Høyttalere Har gjort en tabbe....

M

mfufu

Gjest
... og hørt på B&W 803D, og får de ikke ut av hodet :)
Jeg hørte ikke mange låtene, men 5-6 låter ble det vel sikkert, låter jeg kjenner godt og liker. Dette er høyttalere som ligger over det jeg har eid før i pris, men jeg har hørt en og annen høyttaler i samme prisklasse før. Generelt er jeg en Dali entusiast, frem til jeg startet og lage høyttalere selv (igjen siden starten på 2000 tallet) sist høst. Det er jo noe eget med å høre på noe man har laget selv som faktisk låter bra, men hvor bra det jeg har laget selv låter vet jeg ikke enda, må prøve og få en sammenligning en gang i nærmeste fremtid.

Men til dere som har hørt denne da, 803D. Hva er deres tanker om den? Jeg hørte på både rock, pop og jazz, syntes denne høyttaleren spillte bedre en noe jeg har hørt tidligere på disse sjangerene. Spesiellt på rock, i forhold til Dali som jeg generelt er veldig glad i syntes jeg 803D var kanon nydelige å høre på (de siste Dali høyttalerene jeg eide var ett par Mentor 8 og syntes 803D rocket mere, de ble ikke så slitsome, eller for og si det på en annen måte, jeg ble ikke så lytte-trett). Da snakker jeg om at jeg spillte på VELDIG høyt volum, på de få sangene jeg spillte. Mentor 8, for eksempel, var ikke noen morro og "briefe" med for kameratene for de syntes ikke "vår" musikk ble noe bra der. Da snakker vi blant annet Slipknot, Metallica, Guns og den typen musikk, og jeg er enig med dem i at det ble litt slitsomt... Men av det jeg hørte på 803D så ble det absolutt ikke slitsomt og høre på rock. Jeg husker ikke de låter og band som ble spillt, bortsett fra at Muse hadde en av låtene. Generellt, på Electrocompaniet utstyr som jeg har, så passer jo Dali generelt veldig godt etter min mening, men fremteles så blir rock litt i lyseste laget.

Så, hvordan er erfaringer rundt B&W 803D hos dere som har hørt denne sammenlignet med andre til samme pris? Er det for eksempel stor forskjell på denne og Dali Epicon 6 til samme pris? Eller Helicon 800 til 10k mindre? Jeg har egen 15" sub som supplement til film så jeg tenker kun musikk :)

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Du hører jo på typisk Klipsch-musikk, mann! ;) Akustisk Bureau selger jo tilfeldigvis ut et restparti med RF-63 for helt utrolige 9.990,- nå. Helt annerledes enn både Dali og B&W, men likevel. :)

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Enig med Dazed, hvis du ikke kan kjennskap til RF-63 så hør dem iallfall før du bestemmer deg!
Klipsch passer fint med EC elektronikken din også. Masse penger igjen å kjøpe musikk for.

T

tce-teams

Gjest
Enig med dazed og heimdall + den musikken du har listet opp , tror jeg klipsch rf 63 vil falle utrolig godt i smak.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Haha. Jeg ser jeg blingset. Jeg leste "10.000" og tenkte i farta at det var hva høyttalerbudsjettet var på, men 803 befinner seg jo i en litt annen prisklasse. ;) ...Men RF63 er sikkert verdt en lytt likevel. Kan hende du blir overrasket.

Det er nok HFS-ere nær deg med godt innspilte 63-er som kan gi en demo i alle fall.

M

mfufu

Gjest
Haha. Jeg ser jeg blingset. Jeg leste "10.000" og tenkte i farta at det var hva høyttalerbudsjettet var på, men 803 befinner seg jo i en litt annen prisklasse. ;) ...Men RF63 er sikkert verdt en lytt likevel. Kan hende du blir overrasket.

Det er nok HFS-ere nær deg med godt innspilte 63-er som kan gi en demo i alle fall.
Takk for tips, ja jeg har Klipsch i bakhodet også :) (hadde en tråd her tidligere om mine monoblokker ville være store nok for og drive P-37 eller 38, og det fikk jeg tro på at de er).

Av Klipsch så hadde jeg nok heller vurdert Palladium P-37 eller P-38 (siste er i samme prisklasse), disse bruker vel også dette rohacell materialet i bass elementene sine, samme som B&W. Det er jo også Klipsch sub jeg har, en SW-115. Ikke fordi det MÅ være dyrt, for all del, jeg vil gjerne ha det billigst mulig. Men når jeg har lytte stundene mine så hører jeg også mye på jazz og klassisk, så om jeg skal kjøpe ferdig høyttalere så må de gi meg gode opplevelser på denne musikken også, i tillegg til rockefot og "pop-fot" (det er ikke så lite og be om fra ett par høyttalere, så derfor tror jeg at jeg må opp litt i pris) :)

Sist redigert:

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Tror nok du vil bli overrasket over RF-63, og ikke stemple dem fordi de koster 9900,-... Har hørt palladium serien og det er veldig mye mer penger i forhold til forskjell. Har og hørt mye på B&W 800 serien med og uten diamant og du verden så mye morsommere RF-63 er. Dette er ht som blafrer i buksebena og drar til deg i brystkassa. -Men selvfølgelig en simplere ht utseende messig.

M

mfufu

Gjest
Ja jeg har såvidt fått meg meg CM10 ja, var innom hjemmesiden til B&W i går. Dette er helt klart spennende høyttalere og jeg kommer nok til og høre på de også :) Men, jeg har hørt CM9, og disse syntes jeg var kjedelige greier. Ihvertfall til sammenligning med 803D, det var to forskjellige verdener i mine ører, håper CM10 er flere hakk bedre isåfall. Likte Dali Mentor 6 også ihvertfall noe bedre enn CM9.

Jeg skal ikke undervurdere RF-63 altså, jeg har ikke hørt de, men har hørt RF-82 mk2, for ett drøyt år siden. Syntes det var knall morsome høyttalere og fikk bra inntrykk av de. Det jeg alikevel er usikker på, og må finne ut av, er hvordan RF-63 vil være sammenlignet med hva jeg er vant til og hva jeg ønsker av lyd når jeg er i lyttemodus. Det finnes 2-3 butikker i området som har Klipsch så må få hørt på disse snart. I tillegg må jeg ha en utvidet lytt på 803D og helst sammenlignet med 804D også, som er noe billigere, bare for å ha gjort det.

Men mener dere generellt at 803 ikke er verdt pengene da eller, i forhold til det som har blitt nevnt? Det finnes jo bare noen få tester av disse på nett også, og føler ikke at det er så mange som har dem de er ofte ikke noe stort tema i div forum (med visse unntak selvsagt).

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Ja jeg har såvidt fått meg meg CM10 ja, var innom hjemmesiden til B&W i går. Dette er helt klart spennende høyttalere og jeg kommer nok til og høre på de også :) Men, jeg har hørt CM9, og disse syntes jeg var kjedelige greier. Ihvertfall til sammenligning med 803D, det var to forskjellige verdener i mine ører, håper CM10 er flere hakk bedre isåfall. Likte Dali Mentor 6 også ihvertfall noe bedre enn CM9.

Jeg skal ikke undervurdere RF-63 altså, jeg har ikke hørt de, men har hørt RF-82 mk2, for ett drøyt år siden. Syntes det var knall morsome høyttalere og fikk bra inntrykk av de. Det jeg alikevel er usikker på, og må finne ut av, er hvordan RF-63 vil være sammenlignet med hva jeg er vant til og hva jeg ønsker av lyd når jeg er i lyttemodus. Det finnes 2-3 butikker i området som har Klipsch så må få hørt på disse snart. I tillegg må jeg ha en utvidet lytt på 803D og helst sammenlignet med 804D også, som er noe billigere, bare for å ha gjort det.

Men mener dere generellt at 803 ikke er verdt pengene da eller, i forhold til det som har blitt nevnt? Det finnes jo bare noen få tester av disse på nett også, og føler ikke at det er så mange som har dem de er ofte ikke noe stort tema i div forum (med visse unntak selvsagt).
RF-82II i vs rf63 er etter min mening ikke sammenlignbar. Rf-63 strekker seg mot high-end som tåler massiv og dyr elektronikk mens 82-II er en god allround som passer mer til receiver-bruk og låter bra på billigere elektronikk. RF-63 kan heller ikke sammenlignes med RF-83. Selv om det er "storebroren" til 63 innehar den ikke i det hele tatt samme kvaliteter som 63... -Men igjen, dette vet bare de som har vert borti disse...

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Hvilken elektronikk ble det spilt på når du hørte 803? Det er jo ikke nødvendigvis slik at det kun er høyttalerne som bestemmer lydkvaliteten.

M

mfufu

Gjest
Hvilken elektronikk ble det spilt på når du hørte 803? Det er jo ikke nødvendigvis slik at det kun er høyttalerne som bestemmer lydkvaliteten.
Det ble brukt Classe CA-230 effekt sammen med NAD M51 DAC og Sonos kilde.
Selv har jeg EC 4.8 og AW180 som forsterker oppsett. Kilden jeg skal ha er jeg ikke sikker på enda, skal bytte ut den i løpet av høsten, blir trolig både en Sonos boks og en Oppo 105 BD.

T

tce-teams

Gjest
Dette er hva lyd og bilde skriver om di.

[h=1]Ny flaggskipmodell[/h]

De slanke CM10 har fått en mer omfattende bestykning enn de mindre CM9, og her er diskantelementet plassert på toppen av kabinettet. Akkurat som på B&Ws high-end 800-serie.

I CM10 har de valgt den velkjente FST mellomtonen med den karakteristiske gule kevlar-menbranen, i tillegg til tre basselementer i et gulvstående bassreflekskabinett. Mellomtoneelementet er dessuten koblet mekanisk til kabinettets bakside, for å forsterke konstruksjonen og holde resonanser borte fra membranen.
B&W sier at følsomheten til høyttalerne er forbedret med 50 prosent, som skulle bety at de er lettere å drive for forsterkere. Bassen skal strekke seg til 30 hz, mens diskanten skal nå over 30.000 hz, med resonansfrekvensen så høyt som 38 kHz, takket være en membran med dobbel sjikt.
Høyttalerne som vil bli tigjengelig i matt hvit, glanset sort, mørk wenge- eller lys valnøttfiner, er ventet å koste opp mot 4000 Euro for paret.

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
34.894
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Sist jeg snakket med Akustisk Bureau hadde de igjen 3-4 par med Klipsch P-39 til 69K. Det er vel 2-3 mnd siden så det er mye mulig at de er utsolgt. Det kan uansett være verdt en telefon hvis du kunne tenke deg disse.

T

tce-teams

Gjest
Di er tomme for palladeium , det di har igjen er listet på finn.no.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Implisitt at de andre omtalte Klipsch-modellene ikke er gode?

M

mfufu

Gjest
Hmm, ikke missforstå meg nå, men de kan være så bra eller dårlige de bare vil denne lascala og den andre, men de er såpass "far out there" utseende messig så de kommer aldri inn i min stue, hehe :D

Det er en ting jeg liker med de fleste (andre) høyttalerne som har blitt nevnt til nå, at de ser pene ut. Men det skal nevnes at jeg nok er ganske konservativ på høyttaler fronten, alle de høyttalerne jeg har bygget selv har hatt "tradisjonele" kasser :D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Implisitt at de andre omtalte Klipsch-modellene ikke er gode?
Alt er relativt, er det ikke det man sier?
De er ikke like gode konstruksjoner IMO. En fronfyrende apekiste (med horn i diskanten og øvre mellomtone her riktig nok) har større begrensninger. Dårligere powerrespons, dårligere dynamikk og mer forvrengning. Klipschorn og La Scala bør dog helst ha hjørneplassering. Det passer jo ikke alle rom. Men fordelene er store. Rommet fungerer som et forlenget horn i bassen.
Selv kunne jeg tenke meg å bygge et par med Klipsch Jubilee. De er enda bedre.....

Hørte forresten nylig på disse Klipschene. Ok lyd det, men det blir ikke det samme.

Vedlegg

Sist redigert:

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.292
Sted
Tromsø
Har hørt B&W 803D på McIntosh og Euphonia MS5 på EC og begge komboene leverer så det holder. Har ikke angret et sekund på mine MS5. Spiller musikk i sjangerene Progressiv Rock og Metal i ulike former. Finspillingen til MS5 passer utmerket til progressiv rock og de blir heller ikke for pentspillende til metal. Noe som er absolutt påkrevd er full kontroll på bassen. Når dobbeltpedallene går for fult blir det bare grøt hvis man ikke har en kombo av effekt og ht som fungerer.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Har du vurdert Canton da? Jeg har hatt den samme runden og endte opp med canton Vento reference 5. Spiller bra og ser ikke så ille ut heller.
Ps. Nå går Reference 3 for 40k ser jeg, knallkjøp spør du meg:)

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Spennende hvor fort tråden gikk fra diamant til horn..

Men ja, MS5 med EC er knall. MS5 har en nydelig bass og mellombass som sitter i mellomgulvet. Holder du til i nærheten ville jeg testet disse. 803Dia er et knepp tyngre i bassen, MS5 opplevde jeg som mer punchy i mellombassen. Uansett lurt å prøve. Om det er B&W-sounden du foretrekker er i alle fall det jeg har hørt av Klipsch annerledes, men det er ikke så rart.

U

utgatt60135

Gjest
Begynner for alvor å komme i bakleksa tror jeg. Husker ikke om det er D eller S jeg har i minnet. Uansett så er det er fremregende høyttaler tror jeg. Så likte du det du hørte så godt så tror jeg ikke du tråkker feil. B&W er etter min mening blant de høyttalerne som gjengir ganske så korrekt. Blir av noen beskyldt for å være kjedelige, men jeg synes ikke det. Klipsch´nene som nevnes her når ikke opp synes jeg. I allefall ikke RF 63. Langt ifra ....

En høyttalermerke jeg ville ha hørt på som ikke er så langt unna signaturmessig (?) og som også er meget gode er Audio Physics. Virgo er litt dyrere, men hard pruting er lov.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Mfufu: Bowers er aldri tabbe! Du har EC? Da passer det fint med Bowerser- de liker varmtklingende utstyr: Både CM 10 og 803D er uforskamma gode..en Klipsch kommer aldri opp mot B&W mht mykhet, mellomtone (kevlaren er fantastisk der) , rein detaljering og ro.Klipscher er rockere, så det er heller ikke poenget med dem- de skal også ha varme, men som sagt, det er en "uro" i dem som Bowers ikke har.Mye grunna hornet. Engelskmennene er også rå på reinspikka byggekvalitet. Euphonia MS5 er full av "imponatorfakter" men spiller helt rått på Audiolab 8200- deler i biamp eller quad mono..trefiber er fint å bygge membraner av..det må bare gjøres..-og drives- riktig...Audiolab funker- som Rega- også strøkent på Sonus Faber.

Sist redigert:

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Mfufu: Bowers er aldri tabbe! Du har EC? Da passer det fint med Bowerser- de liker varmtklingende utstyr: Både CM 10 og 803D er uforskamma gode..en Klipsch kommer aldri opp mot B&W mht mykhet, mellomtone (kevlaren er fantastisk der) , rein detaljering og ro.Klipscher er rockere, så det er heller ikke poenget med dem- de skal også ha varme, men som sagt, det er en "uro" i dem som Bowers ikke har.Mye grunna hornet. Engelskmennene er også rå på reinspikka byggekvalitet. Euphonia MS5 er full av "imponatorfakter" men spiller helt rått på Audiolab 8200- deler i biamp eller quad mono..trefiber er fint å bygge membraner av..det må bare gjøres..-og drives- riktig...Audiolab funker- som Rega- også strøkent på Sonus Faber.
"Uro" i lydbildet til Klipsch vil jeg heller karakterisere som live følelse. Men det er kanskje ikke det trådstarter er ute etter...

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Jo, Haugenial, det er det nok. Men jeg ville heller kalt det "vepsesyndrom" Jeg liker Klipsch, men må bestandig prøve å roe dem ned, ellers blir de slitsomme..Bowers har livefølelse så det holder , den og! Når jeg tenker etter, har jeg glemt PMCer i anbefalingene mine..de viser deg hva du EGENTLIG hører på..og er hundre ganger mer lettplasserte enn både Dali, Dynaudio, Bowers, KEF og Klipsch:cool:
Electrocompaniet gir dem en bassrespons det står ordentlig respekt av..de er gjennomsiktige som lufta sjøl, og mister aldri grep eller kontroll på noe som helst- uansett musikk! Finish er av en sånn klasse at de jentene jeg har anbefalt PMC tel nesten elsker høyttalerne høyere enn gubben sin..hehe

Sist redigert:
M

mfufu

Gjest
Jeg tror nok det er mange veier til god lyd, og jeg er jo veldig nyskjerrig på B&W siden jeg aldri har hatt det før (bortsett fra ett par små bakhøyttalere i surroundoppsett for lenge siden). Dessuten så ble jeg imponert av byggekvaliteten og utseendet (i like stor grad som jeg ble imponert av lyden), det er ikke mye "plastik" på denne. Den kvalitetsfølelsen er klart noe man betaler ekstra for, men det blir fort verdt det når det skal stå i en stue og man skal se på det hver dag enten man bruker det eller ikke, det blir ett møbel :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg tror nok det er mange veier til god lyd, og jeg er jo veldig nyskjerrig på B&W siden jeg aldri har hatt det før (bortsett fra ett par små bakhøyttalere i surroundoppsett for lenge siden). Dessuten så ble jeg imponert av byggekvaliteten og utseendet (i like stor grad som jeg ble imponert av lyden), det er ikke mye "plastik" på denne. Den kvalitetsfølelsen er klart noe man betaler ekstra for, men det blir fort verdt det når det skal stå i en stue og man skal se på det hver dag enten man bruker det eller ikke, det blir ett møbel :)
I B&W-803D-prisklassen finnes det mye bra. Hva som er best (for deg), blir et spørsmål smak og behag. Utfordringen når du begynner å nærme deg disse øvre prisklassene, er at du risikerer at elektronikken får passet sitt påskrevet på en uventet måte. Jeg opplevde dette da jeg kjøpte mine første ProAc høyttalere. Jeg levde i dyp skuffelse før jeg gravde dypt i lommeboken og skiftet ut både det ene og det andre. Men ellers har jeg bare hørt B&W 803D på demo i Hifiklubben - med Classe elektronikk - og det låt riktig så bra. Selv i et ikke-optimalt demo-rom. Vel verdt pengene, hvis de spiller slik du liker lyden. Kjøper du dem brukt, er det nærmest null risiko - du selger dem lett for omtrent det du kjøpte dem for, hvis du skulle angre deg.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Mfufu:Like mange som det er mennesker i verden. Jeg anbefalte PMC nettopp av den grunn: Den går sammen med omtrent alt, og viser deg hva slags elektronikk du har! Bowers våkner dessverre omtrent kun med Classe...derfor har de også kjøpt den canadiske produsenten...

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Og noe kjedeligre enn B&W og Class'e skal en lete lenge etter... Da heller B&W og EC anyday...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Vet ikke hva den største tabben er. Levde med/eide CDM9nt i mange år. Fine høytalere, men drit kjedelig. Ære være B&W, de kan faget, men gir lite krydder til livet.

mine 2 cent grumpy kommentar

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Og noe kjedeligre enn B&W og Class'e skal en lete lenge etter... Da heller B&W og EC anyday...
Hehe - ikke uenig med deg her....

Men selv med Classe elektronikk var det faktisk mulig å høre at B&W 803D har potensial til å låte riktig bra.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det største problemet IMO er at B&W 800 serien ikke måler spesielt bra. Selv ikke on-axis og det er svakt. De stikker seg ut i presensområdet og litt høyere i diskanten. Skjønner godt at mange havner på brukten ganske tidlig. Slik blir fort slitsomt i lengden.

800D øverst og 802D nederst. PSB Synchrony One til en brøkdelen av prisen er mye bedre.

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Her er forøvrig en måling av 803D. Jeg stoler ikke helt på målingene til hometheater. De har vist seg å være feil en del ganger. Men dersom målingen er noenlunde riktig, så ser man at 803D er tunet veldig annerledes enn 800D og 802D. Det er lilla graf som er 803D og nivået over 1kHz ligger lavere og jevnere. I så fall vil den låte mer behagelig og mykt enn sine storebrødre. Men ta denne målingen med en klype salt. Følsomheten er ca. 15 dB lavere enn f.eks Klipsch La Scala II. Det tror jeg har mye å si for bl.a. morrofaktoren.

Vedlegg

M

mfufu

Gjest
orso: jeg ser at 803D har en liten pukkel rundt 5-600Hz, sikkert en grunn til at de har gjort det slik (eller så er målingen feil) :) Men jeg kan ikke si at jeg la merke til det når jeg lyttet, men det var i butikk og jeg hørte jo ikke så mange låter.

Ellers så skal jeg en tur til hfk tønsberg til uken og ta en mere detaljert lytt, og sammenligne med Epicon 6 som jeg så de hadde når jeg var der i dag (og kjøpte Sonos Connect forresten, tøff liten sak det der). Kan samtidig ta en tur ned til en annen butikk som også har litt forskjellige merker, bla. Klipsch.

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Kan ikke vere mer enig enn dette utsagnet. Var på en dem med 802d og et dyrt classê oppsett. Det er noe av det kjedeligste (satt opp mot forventning) jeg har hørt.

Hvis man da ser bort i fra Klipsch og evt pris, det er mange som blir glemt her som trådstarter absolutt bør ta en lytt til. feks Audio Physic, Monitor Audio, og ikke minst Triangle som er noen fantastiske høyttalere som ofte blir glemt. Eller ikke minst de som jeg selv besitter: T+A Criterion serien. dette er til dags dato de beste høyttalere (tci-2e) jeg har hatt i rommet med elektrostat diskant og transmisjon prinsipp i bassen. Disse har en dynamikk som er råere enn Klipsch i mellomtone og bass og samtidig en diskant som er så myk og åpen som det går ann.

Topp Bunn