Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Ja hvis dette ikke endrer seg har jeg ikke noe valg . . . :oops:
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Ta det helt med ro, her vant Bergen med god margin!! Den ginen er nydelig!
    Da skal du passe på å få tak i en flaske Myken gin når de måtte finne tid til å lage en ny "small batch".
    Da blir det ha det til Bareksten i min gane ;)
     
    Sist redigert:

    Nemlonif

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Minner om skjebnen til den første marathonløperen. Feidippides løp fra Marathon til Athen for å melde om athenernes seier over perserne og døde som følge av anstrengelsen. Det er ikke riktig vettugt å trene seg opp til å tåle å løpe over 42 km i ett strekk. Er krisa så jævlig, får det heller være det samme. Men halvmarathon kan kanskje forsvares, om det ikke går på helsa løs. Jeg vil heller anbefale stiløping i skogen. Mye hyggeligere enn mølje på asfalt, og garantert bedre friskvern. :p
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Nå skal det sies at det aldri var meningen å løpe helmaraton. Målet var halvmaraton fordi jeg har gjort det tre ganger før og har hatt en fin opplevelse rundt det.
    På våren 2017 fikk jeg plutselig hva min fastlege kalte "idrettsastma". Da måtte jeg stoppe all løping og begynne med lengre gåturer i stede.
    I fjor høst følte jeg meg plutselig uforskammet frisk og levende etter både dobbel vaksine og coronasmitte. Etter et par forsiktige løpeturer på tredemøllen på Sats kunne jeg konstatere at denne astmaen var borte, og glad var jeg.
    Fra da av begynte jeg og løpe regelmessig for og få opp formen.
    På forsommeren kom denne ideen om halvmaraton.
    Etter en del halv-lange turer i løpet av ferien er denne planen skrinlagt. Knærne mine er ikke lengre særlig begeistret for løpeturer på asfalt. De blir såre og ømme etter 10-12 kilometer. Min form for løping må skje på tredemølle eller som Nemlonif anbefaler, i skogen.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Etablerte helligdommer får ikke fred i dette anlegget. Atter en gang utfordres min First Sound forforsterker. Denne gangen er det EAM Labs Reference C301 som skal være en perfekt match til effekt-trinnet 152a. Nå skal det testes hva som skjer når jeg tar ut en referanse rørpre, og setter inn en referanse transistorpre.


    tempImage9ruPQE.jpg


    Spennende. :cool:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    …det ender vel som det pleier å gjøre (y)😁
    I forhold til historien rundt First Sound vil det si at den ganske raskt blir sendt i retur. Vi får se, jeg røper ingen ting ennå. Det ville i så fall være ekstremt useriøst. Nå skal den få stå og eksponere seg på lytterommet en god stund, så skal jeg fortelle hva jeg synes . . . ;)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Spennende sak den preampen. Ikke kun pen utenpå, men også ryddig layout internt i forforsterker og strømforsyningen. Det er noe som inngir tillit i min bok. Blir spennende å lese din vurdering:).
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.629
    Antall liker
    15.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    I forhold til historien rundt First Sound vil det si at den ganske raskt blir sendt i retur. Vi får se, jeg røper ingen ting ennå. Det ville i så fall være ekstremt useriøst. Nå skal den få stå og eksponere seg på lytterommet en god stund, så skal jeg fortelle hva jeg synes . . . ;)
    Tenkte jo at nå går FS'en i innbytte, men det blir kanskje mulighet for en dråpe gehør på sommerfesten? 😍
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    I forhold til historien rundt First Sound vil det si at den ganske raskt blir sendt i retur. Vi får se, jeg røper ingen ting ennå. Det ville i så fall være ekstremt useriøst. Nå skal den få stå og eksponere seg på lytterommet en god stund, så skal jeg fortelle hva jeg synes . . . ;)
    Jeg må ta en lytt på den når du er ferdig med den!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Rørene forsvinner sakte…….men sikkert 😊 Det neste blir vel at en platespiller ryker ut, og etter en stund den siste, og du sitter med gåsehud-bein og streamer klassisk musikk 😎 Jeg kommer ikke til å holde pusten 😄
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Etablerte helligdommer får ikke fred i dette anlegget. Atter en gang utfordres min First Sound forforsterker. Denne gangen er det EAM Labs Reference C301 som skal være en perfekt match til effekt-trinnet 152a. Nå skal det testes hva som skjer når jeg tar ut en referanse rørpre, og setter inn en referanse transistorpre.


    Vis vedlegget 840814

    Spennende. :cool:
    Dessverre har denne demomodellen en feil. Denne gjør seg utslag i at forforsterkeren skifter mellom inngangene helt på egen hånd og med helt ulike tidsintervaller.
    Det sier seg selv at dette er meget forstyrrende og nå har jeg bestemt meg for og sende den tilbake og heller vente med videre testing til problemet er ordnet.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Når det gjelder Wellfloat plattformene må jeg si at jeg er imponert. Jeg har vel stort sett vært mest begeistret for spikes og den type "avkobling" fra underlaget kun basert på lyttererfaring og ingen teknisk dypere forståelse. Min erfaring med myk/"svevende" avkobling er begrenset men de gangene jeg har prøvet dette synes jeg som oftes det har prioritert forbedringer i øvre frekvens området og gjort bassen og til dels overgangen til mellomtoneområde noe slank og anemisk.
    Med Wellfloat snakker vi om et helt annet kvalitetsnivå. Jeg kommer til og skriver litt mer om dette når inntrykkene har satt seg. Men så langt kan jeg melde om et større og roligere lydscene, økt definisjon i hele frekvensområde og da kanskje spesielt i bassen. Rett og slett et produkt som øker musikkgleden. Men som sagt dette kommer jeg tilbake til. :cool:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Dessverre har denne demomodellen en feil. Denne gjør seg utslag i at forforsterkeren skifter mellom inngangene helt på egen hånd og med helt ulike tidsintervaller.
    Det sier seg selv at dette er meget forstyrrende og nå har jeg bestemt meg for og sende den tilbake og heller vente med videre testing til problemet er ordnet.
    Noen er raskere enn sin egen skygge. I kjent stil stilte Morten(NAT) opp i går kveld og skiftet displayet som viste seg og være årsaken til feilen. Dermed er 301 oppe og går igjen og jeg kan begynne og lytte . . .


    tempImagewb2WKX.jpg



    tempImageYPVdHt.jpg


    :cool:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Så langt drikkes det kun kaffe og slåes fast at det nok en gang er fredag og jeg har huset for meg selv.


    tempImageSoH25N.jpg



    Forrige helg hadde jeg gleden og ha meste parten av OVK gjengen her. I den anledningen fikk jeg overrakt denne av Jon. Han sier bildet ligner på meg, og det kan jeg vel ikke benekte . . .🤔😊


    tempImagerjlAef.jpg


    Skiva er ukjent for meg men første inntrykk er svært godt. Denne kommer jeg til og spille mye!
    Nå er vel spørsmålet om jeg også burde sprette en av de rødvinsflaskene jeg fikk. OVK gutta har god peiling på vin!😎
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Da er alt på plass og sånn blir blokkene koblet i overskuelig framtid.


    Vis vedlegget 670087


    Vis vedlegget 670088



    ;)
    Det er nesten flaut og innrømme det, men når jeg koblet til First Sound i denne i stede for hoved strømfilteret av samme merke skjedde det noe meget spennende her i kveld! Jeg skal kontrollere om dette stemmer i morgen, men hvis det stemmer er dette en markant forbedring i dynamikk og 3D!
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Det er nesten flaut og innrømme det, men når jeg koblet til First Sound i denne i stede for hoved strømfilteret av samme merke skjedde det noe meget spennende her i kveld! Jeg skal kontrollere om dette stemmer i morgen, men hvis det stemmer er dette en markant forbedring i dynamikk og 3D!
    Til tross for inntak av mer enn ett glass vin igår var min observasjon av hva som skjedde helt korrekt. Dynamikk og 3D ble markant forbedret, ingen tvil om det! Dette gjelder hele frekvensområdet. For første gang foretrekker jeg nå bare en god fordeler uten filtrering, og det endte faktisk opp med at bade riaa, aktiv step-up, forforsterker og effekt nå er koblet opp til denne.
    Alban Berg Kvartett fremstår nå enda mer virkelighetsnært.


    tempImageUMCTpN.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Når det gjelder Wellfloat plattformene må jeg si at jeg er imponert. Jeg har vel stort sett vært mest begeistret for spikes og den type "avkobling" fra underlaget kun basert på lyttererfaring og ingen teknisk dypere forståelse. Min erfaring med myk/"svevende" avkobling er begrenset men de gangene jeg har prøvet dette synes jeg som oftes det har prioritert forbedringer i øvre frekvens området og gjort bassen og til dels overgangen til mellomtoneområde noe slank og anemisk.
    Med Wellfloat snakker vi om et helt annet kvalitetsnivå. Jeg kommer til og skriver litt mer om dette når inntrykkene har satt seg. Men så langt kan jeg melde om et større og roligere lydscene, økt definisjon i hele frekvensområde og da kanskje spesielt i bassen. Rett og slett et produkt som øker musikkgleden. Men som sagt dette kommer jeg tilbake til. :cool:

    tempImagevNhkUk.png


    Da har jeg hatt Wellfloat plattformer under PMC´ne i drøye 3 uker og har gjort meg opp noen tanker rundt disse.
    Først og fremst må jeg si at reklamen på dette firmaets hjemmesider for en gang skyld innfrir. Disse plattformene gjør det de lover, nemlig og koble komponenter vekk fra underlaget. Ikke 100% men hos meg ca 75%(hvis jeg skulle gjette).
    Dette er mere enn godt nok og medfører forbedringer på alle plan.

    Jeg har allerede nevnt større og roligere lydscene og økt definisjon i hele frekvensområdet. Først syntes jeg denne økte definisjonen kanskje gjorde seg mest merkbart i bassen men dette stemte ikke etter lengre lytting. Dette gjelder hele frekvensområdet. Alt står mer ut i rommet og medfører dermed bedre 3D.
    Alt dette er vel og bra men det som virkelig får tingene til å svinge er at dette nå fremstår så og si uten forvrengning. Jeg innser først nå at jeg har sittet og lyttet til en hel del bilyder fra rommet i form av vibrasjoner. Ved høyere volum setter 15 tommerne på BB5 i sving mye vibrasjon, spesielt da i gulvet som er flytende. Disse vibrasjonene er nå redusert til et minimum og har fantastisk innvirkning på lyden. F.eks. klangen på Alban Berg Kvartetten i foregående innlegg er nå mye mer autentisk med mer informasjon fra hver enkelt stryker og mer luft rundt utøverne. Dette er viktig fordi man da får økt innsikt i tolkning og fremførelse av stykket. Disse plattformene gjør kanskje en enkel men dog så vanskelig jobb, og dette øker musikkgleden med stor margin!

    Temaet rundt betydningen av vibrasjoner er interresant. Jeg er den første til og innrømme at vibrasjoner kan ha en "funfactor" ved seg. Dype orgeltoner som kommer dirrende langsetter gulvet er både imponerende og gøy. Men når jeg nå spiller de samme teststykkende legger jeg merke til at jeg har gått glipp av en helhet ved opptaket som i dag gjør at stykket blir noe helt nytt. Bassen er der fortsatt med en mye større grad av tonalitet, men den gulvdirrende vibrasjonen er så og si borte. Resten av orgelets storhet trer nå frem og den øvre frekvensgjengivelsen får den fokuset den fortjener.

    Mellomtone og diskant nyter også godt av dette, så til de grader. For igjen og bruke Alban Berg Kvartetten som eksempel blir strykerne mer forfinet og klangrike uten forvrengning. Kasseklangen kommer mye bedre fram, og bueteknikken ikke minst. En nydelig balanse mellom kroppslighet og definisjon.


    Hvis du er opptatt av en forbedring av helheten i anlegget, og da med fokus på og få vekk rom/gulv-vibrasjoner, ja da bare MÅ du kjøpe disse!

    Har jeg noe og utsette på dem: Nei.

    PS. Med det samme jeg hadde satt dem under høyttalerne synes jeg det låt noe slankere enn normalt. Etter litt spilletid innså jeg at det var ikke tilfelle, det var bare fraværet av vibrasjonene jeg hadde vært vant med som nå var borte.

    Ha en fortreffelig Søndag.
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Noen er raskere enn sin egen skygge. I kjent stil stilte Morten(NAT) opp i går kveld og skiftet displayet som viste seg og være årsaken til feilen. Dermed er 301 oppe og går igjen og jeg kan begynne og lytte . . .


    Vis vedlegget 842222


    Vis vedlegget 842223

    :cool:
    Dette er en av de dagene jeg har mye på hjertet.:)

    Når det kommer til C301 har jeg vel ikke annet og si enn at det er en god forforsterker (spesielt sett i forhold til pris), men at den kom til kort i forhold til First Sound.
    Eller var det i forhold til den rørlyden jeg er vant med?
    Vanskelig og si men i løpet av den tiden jeg testet den kom gradevis savnet etter FS sigende over meg.
    Først og fremst gjaldt dette klanggjengivelsen. C301 framstår som en anelse varm i klangen men ikke raffinert. Det jeg mener med det er at den til tross for denne lille graden av varme virket litt "metallisk". Jeg fikk følelsen av mangel på klangnøyanser og kropp. De av oss som har spilt slagverk vet at en triangel har også en kropp i tillegg til overtonespekteret. Dette forsvant helt på C301.
    Romdefinisjonen og luften mellom utøverne var også mye dårligere enn jeg var vant med. Ting rotet seg litt sammen og ble upresist.
    Det som kom som en overraskelse var at FS også var mye bedre i bassen. Her hadde jeg forventet at 301 tok seieren, men nei, FS går dypere, spiller mer definert og fremstår mer autoritær.
    Selv om FS er ca 4 ganger så dyr som 301 er 301 laget fra samme leverandør som effektrinnet mitt. Derfor er jeg litt skuffet over at den ikke gav fra seg mer motstand i forhold til FS. Eller kanskje det også er snakk om at anlegget bikket for mye over i "transistorland" i forhold til min smak. Ikke godt og si men her skjer det i alle fall ikke noe bytte!

    Ha en fortsatt fin Søndag.
     

    Nemlonif

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    [ ... ]

    Hvis du er opptatt av en forbedring av helheten i anlegget, og da med fokus på og få vekk rom/gulv-vibrasjoner, ja da bare MÅ du kjøpe disse!

    Har jeg noe og utsette på dem: Nei.

    PS. Med det samme jeg hadde satt dem under høyttalerne synes jeg det låt noe slankere enn normalt. Etter litt spilletid innså jeg at det var ikke tilfelle, det var bare fraværet av vibrasjonene jeg hadde vært vant med som nå var borte.

    Ha en fortreffelig Søndag.
    Meget god beskrivelse av hva Wellfloat gjør, Petter! Når høyttalerne kobles fra underlaget, kommer egenlyden deres tydeligere frem, og det er jo helst dén vi vil ha.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    PS. Med det samme jeg hadde satt dem under høyttalerne synes jeg det låt noe slankere enn normalt. Etter litt spilletid innså jeg at det var ikke tilfelle, det var bare fraværet av vibrasjonene jeg hadde vært vant med som nå var borte.
    Intressant! Identisk upplevelse hos mig när jag gick från orginal-fötter på Bergmann Modi till Galder-fötter. Kom till samma slutsats. (y)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    For andre gang har jeg blitt covidsmittet. Den føles som en litt sterk forkjølelse, så jeg er ikke syk nok til ikke å spille musikk, men fredagspilsen faller bort og jeg kommer til å ta det helt med ro i helgen.

    tempImage8d8wCd.jpg


    Mitt kjære riaa-trinn er klar for innsats og først ut er Bartok på Shilabe/Avid rett i Allnic ha-5000. Denne komboen har vært en habil jævel i lengre tid men etter at de nå omtalte Wellfloat plattformene kom i hus spiller dette faktisk meget godt. Så ikke den komme . . .


    tempImagewKDMUc.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    For de av dere som trodde jeg var ferdig med rør, må dere tro om igjen. I tiden framover vil jeg igjen bruke tid på testing av ulike fabrikater av 5u4g/ekvivalenter som jeg har i strømforsyningen til riaa´n. Noen husker kanskje at jeg har gjort denne testen før, men det er såpass lenge siden og med et til dels helt annet oppsett, så siden jeg sist hadde stort utbytte av denne testen setter jeg gang igjen. RCA 5u4g sitter på plass i dag men vil nå bli utfordret av denne gjengen her.


    tempImageuYWcU1.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    For de av dere som trodde jeg var ferdig med rør, må dere tro om igjen. I tiden framover vil jeg igjen bruke tid på testing av ulike fabrikater av 5u4g/ekvivalenter som jeg har i strømforsyningen til riaa´n. Noen husker kanskje at jeg har gjort denne testen før, men det er såpass lenge siden og med et til dels helt annet oppsett, så siden jeg sist hadde stort utbytte av denne testen setter jeg gang igjen. RCA 5u4g sitter på plass i dag men vil nå bli utfordret av denne gjengen her.


    Vis vedlegget 848319

    Testingen går sin trege gang( noe som også er meningen). Jeg har nå dannet meg et inntrykk av 5u3c og Mullard GZ 34(de to rørene til venstre i bildet).
    5u3c fungerte meget godt i det gamle oppsettet men gjør ikke det mer nå. Framstår faktisk grøtete med for mye ullen udefinert bass og med en noe grå anonym mellomtone. I forhold til min referanse RCA blir det en ren nedgradering.
    GZ34 gir derimot RCA sterk konkurranse i nåværende oppsett. Dette var ikke tilfelle tidligere. Så langt virker det som om jeg overhodet ikke kan gjette utfallet ut i fra forrige runde. Det må være forandringer rundt ny riaa/effektrinn som gjør dette utslaget tror jeg.

    GZ34 har den samme varme og klare grunnklangen som RCA men er mer transient villig og vital. Virker rett og slett mer engasjerende. Jeg skal la dette røret stå i denne uka før jeg svitsjer over til Tung-sol.
    Jeg tror faktisk Scofield hadde likt gitargjengivelsen sin her nå.


    tempImagelc4D0w.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Jeg var innom Norsk Audioteknikk i går. Jeg må si den kompakte Bladelius Ask imponerte! Til den prisen er det jaggu lite og bemerke. Jeg kjenner jo høyttalerne relativt godt og jeg var mildt sagt overrasket over hvor god kontroll og ikke minst i hvilken grad denne integrerte forsterkeren fikk MB2se til og glitre. Ukens overraskelse!


    tempImagee5Jl7c.jpg
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Jeg var innom Norsk Audioteknikk i går. Jeg må si den kompakte Bladelius Ask imponerte! Til den prisen er det jaggu lite og bemerke. Jeg kjenner jo høyttalerne relativt godt og jeg var mildt sagt overrasket over hvor god kontroll og ikke minst i hvilken grad denne integrerte forsterkeren fikk MB2se til og glitre. Ukens overraskelse!


    Vis vedlegget 855882
    Mange takk for besøket og ikke minst konstruktiv og god tilbakemelding.
    Etter du gikk så testet jeg ut en annen setting på digitalfiltret ifra Normal til Slow. Det ga ytterligere mer rom og «luft» i opptaket.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn