Forsterkere Har du gått fra A-klasse til D-klasse..

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
Alle liker forskjellige ting så å lese hva andre måtte like er ikke alltid så veldig nyttig annet enn att det er fint att man liker forskjellige ting. Det hadde blitt fryktelig kjedelig her hvis alle hadde samme smak og samme utstyr. Jeg har også testet det samme som deg og var veldig fornøyd med det med de høyttalerne jeg da testet på men da med andre høyttalere byttet jeg til kl A/B igjen å fikk bedre lyd med de. Så det er det som er greia att man må koble rett utstyr sammen som funker i det rommet det skal brukes.
Det har du veldig rett i, det folk babler om her har null nytteverdi. Det å høre forskjellige løsninger på hva andre har i de respektive hjem, er en snarvei til en egen løsning en kan leve med. Tar jo tid å prøve alle kombinasjoner.:)
Ja jeg skal love deg att deg att det har godt med mye tid på testing av utstyr i årenes løp for å prøve å rekke over mest mulig, dessverre rakk jeg ikke å få testet alle combo ;)da det spesielt i senere år kommer nytt altfor ofte. De siste 5 år har det blitt ganske lite testing da jeg begynner å bli gammel å sliten8)

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
19.666
Sted
Langesund
Alle liker forskjellige ting så å lese hva andre måtte like er ikke alltid så veldig nyttig annet enn att det er fint att man liker forskjellige ting. Det hadde blitt fryktelig kjedelig her hvis alle hadde samme smak og samme utstyr. Jeg har også testet det samme som deg og var veldig fornøyd med det med de høyttalerne jeg da testet på men da med andre høyttalere byttet jeg til kl A/B igjen å fikk bedre lyd med de. Så det er det som er greia att man må koble rett utstyr sammen som funker i det rommet det skal brukes.
Det har du veldig rett i, det folk babler om her har null nytteverdi. Det å høre forskjellige løsninger på hva andre har i de respektive hjem, er en snarvei til en egen løsning en kan leve med. Tar jo tid å prøve alle kombinasjoner.:)
Ja jeg skal love deg att deg att det har godt med mye tid på testing av utstyr i årenes løp for å prøve å rekke over mest mulig, dessverre rakk jeg ikke å få testet alle combo ;)da det spesielt i senere år kommer nytt altfor ofte. De siste 5 år har det blitt ganske lite testing da jeg begynner å bli gammel å sliten8)
Utenfor tema igjen. Men raskt fortalt, hadde jeg ikke økonomi og tid til å prøve alt. Flesket til med besøk av folk som LMC, Petter Dale Jr. Stig Erik Tangen i begynnelsen, og flere andre oppsett under veis
Fant min vei og har et oppsett som samler mye av det jeg synes er de beste egenskapene fra de oppsettene.

Sist redigert:

Gusto

Studio Målnes
Ble medlem
01.01.2020
Antall liker
327
Sted
Tyin Jotunheimen
Torget vurderinger
0
Med tanke på oppgradering av oppsett og lydkvalitet. Her i stua har jeg prøvd mye forskjellige forsterkere og høyttalere, men ingenting slår gevinsten jeg nylig fikk med DSP og RTA mic.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
Utenfor tema igjen. Men raskt fortalt, hadde jeg ikke økonomi og tid til å prøve alt. Flesket til med besøk av folk som LMC, Petter Dale Jr. og Stig Erik Tangen mm.
Fant min vei og har et oppsett som samler mye av det jeg synes er de beste egenskapene i de oppsettene.
Ja det er det som er viktigst att man finner sin egen vei og setter seg sine egne mål og ikke prøver å strekke seg etter andres mål.

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
19.666
Sted
Langesund
Utenfor tema igjen. Men raskt fortalt, hadde jeg ikke økonomi og tid til å prøve alt. Flesket til med besøk av folk som LMC, Petter Dale Jr. og Stig Erik Tangen mm.
Fant min vei og har et oppsett som samler mye av det jeg synes er de beste egenskapene i de oppsettene.
Ja det er det som er viktigst att man finner sin egen vei og setter seg sine egne mål og ikke prøver å strekke seg etter andres mål.
Det er vel ingen som gjør det. Må også nevnes at Middbassløsning er hentet fra et oppsett emokid hadde tidligere, bare med en liten egen vri.

Over og ut fra meg:cool:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.010
Torget vurderinger
1
Gikk over til kl. D for ca. 6 år siden, lyden ble nok litt flatere men igjen så kommer flere detaljer igjennom og det er enklere å skille instrumenter fra hverandre og bedre mellomtone som er viktig for min del. Har siden skiftet til andre kl.D forsterkere (nedover om man vil), og vil bare si at man får nyere og like bra for en rimeligere pris enn før. Føler egentlig ikke jeg mangler noe. Har også hatt Kl.H i hjemmekinoen, men etter bytte til andre høyttalere der så forsvant de forsterkerne også da de var vanskelig å matche, prøvde også Kl.AB der og det varte ikke en uke før den forsterkeren gikk ut av huset. Her blir det Kl.D i hjemmekinoen også som neste kjøp. Har egentlig ikke sett meg tilbake til Kl.A varmeovnene som tok sikringen hver gang man skrudde de på, så de sto på hele tiden og dro 200W i idle 24/7. Også har man jo enklere tilgang til streaming på nyere bokser/teknologi uten å måtte forholde seg til 3.parts eksterne bokser.
Jeg lytter nok mindre til musikk nå enn før, men det har mer med sivilstatus å gjøre enn noe annet. :)

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.657
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Da har jeg testet ut klasse D av et anerkjent merke litt opp i pris. Denne ampen er testet av mange som en av de beste for tiden. Jeg klarer ikke leve med klasse-D. Kl-D mangler nerve og uforutsigbarhet. Ikke minst det "våte" nødvendige preget. Alt er pent og pyntelig, men Cactus og Show's er gone! Ønsker ikke å nevne merke, da dette samsvarer med tidligere klasse D erfaringer. Det er fortsatt samme leksa. IMO

Min gamle A/B amp nærmer seg mer de egenskapene jeg vil ha. Så da klasse A neste.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Fra klasse D til klasse A for min del. Resultatet var litt mer av alt, bedre dynamikk, oppløsning og tilstedeværelse. Ser meg egentlig ikke tilbake. :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.288
Sted
Sølvbyen
Da har jeg testet ut klasse D av et anerkjent merke litt opp i pris. Denne ampen er testet av mange som en av de beste for tiden. Jeg klarer ikke leve med klasse-D. Kl-D mangler nerve og uforutsigbarhet. Ikke minst det "våte" nødvendige preget. Alt er pent og pyntelig, men Cactus og Show's er gone! Ønsker ikke å nevne merke, da dette samsvarer med tidligere klasse D erfaringer. Det er fortsatt samme leksa. IMO

Min gamle A/B amp nærmer seg mer de egenskapene jeg vil ha. Så da klasse A neste.
Ok, så du har testet Spec M99? På hvilke høyttalere?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
19.666
Sted
Langesund
Bruker D til dypbass og A/B på resten. Crossoverforvrengning på A/B? no,no!!
DP er vel i denne sammenheng å regne som kl A. På min 6.12 er det 50 kl a watt. Du har minst like mye.
Ikke spott mine forsterkere, klasse A du liksom, nei klasse A/B med ekstremt avansert oppbygning.;)
Har du regnet på hvor høyt du må spille før du kommer ut av ren klasse A? :rolleyes:
Synes de lyser rødt til stadighet :rolleyes:

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Antall liker
785
Alt har med match og preferanser å gjøre. At klasse D ikke falt i smak hos Mr Zerostat behøver ikke å bety at forsterkeren er dårlig på noen måte.

Selv har jeg fortalt nevnte person at det kun er en ting å gjøre: Kjøp en Gryphon integrert og du er ferdig. Spiller det meste ut av banen og vel så det. Good night and good luck :).

JP

L

Lassencad

Gjest
Ikke spott mine forsterkere, klasse A du liksom, nei klasse A/B med ekstremt avansert oppbygning.;)
Har du regnet på hvor høyt du må spille før du kommer ut av ren klasse A? :rolleyes:
Glem nu ikke i jeres regnskab at ganske få watt når højttaleren. Jeg har hørt flere tal nogle siger 7% andre 20% Resten går op i varme
Så har man 2X 50 W Klasse A er der ikke meget effekt der når højttaleren
Klasse A er det mest ineffektive forstærkere der findes :)

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
19.666
Sted
Langesund
Glem nu ikke i jeres regnskab at ganske få watt når højttaleren. Jeg har hørt flere tal nogle siger 7% andre 20% Resten går op i varme
Den bør forklares mer

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
19.666
Sted
Langesund
BX, Mine DP A1b trekker 132 watt fra nettet, det blir ikke mye ut i klasse A

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
53.099
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Tror du har misforstått noe. 2x50 klasse A leverer 2x50 klasse A. Kan hende den bruker 200Watt for å gjøre det.

L

Lassencad

Gjest
Den bør forklares mer
Okay jeg vil prøve
Det er velkendt at en Klasse A forstærker er ineffektiv . Her er man så lidt højere
Men Google har meget om dette emne :)

Klasse A - Forstærkerens effektforbrug er konstant og uafhængig af hvor megen effekt der afgives til belastningen. Det er ikke muligt at opnå større virkningsgrad end 50 %, og det er kun ved afgivelse af maksimal effekt at denne grænse opnås, så en 50 W forstærker vil have et konstant effektforbrug på mindst 100 W. Der er to undergrupper: En single ended klasse A forstærker, der var populær med de tidlige rørforstærkere, har en enkelt aktiv komponent i udgangen og virkningsgraden kan maksimalt nå op på 25 %. En push-pull klasse A forstærker har to aktive komponenter i udgange og kan nå en virkningsgrad på 50 %. Effektforbruget er konstant for den første undergruppe hvorimod det for den anden undergruppe skal integreres over tid for at være konstant. De aktive komponenter (rør eller transistorer) arbejder udelukkende i deres lineære område og klasse A er derfor oftest synonym med høj signalkvalitet. Det store statiske effekttab medfører krav om køling af udgangstrinnet, oftest med store arealer afsat til køleprofiler, og undertiden med forceret køling.

Vh

L

Lassencad

Gjest
Tror du har misforstått noe. 2x50 klasse A leverer 2x50 klasse A. Kan hende den bruker 200Watt for å gjøre det.
Okay

L

Lassencad

Gjest
Disadvantage of class-A amplifiers

Class-A amplifiers are inefficient. A maximum theoretical efficiency of 25% is obtainable using usual configurations, but 50% is the maximum for a transformer or inductively coupled configuration.[5] In a power amplifier, this not only wastes power and limits operation with batteries, but increases operating costs and requires higher-rated output devices. Inefficiency comes from the standing current, which must be roughly half the maximum output current, and a large part of the power supply voltage is present across the output device at low signal levels. If high output power is needed from a class-A circuit, the power supply and accompanying heat becomes significant. For every watt delivered to the load, the amplifier itself, at best, uses an extra watt. For high power amplifiers this means very large and expensive power supplies and heat sinks.
Because the output devices are in full operation at all times (unlike a Class A/B amplifier), they will not have as long a life unless the amplifier is specifically over-designed to take this into account, adding to the cost of maintaining or designing the amplifier.

Class-A power amplifier designs have largely been superseded by more efficient designs, though their simplicity makes them popular with some hobbyists. There is a market for expensive high fidelity class-A amps considered a "cult item" among audiophiles[6] mainly for their absence of crossover distortion and reduced odd-harmonic and high-order harmonic distortion. Class A power amps are also used in some "boutique" guitar amplifiers due to their unique tonal quality and for reproducing vintage tones.

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
53.099
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Disadvantage of class-A amplifiers

Class-A amplifiers are inefficient. A maximum theoretical efficiency of 25% is obtainable using usual configurations, but 50% is the maximum for a transformer or inductively coupled configuration.[5] In a power amplifier, this not only wastes power and limits operation with batteries, but increases operating costs and requires higher-rated output devices. Inefficiency comes from the standing current, which must be roughly half the maximum output current, and a large part of the power supply voltage is present across the output device at low signal levels. If high output power is needed from a class-A circuit, the power supply and accompanying heat becomes significant. For every watt delivered to the load, the amplifier itself, at best, uses an extra watt. For high power amplifiers this means very large and expensive power supplies and heat sinks.
Because the output devices are in full operation at all times (unlike a Class A/B amplifier), they will not have as long a life unless the amplifier is specifically over-designed to take this into account, adding to the cost of maintaining or designing the amplifier.

Class-A power amplifier designs have largely been superseded by more efficient designs, though their simplicity makes them popular with some hobbyists. There is a market for expensive high fidelity class-A amps considered a "cult item" among audiophiles[6] mainly for their absence of crossover distortion and reduced odd-harmonic and high-order harmonic distortion. Class A power amps are also used in some "boutique" guitar amplifiers due to their unique tonal quality and for reproducing vintage tones.
Nettopp!

L

Lassencad

Gjest
Så kan vi vel godt blive enige om at en Klasse A forstærker er mere ineffektiv end en Klasse A/b forstærker?
Vh

L

Lassencad

Gjest
Så kan vi vel godt blive enige om at en Klasse A forstærker er mere ineffektiv end en Klasse A/b forstærker?
Vh
Har det vært diskutert?
Ja da . I rigtigt mange tråde på Hi Fi fora . Jeg bringer det igen på banen her i denne tråd da man ikke har de opgivet watt til at drive en højttaler.
man har meget mindre netop fordi det går op i varme. Jeg håber ikke nogen bliver fornærmet fordi jeg nævner dette . Det er jo en kendsgerning
Vh

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
53.099
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Vh
Har det vært diskutert?
Ja da . I rigtigt mange tråde på Hi Fi fora . Jeg bringer det igen på banen her i denne tråd da man ikke har de opgivet watt til at drive en højttaler.
man har meget mindre netop fordi det går op i varme. Jeg håber ikke nogen bliver fornærmet fordi jeg nævner dette . Det er jo en kendsgerning
Vh
Men det er jo tøv!

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.288
Sted
Sølvbyen
Kan vel hende den bruker 400 watt for å levere 2 x 50 watt. :D

L

Lassencad

Gjest
Vh
Har det vært diskutert?
Vh
Men det er jo tøv!
Okay :)

L

Lassencad

Gjest
Kan vel hende den bruker 400 watt for å levere 2 x 50 watt. :D
Præcis :) Eller mere

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Strømsvinn er størst hos A til lavest på D:
Klassa A, ca 40% til watt. Ca 60% går til varme.
Klasse A/B, husker jeg ikke i farten..
Klasse D, det meste går til watt. Ca 5% til varme?

Noe sånt er det

L

Lassencad

Gjest
Klassa A, ca 60% går til varme.
Klasse A/B

Noe sånt er det
Ja det kan være svært helt at finde ud af... Nogle steder er det 50% andre er det 60% eller meget mere eller mindre
Men ineffektive er de.

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
53.099
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Klasse A/B

Noe sånt er det
Ja det kan være svært helt at finde ud af... Nogle steder er det 50% andre er det 60% eller meget mere eller mindre
Men ineffektive er de.
Men du skriver jo at de ikke leverer oppgitt effekt. Det er tøv. At klasse A brenner av X antall watt er ikke kontroversielt.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.331
Torget vurderinger
1
En 50W klasse A, AB og D vil ha forskjellig strømforbruk hvorav klasse A bruker mest. Nyttig å vite dersom du er bekymret for strømregninga.....

L

Lassencad

Gjest
Klasse A/B

Noe sånt er det
Men ineffektive er de.
Men du skriver jo at de ikke leverer oppgitt effekt. Det er tøv. At klasse A brenner av X antall watt er ikke kontroversielt.
Hvis du gider at bruge tiden på det og tjekke test igennem tiden vil du se at ganske få Klasse A forstærkere ikke opfylder de opgivende Watt.
Hvis en forstærker er opgivet til 60W kommer der ved test måske kun 35w ud til højttaleren
Ps: Makkintosken har du en Klasse A forstærker?

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
53.099
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Klasse A/B

Noe sånt er det
Men ineffektive er de.
Hvis du gider at bruge tiden på det og tjekke test igennem tiden vil du se at ganske få Klasse A forstærkere ikke opfylder de opgivende Watt.
Hvis en forstærker er opgivet til 60W kommer der ved test måske kun 35w ud til højttaleren
Javisst, to stk Patriot V100. En i deler en modifisert.

Veldig lett å finne ut om forsterkeren leverer det den lover, mål bias.

L

Lassencad

Gjest

Jeg havde også engang Klasse A. :)

Patriot V100 ser voldsomme ud. Var lige forbi Google :)

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
53.099
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7

Ja kraftige saker, men ustabile som f... Går i selvsving for et godt ord.

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
53.099
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7

Ja kraftige saker, men ustabile som f... Går i selvsving for et godt ord.
Hmm Koster det ikke afbrændte enheder??
Ikke nå lenger. Har ikke vært brukt på 10 år. Klasse B er bedre, så er ferdig med dem.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.657
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Det er helt korrekt. Jeg er mulig litt sær på lyd. Det er helt sikkert veldig mange som vil ha D lyden. Jeg har hørt gryphon ved flere anledninger og vært like imponert hver gang.
Alt har med match og preferanser å gjøre. At klasse D ikke falt i smak hos Mr Zerostat behøver ikke å bety at forsterkeren er dårlig på noen måte.

Selv har jeg fortalt nevnte person at det kun er en ting å gjøre: Kjøp en Gryphon integrert og du er ferdig. Spiller det meste ut av banen og vel så det. Good night and good luck :).

JP

Topp Bunn