Politikk, religion og samfunn Halal desinfeksjon......hvorfor Halal ?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Det hender kona spør meg om hjelp når det gjelder nye ting som skal kjøpes inn på jobben hennes og fra i dag av skal de kun bestille i fra en ny innkjøpsportal som for det meste skal inneholde mer miljøvennelige ting en tidligere og i den forbindelse så skal de gå over fra alkoholbasert desinfeksjon til en uten alkohol..... vel og bra, men når jeg sitter og leser på innhold og beskrivelse.... så dukker det opp at det nye desinfeksjons middelet er Halal...... kan noen forklare hvorfor ? Hvorfor i alleste dager må et desinfeksjons middel være Halal ?....... er ikke Halal noe med en form for "blessing" av alt "muslimsk" kjøtt som skal spises og måten det slaktes på ?
Vi alle vet jo om at Silvi snakker om snik Islamisering og jeg kan ikke si at jeg bryr meg så mye om akkurat det.....men er ikke dette alikevel og gå vel langt ?....... hva blir det neste ?.....Halal skopuss ?...... skulle ikke forundre meg om det allerede finnes :LOL:
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Fra en utenlandsk side fra en produsent som har Halal desinfeksjonsmiddel:

Among the ingredients we use are detergent, hydrogen peroxide and other food grade ingredients which are vital. Some of them may need to clearly state the Halal logo to ensure there was no cross contamination or animal derivatives in the production process.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det hender kona spør meg om hjelp når det gjelder nye ting som skal kjøpes inn på jobben hennes og fra i dag av skal de kun bestille i fra en ny innkjøpsportal som for det meste skal inneholde mer miljøvennelige ting en tidligere og i den forbindelse så skal de gå over fra alkoholbasert desinfeksjon til en uten alkohol..... vel og bra, men når jeg sitter og leser på innhold og beskrivelse.... så dukker det opp at det nye desinfeksjons middelet er Halal...... kan noen forklare hvorfor ? Hvorfor i alleste dager må et desinfeksjons middel være Halal ?....... er ikke Halal noe med en form for "blessing" av alt "muslimsk" kjøtt som skal spises og måten det slaktes på ?
Vi alle vet jo om at Silvi snakker om snik Islamisering og jeg kan ikke si at jeg bryr meg så mye om akkurat det.....men er ikke dette alikevel og gå vel langt ?....... hva blir det neste ?.....Halal skopuss ?...... skulle ikke forundre meg om det allerede finnes :LOL:
Det handler om å følge et strengt lovverk. Kosher sert.er også innen bransjen.
Og det er en inntektskilde for trossamfunn. We do the math, om det ikke er haram;)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Fra en utenlandsk side fra en produsent som har Halal desinfeksjonsmiddel:

Among the ingredients we use are detergent, hydrogen peroxide and other food grade ingredients which are vital. Some of them may need to clearly state the Halal logo to ensure there was no cross contamination or animal derivatives in the production process.

Joda, jeg leste noe sånnt i beskrivelsen, men jeg forstår alikevel ikke helt poenget.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Når man da desinfiserer f.eks et dørhåndtak....... kan ikke en muslim ta i det og åpne døra medmindre det er desinfisert med et Halala desinfiksjons middel ?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Når man da desinfiserer f.eks et dørhåndtak....... kan ikke en muslim ta i det og åpne døra medmindre det er desinfisert med et Halala desinfiksjons middel ?
Jeg tror generelt ikke normal logikk er tillatt i denne sfæren.

Minner meg litt om da vi var på allergiutprøving med jentungen. Legedama sa at "kan inneholde spor av nøtter" bare var å ignorere. Hun påpekte at også f.eks T-banen i Oslo kan inneholde spor av nøtter.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Ja, jeg har vært borte i mye rart......... men dette kommer ganske langt opp på lista over snodigheter.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Når man da desinfiserer f.eks et dørhåndtak....... kan ikke en muslim ta i det og åpne døra medmindre det er desinfisert med et Halala desinfiksjons middel ?
selvsagt kan de det. Halal styrer bare hva de kan putte i kjeften (for de muslimene som fortsatt tar det seriøst)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
selvsagt kan de det. Halal styrer bare hva de kan putte i kjeften (for de muslimene som fortsatt tar det seriøst)
Ikke helt riktig.
Noe som er Halal, er lovlig! Det gjelder da både alle handlinger og ting, og seff ikke bare ting som kan puttes i munnen.............
Er det ulovlig, er det Haram.

mvh
Proffen
 

atletico

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2002
Innlegg
521
Antall liker
817
Torget vurderinger
8
Det hender kona spør meg om hjelp når det gjelder nye ting som skal kjøpes inn på jobben hennes og fra i dag av skal de kun bestille i fra en ny innkjøpsportal som for det meste skal inneholde mer miljøvennelige ting en tidligere og i den forbindelse så skal de gå over fra alkoholbasert desinfeksjon til en uten alkohol..... vel og bra, men når jeg sitter og leser på innhold og beskrivelse.... så dukker det opp at det nye desinfeksjons middelet er Halal...... kan noen forklare hvorfor ? Hvorfor i alleste dager må et desinfeksjons middel være Halal ?....... er ikke Halal noe med en form for "blessing" av alt "muslimsk" kjøtt som skal spises og måten det slaktes på ?
Vi alle vet jo om at Silvi snakker om snik Islamisering og jeg kan ikke si at jeg bryr meg så mye om akkurat det.....men er ikke dette alikevel og gå vel langt ?....... hva blir det neste ?.....Halal skopuss ?...... skulle ikke forundre meg om det allerede finnes :LOL:
Dette går vel kun på selve metoden i prosessen.
Dette er vel mye det samme som også jødene har i sine strenge Kosher regler. Jeg har selv som teknisk/mekanisk ansvarlig i et større firma som produsere tilsetningstoffer bla. til matvarer og medisiner vært tilstede og måtte dokumentere ovenfor en produsent av Kosher godkjente produkter at det ikke var mulig med noe cross -kontaminering bla. i selve oppvarmings prosessen der bla. varmt vann og damp i lukkede syrefaste systemer blir brukt til oppvarming av både Kosher produkt og "vanlige" produkter...Kosher firma ville ikke uten videre godkjenne bruken av samme vann/ damp selv med 2 mm syrefast stål mellom vann/damp og kosher produktet. Men det er utallige forskjellige produkter i mange kategorier på markedet i verden som er merket både Halal og Kosher.
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
DU må ha Halal smågodt også (ut av alle ting) som en god troende.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.756
Antall liker
21.634
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Halal = Good shit
Haram = Bad shit

Hva ville du valgt?
 

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
1.719
Sted
Sandefjord
DU må ha Halal smågodt også (ut av alle ting) som en god troende.
Gelatin fra svin er utbredt ingrediens innen godteri, så det er ikke så rart 😜

Kan være at gelatin blilr brukt som tykningsmiddel også i ikke-alkoholholdige desinfiseringsmidler / gels?
 
Sist redigert:

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Ja, altså man får jo vannflasker der det står "GLUTEN FREE" på, så det virker mer som om de som merker forbruksvarer ønsker å sette logoer på varene sine som gjør det lett for forbrukere å finne frem. Det har nok i enkelttilfeller gått litt langt, uten at det har noe med snik-hvasomhelst-ågjøre.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Gelatin fra svin er utbredt ingrediens innen godteri, så det er ikke så rart 😜

Kan være at gelatin blilr brukt som tykningsmiddel også i ikke-alkoholholdige desinfiseringsmidler / gels?
Veganere har sin egen app. Inngår gelatin i bryggeprosessen til øl så kan de ikke drikke det.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.756
Antall liker
21.634
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det må jo være en interessant app for flere enn veganere?
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Jeg er veganer og har aldri brukt app for slikt. Går på erfaring og sunn fornuft.
Synes likevel det er fint med tydelig merking på stadig flere matvarer - heller for mye enn for lite.
 
Topp Bunn