Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Takk Eik. Som jeg har nevnt tidligere er det ikke viktig for meg om det er rør/transistor som konstruksjonsprinsipp men at det kommer lyd jeg liker. De gamle Apolloblokkene står her fortsatt(noe som gjør at jeg med letthet kan gå tilbake og høre lyden jeg har hatt de siste 12 åra), og jeg har ingen problemer og erkjenne at det er ting jeg nå ikke har så mye av i anlegget som jeg hadde mer av før. På den andre siden har EAM Lab tilført nye og etterlengta ting som jeg setter stor pris på og som i sin helhet skaper en ny plattform som jeg gleder meg veldig til og bygge videre på.
    Det begge effektrinn har til felles er en meget god gjengivelse på klang og klangstruktur. Den ene varm, frodig og litt sprelsk, den andre noe kjøligere men vel så raffinert og med en helt annen type kontroll. 😉
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Her spilles det.


    tempImagekssVvN.jpg


    152 A lager et stort akustisk rom rundt instrumentene. Corea og Gadds samspill framstår frem på en ny og enda mer engasjerende måte. Oversikten og kontrollen får komposisjonen av låtene til og stå klarere frem.
    Overgangen mellom bass og mellomtone er betraktelig mer definert og åpen på 152 enn Apolloene. På denne plata er det kun av det gode!! Du verden, denne plata gikk fra og være midt på treet til toppscore lydmessig!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer, så bøs at den er fin. Liker store amper, så dette er veldig innafor. Håper vennskapet med den nye blir godt, og langt
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Gratulerer, så bøs at den er fin. Liker store amper, så dette er veldig innafor. Håper vennskapet med den nye blir godt, og langt
    Takk! Ja, god følelsen er her så denne blir nok værende lenge . :cool: Etter hva jeg har forstått lever du også godt med Sanders blokkene?
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.632
    Antall liker
    15.460
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dessuten, bærer man aldri opp slike kasser på størrelse med Elisabeth Grannemann om man ikke er et minimum sikker på langvarig og lykkelig giftemål :eek: :ROFLMAO:(y).
    Men, at Chineese Butterfly noengang har vært middelmådig hos deg har jeg liten tro på 🤥🤭
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Dessuten, bærer man aldri opp slike kasser på størrelse med Elisabeth Grannemann om man ikke er et minimum sikker på langvarig og lykkelig giftemål :eek: :ROFLMAO:(y).
    Men, at Chineese Butterfly noengang har vært middelmådig hos deg har jeg liten tro på 🤥🤭
    Chineese Butterfly framstår virkelig mye mer interresant enn tidligere! Mer informasjon av alt, litt tørrere i klangen men en mye bedre definert klangstruktur samtidig som varmen og bassen er der i fullt mon. Nei den skiva der var et skikkelig hakeslepp nå.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk! Ja, god følelsen er her så denne blir nok værende lenge . :cool: Etter hva jeg har forstått lever du også godt med Sanders blokkene?
    Sanders blir. Med 1x1600 A/B watt i hver kanal er det et kraftoverskudd som får mye annet til å virke tamt.. Men jeg må innrømme at det er litt skrekkblandet redsel, og ørlitt fryd, når lampene begynner å blunke ved pådrag med en 16 amp kurs.. :)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    I går var jeg hos Hans Martin og hørte anlegget hans i nye omgivelser. Dette er et system jeg har fulgt over mange år og hørt i hele 4 forskjellige rom. Den reisen har vært lærerik spesielt som observatør fra sidelinja. Gårdsdagens utgave er etter min mening den mest vellykkede av dem og det til tross for et rom som ikke umiddelbart ser ut til og være ideelt.
    Inspirerende.


    tempImage2KaNqS.jpg


    Et godt eksempel på det uforutsigbare!
     

    Liern 61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    56
    Antall liker
    45
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    27
    Takk for meget hyggelig besøk og gode tilbakemeldinger. :) Dette forblir en spennende reise med lydpresentasjonen alltid i fokus.😎
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    @Liern 61 Hvilket rack er det der?
    Dette er et rack Hans Martin bygget opprinnelig inspirert av det jeg har laget. 3 stk 40 mm eikeplater fra IKEA med gjengestag og stålrør som etterfylles med sand/stein/blykuler etc. Finishen han nå fikk til er etter at han fant en olje han smurte på. Det ble vellykket og ser langt finere ut enn finishen jeg har.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    tempImage4crJjo.jpg


    Jada jeg vet at dette ikke er estetisk optimalt men hyllehøyden på nederste nivå på racket var ikke i nærheten av høyt nok så når jeg nå ville rydde opp litt og få 152 vekk fra gulvet var dette den foreløpige løsningen jeg falt ned på.
    Om jeg gidder og bygge om hele greia nå eller om det skjer senere avhenger av fravær av latskap. Nå er det først og fremst spilling som står i sentrum. Og det gjøres det mye av!!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Blå malings-tape, the mark of the true audiophile.. :). Synes det ble strøkent hos deg jeg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Ja når jeg nå har nedlagt så mange timer med akustiske remedier for førsterefleksjon må jeg jo holde styr på høyttaler plasseringa , ellers er jeg like langt igjen når jeg plutselig finner ut at jeg skal ta en ny rundvals med dem en lørdags kveld . . .
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Hva er det 152 står oppå?
    Mine opprinnelige høyttaler-sokler som jeg i sin tid lagde til PMC MB2i. De fungerte glimrende når jeg var nede i stua men ble helt feil når jeg fikk loftet. Det er en mdf ramme med støp på toppen som igjen ligger på sand. I toppen av støpen er det metallspyd med flatt hode på ca 5x5 cmflate og 20 cm lange. Gjenstanden man har oppå skal settes på disse og så er da ideen at all vibrasjon føres ned i sanden og absorberes.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.138
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Vinyl på Vindern
    Jeg har sansen for tunge effekttrinn, effekttrinn som er så tunge at jeg ikke klarer å løfte dem selv. Trådeier har et slikt trinn og jeg var så heldig å få komme på besøk. EAM Labs 152A slutt trinnet er virkelig fete saker, stort tungt og varmt.

    8B9D3477-4B46-4D77-A88C-AC4415C1AFD0.jpeg


    Før vi gikk i gang med lyttingen ble det en full gjennomgang av det som er et meget spesielt og gjennomarbeidet oppsett. Det synes og høres. To platespillere og tre armer skaper de beste arbeidsbetingelser for tre pickuper godt oppe på kvalitetsskalaen. Ortofon Winfield, Miymajima Shilabe og Dynavector XV-1T tror jeg er rett betegnelse.

    En RIAA fra Allnic med kapasitet til 4 pickuper og mulighet til justering av ikke bare last, men også frekvensgang sørger for de tilpasninger hjertet begjærer.

    1DBB5044-AF05-463C-954D-A88EAA07EA75.jpeg


    Derfra passerer lyden en komplisert, men lekker rørbestykket forforsterker bestående av tre bokser, før den via EAM Labs sendes kontrollert til PMC høyttalerne. En transmisjonslinje konstruksjon med hele 4 meter kanal til bassen kunne Nlykke fortelle.

    Med det samme pickupen treffer plata forstår man at dette er noe for seg selv. Musikken leveres med en selvfølgelig autoritet og et bassfundament få kan matche. Innsynet i lydbildet er flott og selv om det spilles høyt låter det meget avslappet og homogent. At de tre Pickupene har litt forskjellige egenskaper var tydelig: Winfield ryddig og streng-, Dynavector superdynamisk-, og Shilabe litt romantisk i klangen. Alle gode ting er tre.


    Takk for meg og takk servering av flott lyd og ditto rødt i glasset m.m.
    F5285131-BD94-42E8-BA16-E33E2FCBB407.jpeg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Vinyl på Vindern
    Jeg har sansen for tunge effekttrinn, effekttrinn som er så tunge at jeg ikke klarer å løfte dem selv. Trådeier har et slikt trinn og jeg var så heldig å få komme på besøk. EAM Labs 152A slutt trinnet er virkelig fete saker, stort tungt og varmt.

    Vis vedlegget 808485

    Før vi gikk i gang med lyttingen ble det en full gjennomgang av det som er et meget spesielt og gjennomarbeidet oppsett. Det synes og høres. To platespillere og tre armer skaper de beste arbeidsbetingelser for tre pickuper godt oppe på kvalitetsskalaen. Ortofon Winfield, Miymajima Shilabe og Dynavector XV-1T tror jeg er rett betegnelse.

    En RIAA fra Allnic med kapasitet til 4 pickuper og mulighet til justering av ikke bare last, men også frekvensgang sørger for de tilpasninger hjertet begjærer.

    Vis vedlegget 808486

    Derfra passerer lyden en komplisert, men lekker rørbestykket forforsterker bestående av tre bokser, før den via EAM Labs sendes kontrollert til PMC høyttalerne. En transmisjonslinje konstruksjon med hele 4 meter kanal til bassen kunne Nlykke fortelle.

    Med det samme pickupen treffer plata forstår man at dette er noe for seg selv. Musikken leveres med en selvfølgelig autoritet og et bassfundament få kan matche. Innsynet i lydbildet er flott og selv om det spilles høyt låter det meget avslappet og homogent. At de tre Pickupene har litt forskjellige egenskaper var tydelig: Winfield ryddig og streng-, Dynavector superdynamisk-, og Shilabe litt romantisk i klangen. Alle gode ting er tre.


    Takk for meg og takk servering av flott lyd og ditto rødt i glasset m.m. Vis vedlegget 808487
    Jeg må også takke for en veldig hyggelig søndags formiddag! Som vi snakket om omfavner denne hobbyen en fantastisk blanding av kusntnytelse, gradevis teknisk innsikt og ikke minst sosialt veldig givende samvær! Kan ikke bli noe særlig bedre da . . . :cool:
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Herlig loft sett gjennom brillene til en nesten blind med -38 i styrke. Krumningen er dominerende og øynene er som små lakrispastiller der de forsøker fokusere på dette loftet, et sted, på vestkanten, i en av Europas minst betydelige hovedsteder. Det er et koselig sted.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.404
    Antall liker
    102.416
    Torget vurderinger
    23
    Det rommet er på min topp 3 liste over "bæltrivelige steder å nyte musikk"...
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Herlig loft sett gjennom brillene til en nesten blind med -38 i styrke. Krumningen er dominerende og øynene er som små lakrispastiller der de forsøker fokusere på dette loftet, et sted, på vestkanten, i en av Europas minst betydelige hovedsteder. Det er et koselig sted.
    Denne noe utrerte billedpresantasjonen er kun fordi jeg er stolt over og omsider ha fått det nogenlunde ryddig(til meg og være) her oppe. Og ja, da er det koselig.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Det drikkes bayer og konstateres at påsken dessverre er inne i sluttfasen.

    tempImages8i8Jp.jpg


    Bill Evens greier allikavel og muntre meg opp. Vi har tross alt én fridag til.

    tempImageML5TMo.jpg


    Om jeg får anledning til og observere naken kvinne i morgenstellet vet jeg ikke ennå, men jeg kan håpe . . .
    Ellers må jeg si jeg begynner å like lyden av rør i samarbeid med klasse A alvorlig godt!!!

    tempImageKqbAuX.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.404
    Antall liker
    102.416
    Torget vurderinger
    23
    Ryddig hos deg nå.... måtte det vare! :LOL:
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Usj av meg så stusselig og fattigslig en utsikt de/dere har fra hotellvinduet :eek:
    Er man ute og reiser igjen med forfatterinen?
    Nyt late dager i Berlin :geek:
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Nina mente det er liten tvil om hvilket hotell OVK bør bruke til sin kommende tur til Berlin. Vis vedlegget 811800
    Ser jammen ut som dere sitter på Kranzler i krysset KuDam/Joakim Stahler like ved mitt gamle stamhotel, Swissotel. Jeg har nok gått forbi der noen hundre ganger uten noen gang å ha funnet veien det litt slitne kjøpesenteret og opp til den gamle institusjonen som alltid har ligget der. Har ikke vært i byen siden sommeren 2019 og kjenner jeg savner det.

    Hvor ligger hotellet med den fine bakgården ?
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Berlin i September/Oktober Reisefürer👍🙂
    Nå var det ikke min mening og planlegge tidspunkt for turen, og dette burde vi vel ta opp som et tema på et møte når det passer. Men Berlin-tur blir det.:cool:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Trodde dere hadde leilighet i Berlin, @nlykke? OVK-tur til høsten er notert! 👍
    Det er helt riktig at vi har leilighet her nede men nå for tiden er den utleid og vi må ty til andre alternativer når vi er her nede. Fra sommeren av ser det ut som om at leieboerne flytter . . .:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn