Halair FirstWatt F5 byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    pinout for sk 170/j74 er , legg dem med flate siden ned og bena mot deg , da er ben 1 venstre ) S mitterste ben G , og høyre D
    Det kan se motsatt ut på tegningene postet av cobra , vanlig vis er alltid diss bottom wiew " da kan det ikke misforstås
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Takk.

    Nå har det trolig ikke vært noen feilmonterte komponenter da forsterkeren spilte fint den frem til den klikket. På DiyAudio er det antydet at dette kan skje uten noen definert årsak selv etter noen timers bruk. Men det skjedde i begge kanalene på samme tid - som da for meg tyder på at noe enten foran forsterkerkortene eller etter kan ha skyld i dette. PSU gir normal spenning og begge sidene utlades i samme fart via bleeder, jeg antar at hvis noen kondensatorer hadde gått føyken ville utladningshastigheten kunne gi en indikasjon på dette.

    Har fått et måleskjema som jeg skal gå igjennom for å analysere transistorene mens de står på brettet samt plukke de ut og teste hver enkelt.
    De passive komponentene på brettet lar jeg foreløpig stå.

    Mens forsterker virket så ble de 3W .47R resistor tydelig varme mens 3W 100R ikke kjentes varme ut u det hele tatt - noen som har erfaringer å komme med her?
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok riktig observert. Det er slik på min F5 også. R7-8 glovarme, 9,10,11,12 lunkene
    -m
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Er hjemme med feber men fant ork til å plukke ut Q1-Q6

    Målte motstand mellom base og emitter/collector på zxt450/550 og fikk rundt 545Mohm og ingen utslag med reversert måling. OK?

    Målte motstand mellom base og emitter/collector på begge SK170 og fikk rundt 650Mohm og ingen utslag med reversert måling. OK?

    Målte motstand mellom base og emitter/collector på begge J74 og målte ren kortslutning alle ben og også 0 ohm ved reversert måling. NOT OK?

    har ikke målt Mosfets enda.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Du må måle med multimeter som har diode funksjon DVs over 0,7 v ellr mer som måle spenningen .
    Bipolar trans har 2 diode strekninger ca 0,7 v , sjekk og sjekk for kortslutn , eller ingen måling
    k170/j74 diode har en diode strkn gate /Source ca 0,7v mellom , Source /drain 0,020 on " og uendelig i off "
    DVs fets og mosfets oppfører seg ala tyristor mode i ved måling , tip gaten positiv eller negatig med mulitmeter for disse målingene for on off
    Da pleier de være de være i orden , men anbefaler at du lager deg en transistor tester og fet tester og tester dem der i tillegg
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Dvm gir ut 2,44v i diode modus.

    Basert på følgende tutorial - https://m.youtube.com/watch?v=RBJGOOTEwfU
    ..så IRFN240 kunne jeg skru av og på
    ..IRFN2940 kunne jeg ikke skru av eller på (testet også kjente gode 9240 som skrudde seg av/på fint)

    Så ting kan tyde på (men ikke entydig bekreftet via disse enkle testene) at J74 / irfn9240 er toast?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Takk for link og tilbud Sveinung, mulig jeg tar deg opp på det :)

    Litt av utfordringen min er at dette kan jeg lite om samt mangler helt klart noen basiskunnskaper :rolleyes:
    Men utfordringner er morro :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    FØR DU AVGJØR TOAST ELLER IKKE , TEST MED DENNE , FRA 3 MA TIL 20MA FÅR DU OM DEN ER OK ,, ALLT AVHENGIG AV
    IDSS GRUPPE DU HAR , DU MÅLER ALTSÅ I MILLI AMPERE OMRÅDET MED MULTIMETERN
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    ville sjekket transistorene slik som noen nevner,hadde du ikke bodd så langt borte så kunne du lånt transistor tester av meg.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Jeg har komplette nye sett av ztx450/550 og 240/9240 men mangler sk170/j74 - ellers hadde jeg byttet rundt baut.
    Eneste er at jeg skulle gjerne visst hvorfor noen av disse konket så feilsøking blir det uansett så arbeidet fortsetter :)
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    Jeg har opplevd det samme en gang. Da skjedde det når jeg "fiklet" med inngangen når den stod med power på.
    Etter dette skrur jeg alltid av strømmen før jeg gjør noe med koblingene på inngangen.
    Nevnte ikke du at du hadde noen dårlige ledninger eller noe?

    (Jeg har liggende 2sk170/j74 om du trenger)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Min klikket etter første oppkobling mot hovedanlegget, CD/Receiver/preout/analogEQ/F5/linjehøyttalerene mine (via rca)
    F5 var varm etter å ha stått med steady bias/oddset i flere timer. Spilte fint og etter litt økte jeg volumet noe - det var da den klikket, et enkelt klikk fra høyttaler før den bare stod og duret markert (ikke spesielt høyt men langt fra bakgrunnsbrum)
    Skrudde umiddelbart av, fjernet alt av rca mot F5 slik at kun høyttaler var tilkoblet men brummet var like tydelig ved nytt påslag.

    Målte da offset til å være 23.3v per side.

    Ingen røyk/lukt eller annet ga noen indikasjon på feil på komponenter.
    Alle ledningner skal ha hatt god forbindelse, om noe lange bare, så jeg har ikke noen gode mistanker der heller ;)

    Tar du imot besøk så tar jeg gjerne en tur når feberen er borte!
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    hVA iDSS skal dem være ? KAn se om j har noen ?, matchet par ?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    hVA iDSS skal dem være ? KAn se om j har noen ?, matchet par ?
    SK170/J74 har jeg fra Spencer /TechDIY, de øvrige transistorene er fra Hannes/DiyAudio - men de skal være matchede par. Usikker hvilken verdi disse har men om noen er ok får jeg nok opp en verdi om litt ;)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Fått unna litt forefallende arbeid i dag, har fått montert kondensatorbankene på sine respektive plasser og tilpasset lengden på en del av kablingen samt endelig terminert dem.

    Selve kondensatorbankene står på 12mm messingspacere og siden undersiden har eksponerte kobberbaner er det lagt et lag med Bitumen på alu-plata for hindre muligheten for kortslutning her.

    Har ikke helt hatt hodet til å gå i dybden på testing av transistorene :(

    innside01.jpg
    innside02.jpg
    innside03.jpg
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    FØR DU AVGJØR TOAST ELLER IKKE , TEST MED DENNE , FRA 3 MA TIL 20MA FÅR DU OM DEN ER OK ,, ALLT AVHENGIG AV
    IDSS GRUPPE DU HAR , DU MÅLER ALTSÅ I MILLI AMPERE OMRÅDET MED MULTIMETERN
    Da har jeg gjort et forsøk på SK170/SJ74 og forsøkt koblet opp etter skjema du la ut:

    SK170 P-jfet:
    sk170-1.jpg
    Sk170-2.jpg



    SJ74 N-jfet (vær obs på innstilling på meteret):
    0,8A ADC som sier kortslutning. Strømmen dalte raskt pga spenningsfall fra 9V alkalisk batteri. Begge jfet viste samme verdi/størrelse.
    j74-1.jpg


    Noen som ser noe feil med oppkobling/verdier?

    closeup.jpg
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har du koblet sammen Gate og Drain istedenfor Gate og Source? Dobbel trippel sjekk det så du er sikker! Det kan du sjekke på pcb med å følge banene og se hva komponenter transistorbeina er koblet opp mot. Googlet masse tegninger men er usikker på om de viser beina opp eller ned....
    Ellers ser det riktig ut! :)
    Om du har koblet beina riktig så er nok den nederste blåst i henhold til oppskriften fra HAREPUSEN.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Har du byttet om pluss og minus.
    vanskelig å se på bildet.
    Den gule kabelen er vel minus?

    isåfall er den tilkoblet Drain som skal ha pluss ....

    Prøv å snu batteriet.

    P.

    Edit Gjelder kun N-channelen (sj74)
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    SJ74 N-jfet (vær obs på innstilling på meteret):
    0,8A ADC som sier kortslutning. Strømmen dalte raskt pga spenningsfall fra 9V alkalisk batteri. Begge jfet viste samme verdi/størrelse.
    Vis vedlegget 302490

    Noen som ser noe feil med oppkobling/verdier?
    Når du skal måle 10A så du bruke 10A-inngangen på meteret.
    Jeg testa litt med mitt eget meter. Det du måler her er ca 150 mA.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Noe er veldig rart...

    På bildet av sj74, der meteret sier minus 0,78A.

    der er pluss på meteret tilkoblet pluss på batteriet, minus på meteret tilkoblet Drain.
    Strømmen går da fra Pluss igjennom meteret til Drain igjennom transistoren ut av Source og tilbake til minus.

    Hvorfor viser da meteret minus.....?

    Hmmm, eller viser meteret minus på de øverste bildene også?
     

    forman

    Medlem
    Ble medlem
    04.11.2010
    Innlegg
    45
    Antall liker
    10
    Sted
    Lille Berlin
    Vis vedlegget 299820

    I dag hadde jeg den luksusen å kunne sto opp for ingen andre enn meg selv, ungene er på utlån og fruen er litt mer B-menneske enn undertegnede :)
    Ble da en flittig økt og fikk PSU#2 ferdig samt gjort klar noen ledere for internkretsene.

    Er det noen god (les enkel) måte å bekrefte kondensatorbankens integritet / at alt er ok? Alle kondensatorene er testet for polaritet før montering, sjekket (2 og 3x) for korrekt montering til brettet, sjekket igjen ved lodding men ingenting er jo heeeeelt sikkert :p
    Er eneste måte å koble opp mot transformator/likeretter med kortslutningsvern(*) på primærsiden? (* - noe ala en 100W lyspære i serie på primærsiden?)
    Har du montert kondensatorene slik at de positive terminalene er koblet til V- ?

    V- har lavere potensial en GND, så den skal være koble til minus terminalen, og GND til den positive terminalen.

    Om du har satt strøm på, er det rart det ikke smalt.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Har du montert kondensatorene slik at de positive terminalene er koblet til V- ?
    V- har lavere potensial en GND, så den skal være koble til minus terminalen, og GND til den positive terminalen.
    Om du har satt strøm på, er det rart det ikke smalt.
    Forsterkeren fikk stå i flere timer med strøm på, biasjustering gikk til slutt fint / offset=0 og den spilte musikk.

    På V+ siden er kondensator plusspol koblet til V+ og kondensator minus koblet til GND.
    På V- siden er kondensator plusspol koblet til GND og kondensator minus koblet til V-.
    Spenning ble hhv 26,2 og -26,2V

    Ref skjema under:



    F5PSUschematic.jpg
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Har planlagt F 5 V3 turbo med 4 sæt transistorer. Planlagt va 22 VAc 1000 W trafoer. Dette pr. monoblok.
    Vurderer nu å bruke 18 V ac 625 watt da kølepladen er for lille til de 22 vac. Vil det være ok?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    SITAT ;SJ74 N-jfet (vær obs på innstilling på meteret):
    0,8A ADC som sier kortslutning. Strømmen dalte raskt pga spenningsfall fra 9V alkalisk batteri. Begge jfet viste samme verdi/størrelse

    Ingen k170/j 74 skal dra 150 ma , enten er den kortsluttet , eller så blir den kortluttet ved feil polaritet og da drar den max strøm
    Høyeste idss gruppe er bl = 12-20ma , tipper dine bør ligge i gruppe v , 6-12 ma ideelt 7-8 ma ?i din amp ?

    Ps du burde hatt ett voltmeter med sikring på mA området max 40mA som nesten alle Fluke instrumentene har . Jeg anbefaler 170 serien , helst 177 eller 179
    Den er ett must hvis du skal holde på med DIY fi ", ellers kan det lett bli DIE fi "

    Om du har probemer med fets , kan jeg avse ett matchet pair " bare oppgi Idss ønsket
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    De to som måles til fornuftige verdier ligger på 7,8-8,0mA.
    Dobbelsjekker i kveld.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    SJ74 måler jeg begge til ~7,5mA (meter på 200mA) mens begge SK170 trekker over 1A (meteret på 10A, probe i 10A port)
    Så da er SK170 dømt som toast mens SJ74 tilsynelatende er bekreftet ok.

    Men jeg bytter helst ut samtlige så om du Harepusen har noen til overs så kjøper jeg gjerne :) PM meg gjerne med pris/kontonr så sender jeg adresse.
    Trenger til begge kanalene... Nye 9240/240 og 450/550 har jeg allerede :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei da trenger du ett par k170/ j74 matched " til både h og v kanal ? send meg en PM med adresse og navn så kan jeg poste dem i kvelld , ;)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ps du husker å snu batteri spenningen når du maåler p channel og respektivt n channel J fetsene ?

    Tok tabben selv her om dagen , glemte å snu spenningen etter å ha målt en haug med p channel og gikk rett over til n channel fets ,,,,, den ble så varm at jeg brant fingrene bare ved å stikke den inn i sokkelen på under ett sekund ,,,, den tok kvelden for jeg var i ampere mode" for jeg allerede hadde sprengt sikringen for mA mode ":(
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Ps du husker å snu batteri spenningen når du maåler p channel og respektivt n channel J fetsene ?
    Jepp, det gjorde jeg :) Bruker et 9V alkalisk batteri ved testingen og med høy strøm dropper volten som ei kule, unngår da de verste varme greiene i tilfelle kortslutning :)

    Har antistatisk armlenke liggende klar for rep.arbeid :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Bra , hørte om en data nerd som strippa " naken for å unngå statisk men han gjorde lodde og rep på eget utstyr , jeg må innrømme jeg gjorde light " versjonen ; kun boxer )da jeg moddet den nye dacen og alle innputta , Jeg tipper og alltid lodde spissen til chassi før jeg lodder kritiske plasser .

    Du resetter vel alle justeringer og med ny" oppjustering når du får de nye komponentene ?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Slike kritiske loddinger tar jeg på jobben. Her går vi i antistatiske klær, antistatiske sko, må sjekke oss med måler i sluse, før vi går inn i produksjonslokalene. Gulvet er jordet, arbeidsbenkene har antistatisk belegg som er jordet osv.
    Men, så sitter jeg med kort i hånda hele dagen lang med en verdi på ca. 12 til 15K pr. stk. Da må slike ting være top notch 8).

    Mvh.
    Johnny
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Du resetter vel alle justeringer og med ny" oppjustering når du får de nye komponentene ?
    Jepp, setter R5/R6 tilbake til null via P1/P2 og starter "fresh".


    Slike kritiske loddinger tar jeg på jobben. Her går vi i antistatiske klær, antistatiske sko, må sjekke oss med måler i sluse, før vi går inn i produksjonslokalene. Gulvet er jordet, arbeidsbenkene har antistatisk belegg som er jordet osv.
    Hehe, spørs nok ikke om fruen hadde fått et litt rart blikk om jeg skulle ha innført den standarden hjemme hehe!
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Viĺle hun sett rarere på deg om du brukte lne-standard enn om du satt i nettoen og loddet på utstyret ditt? :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn