Hamas har erobret Gaza fra palestinerne

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.825
Antall liker
5.472
Sted
Holmestrand
Jeg hadde fornøyelsen av å ha mørkemannen som har forfattet denne artikkelen som konfirmasjonslærer. Vil ikke bruke ham som noen slags referanse hva Midt-Østen angår, selv om jeg nok tror at dere to kunne bli gode venner...
;)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
xerxes skrev:
Jeg hadde fornøyelsen av å ha mørkemannen som har forfattet denne artikkelen som konfirmasjonslærer. Vil ikke bruke ham som noen slags referanse hva Midt-Østen angår, selv om jeg nok tror at dere to kunne bli gode venner...
;)
En rask google på navnet avslørte relativt raskt at han er en flittig bidragsyter på sider som ikke akkurat borger for et distansert og nøytralt syn på saken nei. Kjekt å se at dine personlige erfaringer bygger opp under det google antydet.

http://www.takeapen.org/Takeapen/Templates/ShowPage.asp?DBID=1&LNGID=1&TMID=84&FID=484
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Kan det være at det han skriver ikke er så langt fra sannheten, og i så fall, gir ikke det grunn til bekymring?
Eller kan man enkelt feie det han skriver til side fordi han er venn av Israel? Jeg kjenner ikke sannheten om situasjonen i Gaza, men hvem er den godeste Gilbert venn av?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Kan det være at det han skriver ikke er så langt fra sannheten, og i så fall, gir ikke det grunn til bekymring?
Eller kan man enkelt feie det han skriver til side fordi han er venn av Israel? Jeg kjenner ikke sannheten om situasjonen i Gaza, men hvem er den godeste Gilbert venn av?
Han har nå i det minste vært der nede, og sett situasjonen i praksis fra den side i konflikten som har i særklasse flest sårete og skadete sivile. Om Kleivenes overhodet har satt sine ben i Gaza, eller om han uttaler seg "rent prinsipielt" (jamen en grei mur å skjule seg bak når virkeligheten er at man snakker om døde og mishandlete barn) fremgår ikke veldig klart. Det hadde jo vært greit om han klargjorde bakgrunnen for sine oppfatninger når han går ut med slikt.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
erato skrev:
Det hadde jo vært greit om han klargjorde bakgrunnen for sine oppfatninger når han går ut med slikt.
Akkurat det er det ikke vanskelig å være enig i.
 
C

Cyber

Gjest
Det er så mye røde venstrehendte her at jeg blir nesten mørkredd. Hvis en virkelig tror de 2 legene gir et nyansert bilde av tilstanden i Gaza, ja da er du utrolig naiv. Sannsynligvis heller ikke artikkelen over, men stikk fingeren i jorda!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Han har fortalt om den situasjonen han har opplevd, og den er nok ekte og sann nok. Noe annet kan han vel heller ikke gjøre, men han har nå i det minste vært der og opplevd en del av historien, i motsetning til alle vi andre som sitter her på høye hester og synser. Han var (i tillegg til lege) en krigsjournalist i frontlinjen, og hans oppgave var ikke å fortelle hele historien, men å rapportere hva han opplevde. At hans opplevelser er hele historien om det som skjedde, hvorfor det skjedde og hvordan det skjedde er det vel ingen som tror. Den storyen er det ingen som har tipper jeg. Mindre mørkredd nå?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Og for å utdype litt mer, Hamas er ingen engler (for å si det mildt). Det er en tragedie for palestinerne at de eneste alternativene de har er Hamas eller gjennomkorrupte Fatah, og mye av skylden for det har de som har gjort det umulig for palestinerne å bygge opp en velfungerende stat med et fungerende sivilt apparat. Enten det er arabiske ekstremister av alle mulige tilknytninger, Israel, vesten eller whatever. Det viktigste forutsetningen for at det skal kunne skje er at de får leve bak trygge grenser i tråd med de beslutninger som gjølres av det internasjonale samfunn; enig eller ikke, det er alt vi har. Da må Israels hardhendte og ulovlige okkupasjons- og bosettingspolitikk oppheves, og Israel få trygghet bak sine lovlige grenser. At de ikke har det, er selvsagt også i stor grad arabernes egen feil, men langt i fra bare de. Det er sterke krefter i Israel (og vesten) som driver frem Israelsk ekspansjonisme.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er synd at de usympatiske religiøse fanatikerne i Hamas er de eneste som har baller nok til å kjempe mot den ulovlig Israelske invasjonen og okkupasjonen av Palestina. Det burde være enhver palestiners plikt å gjøre det de kan for å jage hver eneste okkupant, illegale nybygger og soldat tilbake til Israels lovlige grenser med alle tilgjengelige midler.

Vi har selv vært utsatt for invasjon av Norge og burde vite hva dette innebærer. Vi ser på våre motstandsfolk som helter, mens vi ser på Palestinas motstandsfolk som terrorister.

Greit nok at Hamas er noen svin, men deres sak er rettferdig.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.825
Antall liker
5.472
Sted
Holmestrand
cybervision_ skrev:
Det er så mye røde venstrehendte her at jeg blir nesten mørkredd. Hvis en virkelig tror de 2 legene gir et nyansert bilde av tilstanden i Gaza, ja da er du utrolig naiv. Sannsynligvis heller ikke artikkelen over, men stikk fingeren i jorda!
Jeg kjenner svært mange som har tjenestegjort i Libanon. Svært mange av disse reiste ned som svært pro-Israel. De fleste kom hjem igjen med palestinaskjerf.

Dette handler ikke om å være for eller i mot den ene eller den andre. det handler om fullstendig umenneskelig behandling av en stor folkegruppe.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det var mitt poeng og ja. Jeg tror på folk som har vært der. Ikke folk som sitter i Molde og har bestemt seg for svaret av en eller annen grunn.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Kjenner godt folk som har jobbet som observatører der nede, de har mye rart og si om palestinerne, men det blekner i forhold til de historiene som kan fortelles om Herrefolkets generelle oppførsel mot alle andre. (Alle andre = alle ikkejødiske, oss "vestlige" inkludert)
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Zomby_Woof skrev:
Men etter et år i Kibbutz, derimot... ;D
Min sambo jobbet i Kibbutz for endel år siden, og hun hadde heldigvis stort sett bare positive opplevelser og bekjentskaper, uansett etnisitet.

største problemet var at hun ikke spiste kylling på over 5 år, var nok mest fordi det var en kyllingfarm hun jobbet på. ::)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
ErosLoveking skrev:
Kjenner godt folk som har jobbet som observatører der nede, de har mye rart og si om palestinerne, men det blekner i forhold til de historiene som kan fortelles om Herrefolkets oppførsel mot alle andre. (Alle andre = alle ikkejødiske, oss "vestlige" inkludert)
Trenger ikke å være observatør. Man ser mye rart som geværlagfører også.

Jeg skjønner godt at jeg bare har sett en side av konflikten.

Men, den har jeg også sett med egne øyne. Kom ikke her og si at den ikke finnes.
 

Panama Red

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
3.219
Antall liker
3.734
Sted
Landås
Torget vurderinger
1
Ved valget til Palestinsk lovgivende forsamling (Palestinian Legislative Council, forkortet PLC) 26. januar 2006 fikk Hamas som deltok i valget under navnet Forandring og reformer, 74 av i alt 132 representanter i forsamlingen. Fatah-bevegelsen oppnådde 45 mandater mens fire småpartier og uavhengige kandidater tilsammen fikk 13 plasser i henhold til de endelige valgresultatene som ble offentliggjort 29. januar 2006.

Valget foregikk på en demokratisk måte, og det var observatører fra EU-land tilstede. Valgresultatet ble ikke godtatt av Israel og USA.

Tittelen på denne tråden faller på sin egen urimelighet.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
A Boy Named Sue skrev:
Valget foregikk på en demokratisk måte, og det var observatører fra EU-land tilstede. Valgresultatet ble ikke godtatt av Israel og USA.
Mange her inne som sverger til demokratiet, men kun inntil det velges noen som de selv ikke kan like.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
oddgeir skrev:
Kan det være at det han skriver ikke er så langt fra sannheten, og i så fall, gir ikke det grunn til bekymring?
Eller kan man enkelt feie det han skriver til side fordi han er venn av Israel? Jeg kjenner ikke sannheten om situasjonen i Gaza, men hvem er den godeste Gilbert venn av?
Nokså vanvittig type med bakgrunn fra m-l-bevegelsen. Gjorde seg spesielt kjent ved å forsvare terrorangrepet på New York 110901.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.825
Antall liker
5.472
Sted
Holmestrand
erato skrev:
Det var mitt poeng og ja. Jeg tror på folk som har vært der. Ikke folk som sitter i Molde og har bestemt seg for svaret av en eller annen grunn.
Sikter du til meg eller hr kleivenes?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
xerxes skrev:
erato skrev:
Det var mitt poeng og ja. Jeg tror på folk som har vært der. Ikke folk som sitter i Molde og har bestemt seg for svaret av en eller annen grunn.
Sikter du til meg eller hr kleivenes?
Det var vel en mer generell kommentar knyttet til nedenstående innlegg; men mer spesifikt gikk det nok på at Gilbert hadde vært der, det har så vidt jeg kan se ikke Kleivenes.

erato skrev:
oddgeir skrev:
Kan det være at det han skriver ikke er så langt fra sannheten, og i så fall, gir ikke det grunn til bekymring?
Eller kan man enkelt feie det han skriver til side fordi han er venn av Israel? Jeg kjenner ikke sannheten om situasjonen i Gaza, men hvem er den godeste Gilbert venn av?
Han har nå i det minste vært der nede, og sett situasjonen i praksis fra den side i konflikten som har i særklasse flest sårete og skadete sivile. Om Kleivenes overhodet har satt sine ben i Gaza, eller om han uttaler seg "rent prinsipielt" (jamen en grei mur å skjule seg bak når virkeligheten er at man snakker om døde og mishandlete barn) fremgår ikke veldig klart. Det hadde jo vært greit om han klargjorde bakgrunnen for sine oppfatninger når han går ut med slikt.
 
Topp Bunn