Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.143
    På lydloftet har jeg flere ting på gang for tiden. Fokuset på kabler har jo pågått en stund, men sist helg grep jeg anledningen til å få i huset noen DIY høytalere som vistnok er bygget opp på oppskrift fra Troel Gravesen. En enkel, sympatisk konstruksjon som fungerer godt og som gir meg anledning til å åpne opp delefilter, teste kabinett demping, jobbe med finish, ja i det hele tatt herje vilt og hemningsløst.:cool: En begynnene diy paralell til det vanlige? Ja, kanskje hvis det skulle vise seg at jeg har noe talent så ville det være morsomt å se hvor langt man kunne komme!

    Her noen bilder:


    IMG_0557.jpg



    IMG_0558.jpg



    Pompel og pilt. :rolleyes:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Stælken Gundersen? Biffen og Bananen? Mitt rå\d; hold deg unna diy - the never ending story. Farlig, forførerisk og fattigdom.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.143
    Stælken Gundersen? Biffen og Bananen? Mitt rå\d; hold deg unna diy - the never ending story. Farlig, forførerisk og fattigdom.
    Jeg er en audiofil askeladd. Diy er ikke farlig, bare forførerisk og spennende på lik linje med så mye i vår hobby.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.143
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.143
    IMG_0211.jpg


    Vanskelig og glemme lytter inntrykket jeg hadde på denne i München tidligere i år. Denne var koblet direkte opp til et hodetelefon sett som virkelig satte spor. . . Jaja, får se hva tiden bringer.:rolleyes: Og jeg som ikke kan fordra hodetelefoner!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Hmm... jaså ja. Da vet vi jo utfallet.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.143
    Hmm... jaså ja. Da vet vi jo utfallet.
    Ikke nødvendigvis, men jeg skal ikke legge skjul på at "kapteinens kikkert" har en viss fokus for tiden. . . :) Denne må dessuten være Sluket godkjent!?;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Så nå ser vi snart "Knuste Ruters Natt" - og deretter et opphold på\ et par mndr. før Lykketråden annonserer "julegave til far" etterfulgt av en uendelig utpakningstråd. Kjenner lusa på gangen nå.

    SlukApprobert - var bare noen få skal-skal ikke fra kjøp for en tid siden, dansken kom med et bælbra tilbud på\ siste utgave, fire motorer og AirLine arm. Skulle gjort det selvsagt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Nå husker jeg hvorfor det ikke materialiserte seg - har slemmere ting i løypa!!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.143
    Hehe, menneskets sult etter utvikling medfører mye komisk adferd. Det som skjer er at man som regel bare går i sirkel men oppdager først dette når det er for sent og gjort er gjort. . . Jeg er naturligvis ikke bedre enn noen annen der!;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Vet det - det heter sirkeltrening :cool: Godt jeg ikke trener for tiden.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.143
    Nytt produkt inn for forhåpenltigvis og ytterligere forbedre lyden på lydloftet. Før de får sin endelige plass skal de testes i ALLE posisjoner! Så dette kommer til å ta litt tid. . . .
    I kveld og frammover noen dager skal de være på gulv, litt tak og bakvegg.


    IMG_0577.jpg



    IMG_0579.jpg



    IMG_0578.jpg



    Ingen tvil om at de har sin virkning! Må bare finne ut om det er en virkning jeg ønsker. :cool:
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.388
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ser frem til å følge med og suge til meg litt erfaring på godt og vondt :)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.143
    Ser frem til å følge med og suge til meg litt erfaring på godt og vondt :)
    Hyggelig, men jeg har liten erfaring med akustiske tiltak annet enn noen absorbenter jeg har laget selv, så her kommer jeg til å fomle mye før jeg kan si så mye fornuftig.:) Allikavel er jeg forbauset over virkningen av disse diffusorene når jeg legger dem på gulvet foran høytalerne. Her høres det ut som om de har større effekt på nedre frekvens området enn øvre, og det er jo stikk i strid hva de er lagd for å gjøre. . . ;) Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Ørene mine må være litt slitne etter Horten messa. Får høre hva jeg opplever litt senere i uka.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.143
    Testingen av diffusorene pågår med høy intensitet! Gulv plasseringen var interresant nok, men ikke noe jeg ble forelsket i. Denne plasseringen derimot er noe mer tradisjonell men fungerer bedre oppe hos meg.


    IMG_0584.jpg



    IMG_0603.jpg



    IMG_0602.jpg



    Bredden, dybden og ikke minst roen i lydbildet ble forbedret. Det pelskledde soilrøret var kun for å høre om jeg kunne høre noen ulyder med/uten. Det kunne jeg selv om det var marginalt, så en eller annen innpakning må det også få. Sånn går nå dagan på lydloftet. . .:cool:

    Har begynt å tenke på viktigheten av matrialvalget i et akustisk produkt. Disse diffusorene jeg morer meg med nå er i plast. Det må jo være forskjell om de var i tre? Noen med erfaring?
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.143
    Ja saueskinn duger som absorbent i test sammenheng men blir ikke hengende!!;) Det kan vel diskuteres hvor pent dette er, men for meg fungerer det slik at hvis det lyder godt er det også vakkert og omvendt. . .:rolleyes:
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Bare ikke peise på med for mye av de diffusorene der ... been there, done that :p
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.143
    Bare ikke peise på med for mye av de diffusorene der ... been there, done that :p
    ;)

    Nei det kan jeg tenke meg fort kan bikke over til noe som ikke fungerer særlig godt! Alt med måte, men disse seks jeg har satt opp så langt fungerer strålende. Disse er vel strengt tatt fra din tid som kinosjef. . .?:cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Voldtekt av Lykkeloftet :mad:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.143
    På tide med et sammendrag av hva som har skjedd med lyden her etter lengere tid med testing av strømkabler av ulike merker plassert på forskjellige posisjoner i anlegget, og testing av diffusorene fra Svanå som helt impulsivt ble innkjøpt på Hortenmessa.

    Starten på strømkabel testingen var at jeg ved en tilfeldighet fikk erstattet en kabel jeg nå har hatt i mange år fra T+A til fordel for en fra Anti-Cables. T+A kabelen var plassert på riaa trinnet. Når jeg gjorde dette byttet ble jeg umiddelbart klar over at denne T+A kabelen ikke skulle bli værende der den var. Anti-Cables var merkbart bedre rett og slett ved å gjøre presantasjonen mer naturlig og troverdig.
    Fra da av testet jeg strømkabler jeg allerede hadde på andre posisjoner der hvor T+A hadde stått, og alle gjorde en markant bedre jobb. T+A kabelens hovedproblem er at den flater ut og dreper nøyanserikdommen i mellomtonen, Hvorfor? Aner ikke!

    Skal ikke kjede dere med veien til det jeg endte opp med, men resultatet ble innkjøp av to Transparent xl strømkabler. En eldre utgave og en av den siste versjonen. Den eldre ble kjøpt på bakgrunn av en ukes test. Milde h. . . Dette var overaskende. Har testet noe strømkabler før, men dette hadde en effekt som var langt over det jeg forventet. Det var to ting som skjedde. Mye bedre 3d, og mye bedre dynamikk! Dette ville jag ha mer av. Dermed kjøpte jeg et eksemplar av siste generasjon. Litt nervøs for at jeg denne gangen hadde blitt litt for forført i forhold til pris. . . Denne uroen la seg fort da kabelen kom. Den gjorde det samme som den eldre men med en enda større dimensjon + at den fikk detaljerikdommen fram i øvre frekvens området. Dette siste var ikke helt uproblematisk i og med at jeg er helt allergisk mot hardhet og peaker i toppen. Og i starten var det tiløp til dette.Først og fremst på dårlige innspillinger og når jeg klinte til med litt for høyt volum. Men, dette viste seg å være først og fremst et innspillings problem. Bare etter noen dager ble dette vesentlig bedre.
    Men det at disse kablene hadde såpass stor effekt, gjorde at jeg følte behov for noe forbedring av det akustiske. Man får altså ikke i pose og sekk. Mer åpenhet, dynamikk og 3d avslørte skavanker ved Lykkeloftet jeg ikke var klar over.

    Så, når jeg da plutselig kom over noen diffusorer som både var rimelige og skulle fungere til formålet om å gjøre toppen enda mer delikat og lettflytende, gikk det naturligvis bare èn vei. Det er jeg så langt glad for. Har svært lite erfaring med akustikk remedier, men disse er nå satt opp der de etter min mening har best effekt. Innstrument plasseringen har aldri vært eksakt i mitt anlegg. Det har det blitt slutt på nå. Pinpointen er etter min mening aldeles fortreffelig nå selv om dette ikke er noe jeg er sykelig opptatt av. Dessuten bidrar disse plastikk legoene til en deilig økning av soundstagen. Men viktigst av alt er dynamikken og detaljerikdommen i øvre frekvensområdet nå godt kontrollert igjen uten å komme i bakgrunnen som det var en tendens til før.

    Skal ikke legge skjul på at jeg allerede har tenkt noen tanker rundt at det må jo være forskjell på diffusorer laget av ulike matrialer. . . Og sånn går nu dagan:rolleyes:
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Glad du fikk slik entydig god opplevelse av Svanå-diffusorene!
    men hold deg i skinnet og ikke over-do it; jo mer er langt fra alltid bedre!
    Absorbenter er også fortryllende akustikk-remedie dersom du får plassert de der de hører hjemme.

    Lykke til!

    cheers
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.143
    Glad du fikk slik entydig god opplevelse av Svanå-diffusorene!
    men hold deg i skinnet og ikke over-do it; jo mer er langt fra alltid bedre!
    Absorbenter er også fortryllende akustikk-remedie dersom du får plassert de der de hører hjemme.

    Lykke til!

    cheers
    Skal notere meg dette. Kan nesten høre at man skal være litt forsiktig med dem når man prøver dem i forskjkellige posisjoner. Jeg hadde bl.a. plassert dem som to grupper rundt i taket i umiddelbar nærhet av høytalerne. Dette ble feil her.. . .
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.143
    Jeg gjorde en interresant test av hvor jeg er i forhold til dempningstiltak av rommet i kveld. Måten var å ta opp et massivt tykt gulvteppe på samme størrelse som det kelimteppet jeg har liggende foran anlegget, men ca 3-4 cm tykt mot kelimen som er ca 3-4mm. Det tykke forsvant umiddelbart etter en halvtimes prøvelytting. Drepte klang og utklingning i presantasjonen. Spesielt ille i bassen!!:mad: Konklusjon: Nok demping/diffusjon nå!
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Hvis det er ønskelig så har jeg Svanå diffusorer i tre du kan teste. Også absorbenter i tre (helmholzere).

    Men enig her med Mr.JackX på faren for overdemping og for dødt rom. Har også gjort dette. Men det hører man hvis man tester forskjellig løsninger.

    Interessant dine erfaringer med strømkabler. Var også en aha-opplevelse nå jeg først begynt å prøve dette ut.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.143
    Hvis det er ønskelig så har jeg Svanå diffusorer i tre du kan teste. Også absorbenter i tre (helmholzere).

    Men enig her med Mr.JackX på faren for overdemping og for dødt rom. Har også gjort dette. Men det hører man hvis man tester forskjellig løsninger.

    Interessant dine erfaringer med strømkabler. Var også en aha-opplevelse nå jeg først begynt å prøve dette ut.
    Er veldig interresert i testing av diffusorer av annet matriale, så det sier jeg gjerne takk til.:D Helmolzerne er vel bass absorbenter(?), og bassen er jeg såpass fornøyd med at de tror jeg ikke jeg prøver det nå. Tusen takk for tilbudet! Sender deg pm. :cool:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.143
    BB5_SE_01_MAIN.jpg



    Hmmm. . . :confused: Lurer på om disse kommer til å fungere i Lykkeloftet. . . Eller blir de for store? Pmc sier hvis mine nåværende fungerer godt i rommet, vil disse fungere like bra, bare med økning av egenskaper. Hmmm. . .
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    En syk satan....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Er de andre innspilt enda? Ikke? Tenkte meg det.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.143
    De andre er innspilt, modnet som en av de beste årgangsviner. Men tanken på en ytligere forøkning av headroom og dynamikk er allikavel SVÆRT fristende!!:cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn