Har du noensinne følt misunnelse over en anskaffelse noen andre har gjort?

Har du noensinne følt misunnelse over en anskaffelse noen andre har gjort?

  • Ja, til kabler og annet

    Stemmer: 3 2.8%
  • Ja, til bare elektronikk eller høyttalere

    Stemmer: 26 24.5%
  • Ja, men kun til høyttalere

    Stemmer: 5 4.7%
  • Nei, den følelsen har jeg aldri kjent på

    Stemmer: 72 67.9%

  • Totalt antall stemmer
    106

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Misunnelig på andre, nei har nok ikke vert det. Men har jo kjent det har rykka litt i kroppen når folk legger ut bilder av dine store dyre høyttalere og forsterkere. Men det går mer på at jeg er nyskjerrig på hvordan det låter enn at jeg bare må ha.

Kunne feks godt ha tenkt meg å testa ut store magico, Kharna +++ her hjemme, men altså ikke noe misunnelse på de som har det i sitt hjem.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.403
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Misunnelsen sitter inneklemt mellom sinne og forfengelighet.
Har man lite av de to sistnevnte, føler man heller ikke misunnelse.
Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke kan bli misunnelig. Blir vel sett på som en slubbert som godt kunne vært litt mer forfengelig. Forfengelighet gir meg ingen ting og er ikkeeksisterende.
Derfor liker jeg deg godt. Rett frem og ærlig mann, uten noe fjas.
Takk, det samme:)
Tenk om alle hadde hvert som oss, da hadde verden blitt ert bra sted:=)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.837
Antall liker
38.558
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Misunnelse? absolutt ikke :) gleder meg på andres vegne og det er en ting alle burde gjør

mvh
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.513
Antall liker
9.271
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Forstår ikke helt det med misunnelse, jeg er opptatt med mitt og synes jeg sjøl har et kjempebra anlegg som passer bra i den lille stua jeg har. Og det er moro å se hva andre styrer med, enten det er et anlegg til småkroner eller til en million.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Greit, jeg konstaterer at jeg ikke fikk svar på det jeg egentlig spurte om, altså hva som gjør at du konkluderer med at noen (la oss kalle de "objektivister" da) mener at "det er utålelig at noen eier dyrt utstyr", eventuelt (med den siste tilføyelsen din) at disse objektivistene "bærer nag til at noen eier dyrt utstyr".
Du har kommet med en påstand. Om vi skal kunne komme videre i en diskusjon, så bør vi først få avklart hva som ligger bak denne påstanden.
Skjønner ikke helt hvilken 'årsaks-bevisførsel knyttet til en påstand' du er ute etter her, IvarT?
Jeg har stukket hodet frem og nevnt mine oppfatninger, eksempelvis som manglende besøk i andres tråder og tonen i tråder som i sum skaper et inntrykk.
Med det samme 'tiraden' er i gang ønsker jeg å nevne en ting til;
Min oppfatning av betydningen av ordet 'bling' relaterer seg stort sett til uanstendig dyrt oligark-hifi som vises på messer, ol.
Men neida, ikke her inne. Her blir ordet 'bling' brukt i enhver anledning på utstyr over en viss prisklasse, som et skjellsord!
Hvis noen har kjøpt noe gromt utstyr, så har vedkommende kjøpt 'bling' eller 'boutique'. Kjekt å legge ut inntrykkene, da.
I noen tilfeller så kan ting med rette bli kalt bling, men bruken av ordet på HFS styrker vel oppfatningen min av at det ligger noe 'utålelig' i dette.
'Bling-motstanderene' er vel heller ikke alltid de som får de hyppigste estetiske føringene, selv om smaken varierer?
Det verste er at man sannsynligvis ikke har peiling på hvordan 'bling' reelt yter, men dette setter jo ingen stopper for kritikken/motstanden.
At noen synes det er "utålelig at noen eier dyrt utstyr", eventuelt at noen "bærer nag til at noen eier dyrt utstyr" er en ganske spesiell påstand, så det var derfor jeg var interessert i å høre mer om hva som gjør at du konkluderer slik.

Fremdeles mener jeg at det er mer dekkende med påstanden at noen synes det er "latterlig at noen eier dyrt utstyr" - siden de samme "noen" mener at dette er tøys og fullstendig bortkastede penger. Det med "utålelig" er mer rettet mot hifi-bransjen. Mange mener f.eks. at det er "utålelig at hifi-bransjen selger kabler til fem- og sekssifrede beløp", men da er det jo en bransjekritikk, ikke rettet mot den enkelte entusiast som har kjøpt kabler til fem- og sekssifrede beløp.

Det med "bling" eller "boutique" som skjellsord tenker jeg også går inn i samme spor, altså en bransjekritikk. Jeg har aldri lest at noen går direkte til angrep på en enkelt entusiast, men det kan komme ramsalt kritikk mot enkelte produsenter siden de samme "noen" mener at det aktuelle produktet kun er en pyntegjenstand og ikke betyr noe som helst for lydkvaliteten. Derimot, i produsentens produktbeskrivelse kan det gjerne stå ganske mye om hva det aktuelle produktet gjør med lydgjengivelsen, og det er slike ting som er mest "utålelig" for de samme "noen".

Men vi må klare å skille mellom bransjekritikk og eiere av produkter som er gjenstand for kritikk.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.154
Antall liker
4.318
Torget vurderinger
1
Jeg må må stille meg i køen blant dem som har et «noe» utvannet og kanskje «pervertert» forhold til misunnelse. I min dagligtale så handler det på ingen måte om at jeg ønsker at den som jeg misunner ikke har det jeg misunner vedkommende. Den følelsen kan jeg ikke si at jeg har kjent på i «voksen» alder. Jeg bærer på ingen måte nag mot dem jeg misunner flotte DIY-prosjekter, vakre platesnurrer eller imponerende furtebu. Det handler mer om jeg kan ønske meg det samme som han/hun har eller skulle ønske å kunne tre inn i deres «sted» mht evner, kunnskap, prioriteringer (etc) til å få til noe av det samme som dem. På den andre siden så er jeg kanskje ikke villig til å gi opp mine egne prioriteringene i hverdagen ... Dvs min «misunnelse» er en form for personifisering av ønsker og drømmer om ting, evner og kunnskap (etc) som jeg ikke har, samt en form for respekt for vedkommende jeg misunner.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
539
Blir ikke representativ for virkeligheten en undersøkelse som dette, alle mennesker føler til en viss grad på misunnelsen, også de som hardnakket hevder det motsatte.

Selv skulle jeg gjerne sagt at jeg ikke føler noen misunnelse, men selvfølgelig gjør jeg det, en venn av meg har en forsterker jeg misunner han mens en annen har en DAC jeg gjerne ville hatt selv... Blant annet... Men virker begge veier dette, nå vet jeg at de to misunner meg høyttalerne jeg har.

Vi har alle våre mål, selv er ny effektforsterker mitt neste mål (kontrollfosterker er alt handlet), når den er i hus misunner jeg ikke lenger min kamerat som har en bedre forsterker enn meg akkurat nå. Men er ikke for å få bedre forsterker enn han jeg vil oppgradere altså, det vil jeg fordi høyttalerne mine er vanskelig å drive.

Men vil ikke være i mål med det forsterkersettet heller, jeg har klare målsetninger for hva jeg vil ha og når jeg vil si meg tilfreds og i mål... Jeg trenger i grunn bare det rette forsterkersettet og en ny platespiller, Riaa og pickup, så er jeg i mål for egen del... Veien dit vil gå gjennom flere trinn, for øyeblikket er jeg veldig tilfreds med platespilleren jeg har og den er det siste jeg skal oppgradere. Når jeg har slått meg til ro vil jeg ikke lenger misunne noen noe som helst, det måtte i så fall bli et produkt noen i min nærmeste krets skaffet seg - i så fall ville det vært en positiv ting da i så fall hadde jeg hatt noe bedre å strekke meg etter, men ser ikke nå hvilken produkt som skulle gjort så stort inntrykk på meg at det skulle bli ett behov.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Misunnelse? Nei, heller latter! Til folk som kjøper anlegg/utstyr i millionklassen og ikke hører at det spiller uggent og langt i fra musikk. Først latter, så medfølelse - at det går an å ha så mye penger og samtidig være så lettlurt/døv....
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
De har vel ikke til hensikt å kjøpe seg anlegg etter dine preferanser, kabeldragern?
 
M

MarkusH

Gjest
Misunnelse? Ja, har vel vært det. Må si jeg var misunnelig på musicman sitt oppsett, JBL 4365 og Mcintosh MC1201 med Hegel P30 er nærmest mitt ideale om lyd, en nærmest perfekt sammensetning, har også hørt en sinnsykt morsom kino som jeg har vært misunnelig på, men det har vist meg at hvis man er interessert og dedikert kan man få mye til å låte bra. Må si jeg var litt misunnelig på Burmester-forsterkersettet jeg prøvde på mine XTZ 99.36, for det låt bra, men jeg har nok vært mest misunnelig på rom. Misunnelse er vel ikke en dårlig ting? Tenker mer på at det er muligheten for å tune eget anlegg (med akustiske tiltak, høyttalere, forsterkere) mot det man misunner (fordi det liker man). Var litt misunnelig på inselwind's "Bendit's", men mest etter at jeg kom hjem igjen å satte på mitt eget anlegg. Han hadde forøvrig mange høyttalere jeg kunne tenkt meg, mye bra hos han. :) Er "greit" fornøyd med eget oppsett i dag, men er nok likevel langt i fra mål ...
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.403
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg har tatt meg den friheten å booke dobbeltrom til dere - Horten neste år :D
Der ser du, du stiller i samme klasse, tror jeg ringer til de å ber om en exstra seng til deg.
Satan hvor kos dette skal bli:=)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.403
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg gjør det på vegne av andre som ikke har det jeg har. (dette var en spøk)
Hele spm er jo helt snodig i mine øyne, skaffe seg en hobby er vel mitt råd. Hvis man ikke har noe annet å bedrive tiden med.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.023
Antall liker
4.381
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Misunnelig er helt utenkelig, men nysgjerrig-ja. Det er så mange høyttalere jeg gjerne skulle ha "obdusert".
Som teknisk utdannet tenker man ofte; "hvordan, hvorfor, hva kan endres, forbedres, forenkles" osv.
Når jeg ikke frekventerer så ofte "kjøpe-high-end"-tråder er det fordi jeg antar at det sikkert er vellydende, men det ikke forteller noe om det indremedisinske utover offentlige sitater fra produsenten.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.440
Antall liker
35.256
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvis misunnelse er - Dette hadde vært kjekt å hatt eller prøvd - så er svaret ja.
Hvis misunnelse er - Dette gjør jeg hva som helt for å anskaffe meg, heldige den andre personen som har dette produktet, jeg skulle ønske at jeg var han - så er svaret nei.
 
D

Danke

Gjest
Jeg føler bare AWE, dvs beundring...

Aldri misunnelse, bare -Det hadde vært noe!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.382
Sted
Østfold
Da er det altså foreløpig 2% (og 2 personer) som føler noen som helst form for misunnelse når noen har gått til anskaffelse av "gromkabler". Hvor sannsynlig er det at disse to personene skriver om fordelene ved ABX-testing når man skal evaluere kabler? Kanskje litt å tenke på neste gang man vurderer å spille "misunnelseskortet".
 
D

Danke

Gjest
Da er det altså foreløpig 2% (og 2 personer) som føler noen som helst form for misunnelse når noen har gått til anskaffelse av "gromkabler". Hvor sannsynlig er det at disse to personene skriver om fordelene ved ABX-testing når man skal evaluere kabler? Kanskje litt å tenke på neste gang man vurderer å spille "misunnelseskortet".
Sånn jeg forstod så gjaldt det hele oppsettet.

Jeg leser ikke så mange tråder, men når var det misunnelseskortet har vært brukt?`

Argumentet er som regel, -vi trenger ikke ha hjelp av dere til å handle på clas og biltema....
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.004
Antall liker
12.885
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Da er det altså foreløpig 2% (og 2 personer) som føler noen som helst form for misunnelse når noen har gått til anskaffelse av "gromkabler". Hvor sannsynlig er det at disse to personene skriver om fordelene ved ABX-testing når man skal evaluere kabler? Kanskje litt å tenke på neste gang man vurderer å spille "misunnelseskortet".
Sånn jeg forstod så gjaldt det hele oppsettet.

Jeg leser ikke så mange tråder, men når var det misunnelseskortet har vært brukt?`

Argumentet er som regel, -vi trenger ikke ha hjelp av dere til å handle på clas og biltema....
Jeg er faktisk på vei til Clas Ohlson akkurat nå.... trenger 6 x 3 meter kabel til satelitt høyttalerne mine.

:p

.. noen som blir misunnelig nå eller?
 
D

Danke

Gjest
Da er det altså foreløpig 2% (og 2 personer) som føler noen som helst form for misunnelse når noen har gått til anskaffelse av "gromkabler". Hvor sannsynlig er det at disse to personene skriver om fordelene ved ABX-testing når man skal evaluere kabler? Kanskje litt å tenke på neste gang man vurderer å spille "misunnelseskortet".
Sånn jeg forstod så gjaldt det hele oppsettet.

Jeg leser ikke så mange tråder, men når var det misunnelseskortet har vært brukt?`

Argumentet er som regel, -vi trenger ikke ha hjelp av dere til å handle på clas og biltema....
Jeg er faktisk på vei til Clas Ohlson akkurat nå.... trenger 6 x 3 meter kabel til satelitt høyttalerne mine.

:p

.. noen som blir misunnelig nå eller?
Funker sikkert bra, har ikke noe imot at folk handler billig. :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.382
Sted
Østfold
Da er det altså foreløpig 2% (og 2 personer) som føler noen som helst form for misunnelse når noen har gått til anskaffelse av "gromkabler". Hvor sannsynlig er det at disse to personene skriver om fordelene ved ABX-testing når man skal evaluere kabler? Kanskje litt å tenke på neste gang man vurderer å spille "misunnelseskortet".
Sånn jeg forstod så gjaldt det hele oppsettet.

Jeg leser ikke så mange tråder, men når var det misunnelseskortet har vært brukt?`

Argumentet er som regel, -vi trenger ikke ha hjelp av dere til å handle på clas og biltema....
Jeg er faktisk på vei til Clas Ohlson akkurat nå.... trenger 6 x 3 meter kabel til satelitt høyttalerne mine.

:p

.. noen som blir misunnelig nå eller?
Ja, jeg har ikke satelitthøyttalere, men kjenner litt på at det burde jeg nok hatt...
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det er sikkert bare å konkludere med at jeg har tatt feil (fy skamme) og poll stemmer.
Har dog sett noen ærlige sjeler her inne og noen andre har redegjort for ståstedet sitt på en overbevisende måte.
De til stadighet snarky kommentarene har sikkert noe å gjøre med trynefaktor, men jeg tror jeg har ryggrad til å ta dette :rolleyes:
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.004
Antall liker
12.885
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Da er det altså foreløpig 2% (og 2 personer) som føler noen som helst form for misunnelse når noen har gått til anskaffelse av "gromkabler". Hvor sannsynlig er det at disse to personene skriver om fordelene ved ABX-testing når man skal evaluere kabler? Kanskje litt å tenke på neste gang man vurderer å spille "misunnelseskortet".
Sånn jeg forstod så gjaldt det hele oppsettet.

Jeg leser ikke så mange tråder, men når var det misunnelseskortet har vært brukt?`

Argumentet er som regel, -vi trenger ikke ha hjelp av dere til å handle på clas og biltema....
Jeg er faktisk på vei til Clas Ohlson akkurat nå.... trenger 6 x 3 meter kabel til satelitt høyttalerne mine.

:p

.. noen som blir misunnelig nå eller?
Ja, jeg har ikke satelitthøyttalere, men kjenner litt på at det burde jeg nok hatt...
Ganske tunge til å være satelitter da.
Har ikke satt de på vekta, men tipper ca. 40 kg stk.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.004
Antall liker
12.885
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Det er sikkert bare å konkludere med at jeg har tatt feil (fy skamme) og poll stemmer.
Har dog sett noen ærlige sjeler her inne og noen andre har redegjort for ståstedet sitt på en overbevisende måte.
De til stadighet snarky kommentarene har sikkert noe å gjøre med trynefaktor, men jeg tror jeg har ryggrad til å ta dette :rolleyes:
Litt snarky kommentarer tror jeg vi må tåle på et diskusjonsforum.

Dessuten tror jeg misunnelse generelt ikke er spesielt utbredt i et land som vi bor i da folk flest har det ganske greit.
Er nok mer utbredt andre steder på kloden.
 
D

Danke

Gjest
Det er vel ikke akkurat misunnelse..

Men jeg ergrer meg på at jeg ikke rekker salg av hifi.. og at andre gjør det.

Har sef hatt mange gode kjøp også da...
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Misunnelse er negativt ladet. Ikke bare ønsker man seg det samme som en annen har, man unner ikke vedkommende utstyret eller gleden heller. Misunnelse er en av de 7 dødssynder.
Jeg jakter fortvilt på en åttende etter å ha gjort de sju første til en del av min karakter.

Trivia; et av de grunnleggende trekk blant de høyverdige antikke grekere var misunnelsen. Det var et ekstremt konkurransesystem.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Misunnelse er negativt ladet. Ikke bare ønsker man seg det samme som en annen har, man unner ikke vedkommende utstyret eller gleden heller. Misunnelse er en av de 7 dødssynder.
Jeg jakter fortvilt på en åttende etter å ha gjort de sju første til en del av min karakter.

Trivia; et av de grunnleggende trekk blant de høyverdige antikke grekere var misunnelsen. Det var et ekstremt konkurransesystem.
Men gikk ikke dette samfunnet til grunne?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det er sikkert bare å konkludere med at jeg har tatt feil (fy skamme) og poll stemmer.
Har dog sett noen ærlige sjeler her inne og noen andre har redegjort for ståstedet sitt på en overbevisende måte.
De til stadighet snarky kommentarene har sikkert noe å gjøre med trynefaktor, men jeg tror jeg har ryggrad til å ta dette :rolleyes:
Litt snarky kommentarer tror jeg vi må tåle på et diskusjonsforum.

Dessuten tror jeg misunnelse generelt ikke er spesielt utbredt i et land som vi bor i da folk flest har det ganske greit.
Er nok mer utbredt andre steder på kloden.
Men når snarky kommentarer er et uttrykk for misunnelse, da skal man trå varsomt og enten behandle dette som et tålelig ikke-tema eller kalle en spade for en spade - for deretter få poll-tråder generert etter seg?
Vel, vel....
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Misunnelse er negativt ladet. Ikke bare ønsker man seg det samme som en annen har, man unner ikke vedkommende utstyret eller gleden heller. Misunnelse er en av de 7 dødssynder.
Jeg jakter fortvilt på en åttende etter å ha gjort de sju første til en del av min karakter.

Trivia; et av de grunnleggende trekk blant de høyverdige antikke grekere var misunnelsen. Det var et ekstremt konkurransesystem.
Men gikk ikke dette samfunnet til grunne?
Det gjør jo alle!
 
C

cruiser

Gjest
Det er sikkert bare å konkludere med at jeg har tatt feil (fy skamme) og poll stemmer.
Har dog sett noen ærlige sjeler her inne og noen andre har redegjort for ståstedet sitt på en overbevisende måte.
De til stadighet snarky kommentarene har sikkert noe å gjøre med trynefaktor, men jeg tror jeg har ryggrad til å ta dette :rolleyes:
Litt snarky kommentarer tror jeg vi må tåle på et diskusjonsforum.

Dessuten tror jeg misunnelse generelt ikke er spesielt utbredt i et land som vi bor i da folk flest har det ganske greit.
Er nok mer utbredt andre steder på kloden.
Men når snarky kommentarer er et uttrykk for misunnelse , da skal man trå varsomt og enten behandle dette som et tålelig ikke-tema eller kalle en spade for en spade - for deretter få poll-tråder generert etter seg?
Vel, vel....
Dette føyer seg også bare inn i rekken av ting du innbiller deg :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.382
Sted
Østfold
Det er sikkert bare å konkludere med at jeg har tatt feil (fy skamme) og poll stemmer.
Har dog sett noen ærlige sjeler her inne og noen andre har redegjort for ståstedet sitt på en overbevisende måte.
De til stadighet snarky kommentarene har sikkert noe å gjøre med trynefaktor, men jeg tror jeg har ryggrad til å ta dette :rolleyes:
Litt snarky kommentarer tror jeg vi må tåle på et diskusjonsforum.

Dessuten tror jeg misunnelse generelt ikke er spesielt utbredt i et land som vi bor i da folk flest har det ganske greit.
Er nok mer utbredt andre steder på kloden.
Men når snarky kommentarer er et uttrykk for misunnelse, da skal man trå varsomt og enten behandle dette som et tålelig ikke-tema eller kalle en spade for en spade - for deretter få poll-tråder generert etter seg?
Vel, vel....
Så denne avstemningen er ikke bare upålitelig, men også et direkte angrep på deg? Og fasiten, som selvsagt trumfer denne avstemmingen, er at folk flest er skikkelig misunnelige når noen brenner av 5 og 6- sifrede beløp på kabler?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Ingen av mine kabler har kostet meg over 10k, men jeg har noen av dem, skal innrømmes.

Det var du som følte deg forulempet av ordet misunnelse, Snickers.
Deretter ble posten med mitt utsagn sitert som første post i denne tråden.
Vi har vel alle et forhold til hva som postes her inne. Poll er jo ikke akkurat gjort under ed......
Er det virkelig noen som i sin fantasi hadde trodd at denne avstemningen nærmest kan ses på som et skriftemål?

Jeg ser dessuten at min rettelse ganske så behendig har gått forbi i stillhet.
Det er forskjell på påstanden om at folk er misunnelige og at folk ser ut til å reagere kraftig hver gang ordet misunnelse blir nevnt.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hvem bryr seg egentlig? Er ikke dette en individuell hobby som en deler tid og samvær med de som gir en noe? Hva andre måtte mene er da ikke livet om å gjøre, misunnelse er uansett bortkastet. Unne og beundre, det er mer aktuelt for min del.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.382
Sted
Østfold
Jeg har ikke følt meg forulempet av ordet misunnelse, men det er så totalt virkelighetsfjernt at jeg tenkte en avstemning kanskje kunne kaste lys over hvor virkelighetsfjernt det faktisk er.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Hvem bryr seg egentlig? Er ikke dette en individuell hobby som en deler tid og samvær med de som gir en noe? Hva andre måtte mene er da ikke livet om å gjøre, misunnelse er uansett bortkastet. Unne og beundre, det er mer aktuelt for min del.
Måtte det bli de siste ord.
Tror det er tid for å avslutte noe som det er en snøballs sjanse i helvete at noen kan komme overens om når oppfatningene er så diamentralt forskjellige.
Det ser også ut til å utarte seg forbi en sunn disputt.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvem bryr seg egentlig? Er ikke dette en individuell hobby som en deler tid og samvær med de som gir en noe? Hva andre måtte mene er da ikke livet om å gjøre, misunnelse er uansett bortkastet. Unne og beundre, det er mer aktuelt for min del.
Unne og beundre - og lære og la seg inspirere. Er det ikke flott med alle disse mulighetene vi har i denne hobbyen vår?
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Hvis misunnelse er - Dette hadde vært kjekt å hatt eller prøvd - så er svaret ja.
Hvis misunnelse er - Dette gjør jeg hva som helt for å anskaffe meg, heldige den andre personen som har dette produktet, jeg skulle ønske at jeg var han - så er svaret nei.
Det han sier.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Nei det er ønsker eller drømmer

Misunnelse er som nevnt over en av det sju dødssynder, og blir nok misbrukt litt i det norske språk.
[IGNORE THIS] Det blir kanskje litt vel gammeldags å referere til bibelsk lære når man skal definere et temmelig vanlig norsk ord og hvordan det brukes i dag? Jeg er i alle fall temmelig misunnelig på hva mange har klart å skaffe seg av både kunnskap og utstyr uten at jeg tenker på det som noen dødssynd, nei ... :) [/IGNORE THIS]
 
Topp Bunn