Hammershaugs hifi-loft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Er vel nokså glad i prog jeg og. Steven Wilson/Porcupine Tree, Opeth, Katatonia, Anathema, Gazpacho, Airbag/Bjørn Riis, Arjen Lucassen/Ayreon med mer. Har også blitt litt småglad i electronica, skal jeg innrømme. Noe metal av ymse slag settes også på av og til, var det som sparka i gang musikkinteressen.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk, skal snuse nærmere på dette etter hvert. De to førstnevnte kjenner jeg dog veldig godt.

    Jeg er såpass gammel at det var mer hardrock enn metal som dro meg inn i musikken. Uriah Heep, Deep Purple, Slade og E.L.O.(?) var de fire store. Da snakker vi 1975-77.

    Så kom punken og slo meg over ende med et brak. De gamle dinosaurene kom i skyggen. Husker min mor hadde kjøpt med en kassett til meg etter en bytur. «Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols». Dæven som jeg kicket på punken. Siden ble det Clash, Stranglers og etter hver post punk.

    10 år senere var det mer metal, før jeg kastet lenkene og utvidet horisonten med jazz, prog og psychedelia.

    001.jpeg
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Han var med på begge konsertene han.
    Husker også svært godt fra Maihaugsalen, da Pamelia Kurstin entret scenen og spilte theremin med tent sigarett i hånda.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Hva er det for noe unødvendig ræl du har prakket på hammershaug nå da x-cell ? ;)

    Du er fra Gausdal ja, der er jeg hver sommer. Fisker oppi liatjønnet blandt annet, om du vet hvor det er. En kamerat har far sin derfra og har en seter vi får bruke.
    Svatsum heter det vel der. Tror jeg :) Utrolig flott sted.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Hva er det for noe unødvendig ræl du har prakket på hammershaug nå da x-cell ? ;)

    Du er fra Gausdal ja, der er jeg hver sommer. Fisker oppi liatjønnet blandt annet, om du vet hvor det er. En kamerat har far sin derfra og har en seter vi får bruke.
    Svatsum heter det vel der. Tror jeg :) Utrolig flott sted.
    Svatsum, eller Svasstom som vi sier her, ligger 3 mil nordover i dalen. Har vært mye der. Helvete og Nessetrona er fine steder.
    Fisker mest i Gaudal Vestfjell og er usikker på Liatjønnet. I nærheten av Revsjøen?

    Du får svinge innom en gang du er i traktene.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ser whip må ha litt geografikurs. ;) er like langt fra meg til alta som det er fra meg til trondheim nesten ;)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Ser whip må ha litt geografikurs. ;) er like langt fra meg til alta som det er fra meg til trondheim nesten ;)
    Haha! For oss søringer er det vanskelig å fatte avstandene nord i landet. (smalt det fra han som aldri har vært nord for Levanger)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Ja vi har fisket i Revsjøen men det er de små bortgjemte tjærna som ligger litt gange unna bilvei som frister mest. Tar gjerne en tur innom til sommeren. Regner da kanskje med jeg får lytte på noen Engelske trekasser i tillegg til Heresy med rør ? :)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Du skal ikke se bort fra det, men man vet jo aldri. Utstyr kommer og går, selv om jeg jobber for å unngå akkurat det. Det er alltid dårlig butikk å skifte utstyr...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23
    Hilsen fra en ekte "Gøssdøl".....:cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23
    Å jada, Oldefar, bestefar og min far!
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Hmm... nå ble jeg nysgjerrig. Snakker vi vestre eller østre dalføre?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23
    Vestre selvsagt :cool: Dalenes dal.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Dæven. Nå må du gi meg en ledetråd her, ellers får jeg ikke fred...
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    IMG_0162.jpg


    Nå vinylkveld hos Hi-Fi klubben Lillehammer, så hjem for å snurre Dream Syndicate fra 1982. Orginalutgaven på Down There Records, fortsatt i krympeplast.
    I morgen kommer det nye høyttalere inn her, så det blir en spennende helg. Håper på drittvær.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    På fredag kom det høyttalere til gards! De hadde vært ute og reist i akkurat en uke før de gikk inn for landing på mitt lokale postkontor. Norge er et langstrakt land, men turen fra Alta hadde gått fint og eskene var pent behandlet. Inni eskene lå det to strøkne Spendor SP1/2R2 i kirsebær:

    Spendor Classic by Jan Hammershaug, on Flickr

    Gedigen byggekvalitet og finish, og mye bedre terminaler enn de Klipsch monterer, var det første jeg tenkte. Begge er treveis konstruksjoner med omtrent samme volum. Klipsch har valgt trykkammer mens Spencer og Dorothy gikk for bassrefleks. De to plastrørene i front på SP1/2R2 kan jeg styre min begeistring for.

    Har lyttet på musikk noen timer i helga, og totalinntrykket er at det er flere likhetstrekk enn forskjeller på disse og Klipsch Heresyene. Det hadde jeg ikke trodd!

    Førsteinntrykket, etter noen måneder med HIII, var at de presenterer musikken på en annen måte. De puster litt tyngre og oppfører seg mer sivilisert, vil jeg si. At de ikke kan matche dynamikken til råskinnene fra Hope, Arkansas, var ingen overraskelse, men forskjellen var som sagt mindre enn forventet.
    Jeg fikk tenåringsdatteren til å beskrive forskjellen hun oppfattet, etter å ha lyttet til sin musikk en stund. –Virker som at de holder litt tilbake i forhold til Klipschene, sa hun. Det er en god beskrivelse.

    I dag vekslet jeg litt mellom SP1/2R2 og HIII mens jeg spilte musikk jeg kjenner godt. Mye av musikken kan du finne i spillelisten Oh, those BBC monitors.

    Her er noen notater jeg har gjort i hodet mitt:

    – Jeg kan spille lengre før ørene blir slitne.
    Likevel ikke så store forskjellen her heller. Denne revisjonen av SP1/2 har etter hva jeg har lest en ganske annen voicing enn den første utgaven, som ofte har blitt omtalt som varm med en avrundet topp. Ikke her. Ikke i det hele tatt. Rett etter at jeg hadde avtalt kjøp av SP1/2R2 falt ting på plass med HIII, typisk nok... Inngangsrør med en varmere karakter og plassering helt i hjørnene oppe på loftet gjorde underverker. Jeg hadde nok utsatt kjøpet av SP1/2R2 om jeg hadde kommet i mål litt tidligere, så ærlig må jeg være.

    – Imaging!
    Sylskarpt og en god del bedre enn Klipsch her altså. Når koret på Lou Reeds «Walk on the wild side» trøkker til kan jeg telle korister 180 grader rundt meg.

    – Bass.
    Selv om Klipsch har mer slam og plutselighet så går Spendorene litt dypere. Muligens en anelse mer ullen og udefinert enn Klipsch, men nå er jo sistnevnte ekstremt tørr og dynamisk. I starten av «Misguided Angel» på Trinity Session er den subsoniske lyden(er det noen som trår takten?) tilbake. Klipsch Heresy maktet ikke å gjengi denne.

    – Mellomtone
    Selv om HIII har en veldig fin mellomtone, må den bite i gresset. SP1/2R2 gjengir stemmer med enda større grad av realisme. Vi snakker dog om nyanser her.
    Jeg hørte forskjellen utrolig godt på Jeff Buckleys «Lilac Wine» og Steve Earles «Tecumseh Valley». Stemmene klinger ut på en helt annen måte og romakustikken er utrolig gjengitt.

    – Diskant
    I mine ører er diskantnivået ganske likt på begge. Helt i grenseland for litt spisse, dårlige innspillinger, men veldig bra på gode innspillinger. SP1/2R2 har en annen evne enn HIII til å drysse utover «stjernestøv», noe som kanskje skyldes diskanten som tar over fra 13.000 Hz og oppover. Hører jeg virkelig fortsatt over 13kHz?!

    Begge kan spille mer enn høyt nok, og begge er riktig gode høyttalere!

    Så. Hva nå? Selge det ene paret?
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det, Whip! Du følger med du:)
    Joda, de spiller veldig bra. Skulle egentlig bare mangle, da de koster nærmere 6 stk Heresy!
    Hi-Fi er en hobby for gærninger...
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Helt klart galskap vi driver med ja :) Jeg tester Heresy III vs to Tannoy par til mange ganger prisen nå. Heresy har helt klart mange gode kvaliteter og dette 'noe' som fenger.
    Men Tannoy'ene setter dem på plass på ganske mange punkter, skulle bare mangle med tanke på pris her og. Får se hva det blir til, men ligger an til at ett Tannoy par blir hos meg.

    Lykke til med valget ditt, setter en krone på de Engelske blir igjen i Gausdal og Amerikanerne får ny eier :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Helt klart galskap vi driver med ja :) Jeg tester Heresy III vs to Tannoy par til mange ganger prisen nå. Heresy har helt klart mange gode kvaliteter og dette 'noe' som fenger.
    Men Tannoy'ene setter dem på plass på ganske mange punkter, skulle bare mangle med tanke på pris her og. Får se hva det blir til, men ligger an til at ett Tannoy par blir hos meg.

    Lykke til med valget ditt, setter en krone på de Engelske blir igjen i Gausdal og Amerikanerne får ny eier :)
    Aldri undervurder Heritage sin evne til å fungere som heroin! :rolleyes:
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Liker denne tråden og måten du skriver på, kommer til å følge med her. Gratulerer med Spendor! Har selv et par bittesmå s3/5 i anlegg nr to, og vurderer å ta steget opp til A5R.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Jeg undervurderer definitivt ikke Klipsch heritage Valfy, etter Hammerhaugs flotte beskrivelse virker det ikke som han undervurderer dem heller :)

    Jeg er selv hekta på klipsch for livet men alltid lærerikt å prøve nye høyttalere.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Hyggelig, Slither! Har sett at du etterlyser erfaringer med A5R, men kan ikke hjelpe.
    Vurderte faktisk å kjøpe et par A6 som lå til salgs for en bra pris på torget for noen uker siden. De ligger kanskje fortsatt der?
     

    kjetil71

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    319
    Antall liker
    108
    Sted
    Ein plass i Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med flotte høyttalere. Fint å kunne lese inntrykket du har fått av dem da jeg selv har satt dem på lista over høyttalerkjøp. Ser vi har også samme forsterker :)
     

    kjetil71

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    319
    Antall liker
    108
    Sted
    Ein plass i Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    På fredag kom det høyttalere til gards! De hadde vært ute og reist i akkurat en uke før de gikk inn for landing på mitt lokale postkontor. Norge er et langstrakt land, men turen fra Alta hadde gått fint og eskene var pent behandlet. Inni eskene lå det to strøkne Spendor SP1/2R2 i kirsebær:

    Spendor Classic by Jan Hammershaug, on Flickr

    Gedigen byggekvalitet og finish, og mye bedre terminaler enn de Klipsch monterer, var det første jeg tenkte. Begge er treveis konstruksjoner med omtrent samme volum. Klipsch har valgt trykkammer mens Spencer og Dorothy gikk for bassrefleks. De to plastrørene i front på SP1/2R2 kan jeg styre min begeistring for.

    Har lyttet på musikk noen timer i helga, og totalinntrykket er at det er flere likhetstrekk enn forskjeller på disse og Klipsch Heresyene. Det hadde jeg ikke trodd!

    Førsteinntrykket, etter noen måneder med HIII, var at de presenterer musikken på en annen måte. De puster litt tyngre og oppfører seg mer sivilisert, vil jeg si. At de ikke kan matche dynamikken til råskinnene fra Hope, Arkansas, var ingen overraskelse, men forskjellen var som sagt mindre enn forventet.
    Jeg fikk tenåringsdatteren til å beskrive forskjellen hun oppfattet, etter å ha lyttet til sin musikk en stund. –Virker som at de holder litt tilbake i forhold til Klipschene, sa hun. Det er en god beskrivelse.

    I dag vekslet jeg litt mellom SP1/2R2 og HIII mens jeg spilte musikk jeg kjenner godt. Mye av musikken kan du finne i spillelisten Oh, those BBC monitors.

    Her er noen notater jeg har gjort i hodet mitt:

    – Jeg kan spille lengre før ørene blir slitne.
    Likevel ikke så store forskjellen her heller. Denne revisjonen av SP1/2 har etter hva jeg har lest en ganske annen voicing enn den første utgaven, som ofte har blitt omtalt som varm med en avrundet topp. Ikke her. Ikke i det hele tatt. Rett etter at jeg hadde avtalt kjøp av SP1/2R2 falt ting på plass med HIII, typisk nok... Inngangsrør med en varmere karakter og plassering helt i hjørnene oppe på loftet gjorde underverker. Jeg hadde nok utsatt kjøpet av SP1/2R2 om jeg hadde kommet i mål litt tidligere, så ærlig må jeg være.

    – Imaging!
    Sylskarpt og en god del bedre enn Klipsch her altså. Når koret på Lou Reeds «Walk on the wild side» trøkker til kan jeg telle korister 180 grader rundt meg.

    – Bass.
    Selv om Klipsch har mer slam og plutselighet så går Spendorene litt dypere. Muligens en anelse mer ullen og udefinert enn Klipsch, men nå er jo sistnevnte ekstremt tørr og dynamisk. I starten av «Misguided Angel» på Trinity Session er den subsoniske lyden(er det noen som trår takten?) tilbake. Klipsch Heresy maktet ikke å gjengi denne.

    – Mellomtone
    Selv om HIII har en veldig fin mellomtone, må den bite i gresset. SP1/2R2 gjengir stemmer med enda større grad av realisme. Vi snakker dog om nyanser her.
    Jeg hørte forskjellen utrolig godt på Jeff Buckleys «Lilac Wine» og Steve Earles «Tecumseh Valley». Stemmene klinger ut på en helt annen måte og romakustikken er utrolig gjengitt.

    – Diskant
    I mine ører er diskantnivået ganske likt på begge. Helt i grenseland for litt spisse, dårlige innspillinger, men veldig bra på gode innspillinger. SP1/2R2 har en annen evne enn HIII til å drysse utover «stjernestøv», noe som kanskje skyldes diskanten som tar over fra 13.000 Hz og oppover. Hører jeg virkelig fortsatt over 13kHz?!

    Begge kan spille mer enn høyt nok, og begge er riktig gode høyttalere!

    Så. Hva nå? Selge det ene paret?

    Kanskje du skulle prøvd med andre stativer. Slik jeg har forstått det, så er det en del å hente ved å sette disse på åpne stativer da konstruksjonen på kabinettet er laget slik at det skal spille med.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Mye bra på spillelista, Shawn Colvin er forøvrig noe jeg alltid har syntes låter utrolig bra på Klipsch Heresy og KG3. Er noe med gitaren og stemmen som heritage serien til Klipsch får til på en deilig måte, synes jeg.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med Spendor :) Herlig å lese denne tråden hvor alt blir beskrevet helt ærlig og usminket akkurat som høyttalerene dine. Skal bli interessant å lese mer om dine erfaringer med SP1/2R². Men ut fra det du skriver skjønner jeg nå at det bare er småtassen A3 som jeg har som fortsatt kan beskrives som "varm med en avrundet topp". Spendor har tydeligvis gått bort fra dette både i den nye Classic-serien og de nyere R-modellene i A-serien.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Liker denne tråden og måten du skriver på, kommer til å følge med her. Gratulerer med Spendor! Har selv et par bittesmå s3/5 i anlegg nr to, og vurderer å ta steget opp til A5R.
    Jeg er jo selv en klipsch fanatiker, men jeg fikk en demo av Halvar på diverse Spendor/Harbeth.
    Men rosinen i pølsa for min del var uten tvil A6R.
    Så at Rognlien ga dem lovord i bloggen sin også...

    Cbarth
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23
    "Det e messom stæære luggomt, da ma..."
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med flotte høyttalere. Fint å kunne lese inntrykket du har fått av dem da jeg selv har satt dem på lista over høyttalerkjøp. Ser vi har også samme forsterker :)
    Takker. Har ikke prøvd annet enn LM218 på Spendorene, men det spiller skikkelig godt synes jeg. 218 er nok en god match til både Heresy III og SP1/2R2.
    Skal teste Classéen min på Spendorene en dag, bare for moro. Mangler nok oppløsningen til LM218, men den har andre egenskaper, som bl.a. 150W.

    Kanskje du skulle prøvd med andre stativer. Slik jeg har forstått det, så er det en del å hente ved å sette disse på åpne stativer da konstruksjonen på kabinettet er laget slik at det skal spille med.
    Har planer om å kjøpe eller lage åpne stativer. Mest for at de ser best ut på disse monstermonitorene, for jeg tviler på at det har særlig å si for lydgjengivelsen, selv om mange sikkert vil hevde det motsatte...
     
    Sist redigert:

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Grattis med Spendor :) Herlig å lese denne tråden hvor alt blir beskrevet helt ærlig og usminket akkurat som høyttalerene dine. Skal bli interessant å lese mer om dine erfaringer med SP1/2R². Men ut fra det du skriver skjønner jeg nå at det bare er småtassen A3 som jeg har som fortsatt kan beskrives som "varm med en avrundet topp". Spendor har tydeligvis gått bort fra dette både i den nye Classic-serien og de nyere R-modellene i A-serien.
    Takk for den, IvarT. Kanskje jeg bør sende en epost til Philip Swift og høre om muligheten for en nedgradering til SP1/2? Det hadde tatt seg ut:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn