Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Syns side 3/4 På Miles er best mere jazz/ fusjon der, side 1/2 smörigt verre:eek:
    Spilte side 3 og 4 litt senere i går og det var langt bedre slik du selv påpeker. Allerede på siste sporet(Maze) på side 2 begynner riktige ting og skje . . .
    Joshua Redman var vel den skiva jeg umiddelbart fikk størst interesse for musikalsk med en god lydgjengivelse, men Hand Jive med Scofield var av disse den mest vellykkede lydmessig. Uansett et knippe vinyl jeg kommer til og spille mye framover.
    Ser at du likte skiva med Joshua Redman nlykke, det er en mann jeg har lyttet mye til i det siste!
    Var på nippet til å reise på konsert med han i København i sommer!
    Han har gitt ut mye flott Jazz :)

    Mvh: Espen L
    Joshua Redman er jeg veldig begeistret for! Han har en lekenhet og nysgjerrighet i musikken sin som jeg opplever som veldig inspirerende! Jeg opplevde han på Jazz scenen på Karl Johan for noen år tilbake og det gav mersmak. Han er en vanvittig liveartist. Vi får håpe han kommer til Norge igjen snart.:cool:
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Kanskje denne flaska bidrar til en litt mer vennligsinnet innstilling?


    Vis vedlegget 558902


    ;)
    Når begynner prøvesmakingen min gode mann? :rolleyes:
    Kanskje i kveld etter en turbulent søndag . . .
    Ja, om søndagen ble turbulent og masete er det ingen grunn til å la korken stå på flasken.
    Da må drøvelen skylles, smaksløkene aktiveres og euforien innføres i hode via litt C2H5OHoi
    Rakk man ikke dette i går kan alltids en blåmandag benyttes :rolleyes:
    Tørr jeg foreslå en kopp av herremannens vidunderlig vakuumpressede kaffe som følgesvenn?
    Ja, det gjør jeg!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Kanskje denne flaska bidrar til en litt mer vennligsinnet innstilling?


    Vis vedlegget 558902


    ;)
    Når begynner prøvesmakingen min gode mann? :rolleyes:
    Kanskje i kveld etter en turbulent søndag . . .
    Ja, om søndagen ble turbulent og masete er det ingen grunn til å la korken stå på flasken.
    Da må drøvelen skylles, smaksløkene aktiveres og euforien innføres i hode via litt C2H5OHoi
    Rakk man ikke dette i går kan alltids en blåmandag benyttes :rolleyes:
    Tørr jeg foreslå en kopp av herremannens vidunderlig vakuumpressede kaffe som følgesvenn?
    Ja, det gjør jeg!
    Det tok sin tid men i kveld ble det prøvesmaking.


    4E885528-C6DE-441F-9B48-A28FBE05A619_1_201_a.jpg



    Konklusjonen så langt er at denne var helt strålende. Faktisk skummelt god.

    Audiofilt har jeg også kommet til en konklusjon og det gjelder Ortofon PW Ti. Den fremstår bedre enn noen gang. Fra øvre mellomtone og opp er det den som er sjef her på loftet for tiden! Skål!
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.522
    Antall liker
    6.640
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Da kom du til samme konklusjon som meg. Og bestiller du en 25 år gammel Delord er jeg sikker på at du vil like den også.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Da kom du til samme konklusjon som meg. Og bestiller du en 25 år gammel Delord er jeg sikker på at du vil like den også.
    Tviler jeg ikke på, men bestille, er dette fryktelig dyrt?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.522
    Antall liker
    6.640
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Da kom du til samme konklusjon som meg. Og bestiller du en 25 år gammel Delord er jeg sikker på at du vil like den også.
    Tviler jeg ikke på, men bestille, er dette fryktelig dyrt?
    Polet har en super nettbutikk. Du bestiller med levering på nærmeste pol og får en SMS når den kan hentes noen dager senere. Og den er en god del rimeligere enn den du tester nå:) De har to ulike fra Delord. Ta den som er 25 år. Har fått den anbefalt som et godt kjøp av en kjenner.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Her er to vidunderlige armagnac kandidater med cask strength og alderen inne. Ganefryd og ren eufori i hjernenes mange krypt.

    DSC_0016.jpg


    DSC_0080.jpg


    Investeringskostnadene er henholdsvis 1270 NOK for 0,7 flasken, og 950 NOK for Charron 0,5 literen.
    Kan kun deles med kjennere.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ...jeg kjenner at jeg er en veldig "kjenner" altså - DEL!!! - heheh :)

    Om investeringskostnaden er høy, så er vel avkastningen deretter og kanskje proposjonal med fortært inntak?
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    I kveld hedres minnet om Kongshaug. Denne ble spilt døgnet rundt nede på Ærø Folkehøyskole i 84. Er ikke i nærheten av lei av den ennå.


    44C37033-8D75-4E65-AABB-1C4FBF437DA8.jpg



    Tror jeg spiller side 1 en gang til og tar meg et glass 1979 . . .
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ellers tror jeg denne skiva ville ha passet Armagnacen din veldig bra. En knallanalog innspilling:

    sph.jpg



    PS! Du drar kanskje kjensel på gitaristen også? -Hvis ikke spør Sluket ;-)​
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.522
    Antall liker
    6.640
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Ja den synes jeg du fortjente. Den er nok litt råere enn den andre, men gir et supert utgangspunkt for sammenligning. Hilsen Oslo vinyl og Armagnacforening.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Ja den synes jeg du fortjente. Den er nok litt råere enn den andre, men gir et supert utgangspunkt for sammenligning. Hilsen Oslo vinyl og Armagnacforening.
    Jeg må si meg helt enig med din vurdering Jon. Mye råere og på en måte "morsommere". Du verden, dette kommer til og bli en fin vinter på lytterloftet . . .
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Som en liten trøst kjøpte jeg denne etter en til de grader håpløs mandag. Noen dager skulle man bare kunne spole forbi . . .


    Vis vedlegget 559943
    Som Jon sier, så er dette en rå utgave for litt hår på brøstet kvelder. Den er ikke spesielt raffinert, men aldeles grei å dele med seg selv og andre,
    Og vist ikke dette er mannfolk drikk så vet ikke jeg. Tror Dr.Dong før prøve å skli plasten av pølsa, og ta en tur på polet og kjøpe en flaske.
    Det er helsefarlig å drikke alt dette kull anrikede myrvannet kan jeg fortelle dem.
    Sjekk ut polysykliske aromatisk hydrokraboner.
    Æ sei itt meir!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    I kveld spilles det på en vital morsom kar.


    Vis vedlegget 542552


    Denne skal testes skikkelig. :cool:
    Hei nlykke, det men det hadde vært interessant høre hva du syntes om denne (klarte ikke å finne noe i din utmerket tråd).
    Dette er en meget god pick-up og OVK har gjort en omfattende test av denne hvor jeg var en av deltagerne.
    Testen ser du her.
    https://43f21141-aebd-42f3-ae9a-d93...d/91e809_cb9e6591bf01457bb12c3c627806f5d3.pdf
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    I kveld spilles det på en vital morsom kar.


    Vis vedlegget 542552


    Denne skal testes skikkelig. :cool:
    Hei nlykke, det men det hadde vært interessant høre hva du syntes om denne (klarte ikke å finne noe i din utmerket tråd).
    Dette er en meget god pick-up og OVK har gjort en omfattende test av denne hvor jeg var en av deltagerne.
    Testen ser du her.
    https://43f21141-aebd-42f3-ae9a-d93...d/91e809_cb9e6591bf01457bb12c3c627806f5d3.pdf
    "Hana ML skiller nådeløst mellom ulike innspillinger, og avslører umiddelbart de
    som ikke holder mål lydmessig."

    Ble litt betenkt når jeg leste dette.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    I kveld spilles det på en vital morsom kar.


    Vis vedlegget 542552


    Denne skal testes skikkelig. :cool:
    Hei nlykke, det men det hadde vært interessant høre hva du syntes om denne (klarte ikke å finne noe i din utmerket tråd).
    Dette er en meget god pick-up og OVK har gjort en omfattende test av denne hvor jeg var en av deltagerne.
    Testen ser du her.
    https://43f21141-aebd-42f3-ae9a-d93...d/91e809_cb9e6591bf01457bb12c3c627806f5d3.pdf
    "Hana ML skiller nådeløst mellom ulike innspillinger, og avslører umiddelbart de
    som ikke holder mål lydmessig."

    Ble litt betenkt når jeg leste dette.
    Javel. Betenkt på hvilken måte da?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Du må se alle uttalelser i sammenheng, hva spiller vedkommende på?

    Opplever ikke at Hana skiller mer nådeløst mellom ulike innspillinger enn andre pickuper, snarere tvert imot. Ikke at jeg har gitt pickupen veldig mye tid, men her oppfattes den umiddelbart som ganske enkel å ha med å gjøre.

    Men at det skilles på ulike innspillinger må jo være positivt? Er det det nådeløse aspektet som er avskrekkende? For som sagt så opplever jeg den heller som mer enn mindre tilgivende enn det meste andre jeg spiller på.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Bentekt som om jeg burde vurdere en pu som er litt tilgivende på mindre bra plater. Har jo flere spillere men litt liten plass slik det står nå, og har stor sett bare spilt på en spiller i stua. Og ja det var nådeløst som gjorde meg litt betenkt.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Da skjønner jeg mer. Til og være i dette prissegmentet er Hana et ekstremt godt kjøp, og du får aldri i pose og sekk. Selv om jeg også opplever Hana som svært enkel og omgåes finnes det sikkert alternativer som er mer tilgivende på mindre gode innspillinger men da mister du jo også andre kvaliteter . . . Lett skal det ikke være.:)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Har våknet litt fra en langt dvale fra viny (var en liten kjede av ting som skar seg i vinyloppsettet). Har nå kjøpt meg ny platevasker (etter at audiodesken tok kvelden) og har hundrevis av klassiske plater som har venter i lang tid på en vask (og trenger det). Så da mangler jeg en ny pu og det blir nok en Hana ML eller en AT ART om det ikke dukker opp noe spesielt på den svare fredagen som da blir betalbart.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Har våknet litt fra en langt dvale fra viny (var en liten kjede av ting som skar seg i vinyloppsettet). Har nå kjøpt meg ny platevasker (etter at audiodesken tok kvelden) og har hundrevis av klassiske plater som har venter i lang tid på en vask (og trenger det). Så da mangler jeg en ny pu og det blir nok en Hana ML eller en AT ART om det ikke dukker opp noe spesielt på den svare fredagen som da blir betalbart.
    du kjenner denne tråden, går jeg ut fra.

    https://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/88310-audio-technica-art9-7-a.html

    ad det nådeløse: dess mer riggen er i stand til å ekstrahere signaler uten forvrengning, dess mer vil en høre forskjell på forskjellige innspillinger. det ligger i sakens natur.
    muligens blir da dårlige innspillinger/trykkinger dårligere enn om de spilles av via utstyr som legger til forvrengning og maskerer forskjeller. når alt høres likt ut så er det ikke noe kvalitetstegn.
    på den annen side; det kan jo være at det vi hører som dårligere fra utstyr som virkelig lar ting stå frem i sin renhet, bare er dårligere relativt til det mye bedre slikt utstyr også kan levere.
    eller kanskje ikke.

    klart er: dess mer gjennomsiktig og informasjonsekstraksjonsevnende (herlig ord) utstyr er, dess større forskjell hører en på hva som er i rillene. så kanskje er ikke det beste alltid det beste.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Du er inn på noe der. Hørte for ikke lenge siden på en podcast med Joe Harley 'Tone Poet' som sa at han noen ganger foretrakk å høre på LP kontra mastertape. Da snakker vi om originale Blue Note mastertaper, han sa at han "intellektuelt" visste at han hørte på noe som la til forvrenging og hadde "dårligere" lydkvalitet en tapen, men for pure enjoyment som han sa, så foretrakk han noen ganger lpen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Du er inn på noe der. Hørte for ikke lenge siden på en podcast med Joe Harley 'Tone Poet' som sa at han noen ganger foretrakk å høre på LP kontra mastertape. Da snakker vi om originale Blue Note mastertaper, han sa at han "intellektuelt" visste at han hørte på noe som la til forvrenging og hadde "dårligere" lydkvalitet en tapen, men for pure enjoyment som han sa, så foretrakk han noen ganger lpen.
    Ikke det minste rart, på en del innspillinger kan det f.eks være behagelig med en tilført karakter (f.eks varme) fra pickup/arm/drivverk/riaa. Og husk også at det gjøres en komprimering mellom mastertape og vinyl.

    Så ja, opplever tidvis det samme her.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Tusen takk!!! Her har vi så smått våknet opp etter gårdsdagens opplevelser. Nina bruker litt tid på og forstå det. Da er det godt at det står et bevis på kjøkkenbenken!:cool:


    B6975864-B679-4200-AE99-EE9844C84C1D.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.658
    Torget vurderinger
    23
    De beste gratulasjoner herfra også! Selv i en tøff tid. Hils og klem!
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer!

    Leste om det i dagens Aftenposten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn