kroner på og forbedre annet utstyr. Ellers så får man mange LP'er og pils man kan nyte sammen med 804 Diamond :) Disse er også noe mere lettdrevne enn 803, hvilket jeg tror vil telle positivt for mine AW180.

Dali Epicon 6 så jeg også de hadde stående, og spurte om ikke jeg kunne få en lytt til disse også. Jeg er jo "svoren" Dali fan siden mine første Dali 109 jeg kjøpte i 1994. Men har ikke hørt så mye på det merket i det siste. Må inrømme at jeg hadde høyere forventninger til disse enn til 804, og jeg ble fort minnet på hva og hvorfor jeg liker Dali. Det skal jo sies at Epicon 6 koster på kronen det samme som 803. Av mangel på bedre beskrivelse, så var disse mere frempå eller spillte klarere en de to B&W'ene. Det føltes som det var kanskje litt dypere bass, om enn ikke like mye "punch" som på 803. Men alikevell så var de (Epicon 6) ikke så "lette" og høre på, vanskelig og forklare hvorfor, men de var litt lysere. Allt i allt så var det nok hakket bedre høyttalere enn 804, og kanskje også 803. Men skulle jeg hørt på de i f.eks. 10-12 timer sammenhengende tror jeg begge B&W ville gjort meg mindre lyttetrett.

Etterpå bar det ned til neste butikk for å høre på System Audio Explorer Master. Disse ble spillt på H200 med en H25 DAC og en liten laptop. De fikk ikke cd spilleren til og fungere der (fantastisk nok) så jeg fikk ikke hørt på CD'en jeg hadde laget for anledningen. Men det var nok og velge mellom av musikk uansett. Det gikk mest på rock, for basert på tidligere erfaringer så er disse morsomst på rock. Selv om disse spiller pent og rent, spesiellt i en del av frekvensområdet, så fallt disse litt igjenom i forhold til Epicon 6, 803 og 804. Det var vel som forventet med tanke på at det er noe billigere høyttalere. Syntes ikke disse fremhevet seg på noen punkter, bortsett fra kanskje mellomtonen, hvor de er bra. Det er selvsagt bra dynamikk på de, men alikevell så kan de ikke matche de andre på dypbass eller på diskanten etter min mening. Etter noen få låter der jeg satt alene så startet jeg og gjespe... ikke bra... :) Så de ble fort avskrevet.

I går hørte jeg kjapt på KEF XQ40, de begynner jo og bli gamle nå, men fikk kanonbra omtaler den gang de var nye. Jeg hadde i sin tid IQ90, og av mangel på bedre erfaring (og mere penger, den gang) så var jeg fornøyd med det. Men når det blir demonstrert på en Yamaha stereo forsterker, sammen med en Yamaha cd spiller så sier det seg selv at det ikke blir en helt fair sammenligning ift de andre jeg har hørt på. Det virket som om det var, ikke bare ett teppe, men en stor tykk dyne mellom meg og høyttalerne. Så disse ble også fort avskrevet.

Ok, så neste steg blir og finne mere høyttalere og lytte til, helst i samme prisklasse som 804 til 803 for hvis ikke så er resultatet gitt ift hva jeg kommer til og kjøpe tror jeg.

Tenkte Monitor Audio PL200, samt Audiovector Si3 Avantgade Arrete, Martens Django L (eller XL), i tillegg til annet som har blitt nevnt her.

Var sammenligningen min av det jeg har hørt til nå som forventet, eller er folk totalt uenige? :)

Sist redigert:

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
189
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Ville uten tvil også stukket innom NAT, og hørt noen PMC'r. Tror du vil få gåsehud! For eksempel PMC PB1i, som koster ca. like mye som 803D. Da får du mellomtonen sistnevnte har, samt samme trasnparente, og detaljerte lydbilde, men noen hakk mere snert, og dynamikk for rockefoten, uten antydning til lyttetretthet. Gi dem en sjanse i det minste.

M

mfufu

Gjest
Ville uten tvil også stukket innom NAT, og hørt noen PMC'r. Tror du vil få gåsehud! For eksempel PMC PB1i, som koster ca. like mye som 803D. Da får du mellomtonen sistnevnte har, samt samme trasnparente, og detaljerte lydbilde, men noen hakk mere snert, og dynamikk for rockefoten, uten antydning til lyttetretthet. Gi dem en sjanse i det minste.
NAT? Hva hvor osv.? :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Mfufu: Du gjør det ordentlig ihvertfall. Bra! Men som Novus sier, skal du skjekke ut PMC..og glem heller ikke Dynaudio.

Norsk Audio Teknikk AS
Spør etter Morten!

M

mfufu

Gjest
Mfufu: Du gjør det ordentlig ihvertfall. Bra! Men som Novus sier, skal du skjekke ut PMC..og glem heller ikke Dynaudio.

Norsk Audio Teknikk AS
Spør etter Morten!
Takker, selve letingen er jo mye av morroa når man ser etter nytt utstyr. Jeg tror at jeg setter begrensning til Drammen i avstand fra hvor jeg bor, det er ikke noe interessant og kjøre lange veier for eventuell reklamasjon og lignende etter ett kjøp, men Drammen er ikke så langt fra der jeg jobber. Jeg vet det er en begrensning, men det bør finnes nok bra merker og høre på innenfor området fra Skien til Drammen :)

Dynaudio er vel Soundgarden, jeg kan ta det i samme settingen som jeg skal til JFS i Drammen og høre på Audiovector (og kanskje også Martin Logan bare for og ha hørt på det). De hadde Dynaudio Focus 260 i Tønsberg men ble litt demotivert av en over snittet uengasjert ansatt, så jeg følte meg nesten uønsket der jeg satt... Selv uten en eneste annen kunde i butikken måtte jeg vente lenge da han satt i telefon, og i tillegg at han ikke fikk til cd spilleren så jeg kunne høre på cd jeg hadde med, så det ble en ganske "amputert" demo syntes jeg. Men det får være dems tap. Men kanskje det er mere liv i folkene hos Soundgarden i Drammen, så jeg kan prøve der når jeg tar turen dit en gang i løpet av sommerferien.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Det er deres tap, ja. Flere steder har det problemet. Men det finner du ikke på NAT..hehe..Du får håpe. Bare så utrolig synd du får den demoen på Hegel...og ikke eget utstyr. Diametrale motsetninger, EC og Hegel.Så presise og lettdrevne som Audiovector er, kan det fort være en kjempematch til ECene- de har nok av varme i signaturen til det. Og Arreté-diskanten er oppløst til himmelen og tilbake.

Sist redigert:
M

mfufu

Gjest
Har lest en del omtaler på diverse forum, og tester, mens jeg venter på torsdagen når jeg skal til Drammen og høre på bla. Audiovector, Canton og Usher.

Ett spørsmål, burde jeg også høre på 805Dia? Har lest mere enn ett sted at 805Dia er "mer vellykket" enn 804Dia (hva som nå menes med det), sammen med sub? I denne prisklassen så ligger jo bla. også Epicon 2 og Si1 Avantgarde Arrete. Da ville jeg isåfall trenge en sub til av den jeg allerede har. Jeg spør da jeg er litt skeptisk til stativhøyttalere i forhold til at det kan være vanskelig og få det og sub til og høres bra ut sammen, og jeg har normalt prioritert gulvstående for å få "hele spekteret" av lyd fra samme høyttaler. Suben jeg har i dag blir først og fremst brukt for å få det til og riste i sofaen til film :)

PS: dessuten så er stuen min hvor høyttalerne skal stå i, ett relativt stort rom.

Sist redigert:

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Vet du hva. Om du liker 803 Diamond, så bør du få deg 803 Diamond.
Alle andre alternativ nevt i denne tråden, er ikke 803 Diamond.
De vil ikke gi deg det du likte med høyttalerne.

Think about it...

Det er ikke ønskelig å poste en follow up tråd kalt: Har gjordt en tabbe MK II.

Nå. Is smelter i sol, så gjør valgt gjordt i hastverk.
Think twice, listen all the time. My advice.

Eneste andre alternativ til 803 Diamonmd som jeg klarer å tenke på heter Aerial 7t og klarer seg med mye svakere amp enn 803 Diamond og dreper den på dynamikk, hver gang.
Du må ut med mer gryn til høyttaler, men mye mindre til amp.

Igjen. Consider carefully the options, og lytt til en Aerial 7T om overhodet mulig før du kjøper noe som helst.

Det eneste som er gitt og supersmart er å alltid velge mest lettdrevne høyttaler i ett valg mellom to kandidater.
Det mener jeg.

På den annen hånd. Det var 803 Diamond du likte...

---
Jeg missliker sterkt dette med å poste alle mulige andre alternativ i en tråd som denne.
Hvis man fant noe vakkert, så synes jeg at det er like vakkert å begynne å gjøre to ting:
Spare gryn og drømme om natta!

Krompen spillte med heltene sine, hva har du tenkt å gjøre?

mvh

Pagan's Mind – Osiris' Triumphant Return

Sist redigert:

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
Ett spørsmål, burde jeg også høre på 805Dia? Har lest mere enn ett sted at 805Dia er "mer vellykket" enn 804Dia (hva som nå menes med det), sammen med sub? I denne prisklassen så ligger jo bla. også Epicon 2 og Si1 Avantgarde Arrete. Da ville jeg isåfall trenge en sub til av den jeg allerede har. Jeg spør da jeg er litt skeptisk til stativhøyttalere i forhold til at det kan være vanskelig og få det og sub til og høres bra ut sammen, og jeg har normalt prioritert gulvstående for å få "hele spekteret" av lyd fra samme høyttaler. Suben jeg har i dag blir først og fremst brukt for å få det til og riste i sofaen til film :)

PS: dessuten så er stuen min hvor høyttalerne skal stå i, ett relativt stort rom.
Er nok større likheter mellom 804D og 803D enn mellom 805D og 804D, da de to gulvstående er treveis med den dedikerte kantløse mellomtonen, mens 805 er toveis. Har hørt flere beskrive 803D som en ganske rocka høyttaler, så hvis denne egenskapen er viktig for deg forsikre deg i så fall om at 804D i like stor grad har denne egenskapen. Husk at 803D har temmelig mye større kabinettvolum enn 804D og dette kan gjøre utslag på nevnte musikktype.

M

mfufu

Gjest
Det er ikke ønskelig å poste en follow up tråd kalt: Har gjordt en tabbe MK II.

Nå. Is smelter i sol, så gjør valgt gjordt i hastverk.
Think twice, listen all the time. My advice.
Hehe bra sagt, jeg er ikke uenig i denne. Det blir nok en del testing og lytting flere ganger på samme høyttalere utover høsten vil jeg tro, før jeg bestemmer meg. Tabben jeg gjorde var jo initiellt og høre på 803Dia, for jeg var jo ikke missfornøyde med de jeg har. Men de kan nok ikke matche det jeg har hørt på til nå, dessuten ser ferdigbygget bedre ut :D

Er nok større likheter mellom 804D og 803D enn mellom 805D og 804D, da de to gulvstående er treveis med den dedikerte kantløse mellomtonen, mens 805 er toveis. Har hørt flere beskrive 803D som en ganske rocka høyttaler, så hvis denne egenskapen er viktig for deg forsikre deg i så fall om at 804D i like stor grad har denne egenskapen. Husk at 803D har temmelig mye større kabinettvolum enn 804D og dette kan gjøre utslag på nevnte musikktype.
Ja det er ett poeng dette med volum ja, kjenner til det fra når jeg har bygget selv. Skal som nevnt over lytte mye og grundig, nå skal jeg høre på litt forskjellig først, så får jeg sjekket ihvertfall litt annet opp mot 803Dia. Hos meg så må de stå relativt nærme vegg, i tillegg så målte jeg 2,8 meter fra front på høyttaler til der jeg sitter, så er litt redd for at store høyttalere som 803Dia blir litt voldsomme? Når jeg har hørt i butikk har jeg sitti lenger unna.

M

mfufu

Gjest
Har hørt på noe flere høyttalere siden sist, i går på Usher Dancer Mini-X (kun for morro, på Naim elektronikk). Og i dag på Canton Reference 5, Usher Dancer Mini Two og Audiovector Si3 Signature, allt på Naim elektronik, og også Monitor Audio PL300 (men MA ble litt amputert da han ikke hadde skikkelig elektronikk inne, hadde koblet til en Yamaha 3xxxx ett eller annet surround receiver), så den siste må jeg eventuelt høre mere på for og få en "fair" sammenligning.

Tar en oppsummering denne gangen også, for diskusjon og for og dele mine erfaringer for andre senere.

Først ut i dag var Canton, dette er med alu elementer både i bass og mellomtone, noe jeg har vært borti selv som selvbygger. Har inntrykk av at alu ofte kan gi veldig dyp bass med bra "snert" (av mangel på bedre uttrykk). Canton var ett merke jeg ikke har hørt på tidligere, bare hørt om. Syntes lyden fra de var mere frempå enn jeg kan huske på noe av det jeg har hørt tidligere. Jeg fikk følelsen av at jeg satt på forreste benk når jeg hørte på disse. De hadde veldig god bass, og jeg syntes det er vanskelig og finne noe konkret og pirke på her, men ikke fordi de var nøytrale eller anonyme, men de gjorde en veldig god jobb. Problemet var at jeg følte jeg fikk litt "høye skuldre" når jeg hørte på disse, så de var nok litt for frempå for min smak, kanskje ikke så god oppløsning? Men kan hende jeg burde høre på disse en gang til, for de gjorde mye riktig, sikkert kanon morsomt på film slik jeg oppfattet lyden fra disse.

Deretter var det Audiovector, de hadde ikke Avantgarde Arrete modellen inne så det ble Signature, så jeg hørte på disse for og få ett inntrykk av Audiovector lyden. Det var ikke så dyp og mye trykk i bassen her, selv om den slettes ikke var dårlig i mine ører. Generelt så var disse lettere for ørene mine og høre på en Canton, men tydelig at det var noe billigere høyttalere for det var også en litt bokselyd på de. Det kan også være pga diskanten. Jeg ble fortalt at Avantgarde og A Arrete hadde bedre oppløsning i diskanten en Signature, bla. så bruker de bånd diskant i de to siste modellene. Men det var veldig behagelig og hmm... "høflig" lyd i Signature syntes jeg, og de fikk forsåvidt også frem detaljer i musikken som jeg har på mine hjemmelagede "Scan-Speak Revelator Tower" som jeg kaller dem, men som jeg ikke var sikker på om såpass "billige" høyttalere ville få frem (nei det er ikke en motsigelse i forhold til at jeg sa bokselyd ista :) ). Jeg kan ikke si jeg hørte de samme detaljene i Canton. Audiovector var interessante, og ett par Signature med ihvertfall bedre mellomtone/diskant (Avantgarde Arrete mao.) vil være verdt og høre på hvis mulig, før man bestemmer seg.

Usher ja, dette var ett merke jeg hørte på første gang for ca bare 2 år siden, da var det en relativt rimelig gulvstående modell til ca 20k. Den gang likte jeg ikke disse, syntes det ble for skarp diskant og for frempå i mellomtone/diskant området. Men ville høre på dem da de har blitt anbefalt, og ikke minst så får de svært gode omtaler i hifi blader. I går var jeg og hørte på stativ høyttalerne Mini-X, og fikk ett mye mer positivt inntrykk av Usher-lyden. I dag var det Mini Two, som er det som kan være aktuell siden det er gulvstående høyttalere med to 6,5 tommere. Selv om de ser brutalt store ut til og ha kun to stk 6,5" elementer. Det var to ting jeg umiddelbart la merke til her, det var oppløsningen i diskanten (diamant) og det var bassen. Denne var flere ganger klarere og mer detaljert en diskanten i de to forrige, og ikke for frempå slik jeg opplevde det jeg hørte for 2 år siden (på en annen modell riktignok). Bassen var dyp, det var bra "snert" i den, om enn kanskje ikke helt på Canton-nivå, men allikevel god. Usher var en høyttaler som vokste på meg mer og mer for hver låt, det merket jeg selv underveis og i butikken ble det også kommentert at disse hørte jeg på lenger enn på de andre når jeg var ferdig med å gå igjennom låtene på cd'n min.

Ok, det var en kjapp oppsummering.

Denne tråden startet vel med at jeg hørte på B&W 803Dia men jeg føler at disse nok blir for dyre, spesiell siden de sjelden har noe prutningsmonn på HFK. Derfor har jeg hørt en ekstra gang på 804Dia istedenfor, for dette er i en prisklasse jeg kan «leve med». Og skulle jeg valgt i dag hadde det stått mellom B&W 804Dia og Usher Mini Two. Dette er nok to høyttalere jeg kommer til og høre mere på etter sommerferien, og eventuellt Audiovector Avantgarde Arrete hvis mulig.

Noen som kjenner de høyttalerne jeg har hørt på nå, som vil bidra med og legge til erfaringer? Husk at jeg kun har sittet i butikk og hørt på dem foreløpig :)

Jeg er spesielt interessert i og høre deres meninger/erfaringer om Usher Mini Two og B&W 804Dia, og gjerne sammenligninger.

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Finnes en på forumet som vil kvitte seg m. B&W. 803d. 2007 modell.

mvh

M

mfufu

Gjest
Finnes en på forumet som vil kvitte seg m. B&W. 803d. 2007 modell.

mvh
Da får han jo ta kontakt, han må ta cresco eller selge ekstremt billig for det er for øyebliket eneste løsning for min del, haha :D Jeg må vente til etter skatt, i værste fall i oktober siden jeg har eget firma (derfor jeg skal ta meg god tid) :)

PS: Men for øyeblikket sitter jeg med whisky i ene hånden og fjernkontrollen i den andre og nyter den elektronikken jeg har. Det er viktig og nyte livet, og god elektronik (les hifi utstyr) er god livskvalitet :D

Sist redigert:
M

mfufu

Gjest
Akkurat det er nok ikke noe problem i praksis. Minibanker tar kredittkort. Nettbanker også. ;)
Hehe sant nok, men i forhold til at jeg ser på nytt så blir nok 2007 litt for gammelt for at det er interessant for min del, selv om ca halv pris (som det blir pratet om i tråden, leste den i går) sikkert vil gjøre de til et godt kjøp for folk flest :)

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Det er flott at det finnes sånne som deg som tenker nytt for butikkene sin skyld. Fordelen med å kjøpe brukt er at da får man innspilte høyttalere som det skjelden er noe galt med. Har kjøpt noe nytt og mye brukt. Dagen jeg skal videreformidle produktene må jeg innse tapet.
Eiergleden er den samme da de produktene du kjøper i denne prisklassen blir solgt av entusiaster.

Hør på T+A

Sist redigert:
M

mfufu

Gjest
Det er flott at det finnes sånne som deg som tenker nytt for butikkene sin skyld. Fordelen med å kjøpe brukt er at da får man innspilte høyttalere som det skjelden er noe galt med. Har kjøpt noe nytt og mye brukt. Dagen jeg skal videreformidle produktene må jeg innse tapet.
Eiergleden er den samme da de produktene du kjøper i denne prisklassen blir solgt av entusiaster.

Hør på T+A
Jeg ser poenget ditt, og den dårlig skjulte ironien, det er helt ok :)
Men det er sant som du sier, det meste av brukt i denne prisklassen er nok tatt godt vare på da det er eid av entusiaster (stort sett). Men samtidig, er det ikke litt av morroa og pakke opp og spille inn selv da? Dyr morro.... ja, men det er opp til hver og en hva ting er verdt :)

M

mfufu

Gjest
Du hører jo på typisk Klipsch-musikk, mann! ;) Akustisk Bureau selger jo tilfeldigvis ut et restparti med RF-63 for helt utrolige 9.990,- nå. Helt annerledes enn både Dali og B&W, men likevel. :)
Tror nok du vil bli overrasket over RF-63, og ikke stemple dem fordi de koster 9900,-... Har hørt palladium serien og det er veldig mye mer penger i forhold til forskjell. Har og hørt mye på B&W 800 serien med og uten diamant og du verden så mye morsommere RF-63 er. Dette er ht som blafrer i buksebena og drar til deg i brystkassa. -Men selvfølgelig en simplere ht utseende messig.
Jeg sitter og tenker og drodler mye om dagen jeg nå :)
Så dere mener virkelig at RF-63 vil være bedre på musikken jeg nevner initiellt i første innlegget en B&W og lignende til over 50k? Det er jo ikke noe som er bedre enn det, og jeg vil prøve og få til en lytt til disse også, skal ikke forhaste meg.

Noen som vet om det finnes en forhandler i vestfold, telemark buskerud området så har disse inne da tro? Eller noen som har de hjemme som kan tilby en demo? :) Jeg kan eventuellt ta en tur inn til oslo også for og høre hvis det er det som skal til, tenker at det er dumt og ikke gjøre det, når man først har bestemt seg for og (ihvertfall prøve) å gjøre en best mulig jobb før jeg velger hva jeg skal bytte til (og om jeg skal bytte i det hele tatt, skal også sammenligne med det jeg har til slutt). PMC ble også nevnt her, og etter og ha lest litt tester føler jeg at det er dumt og ikke ta turen til oslo og høre på det også.

Edit: For de som opplever meg som innkonsevent (tenker bla. på pris, nytt/brukt og hvor langt jeg vil kjøre for og lytte) så har dere nok rett, men jeg er noen ganger slik i startfasen når jeg ser etter noe nytt, om det er bil, mc, tv eller hifi utstyr. Frem til jeg har kommet godt i gang med testing/prøving :D

Sist redigert:
M

mfufu

Gjest
I dag hørte jeg på System Audio Explorer Master igjen, på stort sett utelukkende rock, med noe jazz og pop på ECI-6 DS forsterker. Må si at jeg fikk en helt annen følelse en jeg fikk sist. Det kan hende det er meg og at jeg følte meg mer avslappet men også at jeg syntes det ble en del mere behagelig og høre på i mine ører. Jeg fant stort sett ikke noe og klage på, og følte det kanskje var hakket mer engasjerende og høre på enn til og med det som trigget hele denne seansen for meg, B&W 803Dia, til tross for at det er for en betydelig rimeligere penge.

Men, jeg hørte den kun i butikk og har ett spørsmål. Hvordan er erfaringene og opplevelsene til dere andre som også har hørt de, hvor fornøyde har dere vært? :) Jeg er nysjerrig for jeg har ett HELT annet inntrykk nå en etter forrige gang, for jeg spillte nesten på full guffe, det ble høyt og jeg hadde hele tiden "lave skuldre" som i at det ikke ble slitsomt men rockefoten satt, det virket som veldig morsome høyttalere? Er dette hvordan folk flest oppfatter disse?

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Explorer er en veldig imponerende høyttaler ved første iakttakelse, og det er en høyttaler som kan virke svært dynamisk men kan fort få en rumlebass/for mye bass hvis rommet ikke er optimalt. Dette kan fort bli irriterende da mellomtonen og øvre bass fremdeles er rask og dynamisk i samme setting og du ønsker mer sammenheng i lydbildet. Husker jeg ble strålende fornøyd de første ukene men ble fort lei da hjernen avslørte dens svakheter og den røyk ut ganske fort. Har hørt samme problemet i andre oppsett/rom. Dette var vanlig Explorer, men jeg har hørt Master og kjenner umiddelbart igjen lydsignaturen fra de jeg hadde, men har nok blitt litt bedre i sammehengen.

Hør på T+A på Oslohificenter. Tror du får litt av det du leter etter i det merket. Dynamikken til Klipsch og renheten til B&W

M

mfufu

Gjest
Hei, jeg takker og bukker for alle tips, råd og erfaringer dere har delt med meg i denne tråden, er utrolig takknemlig for det.

Jeg hørte på mye, og burde garantert hørt på mye mer og kunne brukt hele høsten og vinteren. Men jeg fikk såpass god følelse for SA EM etter 2. lytt sammenlignet med det andre jeg hørte på, så jeg har allerede handlet. Når jeg gikk tilbake til utgangspunktet (B&W 803Dia) så var det jo på rock jeg fallt for denne, men rockefoten satt svært godt også dagen derpå etter at jeg hørte på SA Explorer Master når jeg tenkte på dem, så jeg fulgte rockefoten.

Jeg skal nå eksperimentere med plassering i stuen for og "fintune", skal også om-møblere noe for og gjøre stuen litt nærmere optimal en hva den er i dag, og eksperimentere med "tilbehør" osv. I tillegg skal jeg eksperimentere med og fylle sand i kabinettet, det er en egen tråd her på nettet som tar for seg akkurat det, og bassen blir visstnok litt strammere. Men når jeg får om-møblert så vil jeg ha mere fleksibilitet med tanke på avstand til vegg også, som også påvirker bassen (allt dette ville jeg gjort uansett hvilke ht jeg hadde gått for).

Detta blir morro!! :D

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Gratulerer så masse. :)
Hvilken finish valgte du? Fordelen med de er jo at de er relativt smale/smekre og således mer fleksible ang. plassering enn andre høytt. Du vil nok finne høyttaleren mer dempet (naturligvis) med sand og strammere i hele lyden. Det jeg merket med mine gamle da jeg gjorde det var at litt av lekenheten forsvant men ble betydelig oppstrammet. Jeg måtte spille høyere for å få frem "spruten" i lyden men alt ble til gjengjeld tørrere mer presist og korrekt. Kommer ann på hva du liker, men ikke fyll på sand før du har prøvd den uten...

M

mfufu

Gjest
Gratulerer så masse. :)
Hvilken finish valgte du? Fordelen med de er jo at de er relativt smale/smekre og således mer fleksible ang. plassering enn andre høytt. Du vil nok finne høyttaleren mer dempet (naturligvis) med sand og strammere i hele lyden. Det jeg merket med mine gamle da jeg gjorde det var at litt av lekenheten forsvant men ble betydelig oppstrammet. Jeg måtte spille høyere for å få frem "spruten" i lyden men alt ble til gjengjeld tørrere mer presist og korrekt. Kommer ann på hva du liker, men ikke fyll på sand før du har prøvd den uten...
Takk for det :)
Jeg tok den de hadde i utstillingen som var hvit. Syntes den hvite med sort deksel var veldig "elegant" for og si det slik (ikke at jeg har på deksel når jeg lytter men...)

Bra tips at jeg tester med plassering før jeg tester med sand, jeg hadde faktisk tenkt og teste med sand etter jobb i dag (og bruke støvsuger for og få det ut hvis jeg ikke likte det), men plassering først ja, hehe. På en annen tråd her på forumnet mintes jeg og huske noen skrev at man ikke burde fylle opp mer enn 2/3 med sand, men det er nok veldig forskjellig fra rom til rom og ikke minst smaken til lytteren.

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Det var lurt med tanke på innspilling, og da fikk du sikkert en bra pris. :)
Hvite er jo unektelig tidens farge og waf'n er absolut tilstedet. Det er værre å få sand ut av ht enn inn... Hehe. Jeg regulerte litt om litt, hadde på en dl om gangen til jeg kom dit det låt bra... Skal bli artig å høre hva du syns, og håper du får mange gode stunder med de fremover. :)

M

mfufu

Gjest
Det var lurt med tanke på innspilling, og da fikk du sikkert en bra pris. :)
Hvite er jo unektelig tidens farge og waf'n er absolut tilstedet.
Ja det ble en bra pris, og hvit er en grei farge i stuen også. WAF er ikke noe tema for meg om dagen, på godt og vondt, hehe... men det er alltids greit og ikke skremme vannet av nye damer som kommer på besøk :D

Er nesten litt redd for og ta opp temaet, men ang kabler. Noen som har tips til bra matching med EC og SA? Jeg tenker og teste litt forskjellig og tror ikke det er nødvendig og gi flere tusen kroner for det, med ref til bla. denne tråden her på forumet: http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/70002-magiske-ha-yttalerkabler-av-sverre-holm.html
Men jeg har sett på for eksempel noen "sølv-pletterte" til rundt 60-70 kr/m hos Dynabel for 4 mm2 (det er samme prinsippet som Nordost sine Blue Heaven bare Nordost sine er tynnere og koster 1300-1400 kr/m), ellers så har jeg Van Den Hul The CS-122 i dag.

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Hvis jeg var deg, så ville jeg testet ut en DAC i noenlunde samme klasse som resten av utstyret ditt. Abrahamsen V6 er god, men jeg tror du kan ha litt å hente der før du eventuelt begynner å eksperimentere med kabler.

M

mfufu

Gjest
Hvis jeg var deg, så ville jeg testet ut en DAC i noenlunde samme klasse som resten av utstyret ditt. Abrahamsen V6 er god, men jeg tror du kan ha litt å hente der før du eventuelt begynner å eksperimentere med kabler.
Ja jeg har tenkt tanken, jeg må gjøre noe med alle kildene mine, dvs blu-ray spiller (som også blir brukt som cd spiller en sjelden gang innimellom), dac, platespiller og riaa. Er veldig usikker på hva jeg skal starte med.

Jeg tar gjerne imot forslag til DAC'er, jeg vil kun bruke den for blu-ray spiller og Sonos boksen, begge boksene har valgfritt coax og fiber til dac (kanskje det skulle vært en egen tråd egentlig, får se hvor mye respons jeg får her :)).

M

mfufu

Gjest
Hva med hegel sin hd 11 mfufu.
Ja det er en jeg har tenkt på, ville kanskje passet bra sammen med resten av utstyret mitt også.

Men vil det være noen stor oppgradering fra det jeg har? Hmm, går jo sikkert ann og få lånt fra butikken før eventuellt kjøp.

Edit: Vet ikke helt om jeg "tør" gå for hd11, med ref til denne tråden http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/69736-hegel-og-sonos.html
Jeg kan ikke se at problemet er løst, men har lagt inn ett spm.

Sist redigert:

zleepyme

Fersking
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
0
Sted
Mo i Rana
Ser det er en stund siden det har vært skrevet her. Men hva med Epicon6? Når vi allerede er i 803-land? :)

Topp Bunn