Hana ML + Rothwell MCL step-up

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
144
Antall liker
90
Hej allesammen,

Er her nogen der har erfaring med kombinationen Hana ML og Rothwell MCL SUT (plus en eller anden MM phono preamp)?

Jeg planlægger at opgradere, så jeg vil gerne vide om Hana-Rothwell er en god kombination.

Venlige hilsener fra København
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Jeg har ikke forsøkt denne trafoen, men jeg har forsøkt en del andre. Du skal være klar over at 26dB er relativt mye gain for denne pickupen. Jeg kjører nå Hana ML gjennom Gryphone Head (aktiv headamp med 26dB) videre i Luxman Eq500. Kan i hvert fall anbefale Gryphon med denne pickupen, og så vet jeg at det ikke var det du spurte om.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.322
Antall liker
13.398
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Jag kör också min Hana ML med 26dB genom en Fidelity Research FRT 4-stepup. Då ser Hanan 117 ohm. Jag har också möjlighetenatt välja 31dB, men det blir i mesta laget för en 0,4mV-pickup som Hana ML är. Fort gjort att stressa inputen på RIAA med så högt ingångssignal.

Med det sagt så menar jag det fungerar fint, hos mig, med Hana ML med 26dB/117 ohm, så det skal fort gå fint med Rothwell sina 26dB/100 ohm, tror jag.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.472
Antall liker
7.993
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Akkurat som crosswind sier bør en MCL være en god match. Hana spesifiserer belastning på >100Ohm, så eneste spørsmål er hvor godt Vitalus håndterer input på 8mV. Det bør ikke være noe problem for en såpass kompetent RIIA, men jeg finner ingen specs på den.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
min erfaring er at gain oppgitt for trafoer ikke samsvarer fullt og helt med det du faktisk får da de glemmer, eller unnlater, å regne med signaltap over spoler. I praksis er det høyere volum ut på Gryphone enn på f.eks Dynavector SUP-200. Dette har Rothwell skrevet en del om på sine sider. Poenget er at det ikke er sikkert du får så alt for mye gain likevel.
 

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
144
Antall liker
90
Jag kör också min Hana ML med 26dB genom en Fidelity Research FRT 4-stepup. Då ser Hanan 117 ohm. Jag har också möjlighetenatt välja 31dB, men det blir i mesta laget för en 0,4mV-pickup som Hana ML är. Fort gjort att stressa inputen på RIAA med så högt ingångssignal.

Med det sagt så menar jag det fungerar fint, hos mig, med Hana ML med 26dB/117 ohm, så det skal fort gå fint med Rothwell sina 26dB/100 ohm, tror jag.
Så vidt jeg har forstået er output fra en Hana ML 0,2 mV, og ikke 0,4 mV
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
image.jpg

Jeg kan bekrefte at @crosswind har rett, 0.4mV.

jeg har brukt både 1:13 (22db, 278Ohm))og 1:20 (26db, 117ohm ) avhengig av hvilket Phonotrinn jeg bruker og hvor mye gain phonotrinnet har.

Jeg har en preamp med integrert phonotrinn som bruker Jensen step up trafoer som gir 325ohm last, Hana låter veldig fint på den også.

kanskje det kan være en ide å kjøpe en variabel sut?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Der nævnes et output på 10,4 mV ét sted, 0,2 mV nogle steder, 0,3 mV andre steder, og 0,4 mV andre steder igen, men du må jo vide det, hvis du ejer en ML ;)
Om Crosswind eier eller ikke eier er irrelevant. Spør ham heller om han har sammenlignet direkte med pickuper hvor han kjenner utgangsnivået.

Det burde være rimelig enkelt å høre ved sammenligning at det ikke er 0,2. 10,4mV er det glade vanvidd å kjøre i en stepup.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.986
Antall liker
20.049
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.322
Antall liker
13.398
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Om Crosswind eier eller ikke eier er irrelevant. Spør ham heller om han har sammenlignet direkte med pickuper hvor han kjenner utgangsnivået.

Det burde være rimelig enkelt å høre ved sammenligning at det ikke er 0,2. 10,4mV er det glade vanvidd å kjøre i en stepup.
Direkt jämfört med en Transfiguration Phoenix S med samma uppgitt utnivå, genom samma stepup (som har tre inngångar) genom lik setting på trafo så är de identiska i utnivå.

Har också ägt en MCX som jag upplevde som en god allrounder. Mindre gain, men lik impedans (100ohm). Inte testat på Hana, dock, men då får du 10 gånger förstärkning och får 4mV in i RIAA-ingången. Det skulle ju teoretiskt vara nästan perfekt, men du blir låst till 100 ohm genom trafoen.
 
Sist redigert:

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.865
Antall liker
26.610
Sted
Oslo/Grebbestad
Æbler og pærer :ROFLMAO:
@Cash 63, du siterer forkert (det står også i linken) : HIGH output moving coil, og det er 2 mV, IKKE 0,2 :)
Kig på databladet i post#9
Hout (MH) = 2 mV
Lout (ML) = 0,4 mV
Klikk på spec så står det 0.2/2.0;)

  • Stylus: Nude Microline
  • Cantilever: Aluminium
  • Magnet: Alnico
  • Coil Wire: Very High Purity Copper
  • Cartridge Housing/Base: POM/Brass
  • Output Level: 0.2mV (ML)
  • Output Level: 2.0mV (MH)
  • Channel Balance: <1dB/1kHz
  • Rec. Tracking Force: 2g
  • Trackability: 70µ/2g
  • Compliance: 10×10-6 cm/dyne
  • Channel Separation: 30dB @ 1kHz
  • Frequency Range: 12Hz to 45kHz
  • Impedance: 8Ω (ML)
  • Impedance: 100Ω (MH)
  • Suggested Load Impedance: <100Ω (ML)
  • Suggested Load Impedance: 47kΩ (MH)
  • Cartridge Weight: 9.5g
  • Body Colour: Black
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.986
Antall liker
20.049
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ja ja...... og om du klikker på spec´s her, så står der 0,4 - 2,0 :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Ligemeget hvor du læser på nettet, skives der 0,4 mV...... Undtagen hos Analogue Seduction, da er det vel nærlæggende at tro,
at det er dem, som har lavet en "typo".
Det eneste relevante må vel være, at finde spec´s på Excel´s hejmmeside, da det er dem, der laver Hana ;)

https://store.acousticsounds.com/d/...t_Moving_Coil_Cartridge-Low_Output_Cartridges
 
Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.322
Antall liker
13.398
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Men HasseBasse, om du läser tidigare innlägg så ser du att det är gjort. Upp till flera gånger. :rolleyes: Dokumentert både med bilde och link.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.865
Antall liker
26.610
Sted
Oslo/Grebbestad
For ettertiden kommer det til å bli: «Har du hørt den om de to svenske og de to danskene som møttes på forum i Norge?» 😂
Det eneste som er ettertid er vel når vi Svensker (Dalmasar /Gustav Vasa) kastet ut Danskene! Og det var ikke pga diskusjoner rundt noen mV skall sies🙄😲
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.322
Antall liker
13.398
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Och vi klarade tydligen skrämma bort trådstartaren också, trots några välmenade råd.. :eek:
 

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
144
Antall liker
90
Direkt jämfört med en Transfiguration Phoenix S med samma uppgitt utnivå, genom samma stepup (som har tre inngångar) genom lik setting på trafo så är de identiska i utnivå.

Har också ägt en MCX som jag upplevde som en god allrounder. Mindre gain, men lik impedans (100ohm). Inte testat på Hana, dock, men då får du 10 gånger förstärkning och får 4mV in i RIAA-ingången. Det skulle ju teoretiskt vara nästan perfekt, men du blir låst till 100 ohm genom trafoen.
Det er den model jeg har fået anbefalet af Andrew Rothwell, så det bliver den.
 

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
144
Antall liker
90
Akkurat som crosswind sier bør en MCL være en god match. Hana spesifiserer belastning på >100Ohm, så eneste spørsmål er hvor godt Vitalus håndterer input på 8mV. Det bør ikke være noe problem for en såpass kompetent RIIA, men jeg finner ingen specs på den.
Jeg pensionerer Holfi'en før jeg køber en SUT, så den kommer ikke til at spille nogen rolle her. Siden jeg har en Accuphase amp, er det nærliggende at montere et AD-50 phono/RIAA indstikskort (modul) i den. Og da jeg nu er blevet anbefalet en MCX (1:10) af Andrew Rothwell himself, bliver det sandsynligvis sådan. Han ved en del mere end jeg gør om disse ting. Tabet ved en 1:10 er til at leve med, tænker jeg. Resultatet bliver således 4mV. Input sensitivity i AD-50 er 2,5 mV...

100 Ohm er vel heller ikke så tosset til en Hana ML? Dens impedans er 8 Ohm, og de opgiver selv dette i specs:
Suggested Load Impedance: <100Ω (ML)

Men som jeg forstår Rothwell, er impedans slet ikke så vigtig som Voltage i forbindelse med en SUT.
 
Sist redigert:

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
1:10 blir vel 470ohm? (47k/10^2) og 22dB gain, ca 5mV inn på phonotrinn
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.322
Antall liker
13.398
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Rothwell är lite annorlunda än generellt då de har 100 ohms impedans oavhängig av ratio, så den uträkningen, som fungerar generellt, fungerar inte på Rothwells stepuper.

Från Rothwells hemsida. (Som förövrigt skriver massa nyttigt om trafoer);

«Rothwell Transformers
The MC1 has a step-up ratio of 1:12.9, the MCX has a step-up ratio of 1:10 and the MCL has a step-up ratio of 1:20. In all cases the input impedance is 100 ohms. This is because loading is used on the primary side of the transformer as well as the secondary side to maintain a 100 ohm load.»
 
Sist redigert:
Topp Bunn