Har 500tusen,hva gjør jeg??-);

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.624
Torget vurderinger
96
pengesluk skrev:
Det er fler galninger enn man tror, som kan tenke seg å bygge ut/bygge på huset sitt for å få det langt bedre lydmessig. Blant annet roen og freden ved en slik løsning, og mange finner det langt mer fristende å bygge på noen kvm. for de samme pengene andre kjøper kabler for - tross alt bedre "payback" på en kvadratmeterutbygging enn å kjøpe dyre komponenter som faller 60% så snart de er ute av butikken, og skulle du slumpe til å få rødt lys et par ganger på veien hjem så kan du like gjerne kjøre innkjøpet rett på Teknisk Museum. Det racet kan du aldri vinne.

Ikke undervurder rommets betydning, på mange måter. Virkelig god lyd starter med "real estate", lytterommet, samt dets høyttalere og tilhørende samspill med rommet. Det er der man opplever de største subjektive forskjeller.
Hvis flere hadde like god innsikt som deg, hadde denne hobbyen vært mye mer fruktbar. Og mange flere ville hatt mye bedre lyd i heimen. Men i en slik verden kunne ikke f.eks. Fidelity pushet glossy reklame for Nordost og andre svindlere. Verden vil bedras.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Fidelity og omtrent alt som kryper og går blant hifiblader vedgår kablers betydning for lyden, men den tiden jeg leste hifiblader så jeg så godt som aldri en omtale av akustikkprodukter eller artikler om akustikkbehandling. Kanskje det ble sett på som noe sekundært som særingene drev og styrte med?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.102
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Kule-Trygve skrev:
Fidelity og omtrent alt som kryper og går blant hifiblader vedgår kablers betydning for lyden, men den tiden jeg leste hifiblader så jeg så godt som aldri en omtale av akustikkprodukter eller artikler om akustikkbehandling. Kanskje det ble sett på som noe sekundært som særingene drev og styrte med?
Tror du det ;)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Er ikke helt sikker, jeg driver og slenger litt med kjeften da...

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Halv million? Ta deg en ferie i ukjente strøk......få nye impulser....drikk,pul,røyk...whatsoever....når du kommer tilbake så kan vi snakke om horn!

Mvh

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
839
Pad skrev:
Halv million? Ta deg en ferie i ukjente strøk......få nye impulser....drikk,pul,røyk...whatsoever....når du kommer tilbake så kan vi snakke om horn!

Mvh
Bortsett fra det med horn var dette det beste innlegget så langt.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.938
Torget vurderinger
8
Det som slår meg når noen spør om tips til dyre anlegg som her, er at det er mye misunnelse..difor svada svar som bygg ut huset,ta ferie osv..
Jeg syns en bør la vere å skrive i slike tråder vis en kommer med sånne ting utenfor tråden.
Janteloven lever ser jeg..
Det er synd.. mannen vil ha gode råd og kunne nok fått det fra hi-end folket som jeg vet er her på forumet, men dei kvir seg nok for å skrive her, når dere andre (ikke alle) kommer med så my tull.

Håper denne tråden tar seg opp. Det fortener trådstarter.
Håper og at trådstarter kan få like mye hjelp som jeg fikk da jeg solgte alt og kjøpte på anbefaling fra hi-end folket. Det funket!

:)

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
Reduserer gjerne budsjettet, men var ment til alt. Altså ca 150 anlegg,100 musikk, 50 strømoppgradering,50 hus/rom forbedring osv.....mange missforsto nok her. og da utfra noe av det anlegget som jeg har i dag. men ser ikke noen bedre svar her en naboene som prioriterer anneledes kunne gitt meg, bortsett fra en liten seriøs gruppe mennesker.
Mvh ASbjørn

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.164
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Syns det har kommet mange bra svar her! Først og fremst, finn ut hva dine preferanser er og hva du liker. Reis rundt, lytt og lær. Når du har passert 500 innlegg, så kan vi snakke sammen ;) Husk veien er målet. Du kan sikkert få mange gode tips på hvordan svi av kr 500000,- her, men du hadde helt blitt mere fornøyd ved å bruke halvparten når du vet hva du liker!

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Hei Trådstarter!

Moro med muligheten til å kjøpe for 500 på en gang.

Du skriver lite om hvordan lyd du ønsker deg eller hva du savner med det du allerede har, så derfor er det vanskelig å gi noe presist svar.

Hvis jeg var i din situasjon hadde begynt med akustikktiltak. Igjen, undersøk hvordan lyd du liker og gå å hør i evt demorom til de firmaene som kan hjelpe deg med akustikken. Du kommer langt nok med 50-75 k.
Legg opp to dedikerte strømkurser maks 20k

Når rommet er ferdig ville jeg brukt mye tid på å finne høyttalere. Når du har funnet høyttalere synes jeg det enkleste er å kjøpe samme type forsterker som høyttalerene ble utviklet med. Tenker du får samme klasse som avanti brukt for 80 +brukte forsterkere til 150k

Jeg ville sørget for å ha DSP/Equalizer muligheter for fintuning pluss en lydpc med topp lydkort for eks lynx 40k

Kjøp et bassanlegg som er tilpasset rommet. Mange flinke konstruktører for DIY muligheter. Ca 50. Drives med hypex forsterkere 20k

Bruk det du har til over til strømrens og kabler. Vet ikke om det har noe særlig å si, men kan ikke skade.

Deretter ville jeg tilkalt noen med alvorlig peiling til å fintune. Jo flere justeringsmuliheter jo vaskeligere å ikke gå seg bort.

Av høyttalere anbefaler jeg Respons med Audio Research forsterkerier, men det er bare min smak.

Det finnes så mange veier til Rom, men jeg tror jeg ville klart å sette sammen et bra anlegg på denne måten.

Lykke til og nyt prosessen! :)

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Slik jeg ser det så har du jo et meget oppegående anlegg allerede. Hva er det du savner? Hva i anlegget er din hellige ku?
Kan være fint å kartlegge hvilke mål eller hva du vil oppnå med anlegget...
Spør du 10 stykker får du sikkert 10 svar, det viktige er hva du vil, ditt lydbilde, ditt lyd ideal til syvende og sist er det du som skal finne ditt lydnirvana og sjelen i musikken ut ifra dine kriterier...

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Rør og horn
Way to go, og det kan fort bli dyrt om du tar`n litt ut.

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.978
Torget vurderinger
10
sinep skrev:
Du kan jo ta en tur på horten-messa. Kanskje du får litt inspirasjon.
90% av lyden der, er stort sett crap, men det hender det er noen gullkorn innimellom ;)
Jeg skal på Horten messa. Det morsomme er at så og si alle utstillerne sier det samme:

- Disse høyttalerne er ikke spilt inn

- Jeg har fått et sååå dårlig rom

- Den forsterkern jeg egentlig skulle brukt for å få frem potensialet var for kraftig for strømnettet til hotellet

- Den musikken du hadde med er alt for komprimert, bare hør på min plate med mongolske strupesangere.......hører du utklingningen fra platina kablene til kr 25000000000,- (hvis ikke er du skikkelig dust)

Jeg samler på disse uttalelsene og skal ta med meg en notatblokk og se hvor mange jeg får ;D

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
eposhansen skrev:
Reduserer gjerne budsjettet, men var ment til alt. Altså ca 150 anlegg,100 musikk, 50 strømoppgradering,50 hus/rom forbedring osv.....mange missforsto nok her. og da utfra noe av det anlegget som jeg har i dag. men ser ikke noen bedre svar her en naboene som prioriterer anneledes kunne gitt meg, bortsett fra en liten seriøs gruppe mennesker.
Mvh ASbjørn
Jeg måtte lese litt nøyere hva du skriver for å forsøke å se hele bildet. Akkurat nå virker det som du har for mye utstyr - dobbelt opp av høyttalere og både integrert forsterker og effekttrinn.

Stuen er nær kvadratisk (4x5)m. Ikke optimalt rent akustisk, vil jeg tro - særlig i bassen.

1 prioritet: Finne ut om stuen/lytterommet skal brukes som det er, eller utvides ved å f.eks. slå ut en vegg eller lignende for å kunne øke dimensjonen i en retning. Dette trenger ikke være et to be, or not to be, men vil muligens diktere hvilke høyttalerløsninger som vil fungere godt. Velger du å beholde stuen, så er det for såvidt greit det. Da gjelder det å finne frem til noe som fungerer i den settingen.

2 prioritet: Finne ut/vurdere om høyttalerne du har (AP Virgo/Avanti) gir deg det du ønsker, eller om det må andre saker til for å få frem det brede gliset.

3 prioritet: Elektronikken bør tilpasses høyttalerne (og evt. subwooferne) foruten å se på kvaliteten/"klangen" generelt + selvsagt nok tilkoblingsmuligheter/RIAA mm.

4 prioritet: Vinyl & platespiller. Ikke tenk så mye på dette, før det andre er sånn noenlunde på plass.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.978
Torget vurderinger
10
For å fullføre. Snakk med flere forskjellige med laaang erfaring, som har gjort alle feilene og som ikke har kommersielle interesser. Sist men ikke minst er det viktig for deg å finne ut hva du liker ;)

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Interessant problemstilling, og sikkert en situasjon flere enn undertegnede kunne tenkt seg "å havne i"... ;D

Hva tenker så jeg? Tja, får vel starte med følgende: Hvor LANGT på vei mot det ultimate tror du at du kan komme med 500k? Hele veien? Et stykke på vei? Heller vel mest mot det siste alternativet... For jeg tror at for å komme hele veien, må en gjerne opp på 6- eller 7-sifrede summer....(men da vil det også være snakk om å bygge Rom på nytt!)

Når det gjelder de 500k du har til disp, skjønner jeg godt hvis det "brenner" litt i lommene etter å komme i gang.
Samtidig tror jeg det å tenke over HVA/HVORDAN en vil at det skal låte kan være en grei start... Vil du ha et superduperanalytisk oppsett, vil du ha et rør-romantisk oppsett, vil du ha et anlegg som gjengir og avslører alt, eller er det at du får FOT viktigst? Kunne fortsatt rekken her, men mener poenget kommer frem.
Neste blir følgende: Ønsker du et oppsett som passer din(e) favorittyper musikk, eller skal det være altetende?
Er du eneste "bruker", dvs eneste som ratter og styrer, eller skal alle i heimen kunne betjene godsakene?
Hvilket rom skal oppsettet stå i, og hvor stort er dette? Hvilke muligheter og begrensninger eksisterer i rommet?
Betyr WAF noe som helst, eller er gjengivelsen pri 1, 2, 3....? (siste pkt både mht utseende på komponenter og evt akustikktiltak...)

So kjem den morosame biten; kartlegging av tilgjengelige godsaker og priser på disse - nytt såvel som brukt...
Oppi denne biten ligger også matchingen - slik at du ferdes i den retningen du ønsker deg.

Har sikkert glemt flere viktige punkter, men likevel forsøkt å tenke høyt.

Lykke til på ferden!

mvh
Proffen

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.259
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
1) Jeg ville satt av noen tusen til en reisekasse, og hørt på forskjellige anlegg. Ikke bare er det nyttig og lærerikt, det er også fryktelig trivelig og sosialt. Jeg har hittil til gode å bli nektet audiens noe som helst sted jeg har banket på. Se deg rundt på "Mitt anlegg" - avdelingen. Finner du noe interessant der, send vedkommende en PM.

2) Personlig tror jeg at det er et blindspor å se seg blind på merker. Sjekk heller først hvilken retning du vil gå i- er det rør og horn, evt. elektrostater og vinyl, muligens avspilling fra harddisk inn i aktive høyttalere?

3) Sett av penger til måling av anlegg og rom. Forbered deg på at du sannsynligvis vil ha bruk for akustikktiltak/DSP eller begge deler.

4) Bruktbørsen er et ok sted å prøve seg frem på. Skulle du gjøre et skikkelig bomkjøp, kan du bli kvitt komponenten igjen uten alt for stort tap.

Lykke til på ferden!

mvh

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.164
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Trompetnerd skrev:
Av høyttalere anbefaler jeg Respons med Audio Research forsterkerier, men det er bare min smak.
Ikke bare din smak.. Dette er også noe av det beste jeg har hørt uansett pris, men dette er våre preferanser og trådstarteren sin kan være annerledes ;) Hva som er din smak, må du finne ut av selv! Jeg er også svært rørt/fasinert over kombinasjonen av Respons og kraftige rørmonoblokker fra Rogue Audio :)

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
Trur anlegget er godt nok egentlig.....men det e for lite med 10 amp kurs, prøvde 16amp det holdt. Så mener at det kanskje ikke er lettere å få det stort bedre uten og dobble prisen...? men takk i allefall,neste skritt er en utvidelse av musikk,film samlinga. Samt finne gode kilder på innternett mht, stablle kvalitetsleverandører av underholdning....
det er nok veien videre, i allefall en stund...;)

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.164
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
eposhansen skrev:
Trur anlegget er godt nok egentlig.....men det e for lite med 10 amp kurs, prøvde 16amp det holdt. Så mener at det kanskje ikke er lettere å få det stort bedre uten og dobble prisen...?
Klart det går ann å få det mye bedre uten å dobble prisen ;D
Du må bare finne ut hva du liker og trykke på de riktige knappene ;)

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
eposhansen skrev:
Trur anlegget er godt nok egentlig.....men det e for lite med 10 amp kurs, prøvde 16amp det holdt. Så mener at det kanskje ikke er lettere å få det stort bedre uten og dobble prisen...? men takk i allefall,neste skritt er en utvidelse av musikk,film samlinga. Samt finne gode kilder på innternett mht, stablle kvalitetsleverandører av underholdning....
det er nok veien videre, i allefall en stund...;)
Hvis det er der det kniper, så bestiller du elektriker til å skifte kabling og sikring. (Nye forskrifter nå, men ABB leverer 16A sikringer til 2,5mm2 - gjelder selvsagt bare nyinstallasjoner ;D ).

Anyway: Du trenger ikke 2 par høyttalere. Selg det ene paret. Ville også sett på forsterkersiden. ECI-5 som pre og DPen (6.0) kan sikkert byttes i en bedre totalløsning.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Ut fra det jeg ser du eier pr idag, lurer jeg på hvilke av komponentene du er mest fornøyd med (og kanskje mest interessert i å beholde)?

Jeg ville, hvis jeg var i dine sko, beholdt pre (den er kanskje ikke verdens beste, men den er GOD!), cd-spiller og kaaaanskje høytalerne. Men da blir det jo viktig å velge høytalere som matcher resten av utstyret OG dine preferenser. Kanskje du til og med oppdager at du ikke trenger noen sub?
Vinylstæsjet ser jo kurant nok ut, dessuten. Ny riia kan kanskje være på trappene?
Så blir jo spørsmålet hva du har lyst på for å erstatte det som skal byttes ut?
En BAT effekt, til å matche pre?
Tror ikke du har noe umiddelbart behov for dac til cd-spilleren din, den er jo GOD! (og hvor mye bedre den blir i spann med en dac, ja se det tør jeg ikke uttale meg skråsikkert om. Kan kanskje være verdt å prøve seg frem der, hvis du har mulighet)
Vet heller ikke noe om dvd-spilleren din, og hvorvidt du føler behov for noen bd-spiller. Kanskje Oppo sin nye toppmodell kan være verdt å sjekke ut? (Den har i alle fall høstet mange godord)
Skal du over på streaming etterhvert? Det behøver ikke koste allverden. Du får et helt kurant system til dette for under 10k, men må da kanskje vurdere innkjøp av dedikert dac til dette...
Ser at du kjører med Cardas kabler, uten at jeg blir særlig mye klokere av den opplysningen. Cardas har helt klart mye bra, og det må jo nesten bli helt opp til deg å vurdere hvor mye du er villig til å legge i kabler ifht effekten du opplever av slikt i gjengivelsen.
Kjenner forsåvidt til høytalerne dine, og deres kvaliteter. Det finnes dog andre høytalere som vil skille seg markant i gjengivelsesmåte. Bl a vil det jo være mulig å gå for noen som går dypere, og som har andre egenskaper i både mellomtone og diskant... Skarreværra apekister, OB, dipol, elektrostat, magnestat, bånd or what?.... Lukkede kasser, eller bassrefleks?

Bare noen tanker etter søndagsfrokosten... ;D

mvh
Proffen

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.938
Torget vurderinger
8
John_Harald skrev:
Trompetnerd skrev:
Ikke bare din smak.. Dette er også noe av det beste jeg har hørt uansett pris, men dette er våre preferanser og trådstarteren sin kan være annerledes ;) Hva som er din smak, må du finne ut av selv! Jeg er også svært rørt/fasinert over kombinasjonen av Respons og kraftige rørmonoblokker fra Rogue Audio :)
Beste jeg har hørt også

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
He he, god kommentar Proffen. Gardas er golden reference til høytalere, xlr samme mellom,pre-effekt,golden cross fra lector,coss fra riaa. osv...(10prosent til kabler er ok).men er enig i dine ideer, har en gammel dp riaa,den spiller mye bedre en ec faktisk. Så bytter litt om serru.... Ha med i bildet at virgi 2 er sterkt ombygget,men uansett bassfatttig på dp 6.0 desverre. Liker også gi på ekstra i de laveste frekvensene,litt juks men det er det jeg synes høver til mye musikk. og film!!!!
elektrostat frister noe,men liker små høytalere....Er best fornøyd med BAT, og cd,n er ok....men ikke mere. Kabler har jeg testet for mye av, roa helt ned når jeg fant mine første hexlink 5c i 1995...ok omtrent roa ned da.Dpn er god e mosfet i den og passet til tyske diskater(som er norsk). Tja,mere musikk e vel det viktigste,har samlet i 25år så nett basert i tillegg hadde vært fint.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
eposhansen skrev:
He he, god kommentar Proffen. Gardas er golden reference til høytalere, xlr samme mellom,pre-effekt,golden cross fra lector,coss fra riaa. osv...(10prosent til kabler er ok).men er enig i dine ideer, har en gammel dp riaa,den spiller mye bedre en ec faktisk. Så bytter litt om serru.... Ha med i bildet at virgi 2 er sterkt ombygget,men uansett bassfatttig på dp 6.0 desverre. Liker også gi på ekstra i de laveste frekvensene,litt juks men det er det jeg synes høver til mye musikk. og film!!!!
elektrostat frister noe,men liker små høytalere....Er best fornøyd med BAT, og cd,n er ok....men ikke mere. Kabler har jeg testet for mye av, roa helt ned når jeg fant mine første hexlink 5c i 1995...ok omtrent roa ned da.Dpn er god e mosfet i den og passet til tyske diskater(som er norsk). Tja,mere musikk e vel det viktigste,har samlet i 25år så nett basert i tillegg hadde vært fint.
Tror du kan slappe godt av ifht kablingen din. Skal vanskelig gjøres å få tak i noe som er markant bedre, uten at du må betale så du ser det hvite i øyet...
Tror jo du har mest å gå på ifht effektforsterker (og kanskje høytalerne....)

mvh
Proffen

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
BAT Rør effekt,eller transistor?? Er jo et par til salgs for tiden. brukte altså i norge...:), er problem med knøat frakt opp hit,med risiko for "slag" på veien ,eller i ventetiden....om det skulle høve så var det verd et forsøk. Men er ikke det viktigiste trur æ,må få flere andre greier i gang også. Takker for mere velmenende innspill i det siste,måtte bare riste av kverulantan og de med bil til godt over 10tusen!!!! Men jeg har da eget hus,eller sjå som noen sier heromkring...

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
eposhansen skrev:
BAT Rør effekt,eller transistor?? Er jo et par til salgs for tiden. brukte altså i norge...:), er problem med knøat frakt opp hit,med risiko for "slag" på veien ,eller i ventetiden....om det skulle høve så var det verd et forsøk. Men er ikke det viktigiste trur æ,må få flere andre greier i gang også. Takker for mere velmenende innspill i det siste,måtte bare riste av kverulantan og de med bil til godt over 10tusen!!!! Men jeg har da eget hus,eller sjå som noen sier heromkring...
Ikke umulig at jeg kjenner til en som skal bytte ut sin BAT VK75 her i byn.... ;D
Kan til og med hende det er SE-utgaven...

mvh
Proffen

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
BAT vk -60 fant jeg i oslo, men polakken som eier den ville ikke sende 18 skulle han ha med nytt motron rørsett. Syntes det ble for mye frem og tilbake,hadde ordnet med ei som kunne hente men ble ikke noe av ....vk-75 er jo hakket nyere da,uten at det betyr stort vil æ mene???....og bergen er bedre ,har fått ting derfra tidligere med hurtigruten og nesten opp i fjæra hos meg...(relativ)ehm..er Øksfjord eller Skjervøy. interessangt.........ellers må jeg bare søke utover høsten,men e rimelig lei den derre Leif konstruksjonen for tiden. Analytisk,analfiksert og perfekt gjenngitt lyd. Liker å ha mange komponenter samtidig for å danne et eget bilde,mener lyd...og merket betyr ikke stort her i huset. Jeg er enkel i kosten:"Jeg er fornøyd med det beste!" ;D

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
eposhansen skrev:
Jeg er enkel i kosten:"Jeg er fornøyd med det beste!" ;D
Også med 500 på bok? ::)

Kjøp deg en bra bil om du ikke har, bil no.2? f.eks?, når jeg leser lista for annlegget ditt ser det ikke ut som du behøver gjøre drastiske innkjøp.
imho, seffern...

F.eks får hjelp til å mekke en hjemmekino, eller noe. Bluray med opptaker, Dreambox HD digital dekoder ++
Bare forslag selvsagt.

Å bytte ut ett tydeligvis møysommelig oppsatt annlegg via å blåse 500 lapper i en go ser jeg på som en fullstendig tullete handling!!!
Det er vanvittig vrient å forbedre noe man har lagt ned mye jobb i, uansett sum!
Ta alt rolig, i passe steg...
So say I..

Det første jeg ville kjøpt meg var en HDMI switcher, med fjernkontroll!!! Blir mange komponenter,så med en slik, lite kabelsalat! Er bra!
Så ville jeg kjøpt meg en 40 - 60 toms full HD plasma TV, gjerne en Panny (panasonic)
Så ville jeg anskaffa meg en Dreambox HD dekoder for kabeltv linja.. superb og den har pvr funk...
Så ville jeg anskaffa meg en bra htpc (Må ha SSD system HDD og den MÅ være 128GB eller større!!!! Smart!) med windows 7 + tja 24 toms lcd skjerm , en Mac mini (Bruk Pannyen som skjerm...) og en D-link Boxee (Ditto) og en Xbox360 (Ditto i mente..) og ett par spill.
F.eks en LG BD690 blu-ray network spiller, spiller og av alt mulig fra pc'n...
En bra trådløs router, f.eks en Netgear wndr3700. Eller en Mac router da... men jeg liker ikke de... meg om det!
Linksys E4200 skal visstnok være særs bra på annlegg og trådløse koblinger. Så en iphone 4!!! Eller en Ipod touch eller en Ipad 2!!! Brukes som fjernkontroll..
Kobla alt til pannyen. Lett som en plett det. Å sette opp nettverk tar man etterhvert, lett det og!
Vi er ikke oppi 50 engang,men vi er på vei!!! Så ville jeg tenkt annlegg etterhvert....

Nå, kjernen i hele oppsettet vil være de to pc'ene... men da må man over på datadelen av forumet og lese der, masse tråder om dette her på hfs..

Jada, tweakern har nylig oppgradert bildedelen av annlegget sitt, ble gira.. ;D

mvh

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
Imperial:likte denne kommentaren, og er sant "Å bytte ut ett tydeligvis møysommelig oppsatt annlegg via å blåse 500 lapper i en go ser jeg på som en fullstendig tullete handling!!!
Det er vanvittig vrient å forbedre noe man har lagt ned mye jobb i, uansett sum!
Ta alt rolig, i passe steg... " sitat.
Klarer ikke finne ut noe som er særlig bedre etter min smak,så roer ned litt. bare småjusteringer etter behov.
må ha en bil til eller to til,det er rett. Og pusse opp hytta,osv.....men det høre ikke til i denne tråden.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg hadde startet med strømmen inn til anlegget. En ny kurs eller to, og så fortsatt med strømkablene. Så med rack og underlag og fortsatt spilt på samme anlegg. Og bygd videre derifra.

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
Enig!!! Opp på loftet å strekke ny kurs til stereoen,tenkte ta den som går til vaskemaskinen.... Vasker jo ikke klær når jeg spiller musikk. Det blir billig og bra. Har hentet strøm fra den kursen før,det fungerte fint,men da var det bare en solid core m/skjerm kveilanes etter gulvet... Så,skink_123 enig i din filosofi. For få som tenker strøm og gjording her på forumet. Vet ikke hvorfor,men kan ha noe med respekt for litt pirring i fingrene av og til ;D
For det blir nesten ikke til å unngå,så gutter!!! Ikke gjør dette selv om kunskap mangler!! Da det er i grenseland og over for regler ang strømmontering....

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
eposhansen skrev:
Enig!!! Opp på loftet å strekke ny kurs til stereoen,tenkte ta den som går til vaskemaskinen.... Vasker jo ikke klær når jeg spiller musikk. Det blir billig og bra. Har hentet strøm fra den kursen før,det fungerte fint,men da var det bare en solid core m/skjerm kveilanes etter gulvet... Så,skink_123 enig i din filosofi. For få som tenker strøm og gjording her på forumet. Vet ikke hvorfor,men kan ha noe med respekt for litt pirring i fingrene av og til ;D
For det blir nesten ikke til å unngå,så gutter!!! Ikke gjør dette selv om kunskap mangler!! Da det er i grenseland og over for regler ang strømmontering....
Høres ut som du bør bruke noen tusen ut av de 500 på elektriker....

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
Elektriker e kontaktet,og blir nok helst brukt ja!!!!! Men e utdannet i så rettning selv og har koblet /skiftet det meste her i huset, bad kjøkken div soverom.....men hadde vært best med pappirene i orden om det skulle skje noe i etterkant. Det har siste innlegger rett i. Ikke noe å leke med denne strømmen.

Topp Bunn