Handle fra privatperson i Sverige

P.I.B

Medlem
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
17
Antall liker
0
Hva er toll/moms reglene når man handler brukt utstyr fra en privatperson i Sverige?
Er det moms av kjøpesummen som er gjeldene, eller kan de finne på å blande inn ny pris i dette regnestykket.
Eventuellt hvilken dokumentasjon er det toll myndighetene krever, holder det med en enkel kontrakt mellom kjøper og selger eller er det noen spesielle dokumenter selger må utfylle?
Hvis dette er tilfelle kan man ikke da bare skrive at kjøpesummen var f.eks 10000, når den reelle kjøpesummen var f.eks 40000, er det så enkelt, eller vil de sjekke ny pris og se om bruktprisen er for lav utifra hva som er vanlig standard, som pleier å være et sted mellom 30 og 50% av nypris.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Moms av kjøpesum er det gjeldende og av papirarbeid kan en vanskelig kreve noe annet enn en enkel kontrakt. Tollvesenet kan selvsagt ikke bestemme hva man skal selge sine eiendeler for, så på den skriver man jo hva man vil etter enighet med selger.
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Men hvis man ikke vil følge samfunnets spilleregler; tolererer man at andre heller ikke gør det? F.eks. arbeidsgiver, helsevesen, utleier, nettbutikk osv. Eller er alt greit så lenge det ikke går ut over en selv?
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Filosofi og moral sorterer vel mest under OT avdelingen.
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Å lage en fiktiv faktura er dokumentfalsk og straffbart. Men risikoen for å bli tatt er nok liten såfremt det ikke er totalt idiotisk utført.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
På pakken skal sender klistre en lappe som det står "value for customs" på. Er ikke den lappen klistret på vil de be deg om kvittering. Dette har hendt meg flere ganger og de gir seg ikke før de får kvittering.

mvh,
OS
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er allerede betalt MVA i Sverige for varen, så man trenger ikke ha dårlig samvittighet fordi man ikke vil betale MVA enda en gang.

Frigrensen er forøvrig 6000kr pr. person ved 24t opphold over grensen. Så da kan dere jo dele varen hvis det lar seg gjøre, f.eks. kjøpe en høyttaler hver eller noe.

Henter du selv og kjører rett igjennom og har en kvittering på 6000kr så er det i allefall opp til tollerene å sjekke opp i papirarbeidet hvis du i det hele tatt blir kontrollert. Tviler på at de gidde å bry seg så voldsomt på litt brukt hjemmeelektronikk, i allefall ikke på en travel dag.

Kvitteringen trenger ikke være falsk eller noe. Du kan jo kjøpe den for 6000kr, og heller gi litt tips til selger for at han var villig til å strekke seg så langt.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lille_Adam skrev:
Moms av kjøpesum er det gjeldende og av papirarbeid kan en vanskelig kreve noe annet enn en enkel kontrakt. 
Som LilleAdam sier; det er moms av deklarert verdi som gjelder; så lenge det ikke er avgiftspliktige varer (som f.eks alkohol, tobakk etc) så tilkommer ingen andre kostnader på grensa. Om det er betalt MVA eller andre avgifter i Sverige har ingen betydning for norske myndigheter.

Spørsmålet i praksis er jo om du kjører over og henter, eller om du får sendt. Reglene er de samme forsåvidt, men om du drar over, så må du stoppe ved tollstasjon og deklarere verdien (vha kvittering eller muntlig utsagn), om selger sender må HAN deklarere verdien. Som forøvrig blir den samme verdi som forsendelsen kan forsikres for.

Mvh Vidar P
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis man er under beløpsgrensen for hva man kan handle for kan man vel bare kjøre på grønt vel, og droppe deklarasjoner av noe slag?

Jeg har da aldri deklarert verdien på en ost eller en skinke i kofferten når jeg har vært på tur.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Selvsagt. Deklarasjonsgrense er deklarasjonsgrense. Alt under deklareres ikke, alt over deklareres. Se etter tollstasjonen, og evt grønn og rød fil. Temmelig åpenbart. Du hadde jo allerede fortalt hva den grensen var, så hva er problemet?

Mvh Vidar P
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Jeg har kjøpt både forsterkere og pickup fra Sverige, og jeg har avtalt med selger hva han skal skrive som verdi på pakken. Sier seg selv at ingen kan bestride at selger ønsker å gi deg f.eks Krell sin toppforsterker i gave til 999 kroner.
For alminnelig kjøp er mva-grensen 200 (som er det samme som Mæle betaler i skatt). For gave og reparasjon/service er grensen 1000 kroner.

Som VidarP skriver skal man være oppmerksom på at om verdien på pakken er 900 kroner, så er det 900 kroner den er forsikret for.
Jeg har aldri opplevd at noe har blitt ødelagt/skadet under frakt, men har lest om andre som har opplevd slikt.
Be selger om å pakke i bombesikker embalasje!
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
267
"Om det er betalt MVA eller andre avgifter i Sverige har ingen betydning for norske myndigheter."

Mener det er en sak i eu/eøs-domstolssystemet som omhandler nettopp dette. Saken som ble innrapportert mener jeg var en brukt båthandel i Sverige. En stund siden nå, 5-10 år siden det var i nyhetsbildet. Det skulle i prinsippet ikke være noe mere moms mellom private i Danmark/Sverige enn mellom Norge/Sverige, ref. fri bevelgelse av varer/tjenester. Det er ganske åpenbart at dette er en handelshindring, og det er i prinsippet ulovlig, men det betyr åpenbart ingenting for de norske eøs-kameratene. :mad:

Prinsippielt bør ikke moms betales flere ganger på samme vare privat/privat innenfor eu/eøs-systemet.
 

P.I.B

Medlem
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
17
Antall liker
0
kjoenik skrev:
Jeg har kjøpt både forsterkere og pickup fra Sverige, og jeg har avtalt med selger hva han skal skrive som verdi på pakken. Sier seg selv at ingen kan bestride at selger ønsker å gi deg f.eks Krell sin toppforsterker i gave til 999 kroner.
For alminnelig kjøp er mva-grensen 200 (som er det samme som Mæle betaler i skatt). For gave og reparasjon/service er grensen 1000 kroner.

Som VidarP skriver skal man være oppmerksom på at om verdien på pakken er 900 kroner, så er det 900 kroner den er forsikret for.
Jeg har aldri opplevd at noe har blitt ødelagt/skadet under frakt, men har lest om andre som har opplevd slikt.
Be selger om å pakke i bombesikker embalasje!
Det jeg funderer på og handle er en krell evolution effektforsterker, har også tenkt til å kjøre å hente den hos selger, - hvis jeg hadde avtalt med selger og skrive en kontrakt på 3000 og deretter kjørt på grønt og så blitt stoppet.
Ingen toller hadde vel sett det som sansynelig at dette beistet på ca 90kg kostet meg 3000.
Hvem har bevisbyrden i en slik sak, meg eller tollmyndighetene?
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Du har ikke muligheten til å velge en mindre grenseovergang der det ikke er en bemannet tollstasjon?
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Bevisbyrden ligger selvsagt på tollvesenet; du og selger har jo allerede presentert deres side av saken i form av en salgskontrakt. Men ærlig talt, dette er strengt tatt ikke noe å bekymre seg veldig over. Om eier velger å selge sin forsterker til halv pris, 10% eller 1% av nypris er det ingen som har noe med og ingen som kan overprøve. I alle fall ikke om du betaler kontant.
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Hvis noe skulle skje pakken; blir ødelagt, borte osv. Vil du bare få refundert verdien påskrevet pakken. Du risikerer altså et stor tap hvis du har skrevet ned verdien her mye!
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
I dette tilfellet skal jo kjøper kjøre og hente pakken selv. Så postmessige forsikringer og verdierstatninger for bortkomne og skadede pakker er irrelevant i denne saken.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
P.I.B skrev:
kjoenik skrev:
Jeg har kjøpt både forsterkere og pickup fra Sverige, og jeg har avtalt med selger hva han skal skrive som verdi på pakken. Sier seg selv at ingen kan bestride at selger ønsker å gi deg f.eks Krell sin toppforsterker i gave til 999 kroner.
For alminnelig kjøp er mva-grensen 200 (som er det samme som Mæle betaler i skatt). For gave og reparasjon/service er grensen 1000 kroner.

Som VidarP skriver skal man være oppmerksom på at om verdien på pakken er 900 kroner, så er det 900 kroner den er forsikret for.
Jeg har aldri opplevd at noe har blitt ødelagt/skadet under frakt, men har lest om andre som har opplevd slikt.
Be selger om å pakke i bombesikker embalasje!
Det jeg funderer på og handle er en krell evolution effektforsterker, har også tenkt til å kjøre å hente den hos selger, - hvis jeg hadde avtalt med selger og skrive en kontrakt på 3000 og deretter kjørt på grønt og så blitt stoppet.
Ingen toller hadde vel sett det som sansynelig at dette beistet på ca 90kg kostet meg 3000.
Hvem har bevisbyrden i en slik sak, meg eller tollmyndighetene?
Skal du hente saken sjøl er det vel ikke noe problem. Selger kan skrive at det er gave på en lapp. Hvordan i alle dager skal tollerne bestride det ?

Kjør på grønt med god samvittighet.

Det er forresten veldig sjelden det er tollere ved den gamle Svinesundsbrua.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Ser at de fleste, meg selv inkludert, ser på etikk og moral utifra et pragmatisk synspunkt der det springende punktet ser ut til å være "Kan jeg bli tatt for dette?" og ikke "Er dette rett eller galt?". ::)

Kjør på grønt! ;D ;D ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå er jeg ingen jurist, ei heller noen moderator, men mon tro om ikke oppfordring til lovbrudd i seg selv er et lovbrudd?
I så fall er vi vel neppe særlig tjent med å strø altfor mye om oss med det her på HFS? En viss diskresjon i slike saker er kanskje det lureste.

Mvh Vidar P
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
gunni2 skrev:
Å lage en fiktiv faktura er dokumentfalsk og straffbart. Men risikoen for å bli tatt er nok liten såfremt det ikke er totalt idiotisk utført.
Dokumentfalsk er det vel ikke?
Siden det ikke eksisterer noen dokumentasjon forut for kontrakten.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Gjestemedlem skrev:
Det er allerede betalt MVA i Sverige for varen, så man trenger ikke ha dårlig samvittighet fordi man ikke vil betale MVA enda en gang.
Dette er i hvert fall feil! Tenker ikke på din samvittighet, men hvem som krever inn MVA.
Skulle gjerne tatt inn en bil på dine betingelser ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Audiomix skrev:
Gjestemedlem skrev:
Det er allerede betalt MVA i Sverige for varen, så man trenger ikke ha dårlig samvittighet fordi man ikke vil betale MVA enda en gang.
Dette er i hvert fall feil! Tenker ikke på din samvittighet, men hvem som krever inn MVA.
Skulle gjerne tatt inn en bil på dine betingelser ;)

Handler du fra bedrifter og butikker i Europa vil du slippe å betale MVA eller få denne refundert når du forlater landet slik at du kun betaler norsk MVA når du innfører varen, og ikke dobbelt. Jeg regner med dette også gjelder for biler. Kjøper du en ny bil på utførsel fra et annet land kan jeg ikke tenke meg at du skal betale dobbel MVA. Det kommer en tung bør med ekstra avgifter riktignok, men alt det er norske særegler for å omdisponere dine midler.

Det er ingen grunn til at man skal betale dobbel MVA bare fordi man handler med private i stedet. Det er i aller høyeste grad en urimelig praksis som jeg håper at så få som overhodet mulig støtter aktivt opp om.

Det hele blir mye enklere når vi blir medlem av EU, slik siviliserte samfunn i Europa skal være.
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Gjestemedlem skrev:
Audiomix skrev:
Gjestemedlem skrev:
Det er allerede betalt MVA i Sverige for varen, så man trenger ikke ha dårlig samvittighet fordi man ikke vil betale MVA enda en gang.
Dette er i hvert fall feil! Tenker ikke på din samvittighet, men hvem som krever inn MVA.
Skulle gjerne tatt inn en bil på dine betingelser ;)
Det er ingen grunn til at man skal betale dobbel MVA bare fordi man handler med private i stedet.
Hvem er denne "man" du snakker om som betaler så innih... mye moms? Svensken betaler moms kun en gang. Du betaler moms kun en gang. Gjør du det ikke er det tale om bedrageri iht. Straffelovens § 270 og 271: http://www.lovdata.no/all/tl-19690619-066-021.html.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er da visserlig aldeles likegyldig for norske tollmyndigheter om tidligere utenlandsk eier har betalt avgifter i utlandet eller ei, eller om kjøper får avgifter refundert fra det aktuelle utland eller ei, slik norske regler er i skrivende stund.
Det er til Norge man skal betale MVA (og evt andre avgifter) ved innførsel til Norge. Enkelt og greit. Jeg tipper at man ikke kommer særlig langt med Gjestemedlem's argumentasjon dersom man blir gått i sømmene av norsk toll.

Mvh Vidar P
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det eneste jeg vil frem til er at man ikke skal ha dårlig samvittighet for noe som helst hvis man innfører en gjenstand som teknisk sett er mer verdt enn den eventuelt deklareres som, all den tid reglene kun er som de er kun fordi norske mydigheter ikke vil rette seg etter EØS prinsippene.

Men hvis noen vil kjøpe seg ekstra samvittighet ved å betale unvøvendige avgifter så er jo det bare hyggelig det så lenge de synest det er verdt å bruke penger på slikt. :-\
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Gjestemedlem skrev:
Det eneste jeg vil frem til er at man ikke skal ha dårlig samvittighet for noe som helst hvis man innfører en gjenstand som teknisk sett er mer verdt enn den eventuelt deklareres som, all den tid reglene kun er som de er kun fordi norske mydigheter ikke vil rette seg etter EØS prinsippene.

Men hvis noen vil kjøpe seg ekstra samvittighet ved å betale unvøvendige avgifter så er jo det bare hyggelig det så lenge de synest det er verdt å bruke penger på slikt. :-\
Hvis dette hadde vært brudd på EØS-reglene kan jeg nærmest garantere at ESA ville vært på banen fortere enn du kunne sagt "unødvendige avgifter". http://no.wikipedia.org/wiki/EFTAs_overvåkningsorgan
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Jeg må jo si meg enig med Gjestemedlem da. Kjøper man en ny vare på utførsel, skatter man jo ingen ting av dette i det landet varen føres ut fra. All mva vil da gå til innføringslandet. Dette viste seg svært lønnsomt ift kjøp av nybil i Danmark. Der er nettoprisene til forhandler svært lave for å unngå grensehandel til Tyskland (tro det eller ei, men de Danske avgiftene på bil er på høyde med våre...). Resultatet var da at man kunne kjøpe en bil til dansk nettopris og så betale norske avgifter på denne lavere prisen -> totalprisen ble billigere enn kjøp i Norge.

Dette prinsippet gjelder jo ikke ved privatkjøp, grunnet praktiske problemer og/eller vanskelige byråkrater....
 

raymcman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2007
Innlegg
80
Antall liker
2
En viss moral er jo en bra ting.. menne.. SKITT I DET

Hadde jeg vært deg å hatt bil så hadde jeg kjørt til
sverige å hentet det selv. På 10 000 sparer du over
2500 + evt fraktkost. Er det førr høvdinger så hadde
jeg ikke lurt. Lag kontrakt på 6k. Tollerne vil uansett
synes at du har betalt mye penger. Og det er hvis
du blir stoppet. Noe som er lite trolig. Som sagt tidligere.
Ingen kan bestemme hva selgeren skal selge for.
 

P.I.B

Medlem
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
17
Antall liker
0
Hvordan blir det andre veien.

Hvis jeg skal selge en forsteker til en i Sverige hva sier svenske regler til dette?
Har tenkt til og kjøre forsterkeren over grensen for så å sende den videre.
Men hva skjer hvis jeg skulle bli stoppet i kontroll inn til Sverige?
Jeg kan vel ikke bare kjøre eget utstyr over grensen selv om jeg har kvitteringer fra Norsk forhandler, eller kan jeg det?
 
Topp Bunn