Har de noe her å gjøre?

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Nå var det vel ikke deg heller han skulle overbevise, du virker overbevist nok om ditt!
Ha en god helg, her får man dra og tjene litt mer penger for å sløse på HiFi ;) ..

mvh
Det var et vanskelig spørsmål å svare på skjønner jeg...

Hvem er det da som skal overbevises, med denne type argumenter?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Du har helt rett. Og selvfølgelig bør alle ha adgang til kabelhjørnet.

Men poenget mitt var egentlig retorisk. Det jeg egentlig sier er følgende: Det at kabler låter forskjellig, er i bunn og grunn helt opplagt. Hvis man ikke hører forskjell, bør man heller gå litt stille i dørene - for det virker egentlig ganske dumt når noen argumenterer i øst og vest om at det ikke er forskjell fordi man ikke hører noe selv.
Opplagt og opplagt fru Blom ...

«Prinsippielle» kabeldiskusjoner har en merkelig tendens til å bli veldig forutsigbare og likevell underholdenede. Men det er kanskje slik det må bli når diskusjonen handler om såpass forskjellig virkelighetsopfattning, samtidig som selve virkelighetsopfattningen eller grunnlaget for denne ikke konvergerer mellom debatantene.

Hva det er som er «helt opplagt» ved at kabler låter forskjellig? Egene erfaringer har ikke nødvendig vis «helt opplagt » noen relevans for andre enn seg selv. Det er ikke det at vi ikke skal drive med erfaringsutveksling, for det er tross alt et viktig formål med forum ala Hifisentralen, men en viss edruelighet i forhold til egene meninger og egene erfaringer kan av og til være nødvendig.

mvh
KJ
 

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Innlegg
147
Antall liker
0
For en konspirasjonsteoretiker er det kanskje opplagt at Bush stod bak angrepene 9/11. Betyr det at jeg ikke kan delta i en tråd siden jeg ikke innser det innlysende?

Når du kan garantere for å høre forskjell på to normalt konstruerte kabler ved personlig oppmøte hos meg ved blind svitsjing så godtar jeg ditt argument om "opplagt".

-k
Nå er det ikke sånn at jeg ser det som min oppgave i livet å omvende folk til å tro på kabler, så det skulle vel litt mer til for å få meg til å dra land og strand rundt for å "frelse" folk. Ikke kan jeg garantere at du blir overbevist heller, men jeg kan garantere at JEG kommer til å høre forskjell dersom noen setter opp komponentene jeg selv bruker (se nedenfor) og bytter om på kablene. (Nå ville det forresten ha blitt et møysommelig arbeid, for jeg har funnet ut at anlegget mitt låter best uten plugger på ht-kablene, og det er noe herk å få alle småledningene skikkelig på plass.)

Forøvrig, hvis jeg har gitt fra meg en inntrykk at jeg oppfatter deg som "dum", så er det slett ikke meningen. Jeg beklager hvis jeg har gitt det inntrykket. Tvert imot er jo du en av de ryddigste i argumentasjonene her på forumet. Men jeg antar at du kanskje har et anlegg som låter midre analytisk enn mitt eller fremdeles har til gode å høre forskjellene - eller kanskje bare liker du å erte mens du selv i hemmelighet sverger til Wireworld Gold Eclipse og jevnlig bytte av sikringsskap. Det spiller egentlig ingen rolle så lenge du er fornøyd med ditt eget stereoanlegg.

Det er likevel lite smart av objektivister å avkrefte eksistensen av sfærer i kablenes verden bare fordi de ikke kan måle det skikkelig. (Hva slags måleutstyr er det egentlig de bruker?) Det blir like dumt som det Gagarin visstnok skulle ha sagt da han ble brukt til å fremme Sovietunionens ateistiske standpunkt da han returnerte fra sin ferd i verdensrommet: "Jeg så ingen Gud der oppe." For oss som i hi-fi-verdenen har havnet i kategori med de troende, så er det jo bare én ting å si tilbake: Kanskje Gagarin og objektivistene har lett på feil sted?

Filosofisk sett er det på samme måte en og annen agnostiker som havner i ei logisk felle ved å ikke bare hevde at de selv finner det umulig å vite sikkert om det finnes noe "der oppe", men de hevder t.o.m. at ingen andre KAN vite det! Dette blir logisk feil, fordi ingen kan garantere at andre ikke vet mer eller har sett/hørt mer enn man har selv.

For oss audiofile bør også dette gjelde - i overført betydning: Om man ikke hører forskjeller på kabler, kan man slett ikke utelukke at andre faktisk gjør det. Og følgelig bør man, som jeg har nevnt tidligere, gå litt stillere i dørene når det gjelder ting man ikke vet så mye om. Selv ville jeg vel aldri våge å si imot en teoriskalle (ikke vondt ment) fra Tech-hjørnet når det gjaldt de tekniske greiene under lokket på min Bladelius Thor. Men lyden som kommer ut - det er mitt område.

Er blindtester den eneste måten å finne svaret på? I noens øyne skulle jeg sikkert utføre mirakler der med mine "gullører", men hvorfor ikke heller se hvor folks penger går hen? Få ting i verden avslører bedre hva folk EGENTLIG tror på enn det penger gjør. Selvfølgelig er den noen kjekkaser med feit lommebok som liker å briske seg med et fett anlegg, men løs likevel følgende gåte: Hvorfor i all verden bruker fattige studenter (med gullører) hele studielånet til å kjøpe Wireworld Gold Eclipse? Placebo-effekten?

(Hvis noen fra TAA IMPORT leser dette: Jeg fortjener sponsing for dette innlegget!)
 
K

knutinh

Gjest
Jeg kan logisk sett ikke utelukke at du eller andre hører forskjeller på en kabel til 10.000,- kontra en til 29.90 eller en med lavere motstand som gir 0.001dB høyere lyd. Jeg deler ikke deres erfaringsgrunnlag og det finnes meg bekjent ingen måte å putte en probe oppi hjernen og "måle" opplevelse.

Det jeg derimot kan (utenom å berette om mine personlige opplevelser) er å se hva som skjer rundt meg.

På tross av utallige tilbud og oppfordringer om blindtester så kan vi dele disse inn i to kategorier:
1) Ønsker/vil/tør/gidder ikke delta i blindtest
2) Deltok i blindtest men fikk null-resultat

Når jeg legger sammen egne opplevelser og det faktum at jeg til dags dato ikke har sett et eneste bevis på at andre enn meg hører forskjeller*) så er det vel ikke så rart at jeg mener som jeg gjør? Men om noen er villig til å ta av sin tid for å prøve å dokumentere sine erfaringer (og samtidig selv lære, og videreføre lærdom til andre) så er dette høyst interessant. Senest i vår så var det vel en trio av sympatiske musikere som tok en blindtest her på forumet med resultat som ikke støttet deres opprinnelige holdninger?

mvh
Knut


*)Lokal definisjon av "forskjell":
To kabler (eller andre hifi-remedier) som i følge klassisk elektromagnetisme burde ha nært identiske egenskaper, og som koblet med vitenskapens forståelse av menneskets hørsel burde høres likt ut, høres likevel ikke likt ut når vi sammenligner bare lyd og ingenting annet.
 
K

knutinh

Gjest
Er blindtester den eneste måten å finne svaret på? I noens øyne skulle jeg sikkert utføre mirakler der med mine "gullører", men hvorfor ikke heller se hvor folks penger går hen? Få ting i verden avslører bedre hva folk EGENTLIG tror på enn det penger gjør. Selvfølgelig er den noen kjekkaser med feit lommebok som liker å briske seg med et fett anlegg, men løs likevel følgende gåte: Hvorfor i all verden bruker fattige studenter (med gullører) hele studielånet til å kjøpe Wireworld Gold Eclipse? Placebo-effekten?
Folk bruker vel penger for å oppnå det de tror er effekten. Om lyden blir bedre eller om man bare tror den blir bedre så kan man forvente at bruken av penger er den samme.

Det det hele koker ned til er hvorvidt man tror at folks greier å analysere opphavet til sin opplevelse av vellyd eller ikke. Dersom alle som mener at lyden blir bedre av en kabel samtidig greier å sette seg ned å analysere hvorvidt forbedringen skyldes lydmessige eller andre momenter så greier de samtidig å kvitte seg med forventning/"placebo" i utgangspunktet.

Dermed kan vi ved å følge argumentasjonsrekka di konkludere at placebo og forventning ikke eksisterer fordi om den gjorde det ville folk finne ut av det og da ville den uansett ikke eksistere. Placebo er død. Lenge leve individets selv-innsikt.

-k

Hvorfor velger noen å bosette seg i ørkenen utenfor area 51 og vente på å bli strålt opp av E.T.? Jeg prøver ikke å latterliggjøre mine meningsmotstandere men har ikke disse personene like stor rett på å bli tatt på alvor som andre som har sterke meninger de ikke kan bevise?
 
O

om.s

Gjest
Fin den skolen til Affa er den ikke?
Dessverre! har jeg ikke sett så mye til ham skulle gjerne lärt en ting el to fra ham som nevnt, han er savnet ;) ;D ......

mvh
 
O

om.s

Gjest
Det var et vanskelig spørsmål å svare på skjønner jeg...

Hvem er det da som skal overbevises, med denne type argumenter?
Jeg vet hva jeg mener, så meg kan det nok ikke väre, som skal overbevises om det du sier mener jeg, og da er det vel bare en igjen?
Men ved närmere ettertanke så virker du jo ganske overbevist om ditt du og, mmm... ganske låst dette!, kanskje vi kan si at ingen skal overbevises, men läre oss å akseptere situasjonen og forsöke å utöve litt gjensidig respekt av det?...

mvh
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Kortversjonen: Put up or shut up!


Langversjonen: Les aallee topicene om kabler om igjen.... ;D
 
K

knutinh

Gjest
Grattis knut'n! 3339 kveruleringer. ;D
Neida, jeg tror det var noen poster rundt 1000 til 1030 som ikke inneholdt kverulering =)

Men seriøst. De som tror de har blitt bortført av UFO karakteriseres bl.a. ved:
1. De har en sterk overbevisning som de ikke greier å underbygge ved beviser
2. Det er en tildels ekskluderende mentalitet ("hvis du ikke tror at månelandingen ble filmet i hollywood får du ikke leke med oss".
3. De blir tildels latterliggjort av vitenskapen og den jevne mann i gata.

Det hadde vært interessant om noen av representantene fra subjektivist-leiren kan forklare meg hvorfor jeg ikke skal ta konspirasjonister/ufo-letere på alvor?

mvh
Knut
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Etter å ha snappet opp noen poenger rundt forskjeller på kabler så kan jeg oppsummere temaet slik:

Noen mennesker bruker subjektive mål for å bestemme en kabels egenskaper.

Noen mennesker bruker objektive mål for å bestemme en kabels egenskaper.

Når man på subjektivt grunnlag skal uttale seg om fysiske størrelser, f.eks en bratt bakke, ville man kanskje oppleve bakken som veldig bratt og mener den må være minst 45O.

Når man på objektivt grunnlag skal uttale seg om fysiske størrelser, f.eks en bratt bakke, ville man kanskje måle bakken som veldig bratt, ja, men måler den til å være bare 20O.

Er det da subjektistens mål som er riktige for subjektisten som opplever bakken? Har han på dette grunnlag automatisk rett i uttalelsen om bakkens egenskaper?

Det å sette mål på fysiske størrelse ut i fra hvordan vi opplever dem rent subjektivt, gir ikke de fysiske størrelsene noen andre betingelser for å eksistere.

Dette gjelder også kable, og hvordan de opptrer ,mot hvordan de oppleves.

Altså en opplevelse kan ikke bestemme, eller avgjøre et objekts fysiske størrelser.

Vidar
 
O

om.s

Gjest
Det hadde vært interessant om noen av representantene fra subjektivist-leiren kan forklare meg hvorfor jeg ikke skal ta konspirasjonister/ufo-letere på alvor?

mvh
Knut
Neida! ta UFOéne dine på alvor du, men ikke bland inn kablene mine, jeg vil ha liten nytte av dem svevende rundt her inne  ;) .....

mvh
 
O

om.s

Gjest
Etter å ha snappet opp noen poenger rundt forskjeller på kabler så kan jeg oppsummere temaet slik:

Noen mennesker bruker subjektive mål for å bestemme en kabels egenskaper.

Noen mennesker bruker objektive mål for å bestemme en kabels egenskaper.

Når man på subjektivt grunnlag skal uttale seg om fysiske størrelser, f.eks en bratt bakke, ville man kanskje oppleve bakken som veldig bratt og mener den må være minst 45O.

Når man på objektivt grunnlag skal uttale seg om fysiske størrelser, f.eks en bratt bakke, ville man kanskje måle bakken som veldig bratt, ja, men måler den til å være bare 20O.

Er det da subjektistens mål som er riktige for subjektisten som opplever bakken? Har han på dette grunnlag automatisk rett i uttalelsen om bakkens egenskaper?

Det å sette mål på fysiske størrelse ut i fra hvordan vi opplever dem rent subjektivt, gir ikke de fysiske størrelsene noen andre betingelser for å eksistere.

Dette gjelder også kable, og hvordan de opptrer ,mot hvordan de oppleves.

Altså en opplevelse kan ikke bestemme, eller avgjøre et objekts fysiske størrelser.

Vidar
Her var mye enkelt gjort "vanskelig".

Selv vil jeg sitere en Svenske og sammenfatte det slik:  

Vissa använder sin set up för att lyssna på sin musik - andra använder musik för att lyssna på sin set up...

Jeg vet vilken kategori jeg er i, men jeg jammen ikke sikker på om alle rundt meg er like sikre på hvor de er....

mvh
 

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Innlegg
147
Antall liker
0
På tross av utallige tilbud og oppfordringer om blindtester så kan vi dele disse inn i to kategorier:
1) Ønsker/vil/tør/gidder ikke delta i blindtest
2) Deltok i blindtest men fikk null-resultat
Disse to punktene synes jeg er verdt å kommentere.

1) At få eller ingen gidder (det er helst det som gjelder, vil jeg tro) å stille opp til blindtest, synes jeg virker helt naturlig.

Mens noen kan bruke hele livet sitt på å reise hit og dit for å oppfordre folk til politisk eller religiøst engasjement for å redde folk og fe og planeten - ære være dem som gjør det - skulle det mye til for å få meg opp av sofaen og bruke tid og krefter på å overbevise folk om at kabler høres forskjellig ut hvis man har et anlegg som er godt nok. Hva har man å vinne på det? Bare det at vi bruker tida vår på å debattere dette emnet opp og ned for ørtende gang burde man kanskje stille spørsmål ved. (Litt arti er det læll da.) Nei, når det gjelder ens personlige tro på kabler, gjelder følgende: "Enhver er salig i sin tro." Hvis objektivistene derimot skulle starte med selvmordsbombing for å tvinge oss subjektivister i kne, hadde vi nok måttet se litt nærmere på saken.

2) En del forhold under tester vil vel i sakens natur være annerledes enn ellers. Jeg antar at man skal være litt trent for å hoppe inn i en situasjon med et anlegg man ikke kjenner, annerledes akkustikk og folk som kikker deg over skuldrene. En ikke uvesentlig ting er også noe så "sært" som lysforholdene. Det er en kjent sak at blinde mennesker oppfatter mye mer av lyder enn oss andre - fordi hørselen skjerpes i mangel på andre sanser. Bare det at man f.eks. har dempet belysning gjør at man oppfatter musikk og lyd annerledes idet man ikke blir forstyrret av andre sanseinntrykk.

Du er heller invitert hjem til meg i Kristiansand, så kan vi teste ut kabler der - så slipper jeg å kaste bort tid og penger på reising.  ;) Dersom du kan finne blilligere kabler som gjør samme nytta som de jeg allerede har, vil det være en økonomisk gevinst, så det skulle jeg være åpen for. Jeg sponser mat og drikke, men ikke reise.  :)

Jeg tror denne saken egentlig handler om hvor stor forskjellen er. Vi subjektivister tillater oss å bruke uttrykk som "enorm økning i dynamikk og luftighet", mens objektivistene sitter og rynker på nesa når baro-osciloskopet kun viser en økning på 3 elektroner pr sekund. Som kunstnersjel, audiofil og musiker kan jeg jo si det at det ofte er de små forskjellene som utgjør det helt store, som skiller det geniale fra det greie, som blåser levende liv inn i det som før kun fungerte.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Er det da subjektistens mål som er riktige for subjektisten som opplever bakken? Har han på dette grunnlag automatisk rett i uttalelsen om bakkens egenskaper?

Det å sette mål på fysiske størrelse ut i fra hvordan vi opplever dem rent subjektivt, gir ikke de fysiske størrelsene noen andre betingelser for å eksistere.

Dette gjelder også kable, og hvordan de opptrer ,mot hvordan de oppleves.

Altså en opplevelse kan ikke bestemme, eller avgjøre et objekts fysiske størrelser.

Vidar
Vi har ikke gjort annet enn å si at den ene bakken er brattere enn den andre. Dette kan vi si ettersom vi går den samme bakken hver dag.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Her var mye enkelt gjort "vanskelig".

Selv vil jeg sitere en Svenske og sammenfatte det slik:

Vissa använder sin set up för att lyssna på sin musik - andra använder musik för att lyssna på sin set up...

Jeg vet vilken kategori jeg er i, men jeg jammen ikke sikker på om alle rundt meg er like sikre på hvor de er....

mvh
OK. Her er poenget mitt:

En kabels egenskaper er ikke bestemt av lytterens inntrykk av den, men av hvordan den er målt.
Jeg bruker ofte musikken til å høre på oppsettet. Av den enkle grunn at jeg rett som det er konstruerer disse greiene.

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Vi har ikke gjort annet enn å si at den ene bakken er brattere enn den andre. Dette kan vi si ettersom vi går den samme bakken hver dag.
Nå var jo mitt budskap at bakken ikke blir noe brattere ved å synes at den er brattere enn det den er målt til. Bakken har ingen andre skjulte egenskaper enn de som observatøren selv tillegger den i sitt eget hode.

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Neida! ta UFOéne dine på alvor du, men ikke bland inn kablene mine, jeg vil ha liten nytte av dem svevende rundt her inne ;) .....

mvh
Har du ikke hørt om kabel-løftere ???
:)
 
O

om.s

Gjest
OK. Her er poenget mitt:

En kabels egenskaper er ikke bestemt av lytterens inntrykk av den, men av hvordan den er målt.
Jeg bruker ofte musikken til å høre på oppsettet. Av den enkle grunn at jeg rett som det er konstruerer disse greiene.

Vidar
OK, det forklarer jo meget?, at vi har forskjellige prioriteringer visste jeg jo, men hvilket verdens merke har du bragt til torgs? jeg mener, har du funnet opp hjulet igjen burde jo de fleste være obs på det...
 
O

om.s

Gjest
Har du ikke hørt om kabel-løftere ???
:)
Jo da, men du har tydeligvis ikke testet det selv, her kommer du med høyttravende el teorier, men skjønner ikke, tydeligvis basic mekanisk bevegelse, fram me måle redskapen igjen, hørru"...

mvh
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
OK, det forklarer jo meget?, at vi har forskjellige prioriteringer visste jeg jo, men hvilket verdens merke har du bragt til torgs? jeg mener, har du funnet opp hjulet igjen burde jo de fleste være obs på det...
Hjulet er allerede oppfunnet.

Etter testing av både eksklusivt og primitivt innen kabel-genere, mener jeg selv å være nr. x i rekken av de som allerede har funnet ut at kablers egenskaper er noe som ikke skulle tilsi lydmessige endringer fra den ene til den andre.

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jo da, men du har tydeligvis ikke testet det selv, her kommer du med høyttravende el teorier, men skjønner ikke, tydeligvis basic mekanisk bevegelse, fram me måle redskapen igjen, hørru"...

mvh
Vet ikke hvordan jeg skal tolke denne reaksjonen, men jeg velger å legge til et :) i den sammenheng.

Hva har dette med at jeg har testet kabelløftere eller ikke å gjøre? Og hva vet du om hva jeg har testet og ikke testet?
Det er mye jeg forsker på som ikke tåler dagens lys, og som heller ikke blir postet i et åpent forum som dette ;-)

Mvh.

Vidar
 
O

om.s

Gjest
Vet ikke hvordan jeg skal tolke denne reaksjonen, men jeg velger å legge til et :) i den sammenheng.

Hva har dette med at jeg har testet kabelløftere eller ikke å gjøre? Og hva vet du om hva jeg har testet og ikke testet?
Det er mye jeg forsker på som ikke tåler dagens lys, og som heller ikke blir postet i et åpent forum som dette ;-)

Mvh.

Vidar
Ser nå at det kanskje kan leses som litt skarpt i kanten, det var ikke meningen (altfor mye iaf) men det var ment som om hvis du ikke har testet el merket de vibrasjonene som kan forplante seg i ett hengende parkettgulv (dette tror jeg forsåvidt at du har!!, men alle er dessverre ikke velsignet med betong gulv i lytte rommet).
Der trenger man ikke måle for å oppdage energien som vibrerer, og har man da kablene liggende rett på gulvet, ja så er det ikke så vanskelig å tenke seg konsekvensene, men heldigvis trenger ikke slike kabelløftere koste skjorta heller  ;) :) ...

mvh
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Nå man ser på avspillingskjeden under ett, vil komponenter som bidrar med forvrengning se omtrent slik ut:




Det blir som å ha på fjellstøvler med hull i skinn og såle, og diskutere hvilke skolisser som gir den beste turopplevelsen.
Dette skal man jo for all del gjøre, men da må man kanskje godta at folk trekker litt på smilebåndet.

Forøvrig er det jo ikke sikkert at "kabelmotstanderene" er virkelig motstandere. Kanskje morer de seg med å trekke dere opp, noe som er veldig enkelt i.o.m. at argumentene blir subjektive.

mvh
bjørn
 
K

knutinh

Gjest
Forøvrig er det jo ikke sikkert at "kabelmotstanderene" er virkelig motstandere.
Det er vel ingen her som er "kabelmotstandere". Kabel er nødvendig for å få lyd, og fornuftig konstruert kabel er nødvendig for å unngå tap.

For min egen del så går det vel heller på skepsis til den oppmerksomheten kabler får i hifi-sammenheng. Det gjelder den mye omtalte "kabler skal koste ca 10% av anleggets totalkost", folk debatterer seg til døde, dypper kabler i mer og mindre giftige væsker, henger dem opp i diverse mekaniske systemer og prøver å kompensere for frekvensgang med kabler. Fra mitt standpunkt (både teoretisk og empirisk) er dette å gripe problemet i feil ende.

Nå skal jeg ikke prøve å oppheve mitt standpunkt til noen allmengyldig sannhet. Men det er nå en gang det jeg mener gir mest mening og ergo det synspunktet jeg flagger i diskusjoner rundt temaet.

-k
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Det er vel ingen her som er "kabelmotstandere". Kabel er nødvendig for å få lyd, og fornuftig konstruert kabel er nødvendig for å unngå tap.

-k
Hei Knut

Kabelmotstander var nok feil ord ja. Kabelskeptiker er vel ett mere dekkende ord. Ellers er jeg enig i ditt standpunkt.

bjørn
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Ser nå at det kanskje kan leses som litt skarpt i kanten, det var ikke meningen (altfor mye iaf) men det var ment som om hvis du ikke har testet el merket de vibrasjonene som kan forplante seg i ett hengende parkettgulv (dette tror jeg forsåvidt at du har!!, men alle er dessverre ikke velsignet med betong gulv i lytte rommet).
Der trenger man ikke måle for å oppdage energien som vibrerer, og har man da kablene liggende rett på gulvet, ja så er det ikke så vanskelig å tenke seg konsekvensene, men heldigvis trenger ikke slike kabelløftere koste skjorta heller ;) :) ...

mvh
Er det skramling i kabel mot gulv du mener - altså mekaniske lyder forårsaket av at kabelen hopper opp og ned på et vibrerende gulv?

Vidar
 
O

om.s

Gjest
Er det skramling i kabel mot gulv du mener - altså mekaniske lyder forårsaket av at kabelen hopper opp og ned på et vibrerende gulv?

Vidar
Nei det er den energien som jeg lager om jeg tramper/går hardt på mitt hengende parkett gulv,(mikrofoni) de vibrasjonene vil fanges lett opp i/av evnt kabler som ligger direkte på gulvet, men hvorfor gjør du dette så vanskelig? du må da vite hva det snakkes om her?!!...

mvh
 
K

knutinh

Gjest
Nei det er den energien som jeg lager om jeg tramper/går hardt på mitt hengende parkett gulv,(mikrofoni) de vibrasjonene vil fanges lett opp i/av evnt kabler som ligger direkte på gulvet,
Det kan kanskje være fornuftig å se på "ekstrem-cases". Hva gjøres med kritiske kommunikasjonskabler i miljøer med sterke G-krefter som jagerfly, romfergen, industrien? Er det noen av disse som er plaget med mekanisk indusert signalforvrengning?

http://www.bedea.com/produkt/messtechnik/mikrofonie.htm

"Cables which are subjected to mechanical stresses such as shock, pulling force, physical pressure or torsion generate electrical charges noticeable as disturbing currents or disturbing voltages on the cable. These disturbances called "mechanically induced noises" or "cable microphony" are superimposed to the signals which the cable is carrying. They become significant in the case of low level signals in the µV or µA range. In case of measuring-, controlling-, monitoring- or audio applications, the used cables should be optimized with regard to their microphony behaviour.
"
http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/pseudo/subjectv.htm
"Microphony is an important factor in the sound of an amplifier, so any attempt at vibration-damping is a good idea."
Microphony is essentially something that happens in sensitive valve preamplifiers. If it happens in solid-state power amplifiers the level is so far below the noise it is effectively non-existent.
Experiments on this sort of thing are rare (if not unheard of) and so I offer the only scrap of evidence I have. Take a microphone preamp operating at a gain of +70 dB, and tap the input capacitors (assumed electrolytic) sharply with a screwdriver; the preamp output will be dull thump, at low level. The physical impact on the electrolytics (the only components that show this effect) is hugely greater than that of any acoustic vibration; and I think the effect in power amps, if any, must be so vanishingly small that it could never be found under the inherent circuit noise.


-k
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Nei det er den energien som jeg lager om jeg tramper/går hardt på mitt hengende parkett gulv,(mikrofoni) de vibrasjonene vil fanges lett opp i/av evnt kabler som ligger direkte på gulvet, men hvorfor gjør du dette så vanskelig? du må da vite hva det snakkes om her?!!...

mvh
Hadde du på forhånd fortalt at det var fordi man går rundt å tramper på gulvet når man hører på musikk, mange velger å danse istedet, så hadde jeg nok forstått mer av det du mener. Mikrofoni i kabler er imidlertid et tilnærmet ikke-eksisterende fenomen, så jeg forstår egentlig ikke hva problemet er. Hvis du likevel mener å høre trampingen på parkettgulvet, så kommer det av at du tramper på gulvet - antageligvis. I tillegg vil høyttalerne vibrere pga. dette, og membranene vil naturligvis påvirkes mekanisk - indirekte via høyttalerkabinett.

Mvh.

Vidar
 
O

om.s

Gjest
Hadde du på forhånd fortalt at det var fordi man går rundt å tramper på gulvet når man hører på musikk, mange velger å danse istedet, så hadde jeg nok forstått mer av det du mener. Mikrofoni i kabler er imidlertid et tilnærmet ikke-eksisterende fenomen, så jeg forstår egentlig ikke hva problemet er. Hvis du likevel mener å høre trampingen på parkettgulvet, så kommer det av at du tramper på gulvet - antageligvis. I tillegg vil høyttalerne vibrere pga. dette, og membranene vil naturligvis påvirkes mekanisk - indirekte via høyttalerkabinett.

Mvh.

Vidar
Hehe, humor har du iallefall, men jeg ser som deg? hvor dette bærer hen, la det heller være med det vi tidligere sa, jeg bruker anlegget for å høre på musikk og så kan du fortsette med å bruke musikken til å høre på anlegg....

mvh
 
K

kbwh

Gjest
Unnskyld at jeg blander meg inn i dette om.s., men jeg må spørre.

Er det fordi du bruker anlegget til å høre på musikk at du driver og plugger slike støyhøstere i kontaktene? Hva bruker du som evaluering? Testtoner eller musikk? Er det eventuelt anlegget eller musikken du hører på?
 
O

om.s

Gjest
Unnskyld at jeg blander meg inn i dette om.s., men jeg må spørre.

Er det fordi du bruker anlegget til å høre på musikk at du driver og plugger slike støyhøstere i kontaktene? Hva bruker du som evaluering? Testtoner eller musikk? Er det eventuelt anlegget eller musikken du hører på?
Nå var du smart nå!....luringen! ;) .....

mvh
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hehe, humor har du iallefall, men jeg ser som deg? hvor dette bærer hen, la det heller være med det vi tidligere sa, jeg bruker anlegget for å høre på musikk og så kan du fortsette med å bruke musikken til å høre på anlegg....

mvh
Og hva er da poenget med kabel-løftere, eller betong-gulv, hvis det er musikken du likevel skal høre på?
Det må vel være en liten nyskjerrig "ingeniør" eller "Petter Smart" i oss alle, i og med at vi faktisk anskaffer f.eks. kabelløftere for å få bedre lyd! Er det da summa summarum anlegget vi da lytter til siden vi er så mange som bryr oss om hva anlegget skal bestå av?

Vidar
 
O

om.s

Gjest
Og hva er da poenget med kabel-løftere, eller betong-gulv, hvis det er musikken du likevel skal høre på?
Det må vel være en liten nyskjerrig "ingeniør" eller "Petter Smart" i oss alle, i og med at vi faktisk anskaffer f.eks. kabelløftere for å få bedre lyd! Er det da summa summarum anlegget vi da lytter til siden vi er så mange som bryr oss om hva anlegget skal bestå av?

Vidar
Du og du hva du kan trikse det enkle vanskelig om du vil, men jeg vil la dette ligge da det virker mer som en mild kverulering enn noe annet, mulig jeg har feil her, men dog....

mvh
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Du og du hva du kan trikse det enkle vanskelig om du vil, men jeg vil la dette ligge da det virker mer som en mild kverulering enn noe annet, mulig jeg har feil her, men dog....

mvh
Nei da, dette er nok ikke kverulering. Jeg bare svarte på tiltale, og hadde relevante argumenter på ditt/dine innspill. Hva bruker du anlegget EGENTLIG til om.s? Litt begge deler kanskje?


:)
 
O

om.s

Gjest
Hva bruker du anlegget EGENTLIG til om.s?
Å høre på best mulig gjengitt musikk, der anlegget er middelet og musikken målet! mener jeg ;D ...

mvh
 
Topp Bunn