Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Petter Hagen skrev:
    Ja, et godt tykt mellomstort teppe ligger i senter av stua. I tillegg har jeg jo en stoor sofa. Jeg tror en del vil bli bedre når de bestilte hyllene og bokreolen som skal stå på veggen bak lytterposisjon, kommer. Problemet er jo bare at denne bestillingen viser seg å ta en del mer tid enn beregnet . . . ::)
    Line source høytalere " kaster" jo lyden lengre enn andre konstruksjoner, så denne delen av stua står nok for mye av refleksjonene for øyblikket.

    Petter.
    Ja få orden på veggen bak lytteposisjon!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Siden september ( Horten messa), har jeg testet en del høytaler kabler. Noen også med tilhørende signal kabler. Dette har vært en interresant erfaring. Kablene har kostet alt fra ca 8 K til 45 K . Årsaken til testingen var selvfølgelig og få svar på i hvilken grad kabler gjorde noen forberdringer i anlegget.

    T+A speaker 8, var de gamle kablene som jeg kjøpte for ca 8 år siden. Da hadde jeg et annet oppsett ( T+A elektronikk, og Virgo høytalere ). Disse var jeg såpass fornøyd med , så de beholdt jeg når nye høytalere og elektronikk kom inn i huset. Så i høst fant jeg altså ut at det var tid for og sette disse på en prøve. . .

    For å svare på om det var forskjeller, så er mitt svar kort og godt , ja . I mitt anlegg var det faktisk like store forskjeller på kabelskifte, som f.eks. riaa skifte. Det som kom som en relativ stor overaskelse , var allikavel at de dyreste kablene ( de jeg ble inspirert av i Horten ) , var de som låt dårligst i mitt system ! De var til de grader en missmatch på den måten at det ga seg utslag i lyttertretthet ganske raskt på normal lytternivå. Og her er jeg vel inne på det som jeg har lært mest av ved denne testingen, nemlig matching! Neste kabelmerke/model var vel kanskje halve prisen , men i en helt annen liga ! Nå snakket vi om troverdig gjenngivelse, storlagenhet og en nydelig tonal gjenngivelse . Her hadde jeg fått hjem et merke som kommuniserte meget bra med Adyton/ First Sound . Nå skjønte jeg at T+A ikke ville bli værende . . . ;D
    Neste eksemplar var også en god partner! Ikke den samme dynamikken og storslagenheten, men en nydelig varm åpen og ikke minst klar lydkarakter.
    Det settet med kabler som lå på samme pris nivå som T+A, hadde veldig mye til felles med T+A. God definisjon, bra bassgjenngivelse, men noe trang og uoppløst i diskanten. En tanke lysere enn T+A.

    Etter en liten stund i tenkeboksen valgte jeg og gå for storebroren til testobjekt nr 2, mye på grunn av mulighet for impedansetilpassning mellom pre/effekt, og effekt/høytaler. Resultatet kan du lese på "utstyrslinja", og etter en ukes intens lytting må jeg bare erkjenne at jeg har kommet til en ny level . . . ;D

    Mvh Petter.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Ja, da har omsider de tidligere omtalte bokreolene/hyllene kommet i hus og blitt innstalert. I tillegg er det på høyre side av anlegget kommet 2stk radiatorskjulere som hovedsaklig består av vertikale sprinkler. Noen planter er kommet på plass, bilder er hengt opp ,midt i rommet står en relativt stor vinkelsofa, og rommet må vel kunne langt på vei kalles ferdimøblert. Planter skal det forøvrig komme mer av . . .

    Hva har skjedd med akustikken ? Jallinga, som jeg beklaget meg over er borte som dugg for solen. Roen i lydbildet , som var meget godt før oppusningen startet ,er så vidt jeg kan bedømme nesten like bra som før, selv om jeg synes og huske at dette punktet var et hakk bedre enn hva jeg har fått til fram til nå. Dynamikken har blitt værende like god som den jeg beskriver som en av de forbedringene jeg opplevde etter oppusningen. Dette var jeg spent på , siden dynamikk er en av de tingene jeg setter stor pris på !!!
    Er da alt bare fryd og gammen ? Nei , pga. installasjon av en litt ommfangsrik ovn, står nå høyre høtalersett nå mye nærmere side vegg enn venstre . Dette merker jeg resulterer i noe mer energi i høyre side. Noen ganger er det såpass at jeg må kompansere med og skru opp venstre volumknapp et hakk , slik at jeg på den måten får stabilisert lydbilde. Dette reduserer ikke lytter opplevelsen, men mine "hifinerver" blir litt trigget av dette . . . ;D

    Om en uke kommer OVK på hjemmebesøk , så da får jeg vel både kommentarer og velmenene råd . Bilder skal jeg få lagt ut om ikke alt for lang tid. Da bli forklaringene mine noe lettere og forstå.

    Mvh Petter.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Det går ikke bestandig som man planlegger. Når alt ser ut til og sitte der man vil ha det, kommer det plutselig noe som fordrer forandring . Stua var pusset opp, egen kurs lagt fram til anlegget, og alt stemte ganske så bra. Så en dag kommer min kjære samboers bror opp til oss (de bodde under oss), og forteller at de har kjøpt nytt hus, og skal flytte om 1 1/2 måned. Ok, de legger sin del ut for salg, og inn kommer et eldre par som virker en smule sansible ovenfor musikk på høyt volum. . .:p
    Uten og teste deres "grense", bestemmer jeg meg for at her må noe gjøres for og bevare tomannsboligens gode naboforhold. Etter en liten vurdering med min kjære, bestemmer jeg meg for og flytte anlegget opp på loftet. Her får jeg frie hender til og lage et dedikert lytterom, noe jeg i lengere tid har ønsket meg !
    Men, det som må ofres for og få til dette, er utskiftning av høytalere. . .:(
    Mine kjære Adyton 2tc viste seg å være for høye hvis de skulle få den riktige avstanden seg imellom. Som mange forstår er altså loftstaket skrånene. Jeg måtte ut på høytaler jakt, og ikke nok med det, jeg var nødt til og droppe min linesource løsning. :(
    De første ukene på jakt var meget deprimerende ! Mange kandidater som spilte bra, men ingen som var i nærheten av den virkeligheten jeg var vant med . Kanskje jeg bare skulle få tak i et par øretellefoner . . .? Nei, det viste seg absolutt ikke og være min "cup of the" !!
    Men, så fant jeg da endelig en kandidat som ved første demo fikk pulsen til å øke mer enn normalt !! Kandidaten ble fraktet hjem, og her overbeviste de til de grader !! De spilte ikke som Adyton , men de var vel så realistiske, og de formidlet musikk på en måte som gjorde meg varm om hjertet . . .:)
    Hva dette var ? Jo, det får du vite om ca en ukes tid . . .:cool: Da ankommer de, og jeg lover og legge ut bilder.
    Mvh Petter.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Spennende, er ingen liten jobb og overta som lydformidler for Adyton Imagic :)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Spennende, er ingen liten jobb og overta som lydformidler for Adyton Imagic :)
    Nei, det er sikkert og visst ! Når jeg skjønte at jeg var nødt til og velge et nytt konstruksjonprinsipp, satte jeg meg ned og tenkte på noen av de sterke sidene Adyton hadde , som jeg satte størst pris på. Live følelsen, og dynamikken var vel det jeg satte i første rekke, og ut i fra det begynte letinga. . :rolleyes:
    Alle systemer har svake og sterke sider. I min leting må jeg jo også innrømme at jeg ble litt mer bevisst mitt gamle systems svakheter. Sømmløsheten mellom nedre bass/øvre bass er vesentlig bedre i mitt nye valg. Dynamikken er vel også et hår vassere , utrolig nok. Mens Adytons spektakulære store "lærretslignene" soundstage, må jeg nok til en viss grad si farvel til . . .Men slik er livet, "man får ikke i pose og sekk " !

    Mvh Petter.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Dette blir helt sikkert veldigt bra
    ett spennende valg du gjort Petter!!! og hører gjerne på de nye høytalerne når allt er på stell hos deg.

    Mvh
    Roger
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Dette blir helt sikkert veldigt bra
    ett spennende valg du gjort Petter!!! og hører gjerne på de nye høytalerne når allt er på stell hos deg.

    Mvh
    Roger
    Hei Roger.
    Ja , jeg har en god magefølelse på dette ! Snakket med importøren idag, og jeg kan vente høytalerne hit i slutten av neste uke . . .Da skal du høre fra meg . . .;)

    Mvh Petter.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå er vi så spente Petter, at du gjerne kan gi oss litt "PM-sladder" på hva som kommer.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvilke horn høytalere skal du ha deg ? :cool:... Nok flås, spennende å følge med veien videre her.. ;)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Nå er vi så spente Petter, at du gjerne kan gi oss litt "PM-sladder" på hva som kommer.
    Hm - Jeg trodde kanskje du var en av de som allerde hadde fått høre noen "lekkasjer"? :rolleyes:

    Mvh Petter.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Hvilke horn høytalere skal du ha deg ? :cool:... Nok flås, spennende å følge med veien videre her.. ;)
    Hadde faktisk et par Blumenhofer( Genuin fs3 ) på test her hjemme. Spennende høytaler !

    Mvh Petter
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hadde faktisk et par Blumenhofer( Genuin fs3 ) på test her hjemme. Spennende høytaler !

    Mvh Petter

    Ja, det er en god høytaler. Fungerte ikke helt optimalt med EAR elektronikk, mistenker at Ancient hadde kledd de bedre. Kan hende og at manglende innspilling gjorde sitt... :confused:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Ja, det er en god høytaler. Fungerte ikke helt optimalt med EAR elektronikk, mistenker at Ancient hadde kledd de bedre. Kan hende og at manglende innspilling gjorde sitt... :confused:
    Ja her hjemme ble de nok litt for små for rommet, men når det gjalt friskhet og spillerglede, skårte de høyt . Hørte en større modell i Berlin med navnet genuin fs 1, som ble drevet av elektronjkk fra Octav Audio, og det låt helt himmelsk !

    Mvh Petter.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Hadde nesten regnet med det, i og med at den ikke ble nevnt
    Blir spennede å følge med på hva som skal erstatte 2.0 :)
    Jeg gikk faktisk mange runder for og få til 1,6. Men til slutt måtte jeg gi opp . Nå kommer de nye høytalerne til neste uke, så da får jeg vite om jeg sitter med sjegget i postkassa, eller ikke. . .
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Nei, det er sikkert og visst ! Når jeg skjønte at jeg var nødt til og velge et nytt konstruksjonprinsipp, satte jeg meg ned og tenkte på noen av de sterke sidene Adyton hadde , som jeg satte størst pris på. Live følelsen, og dynamikken var vel det jeg satte i første rekke, og ut i fra det begynte letinga. . :rolleyes:
    Alle systemer har svake og sterke sider. I min leting må jeg jo også innrømme at jeg ble litt mer bevisst mitt gamle systems svakheter. Sømmløsheten mellom nedre bass/øvre bass er vesentlig bedre i mitt nye valg. Dynamikken er vel også et hår vassere , utrolig nok. Mens Adytons spektakulære store "lærretslignene" soundstage, må jeg nok til en viss grad si farvel til . . .Men slik er livet, "man får ikke i pose og sekk " !

    Mvh Petter.
    Hei Petter,

    vil bare påpeke at den bassbiten burde tilskrives subber og ikke høyttaler ;)

    og for dere andre, jeg vet hva der byttes til! Men jeg liker å holde spenningen oppe i en tråd!

    Lykke til Petter!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gikk faktisk mange runder for og få til 1,6. Men til slutt måtte jeg gi opp . Nå kommer de nye høytalerne til neste uke, så da får jeg vite om jeg sitter med sjegget i postkassa, eller ikke. . .
    Håper du slipper alt skjegget ;)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    IMG_3937.jpg


    Nå folkens, hva er dette ?

    Mvh petter
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    baksiden/topp høyttalerkabinetter ?
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tja, det kan vel lukte som verdens beste hybriderte fulltone stativhøyttaler med nesten bakkekontakt.

    Et høvla treverk på tre bokstaver + "i" for injection til slutt med tre høl og brevsprekk ...tror nå jeg :rolleyes: .
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    IMG_3933.jpg


    Det var nesten akkurat den samme karaktristikken min fetter ga mine nye høytalere da han var på besøk igår .

    Mvh Petter.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Dette er da altså noe så skjeldent som PMC mb2i . De er kanskje ikke "verdens vakreste", men jeg synes de er " bæltøffe ", og de spiller ikke annet enn fantastisk !!

    Petter.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    hadde ingen anelse om pmc, men de er vel nesten de eneste jeg vet om som bruker volt bassenheter, hadde ettpar slike 18 liggende og skulle ivrig vise de til en kamerat og han kom med følgende kommentar ; ser ut som ettpar 18" felger .. er helt merkelig på baksiden ; kun membran og magnet.

    er tøffe - ser litt pro , monitoraktig ut

    har aldi hørt på pmc , sjelden vare - hva fikk deg på slike tanker ?

    mvh
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    hadde ingen anelse om pmc, men de er vel nesten de eneste jeg vet om som bruker volt bassenheter, hadde ettpar slike 18 liggende og skulle ivrig vise de til en kamerat og han kom med følgende kommentar ; ser ut som ettpar 18" felger .. er helt merkelig på baksiden ; kun membran og magnet.

    er tøffe - ser litt pro , monitoraktig ut

    har aldi hørt på pmc , sjelden vare - hva fikk deg på slike tanker ?

    mvh
    Om ikke alt for lang tid skal jeg lage et lydrom på loftet. Der oppe var Adytonene for høye, og jeg begynte og lete etter alternativer. Det var i denne sammenhengen jeg kom over PMC. . .:cool:

    Mvh petter.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Mener flere av pmc's modeller har de store portene, måtte gå på pmc siden og kikke : transmissionline ! Morsomt at de har blåst liv i dette , gir sikkert en tight og dyyyp bass.
    Mvh
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Mener flere av pmc's modeller har de store portene, måtte gå på pmc siden og kikke : transmissionline ! Morsomt at de har blåst liv i dette , gir sikkert en tight og dyyyp bass.
    Mvh
    Ja, bassen er etter min smak optimal. Den er meget definert, den starter og stopper akkurat slik jeg vil ( i motsetning til mine gamle subber ):rolleyes: . Tekninsk sett har jeg ikke alt for mye greie på basselementets oppbyggning og spesifikasjoner. Dette skal gjøres noe med, for dette fungerer ! Man kan faktisk kjøpe en kasse nummer 2, som ytligere skal forbedre bassen , men jeg mistenker dette for og være beregnet for langt større rom enn mitt .

    Mvh Petter.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.416
    Antall liker
    14.393
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med steintøffe høyttalere Petter! Mye bra komponenter i oppsettet ditt og spesielt Aviden er jo meget meget bra:)

    OU812
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    synes dette er en gjenganger,jo lettere last for forsterker jo bedre bass, må si jeg var litt småskeptisk til den løsningen med så lav belstningsimpedans som du hadde , selvom jeg riktignok aldri fikk hørt på de.

    er enig i dine betrakninger vedr. kasse nr.2 hvis det medfører 6 db. mer bass kan det jo lett oppleves volumiøst og ullent.

    ser på bildene du har av anlegget , må få si jeg synes den platespillern så utrolig flott ut .

    mvh
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Gratulerer med steintøffe høyttalere Petter! Mye bra komponenter i oppsettet ditt og spesielt Aviden er jo meget meget bra:)

    OU812
    Aviden er kort sagt et produkt det tar litt tid og forstå hvor god er. Når jeg nå har PMC , får jeg også demonstrert hvilken bass gjengivelse denne spilleren har !!

    Mvh Petter.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    synes dette er en gjenganger,jo lettere last for forsterker jo bedre bass, må si jeg var litt småskeptisk til den løsningen med så lav belstningsimpedans som du hadde , selvom jeg riktignok aldri fikk hørt på de.

    er enig i dine betrakninger vedr. kasse nr.2 hvis det medfører 6 db. mer bass kan det jo lett oppleves volumiøst og ullent.

    ser på bildene du har av anlegget , må få si jeg synes den platespillern så utrolig flott ut .


    mvh
    MB2i er en 4 ohm`s høytaler på lik linje med Adytonene og diy sybbene. Men det gamle systemet hadde jo en vesentlig mengde flere elementer å drive, så jeg kan gi deg rett i at det kanskje ble en missmatch der .

    Mvh Petter.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    ja, mener du hadde 4 stk 4 ohm elementer ? - i området rundt 1 ohm ? ( og et 4 ohms element er jo sjeldent så MYE som 4 ohm..) husker kansje feil , det er jo hard kost uansett hva slags trinn en har.
    det jo ikke bestandig teori og praksis henger helt sammen, så jeg skal være litt forsiktig i svingene her !

    MVH
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn