Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.112
    Koser meg fælt nå:

    leser herlig hage(n)-tråd (om fordelen med å la løv ligge ... til den blir blåst over til naboen :cool: - tiltredes!)
    samt lytter til skikkelig herlig jazz i bakgrunnen. Deler med dere som har sett jazz-lyset:

    Cheers, and keep on jizzin' :rolleyes:
    Ren pur spilleglede er ALDRI feil.
    De distingverte smått eldre "groover" skikkelig :cool:
    Sånn generelt sett synes jeg de fleste jazzgutta/jentene kler å bli eldre. Det er noe så inmarri naturlig i det de gjør!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.112
    I dag skal jeg på "riaa seminar" hos Hans Martin her på sentralen. Vi skal teste et standar Rouge Ares trinn, en oppgradert versjon (spes. kommer senere) og Manley Chinook trinn som jeg har omtalt litt tidligere i tråden. Alle skal naturligvis sammenlignes i samme anlegg og under akkurat de samme forholdene. Kommer med en beskrivelse av hva vi opplevde senere. Dette blir en fin helg!!:cool:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.112
    PMC besøket har ikke fått noe dato ennå, men ser ut til å havne ut i februar en gang. Mulig jeg da må droppe Stockholm messa men det får tiden vise. . . Hvis mulighetene for å få høre QB1 XBD-a der borte stilles opp mot SM er jo ikke valget særlig vanskelig. . . :rolleyes:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    Nei det valget er vel en no-brainer! Bæltrivelige svensker og Stockholm trumfer kølaholmen og slappe kassehøyttalere anytime!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.112
    I dag skal jeg på "riaa seminar" hos Hans Martin her på sentralen. Vi skal teste et standar Rouge Ares trinn, en oppgradert versjon (spes. kommer senere) og Manley Chinook trinn som jeg har omtalt litt tidligere i tråden. Alle skal naturligvis sammenlignes i samme anlegg og under akkurat de samme forholdene. Kommer med en beskrivelse av hva vi opplevde senere. Dette blir en fin helg!!:cool:
    Dette har vi gjort før med fokus på andre deler av anlegget og det er like morsomt hver gang vi finner en helg hvor hele lørdag og meste parten av søndagen er satt av nesten kun til audiofile sysler. Denne gangen var vi blitt enige om og holde vært vårt foredrag. Hans Martin fortalte om oppgraderinger han selv har gjort av platespillerunderlag, arm, pick-up,riaa, tonearmskabel og fram til og med forforsterkeren som er er Rouge Athena.
    Finn redgjorde for vibrasjonsdemping rundt omkring på de forskjellige deler av anlegget sitt, + de akustiske tiltakene han har gjennomført.
    Jeg prøvde og skissere utfordringer og muligheter i Vinylriggen med alt fra pick-up og fram til forforsterker.

    Ingen av disse temaene er enkle, noe vi også merket på tiden. Plutselig hadde seks timer forsvunnet og vi hadde ikke en gang begynt å høre musikk. . .:rolleyes:

    Hoved temaet for dette "seminaret" skulle jo være en sammenligning av 2 utgaver Rouge Ares og et ny innkjøpt Manley Chinook. Her er noen bilder av anlegget vi hadde til disposisjon ;

    IMG_0614.jpg


    Avid Volvere driverk med SME V og Benz pick-up. Har aldri hørt Benz spille bedre!

    IMG_0607.jpg


    Har hatt dette driverket selv og kan underskrive på at dette har et stort potensiale!

    IMG_0608.jpg


    Raffinert liten gullklump.:cool:

    IMG_0613.jpg


    Den oppgraderte Ares versjonen med fullt innsyn som seg hør og bør.


    IMG_0612.jpg


    Athenaen med en høyst passende tekst. . .:cool:

    IMG_0611.jpg


    Den ene av to Rouge Apollo blokker som er som skapt for disse:


    IMG_0610.jpg


    Kef Blade som mildt sagt har vært en skuffelse på messe demoer, men som her spiller med en autoritet og storhet veldig mange andre anlegg jeg har hørt ikke kan matche.

    Og sist men ikke minst Manley Chinook:

    IMG_0609.jpg


    Amerikansk og deilig. . . :cool:


    Ja, så hvordan låt dette da. Hvilket trinn var best? For å korte litt ned på tekstens lengde grunnet stor entusiasme kan jeg jo begynne med det trinnet jeg syntes falt først igjennom. Det var mitt eget. Spilte som forventet, men da vel og merke uten min Dynavector sup 200. I denne testen var jeg først og fremst innterresert i hvordan mitt eget trinn med integrerte step uper og fabrikklevert innmat låt i forhold til Hans Martin sine opphraderinger som går på andre kondensatorer i signal veien, andre spenningsregulatorer, andre step uper som fortsatt er integrert, skifte av ut og inngangsterminaler + skifte av ledninger ut/inn fra disse.
    Aresen til HM spilte klart mer definert i hele frekvens området, den var bedre på dybde og bredde i lydbildet og jeg mener også at støygulvet var noe forbedret.
    Den oppgraderte Aresen hadde inntakt det jeg kjenner den som, men den hadde fått mer av alt. Dette trinnet er jo en tweakers drøm. Det er etter min mening umulig å si hvilken egenlyd dette trinnet har, og det fikk vi også bevis på da vi ved få justeringer fikk det til og ligne ganske så godt på Manleyen. Gudene vet hva forskjellen hadde vært hvis Aresen også hadde brukt 6922 rør slik som Manley gjør. . . Dette kun nevnt for å understreke hvilken camelonske egenskaper som ligger i Aresen.

    Så har vi kommet til Manley Chinook. Dette gjorde bruk av ekstern step-up fra Ortofon med navnet Verto. Chinooken alene fikk vi dessverre ikke tid til å teste. Men denne komboen er utsøkt vellykket. Spiller med en presantasjon som er noen rader lengre bak i salen enn Aresen, og med et lavere nivå. Dette høres kanskje negativt ut for en del ( meg inkludert) men dette trinnet presanterer allikavel musikken så delikat, renskåret og uanstrengt at det er en fryd! Overtonestrukturen på strykere og blåsere har mer enn nok informasjon men blir aldri skarp og skjærende selv på høyt lydnivå.
    Når det da samtidig er helt rå på 3D, er det vanskelig å ikke bli henført.
    Jeg synes det mangler litt av den spruten og dynamikken som Aresen har mer enn nok av , men tar det altså igjen på raffinement og tredimensjonalitet. På klassisk musikk likte jeg Chinooken best og utroper den til "vinner". På Jazz og rock ble det vel mer snakk om smak og behag, men også her hadde C generelt mer kontroll på presantasjonen enn Aresen.
    Den store haken ved min analyse her er naturligvis at C har en tilsynelatende mye bedre step-up enn Aresen. Om ikke alt for lang tid skal jeg få hørt C alene hadde jeg tenkt, og da vil jeg komme med en "second upinion". . . Uansett er dette utstyr det er en nytelse å høre på, og jeg må bare repetere teksten på bildet foran Athenaen: Life is Good! når man får anledning til slike seanser!!

    Ha en fin Kveld.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    Ikke noe som slår real life uttesting. Så slipper man å lure!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Flott!

    Testet dere ikke MM mot MM? Eller hadde dere allerede drukket i seks timer da dere begynte med lyttingen.

    Betyr dette at jeg bør ha en Manley også?
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.112
    Flott!

    Testet dere ikke MM mot MM? Eller hadde dere allerede drukket i seks timer da dere begynte med lyttingen.

    Betyr dette at jeg bør ha en Manley også?
    Til tross for at vi var sammen i meste parten av helgen rakk vi ikke MM mot MM. Hvor vidt du må ha Manley også skal jeg svare deg litt bedre på når jeg har fått testet det i mitt eget anlegg.:cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    Flott!

    Testet dere ikke MM mot MM? Eller hadde dere allerede drukket i seks timer da dere begynte med lyttingen.

    Betyr dette at jeg bør ha en Manley også?
    Nå skal vel du roe ned litt.... "Drunken Sailor Of The Year 2015 - Vinyl Edition"
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.112
    Flott!

    Testet dere ikke MM mot MM? Eller hadde dere allerede drukket i seks timer da dere begynte med lyttingen.

    Betyr dette at jeg bør ha en Manley også?
    Nå skal vel du roe ned litt.... "Drunken Sailor Of The Year 2015 - Vinyl Edition"
    Sa mannen som har mistet oversikten på alt han har liggende rundt omkring. . . .:rolleyes:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Spennende dette. Både oppgradering av Ares og det å lese om Manley.

    Eneste er jo at jeg blir innmari nysgjerrig på hvordan MM-ene presterer mot hverandre. Både du og jeg har lenge påpekt at Ares er fortreffelig, men at trafoene ikke står i stil til selve riaaen, derfor kjører vi separate stepuper.
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Skulle være meg en utsøkt fornøyelse å tøfle ned lia til deg m Ypsilon VPS-100 under armen!

    Og med litt Ypsilon Step-up som attåt snacks.

    Og med noen skikkelig vinyl heads som bisittere.


    What says?
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.112
    Spennende dette. Både oppgradering av Ares og det å lese om Manley.

    Eneste er jo at jeg blir innmari nysgjerrig på hvordan MM-ene presterer mot hverandre. Både du og jeg har lenge påpekt at Ares er fortreffelig, men at trafoene ikke står i stil til selve riaaen, derfor kjører vi separate stepuper.
    Helt enig og derfor blir jo en test her hjemme av det vi ikke fikk gjort hos Hans Martin særdeles spennende. Kanskje jeg må melde fra når det er på besøk. . .?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det må du nlykke, for jeg har noen gode stepup-kandidater. Jeg tar med XV1s og en haug stepuper om JackX tar med Ypsilon-utstyret.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.112
    Skulle være meg en utsøkt fornøyelse å tøfle ned lia til deg m Ypsilon VPS-100 under armen!
    What sats?
    Du er hjertelig velkommen selv om jeg blir litt nervøs ved tanken. . .:cool: Det man ikke vet noe om er kanskje like greit man lar ligge? Og nei du, bring it on!
     

    Nemlonif

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Ja, det var et meget lærerikt seminar! Spesielt morsomt for meg som i siste liten bestemte meg for Manley Chinook fremfor Rogue Ares da jeg nå i høst skulle investere i nytt phono-trinn. (Takk til Stereofil for god kundebehandling!) Chinook'en responderer villig på rør-bytte. De Sovtek-rørene den leveres med, er mest egnet til å undersøke om trinnet virker. Etter å ha konsultert og handlet med Hactor, spiller trinnet nå med Amperex 7308 og Siemens Halske ECC188. Nydelig, og aller best med Siemens foran og Amperex bak. Men her er det mye å hente ved rør-rulling. Hos Hans Martin forsøkte vi også RCA 6BQ7a i stedet for Amperex, og de var meget lovende. Forøvrig: Tre stykk doble op-amp'er står i tweaker-vennlige sokler, og de skiftet jeg straks ut med diskrete fra Dexa. Også byttet man sikring, selvsagt. Da var Chinook'en klar til dyst. (Chinook'en har også godt med justeringsmuligheter, men ikke egen oppstegstrafo.)

    Petters referat sier det meste. Jeg har forsøkt Petters Ares i mitt oppsett et par ganger, og har skjønt at riaa-trinn betyr mye i en vinyl-rigg. Ares'en til HM begynte å ta innpå Chinook'en i musikalitet da vi finstemte gain i Ares'ens innebygde oppstegstrafo med motstanden i trinnet. Når vi fikk temmet den litt forflatende virkningen av for kraftig dynamisk respons, ble klang-modelleringen dypere og mer nyansert, og melodilinjene og instrumentenes funksjon i musikken trer bedre frem. Da blir det musikk av det, rett og slett. I tillegg slipper man til rom-informasjonen på opptaket, som sterkt bidrar til realismen i gjengivelsen.

    Nokså nyutgitt Billie Holiday Body and Soul (WaxTime 2014) ble vi godt kjent med. Herlig musikk, der Ben Websters dialoger med Holiday er sterke. Men vi var ikke like overbeviste over audioverdien av Trondheimsolistene på Souvenir (2L). På begge disse gode phono-trinnene låt strykerne fælt, med metallisk strengelyd uten kasseklang. Før vi tempererte Ares'en, var det ikke mulig å nyte musikken for bare irritasjon over fele-skrik. Chinook'en greide å presentere Tsjaikovskij mer musikalsk, men det var allikevel en prøvelse.

    Men - det er bagateller i forhold til fortredelighetene andre steder i verden. For snille herrer langt oppe i femti-årene er det en helt herlig luksus å kunne svi av en hel helg med gode audio-kompiser i tomt hus (selv om spanielen Selma også var koselig til stede), bare vie seg konsentrert finlytting, ofte til det samme sporet gang på gang med endrete parametre, uten annet formål enn å gjøre erfaringer og lære litt om lyd. Life can be good from time to time, i alle fall. Takk til HM for gjestfrihet! ;D
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.112
    Det må du nlykke, for jeg har noen gode stepup-kandidater. Jeg tar med XV1s og en haug stepuper om JackX tar med Ypsilon-utstyret.
    Her ser jeg skissene til en utrolig morsom seanse. Kommer tilbake med forslag om en dato til alle bidragsytere; Deg, Jackx,Finn og Hans Martin.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Gryphon med ekstra strømforsyninger på vei over dammen ...

    Jeg er med.
     

    Liern 61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    57
    Antall liker
    50
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    27
    Slutter meg til deg som er skrevet, dette var en opplevelsesrik helg med mange spennende temaer og ikke minst testing. Takk for hyggelig omtale av oppsettet også.
    Det nevnes mye om Manley og Ares og jeg slutter meg til mye av det samme opplevelsesen og også viktigheten rundt Step up her, den har en stor påvirkning på lyden og persentasjonen. Vi oppdaget mot slutten av seminaret at når du endret gain på min Ares med blå oppgraderte SUT og stilte den med lavere forsterkning at lydbildet endret seg fra å være frempå og veldig live til å bli mere lik manley. Petter hadde en teiori da om at det som skjedde var at Athena tok mere over styringen og da også forsterkningen. Bildet ble mere likt som med Chinooken. Tredimensjonalieten økte og scenen opplevdes lengre borte i soundstaget. Her er det rom for å utforske mere , både mer rør, gain og impedansen. Så her er det rom for mere forbedringer til neste seanse. Og da kanksje med en enda bedre SUT ?
     

    Liern 61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    57
    Antall liker
    50
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    27
    Høres spennende ut dette her, har begynt å utforske litt andre mulige gode Step up trafoer, Altec Peerless og Lundahl typer.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det er det samme som skjer med Altec Lancing som med innebygde trafoer i Ares, lyden blir mindre frempå ved å gå ned i trafoforsterkning. Mener jeg har nevnt tidligere at jeg har foretrukket å heller gå opp til 4X12AX7 og ned på gain i trafo enn omvendt ved bruk av Ares og innebygde trafoer. Har den seneste tiden kjørt Jan Allaerts i laveste forsterkning på Altec Lancing til tross for ønske om mer gain.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.112
    Jeg tror i likhet med Hans Martin og Fosse at eksprimentering med forskjellig type step-up og gain er en utrolig fin måte å tune Vinylriggen på. Må få meg flere step-uper. . .

    Angående et møte her hjemme hos meg for testing av nettopp dette, passer det bedre etter nyttår eller er det tid før jul eventuelt romjul. Kom med innspill! Jeg har alltid tid til audiofile aktiviteter. . . 8)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    Du er hjertelig velkommen til å låne et knippe step-up's av meg, Gryphon, AN Kondo etc. etc. Jeg får ikke brukt alle samtidig uansett....
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.112
    Du er hjertelig velkommen til å låne et knippe step-up's av meg, Gryphon, AN Kondo etc. etc. Jeg får ikke brukt alle samtidig uansett....
    Tusen hjertelig takk for et meget sjenerøst tilbud!:D Du hører fra meg innen kort tid!!
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Du er hjertelig velkommen til å låne et knippe step-up's av meg, Gryphon, AN Kondo etc. etc. Jeg får ikke brukt alle samtidig uansett....
    Sekunda vare, not - Runkerz objektum, oui!

    -----------------------

    Forøvrig, januar er en mye lengre måned enn desember!

    & Cheers!
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Du er hjertelig velkommen til å låne et knippe step-up's av meg, Gryphon, AN Kondo etc. etc. Jeg får ikke brukt alle samtidig uansett....
    Nå må du roman' ner'!

    Gryphon kan han låne når jeg har fått min, den andre kan han drite i :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    Jackoff - sikleobjekter låter så vulgært... selv foretrekker jeg det mer nedtonede "Veckans runkmotiv" :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    Du er hjertelig velkommen til å låne et knippe step-up's av meg, Gryphon, AN Kondo etc. etc. Jeg får ikke brukt alle samtidig uansett....
    Nå må du roman' ner'!

    Gryphon kan han låne når jeg har fått min, den andre kan han drite i :)
    Jamen han må jo ha litt utval i og med at han skal låne min RX1500 også
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Julaften blir det!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    Orker ikke så mye testing og sånn, er gammel og vil bare hvile nu.. men jeg kan sitte ved bålet og passe varmen og sørge for full kaffekjele :D, åpne rødvin og røre i chiligryta...

    rødvin.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.995
    Ahhhh...her brygger det opp til "battle of the Titans" på riaa/vinylsiden.
    Her må det kjøpes inn rikelig med julemarsipan, og rigges opp foran PC-skjermen med en konjaffe :cool:
    Gleder meg!
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.112
    Ahhhh...her brygger det opp til "battle of the Titans" på riaa/vinylsiden.
    Her må det jøpes inn rikelig med julemarsipan, og rigges opp foan skjermen med en konjaffe :cool:
    Gleder meg!
    Eller sette seg på toget inn til tigerstaden og bli med på morroa. . .?:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn