Haglunds dynamikk bule:) Horn, Rør og akustikk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    El sluko
    4 stk pr side blir sikker ikke feil det:rolleyes:
    Sammen med de 20stk 515 alnico basserne blir det sikkert et trivelig selskap;)
    Smekk i bøtter og spann!
    Takk for råd, skal være obs på membranene!
    mvh

    Høy komprimering av TM-1201 er livsfarlig. Dette er ikke hensiktsmessig - og elementet er ikke beregnet for hornladning i utgangspunktet. Følsomheten er tross alt hele 100 dB, og den smekken som er i dette elementet alene brukt i lukket kasse, er det eneste som kan matche cd.

    Vær obs på at membranene er veldig sprø og utsatt ved mekanisk påkjenning. For hard komprimering kan muligens også belaste membranen for mye mekanisk.

    Jeg har tenkt å benytte 4 stk. pr. side uten noen form for horn i det hele tatt.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Slowmotion, SannaX og Per morten:
    Takk for råd og innspill!
    Mvh
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Litt underholdning

    Deler et prosjekt jeg har utelukket i denne omgang, men som jeg synes er artig.
    Tanken var Altec 815a basshorn med dobble bassere fra GPA. 515C alnico 16 ohm. dele hz ca=80-350
    Jbl2440 m Radian alu membran m mylar oppheng i JMLC 200t horn. dele hz ca= 350-2000
    Driver i JMLC 600 var tenkt utrustet med 4001 dele hz=2000-8000
    Tenkt super tweeter var fostex 500t mk2 delehz= 8000-20000++
    Sleit litt med totalhøyde på bygget og avstander mellom JLMC 200t og JMLC600(dybde messig)
    Kom gjerne med syn/innspill, da det ikke er helt forkastet.
     

    Vedlegg

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Ser hårete ut det bygget der! Med dybde så regner jeg med du tenker på alignement/delay ift 4001/2001? Det kan bli tricky hvis du ikke lager en slags slede for å teste frem og tilbake.
    Hvorfor 4 veis? Du har drivere som trolig lett klarer en 3-veis, og det blir jo en del mer klunder, for å si det mildt, hvis du skal dele passivt 4-veis. 2001 vil jo lett klare 20khz. JBL 2440 vil trolig klare 350hz greit, men du beveger deg nok i grenseland, og horn/drivere liker seg ikke i grenseland ;)
    LMC og Sluket vil sikkert også si at det vil være mer hensiktsmessig å sette driverene vertikalt, men ser jo at flere Avantgarde Trio eiere har diskanten horisontalt. De har eksperimentert litt med det, så kan sikkert si noe om det.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Lure litt på hva som er så spesielt med dette elementet? Hvordan vil membranoppbrytning og forskjellige forvregningsfenomener arte seg på en 12" con med en vekt på 6 gram?
     

    Vedlegg

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Det der er feil , det 53 gram uten air load, 60 gram mms. En gammel feil som gjorde at jeg i sin tid avskrevet dette som halvseriøst - og det er det nok ikke !

    Mvh per morten
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Jeg trodde også dette var feil, men stusset litt over uttalelsen til sluket der han advarer mot mekanisk belastning. Er det slik at hvis du tapper litt forsiktig på membranen med en finger, så går det hull
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har ikke tm1201 , så jeg vet ikke helt, men det høres for meg utrolig ut. På den annen side hvis det er som jeg tror, en plast membran som en har fylt med noe for og endre egenskapene, kan det jo ha oppstått produksjonsfeil, de er vel støpt.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Deler et prosjekt jeg har utelukket i denne omgang, men som jeg synes er artig.
    Tanken var Altec 815a basshorn med dobble bassere fra GPA. 515C alnico 16 ohm. dele hz ca=80-350
    Jbl2440 m Radian alu membran m mylar oppheng i JMLC 200t horn. dele hz ca= 350-2000
    Driver i JMLC 600 var tenkt utrustet med 4001 dele hz=2000-8000
    Tenkt super tweeter var fostex 500t mk2 delehz= 8000-20000++
    Sleit litt med totalhøyde på bygget og avstander mellom JLMC 200t og JMLC600(dybde messig)
    Kom gjerne med syn/innspill, da det ikke er helt forkastet.
    Personlig har jeg STOR tro på dette, at du tenker lavest mulig deling ned mot 815a og at totalfølsomheten sannsynligvis kommer til og matche innbyrdes.

    Mvh per morten
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Hvorfor vil du dele 4001 så høyt som 2KHz?
    En TAD 2001/2002 tar lett 2KHz og opp i ett jafs.

    Men det er jo mange måter å gjøre ting på! :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Dette er jo Haglund84 sin tråd, delingen kunne sikkert vært lagt lavere der ( 1000 - 1200) . Tanken er vel at et mindre horn blir mindre direktivt.

    Mvh per morten
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.538
    Antall liker
    102.895
    Torget vurderinger
    23
    TM-1201 er av løvtynn grafittkompositt; livsfarlig å klå noe særlig på, Planke stivt, du tar IKKE tak i chassis/membran med fingerene for å kjøre membran inn/ut. Nå må dere høre da. Dette er ikke noe kladdete 2fylte" konstruksjoner. Dette er det mest seriøse midbass element noensinne, respekter det for det det er og prøv ikke å vri og vrenge på alt mulig!! Denne effektiviteten og det skyvet som dette elementet gir er kun mulig med slike ekstreme konstruksjoner.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Jeg ble ikke mindre nysjerrig nå !

    mvh
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Har ingen personlig erfaring med TM-1201, har bare lest om det.
    Og ut ifra det som Sluket sier og det jeg har lest tidligere ville jeg
    vært veldig forsiktig med å bruke det som kompdriver i et horn.
    Men for all del, det kan jo godt hende det ville fungere utmerket.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Dette designet har jeg ikke brukt mye tid på var mer for å dele noen prinsipielle tanker.
    Det er mange utfordring med å integrere en 4 veis løsning.
    Enig i at elementer i horisontal linje virker mest gunstig.
    flere horn, flere hensyn og ta. Tenkte tidligere 2-2.5 oktav per horn var maks. Her tok jeg tydelig feil.
    tanken med 4001 i JMLC600 hornet var å avlaste driveren med å heve høypass frekvensen.
    dette for å oppnå best mulig hf respons. tenkte også da at JLMC600 ga bedre HF en de større horna.
    prinsippet var å kunne strekke 4001 så høyt opp som mulig, for mest mulig kraft i HF.
    Tanken med radian membran i 200t hornet var at egenskapene på aluminium med mykt mylar oppheng virket lovende.
    Spesielt med tanke lav fs og mykt oppheng som gir midre xmax slitasje.
    Virker som denne membranen har kurante egenskaper i dette frekvensspekteret.
    Velvel nok om gamle tanker.Når det kommer til mitt syn i dag, så har jeg takket delte erfaringer fra Sluko og Leif fått forståelsen av at Jlmc350, 270 og 200 hornene strekker seg opp mot en supertweeter uten beam.
    Ønsker ikke i førse omgang å kødde med for mange horn.
    Derfor jobber jeg mot treveis løsning.


    SannaX;146180[I skrev:
    [/I]6]Ser hårete ut det bygget der! Med dybde så regner jeg med du tenker på alignement/delay ift 4001/2001? Det kan bli tricky hvis du ikke lager en slags slede for å teste frem og tilbake.
    Hvorfor 4 veis? Du har drivere som trolig lett klarer en 3-veis, og det blir jo en del mer klunder, for å si det mildt, hvis du skal dele passivt 4-veis. 2001 vil jo lett klare 20khz. JBL 2440 vil trolig klare 350hz greit, men du beveger deg nok i grenseland, og horn/drivere liker seg ikke i grenseland ;)
    LMC og Sluket vil sikkert også si at det vil være mer hensiktsmessig å sette driverene vertikalt, men ser jo at flere Avantgarde Trio eiere har diskanten horisontalt. De har eksperimentert litt med det, så kan sikkert si noe om det.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Enig i at det er mange måter å gjøre ting på:)
    I det tenkte 4veis prosjektet nevnt ovenfor, var 4001 tiltenkt et 600hz horn.
    Er ikke anbefalt å dele særlig lavere en et oktav over hornets lading.
    I en treveis setting med 4001 i jlmc270 ser jeg 600hz som et fornuftig mål.
    mvh

    Hvorfor vil du dele 4001 så høyt som 2KHz?
    En TAD 2001/2002 tar lett 2KHz og opp i ett jafs.

    Men det er jo mange måter å gjøre ting på! :)
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Takk for din positive tro til dette prosjektet per morten!
    tipper de altec 815kassene smekket godt ja:cool:


    Deler et prosjekt jeg har utelukket i denne omgang, men som jeg synes er artig.
    Tanken var Altec 815a basshorn med dobble bassere fra GPA. 515C alnico 16 ohm. dele hz ca=80-350
    Jbl2440 m Radian alu membran m mylar oppheng i JMLC 200t horn. dele hz ca= 350-2000
    Driver i JMLC 600 var tenkt utrustet med 4001 dele hz=2000-8000
    Tenkt super tweeter var fostex 500t mk2 delehz= 8000-20000++
    Sleit litt med totalhøyde på bygget og avstander mellom JLMC 200t og JMLC600(dybde messig)
    Kom gjerne med syn/innspill, da det ikke er helt forkastet.
    Personlig har jeg STOR tro på dette, at du tenker lavest mulig deling ned mot 815a og at totalfølsomheten sannsynligvis kommer til og matche innbyrdes.

    Mvh per morten
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.538
    Antall liker
    102.895
    Torget vurderinger
    23
    JMLC-270 er fornuftig å dele på 600 Hz også ved 6 dB, og tåler fint 500 Hz 12 dB. Hvor du legger overgangen mellom 4001/2001 kommer an på valgt horn for 2001 og forøvrig smak og behag....
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Må si jeg virkelig gleder meg til å prøve dette elementet!
    Den stive lette grafittekompositten ugjør seg sikkert ikke mot 4001.
    Skal litt til for å holde følge med ca 1g berylium i akselerasjonen.
    1201 er sikkert en del bedre en de membraner av standard papir til denne bruken tror jeg da.
    mvh

    TM-1201 er av løvtynn grafittkompositt; livsfarlig å klå noe særlig på, Planke stivt, du tar IKKE tak i chassis/membran med fingerene for å kjøre membran inn/ut. Nå må dere høre da. Dette er ikke noe kladdete 2fylte" konstruksjoner. Dette er det mest seriøse midbass element noensinne, respekter det for det det er og prøv ikke å vri og vrenge på alt mulig!! Denne effektiviteten og det skyvet som dette elementet gir er kun mulig med slike ekstreme konstruksjoner.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.538
    Antall liker
    102.895
    Torget vurderinger
    23
    TM-1201 og TH-4001 kombo sitter ikke uten grunn i feite Westlake monitorer fra 150 k$ og oppover...:cool:
    wes3.jpg
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Nytt stereo rack

    Etter tid og stunder, så er det på tide å oppdatere denne tråden igjen, da det har skjedd en del forandringer.
    Til å begynne med, så har jeg bygget meg nytt stereo rack.
    Det gikk faktisk fortere en man skulle tro(ca 5timer).
    Bilder viser byggeprosessen.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Høytaleren

    Har også tweaket en del på høytalerene, i det siste.
    Venter fortsatt på på mellomtonene som jeg faktisk skal bruke…
    Har ikke klart å holde fingrene fra fatet, så jeg har tweeket og tweeket og målt på høytalerene med de mellomtonene som er i kassene nå. Det begynner å låte greit.

    Vifa mellomtoneenhetene låter detaljert og glatt og støyer lite, samt at de er lette å jobbe med.
    må si jeg er imponert over de. Høypasser de på ca 220hz-12dbfilter og lavpasser på ca 2400hz-12db.

    Diskanten er også god, men trenger et bratt filter 4 ordens,samt at den er dempet en del med motstander/ L pad filter for og følsomhetsmessig spille på lag med mellomtonene.
    Diskanten trengte laaang tid på å spille seg inn. Spilte sikkert på den 300timer før lyden begynte å løsne.
    Det er begrenset hvor langt ned i frekvens den kan deles.
    På den positive siden, så er diskanten veldig oppløst og musikalsk.
    Dele hz på diskanten ble valgt etter å ha lyttet på diskanten alene. Flyttet dele frekvensen nedover til diskanten støyet, og så litt tilbake igjen.

    I min oppfatning, så låter høytaleren bare bedre og bedre med mer ”nerve”, hvor lenger ned jeg deler diskanten, til et vist punkt hvor den begynte og støye å lager unoter.

    Bass enhetene gjør også jobben, men jeg har problemer med og dele de noe særlig høyere en 200hz.
    Jo høyere jeg deler bassen jo jo mer dynamisk forestilling blir det. Deler jeg eks på 400hz så svinger det skikkelig og dynamisk og gøy er det, men det er et men…
    Vokalister låter grøtete og lager et teppe over lyden som ikke jeg kan leve med. For å slippe grøten ved denne delefrekvens(400hz) så demper jeg nivået(db) i bassen.
    Resultatet er en slank lyd.
    På den andre siden av skalaen: Jo lavere jeg deler mellomtonene jo bedre oppløsning og klarhet blir det, men uten dynamikk i realistisk størrelse. Høytaleren vil låte kjipt.

    Når jeg deler på 200-250hz litt avhengig, så synes jeg det funker ganske bra.

    IMO er utfordringen i et høytalersystem ikke å få ok lyd, men å få det lille ekstra som gir en følelse av virkelig tilstedeværelse, gåsehud opplevelse og magi.
    Begynner å nærme meg noe, men må tweake meg videre.
    Målekurven er foretatt med mitt gamle Clio målesystem, målingen vedlagt er målt ved lytteposisjon
    Målingene i bassen avviker noe fra virkeligheten da mikrofonen sliter med å plukke opp bass fra ca 200hz og ned.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    AN L3 preamp mod

    Har gjort meg noen tweaks på den ene L3 preampen min.

    R8 på PCB var delevis brent, da det viste seg at kondensatoren på C8 hadde for høy verdi
    (0.33uf istedenfor 0.22uf) og derfor ga for mye suppe fra seg.

    Byttet ut alle de standard blå Beyschlag motstandene som satt på kortet med AN tantalum. (9stk-2w, 3stk-1w)
    Hullene i kortet var litt for små til 2w motstandene, så jeg måtte bore opp til 1mm hull. Har derfor delevis hardwiret kortet fra undersiden.

    Elekrolytten på C9 hadde mistet utvendig plastfilm og så sliten ut, så jeg byttet den like gjerne ut med en Elna silkmic 2200uf50v.

    De to lyttene på posisjonene bortenfor var av skjip type og ble byttet med to pent brukte(innspilte) black gates 470uf16v.Mens man først var i gang så ble kondensatorene i pos C1 og C8 byttet ut med Audionote sølv 0.47uf og 0.22uf.:cool:

    Flyttet over AN riia trinnet fra den ene til den andre pre`n.

    Ble noe støy fra riia trinnet, så jeg laget meg en kobberplate for å skjerme, som jeg jordet til kabinettet.
    XLR utganger har også blitt loddet på plass.

    På linjesignal siden så er C-core trafoene av typen I-HIB for de som måtte lure.

    Linjekortet er hardwiret og det sitter AN kobber kondiser, 2w allen bradley carbon kompositt og black gates lyttere på det.

    Har lyst til å muligens bytte Allen bradley,til AN tantalum 2W og AN kobber til Mundorf sølv-gull 0,1uf
    pålinje kortet. Er det en forbedring? noen som har prøvd noen av disse to tingene, eller tilsvarende?

    Forøvrig, så må jeg komme med noen lytteintrykk fra før og etter mod.
    Det sprøeste med lytteintrykket var at en tidligere tonal farging, som jeg ikke helt klarte å sette fingrene på,
    eller var klar over hvor kom fra i kjeden, nå var borte.

    Mellomtonen åpnet seg mer, T og S lyder påvokalister ble bedre og tydeligere definert. Jeg er veldig fornøyd.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Flott rack,høytalere og L3!
    Jeg har sammenlignet litt AB 2W og AN tant 2W,og jeg tror AN 2W er den mest ærlige av de.AB kan av og til virke noe kroppsligere i nedre mellomtone,litt mer nivå i øvre/mid bass området.Ofte veldig deilig lyd,men virker noe mer grovkornet og mindre oppløst og gjenomsiktig enn AN 2W.AN 2W virker mer utstrakt i bunn og topp,og generelt mer lineer,mindre egenkarakter,mindre forvrenging,mens AB låter litt mer likt fra innspilling til innspilling.
    Ikke ta det som noen fasit bare :D Bare mine egne subjektive opplevelser i mitt oppsett og med min smak.
    Du kan enkelt sjekke det selv,beste måten er å ta de som står direkte i signalveien,der er noen 1K som går inn på gitteret på 5687 røra.Kanskje lurt å prøve den nyeste versjonen av AN 2W som skal ha enda mindre egenkarakter enn de gamle.Koster litt mer.
    Viss jeg skulle kostet på meg AN sølv i olje så hadde jeg satt de først og fremst direkte i signalveien,kjøper du deg en 0.22uF til så kan du bruke de 2 du da har i 0.1 posisjonen på linjekortet ;-)
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Hei Rune.
    Takk for informative innlegg/tips.
    Veeeldig spennende disse nye ikke statiske tantalum motstandene.
    Blir nok 2w utgaven av disse i signalveien etter vært.
    Vedrørende det med 0.22uf AN sølv i signalveien: meget spennende forslag!
    Hvis det er uproblematisk å bytte fra 0.1uf til 0.22uf i signalveien, så er det veldig fristende og kjøpe en 0.22uf AN sølv ekstra:cool:
    Takk for PM vedr blokkene!
    Legger ut bilder av innmaten på Interstageblokkene som du bygget for en tid tilbake, slik at du og andre kan komme med innspill til oppgradering tweaks.;)

    Flott rack,høytalere og L3!
    Jeg har sammenlignet litt AB 2W og AN tant 2W,og jeg tror AN 2W er den mest ærlige av de.AB kan av og til virke noe kroppsligere i nedre mellomtone,litt mer nivå i øvre/mid bass området.Ofte veldig deilig lyd,men virker noe mer grovkornet og mindre oppløst og gjenomsiktig enn AN 2W.AN 2W virker mer utstrakt i bunn og topp,og generelt mer lineer,mindre egenkarakter,mindre forvrenging,mens AB låter litt mer likt fra innspilling til innspilling.
    Ikke ta det som noen fasit bare :D Bare mine egne subjektive opplevelser i mitt oppsett og med min smak.
    Du kan enkelt sjekke det selv,beste måten er å ta de som står direkte i signalveien,der er noen 1K som går inn på gitteret på 5687 røra.Kanskje lurt å prøve den nyeste versjonen av AN 2W som skal ha enda mindre egenkarakter enn de gamle.Koster litt mer.
    Viss jeg skulle kostet på meg AN sølv i olje så hadde jeg satt de først og fremst direkte i signalveien,kjøper du deg en 0.22uF til så kan du bruke de 2 du da har i 0.1 posisjonen på linjekortet ;-)
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Til info til de som måtte være interesserte så legger jeg ut litt utdrag fra PM dialog med Rune.



    Mvh
    Rune S skrev:
    Mmmh,jeg trodde de blokkene ble levert med nesten komplett WKz i strømforsyningen,men det kan vere at jeg bare har dårlig husk.Det siste er sikkert mest sannsynlig:D
    Det spørs om ikke jeg plukket de ut før jeg solgte de. De er nå desverre nesten umulig å få tak i,og som regel når de dukker opp så er prisen for voldsom.Der finnes helt sikkert alternativer som er like bra og kanskje bedre.Selv om det nok er en grunn til at Audio Note bruker de konsevkvent i sine aller dyreste produkter;-)
    Viss du gidder sende et par bilder innvendig,og av de kondisene som stikker på oppsiden ved choken,så kan jeg eventuellt prøve å gi et tips.Men du må nesten i tilfelle vite vilken dreining du vil ha det balanse/klanglig.Selv da,og uansett,er det veldig vanskelig å spå og gi råd om slikt.Det er stort sett å prøve selv som teller og kan gi et skikkelig svar.

    Rune
    Haglund84 skrev:
    Hei Rune,

    Takk for deling av erfaringer rundt blokkene. Det sitter en del black gates i dem i dag. ligner på Std?
    I posisjonen ved choken Sitter det et par JJ lyttere. Wkz er helt klart spennende alt i denne posisjonen!
    Det hadde også vært spennende å prøve metall film polypropolen i denne posisjonen og posisjoner der verdiene ikke er for høye.
    Forøvrig hvis du har planer om å bygge nye blokkere, så ser ikke prisene på Super HIB så mye dyrere ut en improved HIB.
    Lykke til med bygging av nye blokker!
    Regner med at de blir knall bra!


    Rune S skrev:
    Hehe,ja regnet vel igrunnen med du trives (for) godt med de:D
    Tror kanskje jeg ender opp med å kjøpe AN c-kjerne utgangstrafoer løst og bygge selv.

    Husker ikke helt vilke deler som stod i dine blokker,men der var muligens mange Black Gate WKz i strømforsyningen? De er fantastiske i posisjonen rett etter choken,ca 200uF,for WKz 100+100. Men husker også at når jeg satte inn WKz i alle posisjonene så fekk den kanskje et litt "grått" preg over seg.
    Så det er vel å eksperimentere litt med smådeler alt etter hvor du helst vil ha blokkene.Om du vil ha de mer frempå,eller mer laidback snillere,osv. Leke litt med rør. Dyrere Audio Note trafoer er glimrende,men de koster også! Jeg synes de HiB trafoene du har er enormt bra.

    Mvh
    Rune
    Haglund84 skrev:
    Hei Rune.
    Skulle gjerne ha solgt deg blokkene, hvis det ikke hadde vært for at de spilte så fordømt bra:cool:
    Har nettopp oppgradert L3 pre`n min med 2w tantalum og an sølv kondiser på PCB.
    Det låter veldig bra nå, sammen med blokkene.
    Etter hva jeg har lest, så har jeg skjønt at du har hatt mye bra innom som bla pre på M8 nivå, Ultra HIB sølv trafoer og mer, og derfor god erfaring.
    Hadde vært innteresant å høre hva du mener kunne vært en fornuftig god oppgradering i blokkene slik de er i dag.(ikke gjort noe med de enda)
    Uansett, lykke til med kjøp av forsterkeri til Kit 04!
    Mvh
    Erik

    Rune S skrev:
    Heisann!
    Er du klar å selge AN interstageblokkene nå? :D
    Har virkelig blitt glad i AN E kit 04 igjen,og savner matchen med de gode interstage blokkene dine:)
    Mvh
    Rune
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Bare hyggelig.
    Jeg har byttet litt på kondisene i linjedelen og de 0.22 og 0.47 i strømforsyningen,og selv om jeg også synes jeg hører ok forskjel på det man gjør i strømforsyningen,så synes jeg forskjelene er klart større med de delene som man på en måte kan si står direkte i signalveien.
    0.22 uf kontra 0.1 burde ikke ha noe å bety tror jeg,men du bør kanskje høre med noen som har veldig god teknisk oversikt før du handler:)

    Hei Rune.
    Takk for informative innlegg/tips.
    Veeeldig spennende disse nye ikke statiske tantalum motstandene.
    Blir nok 2w utgaven av disse i signalveien etter vært.
    Vedrørende det med 0.22uf AN sølv i signalveien: meget spennende forslag!
    Hvis det er uproblematisk å bytte fra 0.1uf til 0.22uf i signalveien, så er det veldig fristende og kjøpe en 0.22uf AN sølv ekstra:cool:
    Takk for PM vedr blokkene!
    Legger ut bilder av innmaten på Interstageblokkene som du bygget for en tid tilbake, slik at du og andre kan komme med innspill til oppgradering tweaks.;)
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Tweaks på AN Interstage 300B

    Legger ut noen bilder under lokket på blokkene, slik at de som vil dele sine kunskap rund tweaks veit hva det dreier seg om.
    Det er vanskelig å definere den lydsignaturen jeg er ute etter her, men skal prøve etter beste evne:rolleyes:
    Det jeg ønsker er mest mulig musikalsk/dynamisk forestilling med svart bakgrunn og mye drama samt å beholde den fyldige magiske mellomtonen 300b vanligvis gir. Føler at blokkene er gode som de er nå, men det er alltid et forbedringspotensial:cool:
    Setter stor pris på alt av innspill her, så det er bare å fyre løs;)
     

    Vedlegg

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Artig å se de igjen!:)
    Ser mine bluetac-spesial fortsatt holder :D Gjør det ofte for å holde kabler mer i ønsket posisjon,og ofte med tanke på mest mulig avstand fra andre kabler.

    Jeg beholdt tydeligvis alle Black Gate WKzene ja.
    Har du et skjema du kan legge ut også? Litt enklere for andre å komme med innspill da tror jeg.Viss ikke du har så tror jeg at jeg har liggende på maskinen en eller annen plass.

    Vilke merke rør bruker du,og har du testet med litt forskjellige? 300B er jo selvsagt dyrt å prøve forskjellig,men 6SH7 er billig å få tak i litt forskjellige gode NOS varianter
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Skjema

    Dette er det beste bildene jeg fikk til. litt dårlig oppløsning er det.
    Legger ved en link til manualen som viser litt tydligere:
    http://www.audionotekits.com/PDF/Manuals/MonoBlock300BSingle_LowRes.pdf


    Artig å se de igjen!:)
    Ser mine bluetac-spesial fortsatt holder :D Gjør det ofte for å holde kabler mer i ønsket posisjon,og ofte med tanke på mest mulig avstand fra andre kabler.

    Jeg beholdt tydeligvis alle Black Gate WKzene ja.
    Har du et skjema du kan legge ut også? Litt enklere for andre å komme med innspill da tror jeg.Viss ikke du har så tror jeg at jeg har liggende på maskinen en eller annen plass.

    Vilke merke rør bruker du,og har du testet med litt forskjellige? 300B er jo selvsagt dyrt å prøve forskjellig,men 6SH7 er billig å få tak i litt forskjellige gode NOS varianter
     

    Vedlegg

    • 110.2 KB Visninger: 1.079
    • 70.2 KB Visninger: 1.082
    • 41.2 KB Visninger: 1.093

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Rør i Interstage blokkene

    ;)Bra du likte synet av blokkene.
    Hadde gjort seg med de Wkzene som satt der, når du hadde blokkene ja. Men men som du er inne å så er de så overpriset..
    Det er god plass til masse polypropylen kondiser:rolleyes:

    Av 300B rør har jeg kun prøvd TJ mesh plate 300B og Guiguang 300BS.
    Etter det jeg kan høre, så foretrekker jeg lydsignaturen til GG Super.
    Falt veldig godt i smak disse rørene.
    De låter fyldig samtidig oppløst og dynamisk.
    TJ har mange gode tester, men i mitt oppsett er de for slanke og øvre mellomtone fokuserte IMO.
    Skal dog sies at jeg ikke har styr på hvor mange timer TJ røra har blitt spilt på før jeg fikk de.
    Har en full eske med ca 50 par OS og NOS 6SH7 rør fra ymse produsenter.
    Det jeg liker best av 6SH7 til nå sammen med GG300BS er fra Tungsol.(har ikke fått testet alle grundig enda)
    Tungsol rørene låter glatt og uanstrengt men oppløst.
    Av 5U4GB rør så har jeg kun prøvd billige ElektroHarmonix, GE Gray Plate Side D Getter og som jeg er mest fornøyd med til nå Sylvania black plates.
    alle mine 5U4 er GB utgaver.
    5AR4 og 5U4(uten GB) er også spennende kandidater som vel går rett i sokelen uten konsikvenser??

    På siklelisten av rør så skal jeg ikke legge skjul på at jeg kunne tenkt meg WE 300B
    Ser det er mulig å få tak i 100 prosent 1:1 WE replica fra Psvane og shuguang?
    Noen som har prøvd noen av disse, eller de ekte we mot andre bra rør
    kom gjerne med anbefalinger på 5U4 og 300B fronten?

    Mvh Erik

    Artig å se de igjen!:)
    Ser mine bluetac-spesial fortsatt holder :D Gjør det ofte for å holde kabler mer i ønsket posisjon,og ofte med tanke på mest mulig avstand fra andre kabler.

    Jeg beholdt tydeligvis alle Black Gate WKzene ja.
    Har du et skjema du kan legge ut også? Litt enklere for andre å komme med innspill da tror jeg.Viss ikke du har så tror jeg at jeg har liggende på maskinen en eller annen plass.

    Vilke merke rør bruker du,og har du testet med litt forskjellige? 300B er jo selvsagt dyrt å prøve forskjellig,men 6SH7 er billig å få tak i litt forskjellige gode NOS varianter
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Rør i preamp

    Har også gjort en del utprøving av rør i L3 pre'n.
    At lyden forandrer seg utifra systemet det blir brukt i og matching er helt sikkert.
    Undernevnt er ingen mal på noe, bare min subjektive lytteoplevelse av rørene i mitt system.

    Av de 5x6 rør har jeg prøvd er jeg mest fornøyd med NOS Bendix 5852.
    Bendix 5852: låter veldig oppløst med god dynamikk, støyer lite har nøytral til litt mørk klangbalanse.
    Tungsol 5x6: også veldig oppløst nøytral utklingning og dynamisk.
    RCA 5x6: Mørk klang varm fyldig kroppslig og dynamisk lyd med nerve. Ruller desverre av litt i toppen av diskanten og støyer noe, ellers kjempe bra.
    Sylvania 5x6: Slank lyd som mangler kropp, men låter søtt med sjarm.

    Av ECL82 rør har jeg prøvd:
    Simens ECL82: en ok ca nøytral allrounder.
    Svetlana 6F3P (1960): låter varmt og fyldig på en forførisk måte. litt svulstig i dynamikken.
    Telefunken ECL82 NOS: Veeeldig oppløst og ekstremt raskt og dynamisk. musikken får en musikalsk evne i dynamikken som de andre ECL82 rørene ikke har. nøytral utklingning. Telefunken funker best synes jeg;)

    Av 5687(linjesignal) Har jeg prøvd:
    Philips EGG 5687 WB: Et godt all round rør som funker greit
    RCA GE(1962) litt mørk utklingning, litt støy, god musikalitet.
    5 stars electronic 61-16: gode rør som spiller oppløst og engasjerende med musikalitet.
    Tungsol Black plate(1956) Musikalsk, varm forførisk, oppløst og støyer mindre en de andre 5687 jeg har prøvd, litt grunnt lydbilde, men definitivt det beste 5687 av de jeg har prøvd.kjempe bra anbefales!
     

    Vedlegg

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Mange fine sammenligninger av rør der,interesant:)
    Virker som du liker mye av de samme rørene som jeg.Prøvde ikke så mange 6SH7,men av de jeg prøvde likte jeg best et par Tungsol med glasskolbe.Men de RCA med svart metall? kolbe var også fine. Men er generelt glad i Tungsol rør.Bruker Tungsol 5687 i preen jeg også.Og liker godt komboen Tungsol 6X5 likeretter og Telefunken ECL82.
    Hadde et par Fullmusic Meshplate 300B,men personlig foretrakk jeg billige Shuguang Shuguang 300B-98 (pair) - $149.00 : Chinesetubes.com!, Get Chinese Tubes At First Hand .Husker ikke helt,men tror det var det nettstedet jeg bestillte fra.
    Interesant med de Guiguang 300B.Tror det var det merket JanR anbefalte til meg som også skal ha gode 2A3 rør.Skal sjekkes ut.Hvor kjøpte du de?
    Fullmusic låt i mine ører tørrere,kanskje litt mer utstrakt i topp og bunn på en måte,men synst de manglet magien i mellomtonen.Shuguang minnet meg litt mer om den geniale naturlighet WE300B har.

    Når det gjelder kondiser,motstander,o.l. ,så er der så utrolig mye å velge i,og ikke har jeg prøvt så veldig mye forskjellig selv,så det er litt vanskelig å gi råd om det.
    Kanskje prøve litt Elna mot Black Gatene på 6SH7 røret? Jeg har ikke sammenlignet direkte selv. Her står det litt om de Elna Cerafine and Elna Silmic Capacitors homepage ,og der er ellers en mengde annet å velge i på den siden.Har bare gode erfaringer med bestillinger fra Hifi Collective.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Takk for mange nyttige innspill Rune.
    6SH7 med glass har jeg ikke prøvd alle de jeg har er i metall;)
    Jeg kjøpte GG 300BS rørene hos www.malaaudio.no.
    Prisen var heller ikke gal.(se finn.no)
    Jan R hadde mange flotte inlegg han vil bli husket for!
    Elna silcmic 2 går for å være veldig bra.høyeste kvalitetsgraden til elna..
    Er det med elektrolytter i en forterker som med foliekondensatorer i et ht delefilter, at generelt jo høyere spenning de tåler, jo bedre låter de?
    Mvh Erik


    Mange fine sammenligninger av rør der,interesant:)
    Virker som du liker mye av de samme rørene som jeg.Prøvde ikke så mange 6SH7,men av de jeg prøvde likte jeg best et par Tungsol med glasskolbe.Men de RCA med svart metall? kolbe var også fine. Men er generelt glad i Tungsol rør.Bruker Tungsol 5687 i preen jeg også.Og liker godt komboen Tungsol 6X5 likeretter og Telefunken ECL82.
    Hadde et par Fullmusic Meshplate 300B,men personlig foretrakk jeg billige Shuguang Shuguang 300B-98 (pair) - $149.00 : Chinesetubes.com!, Get Chinese Tubes At First Hand .Husker ikke helt,men tror det var det nettstedet jeg bestillte fra.
    Interesant med de Guiguang 300B.Tror det var det merket JanR anbefalte til meg som også skal ha gode 2A3 rør.Skal sjekkes ut.Hvor kjøpte du de?
    Fullmusic låt i mine ører tørrere,kanskje litt mer utstrakt i topp og bunn på en måte,men synst de manglet magien i mellomtonen.Shuguang minnet meg litt mer om den geniale naturlighet WE300B har.

    Når det gjelder kondiser,motstander,o.l. ,så er der så utrolig mye å velge i,og ikke har jeg prøvt så veldig mye forskjellig selv,så det er litt vanskelig å gi råd om det.
    Kanskje prøve litt Elna mot Black Gatene på 6SH7 røret? Jeg har ikke sammenlignet direkte selv. Her står det litt om de Elna Cerafine and Elna Silmic Capacitors homepage ,og der er ellers en mengde annet å velge i på den siden.Har bare gode erfaringer med bestillinger fra Hifi Collective.
     
    Sist redigert:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    Hei!
    Tøffe og imponerende prosjekter og ikke minst fin tråd! Likte godt dine "Wilson"!
    Ser spenstig ut horn-prosjektet også, blir spennende å følge!

    Mvh.
    SAL
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Tror jeg må sjekke ut Guiguang,Erik,takk for tips!
    Psvane får også gode skussmål,og de har også kommet med det som skal vere en ren kopi av WE300B .Jeg angrer som en hund på at jeg solgte det ubrukte paret WE jeg hadde liggende.Tror jeg lot de gå for ca 5k også ....... :((
    Det sagt så liker jeg igrunnen de standard Shuguang jeg har veldig godt.Det jeg har hørt av Meshplate TJ og Fullmusic er ikke noe for meg,da foretrekker jeg veldig klart Shuguangene.
    Vet ikke om kondiser som tåler høyere spenning låter bedre,har aldri sammenlignet.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Takk hyggelige ord.
    Mvh
    Erik

    Hei!
    Tøffe og imponerende prosjekter og ikke minst fin tråd! Likte godt dine "Wilson"!
    Ser spenstig ut horn-prosjektet også, blir spennende å følge!

    Mvh.
    SAL
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Shuguang er spennede rør til en overkommelig pris, kansje jeg skal kjøpe en quad for testens skyld? Takk for tipset.
    Psvane har et meget spennende utvalg. Etter det jeg har skjønt så har psvane kjøpt opp Guiguang og foretar sine nye produksonenen hos GG.
    Den nye tresure serien ser også spennene ut synes jeg, men kremen i pølsa er WE IMO.
    Slenger med en link til WE replica:
    Psvane WE300B 1:1 Replica (pair) | Psvane Audio Tubes, Caps and Amps
    Synd det med de orginale WE rørene du hadde..
    Angrer en hund seg så veldig da ???;D
    Takk for inspillene Rune

    Mvh
    Erik
    Tror jeg må sjekke ut Guiguang,Erik,takk for tips!
    Psvane får også gode skussmål,og de har også kommet med det som skal vere en ren kopi av WE300B .Jeg angrer som en hund på at jeg solgte det ubrukte paret WE jeg hadde liggende.Tror jeg lot de gå for ca 5k også ....... :((
    Det sagt så liker jeg igrunnen de standard Shuguang jeg har veldig godt.Det jeg har hørt av Meshplate TJ og Fullmusic er ikke noe for meg,da foretrekker jeg veldig klart Shuguangene.
    Vet ikke om kondiser som tåler høyere spenning låter bedre,har aldri sammenlignet.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn