Handle Iphone i London

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Er dette mulig? Eller er alle bundet opp mot et abonnement? Skal jo være mulig å få igjen moms også. Andre ting man bør vurdere å kjøpe der borte?

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
JD skrev:
Er dette mulig? Eller er alle bundet opp mot et abonnement? Skal jo være mulig å få igjen moms også. Andre ting man bør vurdere å kjøpe der borte?
Tror faktisk en av de få tingene som kan svare seg å kjøpe i Norge er ting som iphone, i UK er de ofte "gratis" med et skyhøyd abonnomang, videre så vidt jeg kjenner til lengre bindingstid enn hos oss.
Ellers så er du midt i salget så klær og sko hvis interesse er gode dealer, masse flotte butikker. De fleste store i London skriver ut papirer for moms refusjon, det må imidliertid et beløp til, gjør det ikke for en cd eller to

mvh
Geir

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kanskje jeg får nøye meg med en Ipod Touch. Med momsrefusjon blir den jo noen hundrelapper billigere. Hvor sender jeg momsskjemaet?

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
58
Torget vurderinger
0
Du vil nok slite alvorlig med å få refundert hele momsbeløpet. Det vanlige er at man man får igjen ca. halve momsen, dvs. i underkant av 10%, ved å bruke f.eks. firmaet Global Refund. Dette firmaet opererer også i Norge. Her finner du mer info: http://www.globalrefund.com/default.asp

Stort sett alle butikker i London har skjema fra Global Refund som fylles inn ved kjøp av en vare verdt over £30, og momsrefusjonen skjer på flyplassen ved avreise fra England. Når du skal handle "tax-free" bør du ha med passet ditt, og muligens også returbilletten din, husker ikke helt.

Det er altså ikke mange kronene du sparer på denne måten, blir vel rundt £15 refundert ved kjøp av en iPod Touch.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.549
Engelsk VAT er vel 17,5%? Betal for en Touch inkludert VAT, kast emballasjen og ta den med på flyet i bukselomma. Jeg er normalt ikke motstander av å snyte på noen måte, men om det tydeligvis skal gjøres kronglete, tungvint og ikke minst dyrt å være lovlydig... ::)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du vil vel kanskje slite med å finne en forhandler som selger Apple-apparater (iPhone) med Euro-kontakt på laderne? Vel, de kan jo også lades via USB.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Enkleste måte å få momsrefusjon er å kjøpe mest mulig på Harrods og/eller Selfridges, og så rusle ned i kjelleren med hele kvitteringsbunken på slutten av turen. Eneste steder jeg gidder å sørge for momsrefusjon (men det har jo litt med at det også er steder der kronene forsvinner fort ...) De fikser sikkert refusjon også på Apple Store i Regent Street, men neppe like strømlinjeformet.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Såfremt du ikke er i UK på regelmessig basis, så er det kanskje verdt å tenke på garanti og slik. MYE feil på Iphone...

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Det er vel Worldwide garanti på 1 år om jeg ikke tar helt feil (eller gjelder det kun Macene?), og de fleste feil vil formodentlig ha dukket opp innen den tid.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.788
Sted
Trondheim
Det er vel ikke spesielt mye feil på iPhone? Min sønn har en 1G, min datter en 3G og jeg har en 3GS, og ingen av dem har neon gang "hikket".

"Problemet" med VAT-refusjon er at en god del av det går med i gebyrer til Global refund. Selv om det er17,5% VAT i UK, og du dermed skulle ha igjen ca 15% av beløpet, ender man gjerne opp med ca 10% etter at gebyrene er trukket fra.
Ellers er refusjonsordningen svært enkel. Du sier bare fra at du skal ha VAT tilbake. Da skriver de ut et skjema som du fyller inn selv (navn, adresse, inn- og utdato til UK, og passnummer), og leverer det på flyplassen når du drar. Dermed kommer beløpet inn på det kredittkortet du oppgir på skjemaet. Det tar gjerne et par måneder før pengene kommer.

Ellers er det mye stillere og mer behagelig på Applestore på det nye kjøpesenteret på Sheperd's Bush.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Droppet det for denne gang. Ikke så lett å finne en Iphone uten abonnement, og det er faktisk ikke så mye å hente på å kjøpe en Ipod der borte heller. Er jo greit med norsk garanti, så lenge det bare er snakk om et par hundrelapper å spare. Gikk heller på et par ekstra pub'er...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er generelt lite å tjene på å kjøpe småelektronikk i EU, kameraer inkludert. I Italia fant jeg produktene dyrere enn her hjemme, sett bort fra at jeg kjøpte en 14" til leiligheten som kostet null og nada. Ellers kjøpte jeg ingenting med strømkontakt da jeg bodde i Roma. Forskjellen fra London eller Frankfurt er ikke så stor, så det må nok være mer penger å spare for at jeg skal handle i utlandet.

I USA eller østen er det nok annerledes.

Topp Bunn