Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Ser jammen ut som dere sitter på Kranzler i krysset KuDam/Joakim Stahler like ved mitt gamle stamhotel, Swissotel. Jeg har nok gått forbi der noen hundre ganger uten noen gang å ha funnet veien det litt slitne kjøpesenteret og opp til den gamle institusjonen som alltid har ligget der. Har ikke vært i byen siden sommeren 2019 og kjenner jeg savner det.

    Hvor ligger hotellet med den fine bakgården ?
    Det stemmer. Vi sitter på toppen i det runde lokalet som The Barn nå holder til i. Virkelig et hyggelig og rolig avbrekk fra tempoet som preger resten av området.;)
    Den fine bakgården tilhører https://de.hotels.com/ho284881?rffrid=sem.hcom.xx.156.020.localuniversal.02. Et billig og meget enkelt men vakkert pansjonat. Typisk disse man finner innimellom alle de fancy hotellene her i Berlin-
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Gårdsdagen gikk ut på og rett og slett nyte våren, kose seg og ta inn uanstendige mengder kalorier.


    tempImagexitE0V.jpg
    0B0CF734-7B41-47F5-938B-F90756BBC117.jpeg
    21BE6516-3822-444E-A606-F3FE1824C2B9.jpeg
    83E22327-0800-4FBD-8BDC-9EEA250CC0F4.jpeg
    7129E7F4-4C55-4F31-9A5E-675331AD1383.jpeg
    Dessverre er hjemreisen allerede i ettermiddag men vi kommer tilbake om ikke alt for lenge!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.162
    Antall liker
    6.827
    Torget vurderinger
    4
    Ja, tyskerne er flinke med kalorier! :p
    Berlin er en herlig by. Passe laid back og ganske så frilynt. Langstrakt, men paddeflat så perfekt sykkelby om man vil litt rundt.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Ja, tyskerne er flinke med kalorier! :p
    Berlin er en herlig by. Passe laid back og ganske så frilynt. Langstrakt, men paddeflat så perfekt sykkelby om man vil litt rundt.
    Ja der sier du noe: byen har nå fått elektriske sykler med automatgir som gjør det helt latterlig enkelt å ta seg fram! Disse leies ut av de samme firmaene som de berømte sparkesykkelene men framstår på en mye mer ansvarlig måte enn disse. Vi har svevet gjennom gatene her med disse. De kunne vært rimeligere . . .
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.659
    Antall liker
    3.085
    Nå var det ikke min mening og planlegge tidspunkt for turen, og dette burde vi vel ta opp som et tema på et møte når det passer. Men Berlin-tur blir det.:cool:
    Jo før, jo heller. Trenger å planlegge, vet du! 😉
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    "Warm Breeze" med Basie på tallerkenen og dagens første aeropress i koppen. Hvorfor kan ikke flere dager være mer slik . . .?🧐😒


    tempImagecpt8Ab.jpg


    Blir ikke gjort mye annet her i dag!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Kombinasjonen Råkk & Rålls, klassisk musikk og ultralyd vasker kan virkelig medføre store musikk opplevelser. Utrolig mye godlyd som ligger gjemt nede i pappeskene i Stortingsgata!

    tempImage2saJ30.jpg


    Men vaskingen er viktig! Opptil 20-25 min og umiddelbar støvsuging etterpå.


    tempImage2ckhEX.jpg


    Den klaver kvintetten i A dur av Dvoràk var en skikkelig hakeslepp-innspilling!!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Jeg synes ikke bestandig denne merkingen av innspillinger innfrir. Denne gangen gjorde den det. Sibelius violinkonsert låter faktisk klart bedre over bare én side i forhold til en speakers corner versjon som er presset i 180 gram og over to sider. Hele denne skiva er faktisk "svart gull"! Violingjengivelse slik det skal låte, klangrikt og uanstrengt. Terningkast seks.

    tempImageZduKb0.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Nå har jeg hatt EAM Lab 152A i eie i ca 2 måneder og jeg har vel ikke kommet med noen skikkelig oppdatering om hvor jeg synes denne investeringen har brakt meg. Det skal jeg nå prøve og få klarhet i.
    Men først et nærbilde av beistet som måler 475 x 310 x 530 mm, altså noe mindre i bredde og dybde enn det som står på nettsiden deres, men også noe høyere. Vekten har jeg ikke klart og kontrollere, men for og få den opp måtte det to mann med bærestropper til. Da virker ikke 70 kg så helt gærnt.


    tempImagesYQBbp.jpg


    Før jeg begynner på selve beskrivelsen av forandringene er det kanskje interresant og høre hvordan jeg kom til dette valget om skifte av røreffekt til transistor klasse A.
    Hvis noen hadde fortalt meg sist sommer at jeg kom til og selge Apollo-blokkene om et halvt år hadde jeg mildt sagt blitt overrasket. Disse har jeg hatt i eie i 9 år og har vært meget fornøyd! Men så ville det seg slik at det tilfeldigvis kom innom en modell fra EAM Lab med benevnelsen 260A. Dette var en elegant sak på 120watt i 4 ohm og ren klasse A transistor. Når jeg koblet denne opp i anlegget gjorde den et så godt inntrykk at jeg ikke helt greide og glemme dette besøket. Den greide ikke og utkonkurrere Apolloene men tanken på hva et dobbelt så strekt trinn ville kunne gjøre hadde festet seg. Etter mye diskusjon med meg selv bestemte jeg meg for og gjennomføre bytte.
    Nå i ettertid vil jeg ikke beskrive dette som en oppgradering. En oppgradering er i min verden en videreføring av det eksisterende. Det er ikke dette. Dette er et nytt veivalg med prioriteringer på litt andre ting enn tidligere.
    Dagens anlegg har en helt annen gjennomsiktighet, detaljering og opptaksinformasjon enn det det gamle anlegget hadde. Denne forskjellen er så stor at jeg egentlig ikke vil foreta en sammenligning en gang.
    Men, som jeg forfekter gang på gang; dette skjer ikke gratis. Kostnaden er at den hemningsløse klangrikdommen, punchen og morofaktoren er redusert. Faktisk er det slik at på noen innspillinger savner jeg de gamle blokkene og deres måte og formidle på. Heldigvis er disse innspillingen i mindretall.
    Generelt gir denne nye innsikten og presentasjonsformen en strekt økt musikkglede. Ting er enda mer levende, enda mer troverdig. Men igjen, noen ganger bikker dette litt over og kan virke kanskje noe sterilt, men ikke noe som er et problem. Man må huske at anlegget skal jo jobbes med videre. Det er slett ikke slik at jeg skal hvile på noen laurbær og si meg fornøyd med dette.
    Jeg er faktisk overbevist om at utgangspunktet jeg nå har, har et større potensiale enn hva jeg hadde før. Og da tenker jeg først og fremst på videreutvikling av klang, 3D, lydscene og homogenitet.
    152 A har noen styrker som jeg ikke er vant med fra tidligere. Den har et raffinement i hele frekvensgjenngivelsen som er en sann nytelse. Her vil jeg spesielt trekke frem øvre mellomtone og diskant. Den er så delikat og oppløst, så uanstrengt og selvfølgelig at det er en fryd. Man trenger ikke diffusjon eller lignende for og få dette til å låte. Det er bare så bra i utgangspunktet. Her framstår Apolloene faktisk som ganske rufsete i forhold.
    Jeg er glad i klassisk og denne egenskapen er midt i blinken for denne sjangeren! Faktisk trodde jeg dette var et fortrinn rør hadde kontra transistor men dét gjelder ikke i denne sammenhengen.
    Mellomtonen har ikke den kroppen og glansen som tidligere men p.g.a. sin noe tørre, åpne og litt varme karakter liker jeg den bedre og bedre selv om jeg her er litt mer ambivalent.
    Jeg har en mistanke om at nettopp dette gjør at anlegget nå er litt mer nådeløst i forhold til tidligere mht dårligere innspillinger . . . Men nok en gang; man får ikke i pose og sekk.
    Med hensyn til bassen kommer jeg med følgende rare uttalelse: 152 spiller riktigere/bedre bass men jeg ble mer sjarmert av Apolloene sin versjon.
    Med dette mener jeg rett og slett at den punchy dynamiske festbassen som Apolloene serverte er fortsatt noe jeg er svært glad i. Ikke fordi jeg ikke setter pris på mer definisjon men fordi den gjør noe med rytmisk musikk som får foten til å gå på en annen måte enn hva som er tilfelle nå. Noe jeg ikke kan leve uten? Nei, men som jeg tidligere har nevnt er det fortsatt ting jeg savner litt etter forrige "ekteskap" . . .
    Nå virker det kanskje som jeg til syvende og sist er litt mellomfornøyd. Det er ikke saken. Saken er at jeg er VELDIG fornøyd! Så fornøyd at jeg merker at den gutteaktige iveren er tilbake i hobbyen. Det som ligger foran meg nå og som jeg kommer til og jobbe videre mot gleder jeg meg virkelig til og jobbe videre med!!!

    Ha en fortsatt fin lørdags kveld.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Helt korrekt Cash og takk for tipset. Akkurat den plata har jeg ikke men har mye Mclaughlin.
    Denne spilles mye her for tiden og har dessuten fått et løft etter at 152A har kommet i hus.

    tempImageLjKMHL.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Apropos innspillinger som har fått et helt nytt liv med 152A!


    tempImageOKbnvp.jpg


    Samspillet og helheten av låtene står nå frem på en helt ny måte. Virkelig utrolig mer morsomt og høre på. Her skyter 152A´s tørre superhurtig bassgjengivelse blink!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.945
    Dæven du, nye deilige nevroser og forviklinger på gang fra tilværelsens uutholdelige letthet ført i pennen av ei dame med glimt i øyet :giggle:
    Hun har jo vist seg og ikke være tam på en flekk i det offentlige rom. Frittalende. ærlig og "to the ponit". Kunne ikke flere damer være sånn :rolleyes:
    Det gledes!
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Jeg trodde jeg hadde mistet evnen til å bli infantilt begeistret over kjøreopplevelser. Der tok jeg feil. Jeg fikk et gavekort av fruen sist høst som jeg brukte i dag etter morgenkaffen, fy dette var gøy!!!


    tempImageUQyctv.jpg



    tempImagev7jIsi.jpg


    En mildt sagt intens opplevelse!:cool:
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.629
    Antall liker
    15.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    På tide å ta signalet, formann? Skummelt når damene begynner å gi deg livstruende gaver 💥😯🤭

    Men, det er jo dritgøy og en opplevelse alle med et minimum av snev av interesse bør unne seg en gang i livet. Men, hva slags bil var det gule dropset?
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Ja dette var en "gjenopplevelse" jeg virkelig gledet meg over!
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    På tide å ta signalet, formann? Skummelt når damene begynner å gi deg livstruende gaver 💥😯🤭

    Men, det er jo dritgøy og en opplevelse alle med et minimum av snev av interesse bør unne seg en gang i livet. Men, hva slags bil var det gule dropset?
    I og med at trådeier ikke svarte, så får jeg trå hjelpende til. Det gule dropset er en klassiker fra Japan, dvs.Nissan Skyline GT-R. Kjent for gode runde tider på bane. Noe sikkert nlykke klarte, eller?
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Eik kom meg til unsettning, så ja, dette var en råtass fra Nissan som jeg ikke har noe erfaring med fra før. Derfor ble kjøreturen mer fokusert på selve kjøreopplevelsen. Aner ikke noe om tider og maks hastighet annet enn at blodpumpa gikk og adrenalinet steg til uante høyder . . . Min erfaring med biler i denne klassen er veldig liten. Jeg anser meg selv som nybegynner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn