Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Da blir xv-1t borte på reprasjon en god stund . . Snakket med Planetsnapa i dag, og må nok regne med en 5-6 uker før jeg ser den igjen. Når dette først skjedde, var det jo greit at noe av ventetiden forsvinner i ferie . . .:rolleyes: Ha en god sommer foresten !

    Mvh Petter.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.498
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    God ferie til deg også Petter. Godt at du har funnet en løsning for xv'en. Den fortjener et videre liv!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    God ferie til deg også Petter. Godt at du har funnet en løsning for xv'en. Den fortjener et videre liv!
    Flott repotasje du hadde lagd på OVK`s hjemmeside av sommerfesten ! Så ut til og være vellykket . Synd jeg ikke fikk være med, men som jeg informerte om dro jeg på ferie allerede på fredagen, så jeg får ta den igjen til neste år . . .:) Kanskje det kommer en liten ferie repotasje herfra og .

    Mvh Petter
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    IMG_4274.jpg


    Jeg er på ferie i Berlin ! ;)

    I dag streifet jeg omkring uten mål og mening, og plutselig kom jeg over en foretning som jeg måtte ta noen bilder i ! Nei, det er ikke en hifi sjappe ! Herved kommer et autofilt innslag i bloggen min . . .:cool: :

    IMG_4341.jpg


    IMG_4329.jpg


    IMG_4332.jpg


    IMG_4330.jpg


    IMG_4333.jpg


    IMG_4334.jpg


    IMG_4320.jpg


    IMG_4323.jpg


    IMG_4316.jpg


    IMG_4328.jpg


    IMG_4336.jpg


    og masse, masse flere. . . Alle er til salgs, men passer desverre ikke min lommebok, men fy f. . . så gøy det er og gå rundt og snuse på disse godbitene !!
    God sommer alle sammen !!

    Mvh Petter.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Auauau

    Den der har jeg og opplevd. Katta tok kål på min Dynavector DV17D2... Tragisk!
    Kunne ikke akkurat kverke katta heller, men jeg skylder på den idiotiske støvlokk-patenten til VPI Scout Å feste støvlokket på tallerkene, så greia kan snurre rundt er jo helt tullete!

    Johan-Kr
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ha en fortsatt god ferie Petter
    fortsett streifingen
    sist jeg var i Berlin var den todelt byn:rolleyes:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Ha en fortsatt god ferie Petter
    fortsett streifingen
    sist jeg var i Berlin var den todelt byn:rolleyes:
    Takk ilege måde Cash ! Jeg fortsetter streifingen, og melder om jeg kommer over noe interresant. Skal bl.a. til " Vinyl Berlin " om alt går etter planen, og der fant jeg noen skikkelige godbiter sist jeg var der . Eiern hadde et eget bakrom fylt opp fra gulv til tak med klassiske innspilninger. . . Håper bare han ikke har tatt sommerferie ennå !:p
    Hvis du ikke har vært her siden muren skilte byen, må jeg bare anbefale deg et besøk her nå !! Byen har alt ( untatt bakker ) :). Har nettopp kommet hjem fra en tur helt nede i den sørøstlige delen av byen med navnet Muggelsee ( navnet på sjøen i området ). Helt fantastisk ! En kombinasjon mellom bymiljø og store deilige løvskoger, pluss tysk øl. . Kan det bli bedre ?

    Mvh Petter.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Er ikke de bilene nokså nær Tor-en?
    Denne butikken lå i et området som heter mohabit, er jaggu meg ikke sikker på om det er i nærheten av Tor-en. Denne byen er så utrolig stor . . . :rolleyes:. Butikken hadde vært brukt som sporveistall fra gamle dager, derfor denne gode høyden under taket, slik at de kunne heise de dyreste og mest ekskluisive bilene opp i hvert sitt glassbur .

    Mvh Petter.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Da ferien over, og hverdagen begynt. Mine 14 dager i Berlin var vellykket på flere måter, ikke bare autofilt, men også audiofilt. Gjorde meg kjent med noen av stedets hifisjapper, og tyskerne har mye bra!
    I en nydelig foretning i Kantsrt. i fjerde etasje på et svært så nobelt kjøpesenter fant jeg en butikk med navnet Max Schlundt ( kultur thecnik ). Denne butikken hadde jeg sansen for. Mange forskjellige systemer var satt opp i et åpent landskap. Systemene var nøye sammensatt, og jeg fikk mistanke om at her var det en selger som var mer ute etter god matching, istedenfor merkeprofilering. Og riktig, etter og ha gått litt rundt og kikka, kom jeg i snakk med innehaveren, og han svarte ganske kontant på mitt spørsmål om spesielle merker, at denne butikken jobbet mer ut ifra kundens lydsmak, og deretter bestrebet de seg på og finne komponenter som til sammen endte opp i et godt resultat. Dette resulterte naturligvis i et sjeldent stort utvalg av produkter. Her var rørsystemer, transistorsystemer, hybrider, digitalt og analogt i en herlig blanding.
    " Det finnes så mange typer god lyd, det er ikke min jobb å bestemme hvilken lydsignatur kunden skal kjøpe. Min jobb består kun i og veilede kunden gjennom denne jungelen " ( sitat Max ). Etter en lang hyggelig prat gikk jeg ut , satte meg på en av Berlins barer og tenkte at denne type selgere skulle man ha flere av !

    Ellers er det jo en del bra vinylforetninger, og også endel dårlige. Felles for dem, er at de som regel er ganske små. Kom faktisk ikke over noe tilsvarende Rock`n Rolls. . . :rolleyes: Min favoritt er fortsatt " Vinyl Berlin ". En liten butikk, men med godt utvalg, og ikke minst ; god kvalitet ! Innehaveren legger stor vekt på at platene er i god teknisk stand.

    Så må jeg jo nevne at det var ekstremt deilig og komme hjem til anlegget!! Når man har levd på musikk fra reiseradioer, I-pad og annet tull i en måned , er det som og komme fram til kilde vann etter en lang ørkenvandring. . .;)

    Mvh Petter.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.498
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Godt å høre at du har kommet hel igjennom sommeren nlykke. Vi må få høre detaljene og resten av Berlin-historien din på kommende "klubbkveld".

    Ellers vet jeg om minst en norsk forhandler som alltid tenker match på sammensetning, fremfor å selge for enhver pris. En av de har du handlet hos, den andre har jeg brukt. :rolleyes:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Godt å høre at du har kommet hel igjennom sommeren nlykke. Vi må få høre detaljene og resten av Berlin-historien din på kommende "klubbkveld".

    Ellers vet jeg om minst en norsk forhandler som alltid tenker match på sammensetning, fremfor å selge for enhver pris. En av de har du handlet hos, den andre har jeg brukt. :rolleyes:
    Gleder meg til "klubbkveld", lenge siden sist nå.

    Det er mange fine norske forhandlere, for all del, men spesielt for denne butikken var vel det at man kunne gå rundt der og da, og høre på de forskjellige lydsignaturene. Du skjønner kanskje at jeg har blitt litt hekta på Berlin. . .:rolleyes:
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    God lesing Petter
    noen av disse hifi push'ene er til tider på nivå med bilselgere:rolleyes: Men når du forteller om selger med ambisiöst veiledn om lydsign så trur vi på de! De finnes fortsatt

    Har som en parallel gjort en mc affær i ferien, det slog meg senere hur godt behandlet man blev (veiledn) fra dem, ikke noe nedvärderande skit snack som man vanligvis får høre om andre merker/produkt, som sammenlignet med storkjäftade bilselger mfl.
    Og så håper vi att du kan bli med oss til London senere i høst
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    God lesing Petter
    noen av disse hifi push'ene er til tider på nivå med bilselgere:rolleyes: Men når du forteller om selger med ambisiöst veiledn om lydsign så trur vi på de! De finnes fortsatt

    Har som en parallel gjort en mc affær i ferien, det slog meg senere hur godt behandlet man blev (veiledn) fra dem, ikke noe nedvärderande skit snack som man vanligvis får høre om andre merker/produkt, som sammenlignet med storkjäftade bilselger mfl.
    Og så håper vi att du kan bli med oss til London senere i høst
    :) Der treffer du spikern på hodet cash ! Angående London turen håper jeg også det ordner seg. Får nok en avklaring på det i slutten av september. Har du kjøpt deg motorsykkel ? :cool:
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    God lesing Petter
    noen av disse hifi push'ene er til tider på nivå med bilselgere:rolleyes: Men når du forteller om selger med ambisiöst veiledn om lydsign så trur vi på de! De finnes fortsatt

    Har som en parallel gjort en mc affær i ferien, det slog meg senere hur godt behandlet man blev (veiledn) fra dem, ikke noe nedvärderande skit snack som man vanligvis får høre om andre merker/produkt, som sammenlignet med storkjäftade bilselger mfl.
    Og så håper vi att du kan bli med oss til London senere i høst
    :) Der treffer du spikern på hodet cash ! Angående London turen håper jeg også det ordner seg. Får nok en avklaring på det i slutten av september. Har du kjøpt deg motorsykkel ? :cool:
    Slått i mange spiker i mine anleggs dager jeg Petter! Godt jeg traff for en gangs skyld da:rolleyes: Jada byttet sykkel i ferien, står noe langs ner i den her tråden. http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/36965-den-store-motorsykkel-tra-den-37.html
    Hur gikk det med din pu forresten? har det ordnet seg på noe vis?
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    God lesing Petter
    noen av disse hifi push'ene er til tider på nivå med bilselgere:rolleyes: Men når du forteller om selger med ambisiöst veiledn om lydsign så trur vi på de! De finnes fortsatt

    Har som en parallel gjort en mc affær i ferien, det slog meg senere hur godt behandlet man blev (veiledn) fra dem, ikke noe nedvärderande skit snack som man vanligvis får høre om andre merker/produkt, som sammenlignet med storkjäftade bilselger mfl.
    Og så håper vi att du kan bli med oss til London senere i høst
    :) Der treffer du spikern på hodet cash ! Angående London turen håper jeg også det ordner seg. Får nok en avklaring på det i slutten av september. Har du kjøpt deg motorsykkel ? :cool:
    Slått i mange spiker i mine anleggs dager jeg Petter! Godt jeg traff for en gangs skyld da:rolleyes: Jada byttet sykkel i ferien, står noe langs ner i den her tråden. http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/36965-den-store-motorsykkel-tra-den-37.html
    Hur gikk det med din pu forresten? har det ordnet seg på noe vis?
    Du verden ! Den sykkelen hadde mer krom/svart enn Aviden min. . .;) Gratulerer !! Ser ut som en skikkelig råtass .

    Dynavectoren min er sendt til reprasjon, og kommer forhåpentlig tilbake om en 3-4 uker. :confused:
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    God lesing Petter
    noen av disse hifi push'ene er til tider på nivå med bilselgere:rolleyes: Men når du forteller om selger med ambisiöst veiledn om lydsign så trur vi på de! De finnes fortsatt

    Har som en parallel gjort en mc affær i ferien, det slog meg senere hur godt behandlet man blev (veiledn) fra dem, ikke noe nedvärderande skit snack som man vanligvis får høre om andre merker/produkt, som sammenlignet med storkjäftade bilselger mfl.
    Og så håper vi att du kan bli med oss til London senere i høst
    :) Der treffer du spikern på hodet cash ! Angående London turen håper jeg også det ordner seg. Får nok en avklaring på det i slutten av september. Har du kjøpt deg motorsykkel ? :cool:
    Slått i mange spiker i mine anleggs dager jeg Petter! Godt jeg traff for en gangs skyld da:rolleyes: Jada byttet sykkel i ferien, står noe langs ner i den her tråden. http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/36965-den-store-motorsykkel-tra-den-37.html
    Hur gikk det med din pu forresten? har det ordnet seg på noe vis?
    Du verden ! Den sykkelen hadde mer krom/svart enn Aviden min. . .;) Gratulerer !! Ser ut som en skikkelig råtass .

    Dynavectoren min er sendt til reprasjon, og kommer forhåpentlig tilbake om en 3-4 uker. :confused:
    Høres ut som en God hifi forhandler du har og gjøre med ang xv-1t
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Egentlig hadde jeg bestemt meg for og ikke ta noe nytt inn til test på en lang stund nå . . .. Men min hukommelse er er som en gullfisk sin når plutselig en anledning byr seg. Dermed kom det seilende inn en gammel kjenning for litt over en uke siden. Gammel kjenning i form av at jeg kjenner det godt fra før ( har stått 1 1/2 år i racket), nytt i form av at dette er en mkII versjon. Dette er et strømfilter med navnet adeptresponse, fra Audience. Mitt "gamle" filter har jeg vært svært så fornøyd med, og var mer eller mindre overbevist om at dette kom til og bli et raskt besøk, nærmest for bare for og sjekke at produsenten leverte noe nytt med marginale endringer.
    Ai ai hvor dum jeg var !! Jeg burde visst bedre. Nå sitter jeg her etter en ukes a/b testing , og vet at det blir svært trist og sende denne mkII versjonen tilbake til levrandør. Bortsett fra en litt vel voldsom bassdefinisjon på enkelte innspilninger, parkerer denne mkII versjonnen mitt gamle adaptresponse så til de grader, at det vil høres tunge sukk fra stuen i de kommende dager, når musikk blir avspilt på mkI. . .


    IMG_5025.jpg


    Mvh Petter.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.498
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det må føles som "unlykke" å levere noe slikt tilbake. Men, om gullfiskhukommelsen inntrer raskt, så gjør det jo ikke noe. I motsatt fall vet du hva lommepenga skal brukes på ved neste anledning.

    Det er vel kanskje for tidlig å begynne å vente på returkonvolutten med XV'en, eller? -Det kan jo isåfall endre fokuset ditt litt og dempe angstfølelsen sålenge det står mkI på trylleboksen :).
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Gullfiskhukommelsen fungerer dessverre kun i forhold til hva jeg lover meg selv og gjøre i fremtid. . .:p Ikke i forhold til hva jeg faktisk har opplevd. XV`n er under reperasjon, men jeg har ikke motatt leveringsdato enn så lenge . . .:confused:

    Petter.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Et lite sensommerbilde av MB2i :

    IMG_5023.jpg


    og noen bilder av mitt "gamle" Audience adaptresponse. Denne gangen uten topplokk . . .

    IMG_5020.jpg


    IMG_5018.jpg


    Såvidt jeg har forstått, er de gule kondensatorene skiftet ut og erstattet med noen nyutviklete fra Audience+en ny kabeltype på den interne kablingen. Dette funker !!

    Mvh Petter.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Så gikk det som det måtte gå. Jeg fikk ikke tss versjonen av Audience ar12 adeptrespons filteret ut av hodet etter en utrolig lærerik test . Resultatet ser man her:

    IMG_5025.jpg


    Dette har virkelig vist seg og være en innertier i mitt system. Det er med stor ro jeg legger meg i stabilt oppgraderings sideleie, og bare konsentrerer meg om musikken for en god stund fremmover. . .:)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Etter at jeg fikk det nye audience filteret i hus, har det skjedd endel endringer/forbedringer i lydbildet.

    For det første har anlegget fått mer "brystklang". Med det, mener jeg en noe varmere klangbalanse, men samtididig en vesentlig større luftighet i gjenngivelsen.
    Kanskje som resultat av denne luftigheten oppfattes også lydbildets bredde og dybde som sterkt forbedret. Diskanten har nå blitt av den typen som er der,men som ikke skriker etter oppmerksomhet. Dette setter jeg stor pris på !
    Dynamikken, og spesielt microdynamikken, er i en helt annen klasse på mk2 versjonen enn sin forgjenger. Når strykekvartetter spiller pianopianissimo, og så vidt berører strengene med buen, er det gåsehudfaktor over detaljrikdommen.
    Bassen er ikke blitt noe dypere, men helt klart mer definert. Men - her gjenstår noen små akustiske tiltak for og få alt på plass. Er det noe dette filteret kanskje formidler vel mye av etter min smak, er det bassen. . . Men absolutt ikke noe stort prolblem.
    Summasumarum: veldig fornøyd!! Er faktisk nyforelsket i anlegget.;)

    Mvh Petter.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Siden jeg gikk innunder lokket på min gamle Audience, er det vel på tide og ta en titt på det nye :

    nI3lW_IapA3TjwghgCH8K_LzIg32b53ah2eRmgHt5Gg.jpg


    817Fkq0jXry0azIsTDYyBGBGh_DpUrR3-CtdIRur4C0.jpg


    4awAdNl8D9Ve_iejN3euQSPIGfG-r_t7m-tMddh3Vdo.jpg


    ZW2Zp2CktEHrAK4bSWCFU1DaZA_rxUdD2w1-mB87RtQ.jpg


    Mvh Petter.
     

    Nemlonif

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Vakre bilder - som jeg tok! Og nå er jeg den lykkelige eier av det gamle filteret. Effekten av Audience ar12 (Mk I) i mitt oppsett er formidabel. Nesten slik at alt arbeidet jeg hittil har nedlagt i anlegget, blir som forberedelser for take off med strømfilteret.
    Filteret bidrar til å gi innsikt i musikken. Det kommer av flere forhold: Klangstrukturen i hele frekvensområdet stabiliseres, og øker realismen i gjengivelsen av instrumentene. I tillegg hjelper den renere strømmen anlegget til å få frem all rom-informasjonen i opptakene, slik at tredimensjonaliteten i gjengivelsen blir vesentlig bedre. Dette gir fornemmelsen av å ha åpnet veggen rett inn i innspillingsrommet. Dermed separeres instrumentene på en hittil uhørt måte, og gir nettopp opplevelsen av å kunne "se inn i lydrommet". Forbedret klang og tredimensjonalitet bidrar sammen til at man hører de ulike stemmenes rolle i helheten, og det øker forståelsen av musikken. Når man klart og vedvarende kan følge den stemmeføringen f. eks. Bach gjør i Brandenburgkonsertene, forstår man også bedre komponistens musikalske konsept. Og kan anlegget bidra til dette, da er strømfilteret (som jeg fikk til generøs fetter-pris) verdt hver krone.
    Jeg ville sikkert blitt enda lykkeligere med den nye versjonen (MK II), men, som Petter og jeg har diskutert, det er viktig å unngå å bli bortskjemt, blasert og blærete. :)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Vakre bilder - som jeg tok! Og nå er jeg den lykkelige eier av det gamle filteret. Effekten av Audience ar12 (Mk I) i mitt oppsett er formidabel. Nesten slik at alt arbeidet jeg hittil har nedlagt i anlegget, blir som forberedelser for take off med strømfilteret.
    Filteret bidrar til å gi innsikt i musikken. Det kommer av flere forhold: Klangstrukturen i hele frekvensområdet stabiliseres, og øker realismen i gjengivelsen av instrumentene. I tillegg hjelper den renere strømmen anlegget til å få frem all rom-informasjonen i opptakene, slik at tredimensjonaliteten i gjengivelsen blir vesentlig bedre. Dette gir fornemmelsen av å ha åpnet veggen rett inn i innspillingsrommet. Dermed separeres instrumentene på en hittil uhørt måte, og gir nettopp opplevelsen av å kunne "se inn i lydrommet". Forbedret klang og tredimensjonalitet bidrar sammen til at man hører de ulike stemmenes rolle i helheten, og det øker forståelsen av musikken. Når man klart og vedvarende kan følge den stemmeføringen f. eks. Bach gjør i Brandenburgkonsertene, forstår man også bedre komponistens musikalske konsept. Og kan anlegget bidra til dette, da er strømfilteret (som jeg fikk til generøs fetter-pris) verdt hver krone.
    Jeg ville sikkert blitt enda lykkeligere med den nye versjonen (MK II), men, som Petter og jeg har diskutert, det er viktig å unngå å bli bortskjemt, blasert og blærete. :)
    Du skriver godt kjære fetter!! Siste seanse hos deg var dessuten den beste jeg har hatt i ditt lytterom, og de er det jo ikke få av etter hvert!

    Om du hadde blitt "lykkeligere" med mkII versjonen, skal jeg ikke mene noe om, men disse to utgavene resulterer i to nokså forskjellige resultater. Jeg var jo ute etter en enda varmere men fremdeles klart og definert lydbilde. Det fikk jeg! MkI vil vel kanskje bli foretrukket av noen, da det har en noe lysere og mer frampå presantasjon. I noen anlegg er jo akkurat dette det som får anlegget til og blåmstre.

    Bortskjemt, blasert og blærete må man absolutt passe på at man ikke blir!!:) Da vil jo mye av hyggen og morroa ved hobbyen forsvinne . . .

    Petter.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Føler jeg må kommentere dine erfaringer og flotte bilder Petter.

    Strømfilter,enten det sitter på kabler eller som en frittstående komponent, har alltid fungert til det bedre i mine ører. Din beskrivelse av hvordan du opplever lyden stemmer med mine egne. Uhyre viktig at strømmen har optimale betingelser.

    Pussig at ingen andre har vært innom tråden din med kommentarer. Kanskje du skal nevne prisen på filteret ? Da skal du se det ramler inn mye rart.8)

    Mvh
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Føler jeg må kommentere dine erfaringer og flotte bilder Petter.

    Strømfilter,enten det sitter på kabler eller som en frittstående komponent, har alltid fungert til det bedre i mine ører. Din beskrivelse av hvordan du opplever lyden stemmer med mine egne. Uhyre viktig at strømmen har optimale betingelser.

    Pussig at ingen andre har vært innom tråden din med kommentarer. Kanskje du skal nevne prisen på filteret ? Da skal du se det ramler inn mye rart.

    Mvh
    Takk for hyggelig kommentar!

    For meg handler dette veldig mye om matching. Og ja, i mitt anlegg har strømfilteret virkelig vært et produkt som har lært meg og tenke på nytt.For 3-4 år siden kjørte jeg alt i en enkel "padde" og var i grunnen godt fornøyd. Så fikk jeg låne det filteret jeg nå nettopp har solgt. Husker ennå godt hvor perpleks jeg ble når jeg koblet opp dette. Enkelt sagt, var det som og få 100 watt ekstra i monoblokkene.

    Har tatt det med rundt og satt det i et par andre anlegg enn mitt eget, og det skjer stort sett det samme.

    Nevne prisen? Nei, jeg innrømmer gjerne at jeg har tatt den litt vel langt ut denne gangen i forhold til økonomien.Men det er faktisk verdt hver krone. . .:)

    Mvh Petter.
     

    Nemlonif

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Pussig at ingen andre har vært innom tråden din med kommentarer. Kanskje du skal nevne prisen på filteret ? Da skal du se det ramler inn mye rart.8)
    Det er psykologisk interessant å bivåne hvordan diskusjoner på dette og andre hifi-fora kan utarte. Virkelig slemme kabelskeptikere er slitsomme. Kanskje det er best å skjerme diskusjonen ... :p

    I et stereoanlegg er god strøm grunnlaget for god lyd. Et strømfilter koster like mye som en fin komponent, og er en vesentlig komponent i anlegget. Kanskje man simpelthen burde starte oppbygging av et stereoanlegg med å kjøpe strømfilter.

    Ellers takk til Petter for ros, og ikke minst hjelp og støtte i utvikling av anlegget mitt over mange år. ;)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Sluket's Prioriteringsliste for virkelig godlyd;

    1. Rommet
    2. HT
    3. 1+2 må matche
    4. Støyfritt = ingen mekanisk/luftbåren støy til lytterommet, ingen innstrålt støy til utstyr/kabler, ingen støy via nettspenning, stabil nettspenning, helst regulert
    5. Alt det andre....
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Sluket's Prioriteringsliste for virkelig godlyd;

    1. Rommet
    2. HT
    3. 1+2 må matche
    4. Støyfritt = ingen mekanisk/luftbåren støy til lytterommet, ingen innstrålt støy til utstyr/kabler, ingen støy via nettspenning, stabil nettspenning, helst regulert
    5. Alt det andre....
    En god prioriteringsliste! Jeg har det sånn at jeg konsentrerer meg ofte om én ting av gangen. Er definitivt inne på punkt 4 nå for tiden, men om ikke lenge vil jeg fordype meg i punkt 1 ! Varigheten av denne tørr jeg foreløpig ikke tenke på. . .:confused:

    Petter.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Føler det er på tide med en liten oppsummering av noen lytterinntrykk jeg har hatt den siste tiden.

    Først og fremst har jo Xv-1t`n kommet tilbake for noen uker siden.Var veldig spent/engstlig om hvordan den ville lyde etter og ha blitt bygd opp på nytt. Hadde den i 1 1/2 år før det fatale skjedde, så jeg vil mene jeg vet ganske godt hvordan den lyder i mitt oppsett. I de første dagene etter at jeg hadde fått innstalert og justert den, låt den noe kjølig og tørr, spesielt i mellomtonen. Men etter ca en ukes tid, ble stua fyllt med den velkjente klangen jeg husket fra tidligere. Åpenheten og denne nydelige transparente spillestilen jeg husket, var ikke noe dårligere enn før den ble sendt til rep.Kan faktisk ikke si at jeg pr i dag kan peke på noe punkt som har blitt endret etter denne reprasjonen, så til de som opplever det jeg gjorde,mener jeg ut fra min erfaring at man kanskje ikke behøver og få fullstendig panikk når først katastrofen har skjedd. . .:p
    I denne perioden xv-1t var i Asia, fikk jeg låne Fosse`s xv-1s.Et meget sjenerøst lån!! Dette var samtidig en glimrende anledning til og gjøre seg opp en mening angående forskjellen mellom disse to toppmodellene fra Dynavector.Var det forskjell? Ja!! Hvilken var best ? Feil spørsmål.
    Her har DV tydelig produsert to meget stilmessig forskjellige pickuper. 1-t er kanskje den mest "korrekte" av dem. Mer bassdefinisjon, noe mer oppløst i toppen, og litt mer kontroll over symfoniorkestre i full utblåsning.Men, den har ikke den klangrike mellomtonnen til 1-s.Det "slammet" som 1-s har i mellombass registeret gjenngis på en mye mer konservativ måte av 1-t.Spissformulert vil jeg si at 1-t er best til klassisk musikk og store komplekse komposisjoner, mens 1-s er best til rock og mindre jazz ensembler. Hvis jeg skal investere i flere pickuper, vil definitivt 1-s stå høyt på prioriteringslista. . .

    Så har jeg jo mitt nye Audience filter, som allerede har fått brynet seg på et annet glimrende filter, Transparent Power Isolator referens. Her ble audience satt på skolebenken av transparent mht dynamikk, mens transparent ble satt på skolebenken mht oppløsning, klangrafinement og holografi. Beste resultatet var tross alt når jeg kjørte monoblokkene på transparentfilteret, og det resterende på audience. Gjør man dette, får man en leksjon i hva betydningen av ren strøm har og si for et anleggs arbeidsvilkår, man sent vil glemme! Men enn så lenge, må jeg "bare " nøye meg med audience, og det tror jeg faktisk jeg skal klare en stund til . . .:cool:

    Så har jeg kommet til testen hvor jeg skulle prøve hvordan Pmcène ville oppføre seg med et par ekstra høytalerkabler koblet i hekken. Pmc mb2i gir rom for tri wiring og tri amping. Jeg lot dette proskjektet vente, men tenkte at jeg kunne bruke både 4 ohm og 8 ohm utgangene på monoblokkene til hver sin inngang på høytalerne. Mb2i er 4 ohm. La meg si det med en gang, her skjedde det noe som ligger langt over mitt tekniske nivå! Transparent kablene mine som er ohm tilpasset mellom effekt og høytaler gikk stort sett bra, men koblet jeg audience kablene fra 8ohm utgangen til bassinngangen på pmc, falt hele lydbildet sammen på en måte jeg aldri hadde trodd kunne skje. Bassen var overalt i lydbildet, og diskanten var så og si borte!!
    I denne testen koblet jeg litt fram og tilbake, men endte opp meg og koble tilbake singelwire med transparent. Det skjedde endringer fra det katastrofale, til det marginale, men egentlig ikke til det bedre. . .

    Det neste jeg har lyst til og teste igjen, er et ordentlig rør-riaa. . .igjen. Noen har hvisket meg i øret at det har kommet noen interresante kandidater der ute. :rolleyes:

    Mvh Petter.
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Morsom lesing Petter
    Att jeg ikke kjøpte ditt gamle filter har noe med min nivå og gjøre


    Men pass opp
    images.jpeg
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Tusen takk for flott demo ! Go`lyd fra ett meget gjennomført system

    mvh per morten
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Tusen takk for flott demo ! Go`lyd fra ett meget gjennomført system

    mvh per morten
    Takk for besøket! Alltid hyggelig med besøk av kunnskapsrike, nysjerrige og hyggelige audiofile. . .:) Velkommen igjen! Neste gang kan vi spille enda høyere . . .:cool:

    Mvh Petter.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Godt nytt år!!


    Desember var en deilig måned. Ikke pga. julen, men fordi jeg hadde et usedvanelig vellykket riaatrinn på besøk. Det bærer navnet Ares, og er produsert av Rouge. Det er et rørtrinn hvor man kan bruke alle versjoner av 12a-7 rørene, alt etter hvilken gain du ønsker og ha. Denne "lekene" innfalsvinkelen var noe jeg umidelbart falt for. Her kan man virkelig få tunet riaa`n akkurat dit du vil ha den.
    Jeg hadde kanskje ikke tilgang til alle de versjonene ( rørene) jeg ønsket å prøve, men jeg fikk et meget godt inntrykk av hva dette produktet hadde og by på i løpet av de to ukene jeg fikk testet det.

    For og si det med en gang, Ares spilte Avid riaa`n mitt langt ut over sidelinja på de fleste måter, og det til halvparten av hva Avid koster. . !! Her var det mye mer dynamikk.Mer åpenhet.Bedre instrument plasssering, og ikke minst bøttevis med dette noe utbrukte ordet " spilleglede", som i min verden resulterer i at jeg blir sittende alt for sent om kveldene og spille skive etter skive.Som om ikke dette var nok, var støygulvet markant lavere på Ares enn på Avid. . .og det overasket meg stort siden dette var et gjennomgående problem på alle de rørtrinnene jeg testet forrige gang.

    Ja, så nå tror du vel at jeg har kjøpt denne herligheten, men akk nei, ikke denne gangen. Min bedre halvdel har satt lenke på meg. Og jeg er faktisk litt enig med henne."Du kan jo ikke kjøpe denne greia her før du har lytterommet ferdig! Du er jo galere enn jeg trodde du. . .Først lytterom, så riaa!" :rolleyes:

    Ha et fortsatt godt nyttår!!

    Mvh Petter.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.498
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Godt nytt år til deg også Petter. Artig opplevelse som du hadde med Roguen. Nå har jeg aldri trodd at "forcen" til Avid var riaa-trinn, selv om det langt i fra er waste money det jeg har hørt hos deg tidligere. Dersom Roguen passer enda bedre i ditt oppsett, er det rett og slett helt fantastisk Petter. I løpet av høsten og forvinteren har jeg også hatt noen spennende riaa-trinn på prøve. Det er definitivt store forskjeller og svært ulik value for money. Se nå og få fortgang på byggesaken da! Vi trenger en hems som din for å gjemme oss bort litt i lyden av Rouge :D
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Godt nytt år til deg også Petter. Artig opplevelse som du hadde med Roguen. Nå har jeg aldri trodd at "forcen" til Avid var riaa-trinn, selv om det langt i fra er waste money det jeg har hørt hos deg tidligere. Dersom Roguen passer enda bedre i ditt oppsett, er det rett og slett helt fantastisk Petter. I løpet av høsten og forvinteren har jeg også hatt noen spennende riaa-trinn på prøve. Det er definitivt store forskjeller og svært ulik value for money. Se nå og få fortgang på byggesaken da! Vi trenger en hems som din for å gjemme oss bort litt i lyden av Rouge :D
    Hadde det vært opp til meg, hadde vi sittet der oppe allerede, men ting tar tid dessverre! Men mye skal ha kommet igang iløpet av vinteren og våren, så ha litt tålmodighet. . .

    Hvilke riaatrinn har du hatt innom bortsett fra VTL som overbeviste sist jeg var hos deg?

    Petter.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.498
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er jo litt av et prosjekt du har foran deg. Og enklere blir det vel ikke når du bor i fiffe-strøk hvor vern av trehus-bebyggelse har høy prioritet i byråkratiet.

    Jeg fikk bakoversleik av et riaa-trinn fra Monk Audio. De øvrige var helt greie, men hadde ikke det ekstra som skulle til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn