Jepps, kan godt være skogskjegg. De ligner ganske mye i bladverket. De fleste astilber blir rundt halvmeteren og kommer i gilde farger, mens skogskjegg fort kan bli en meter/halvannen og med hvite blomster.
Edit: la ikke merke til siste bildet. Da er jo saken klar.
Er nok Deph som fortsatt har mest vekttall i hagekunnskap, jeg var bare heldig med dagen og spørsmålene.
En oppvekst med flere mål beplantet hage og frukthage, samt foreldre som krevde aktiv deltagelse i dette, har dog satt sine dype spor.
Desverre er ikke dagens omsatte tomter særlig større enn en fyrstikkeske. De færreste ser desverre ikke gleden av å ha frukttrær eller ha noe som krever mer enn en svetteslange som snor seg igjennom en tuja hekk.
Selv er jeg så heldig å ha litt over ett mål som er beplantet med ripsbusk, eple og pæretrær og Moreller. Synes det er noe eget å stelle i hagen både på høst og vår.
Enig i det å stelle i Hagen. Blir lite tid til det men bruker det til å koble ut fra jobb og andre faktorer i hverdagen. Egenterapi kaller jeg det, og kona synes jeg er lit rar.. ;D
Jobbe i hagen er helt knall!
Strøk i botanikk allerede i 5. klasse, så samboeren må fortelle hva som er ugress og hva som skal stå igjen.
Likevel har jeg veldig mye glede +frisk luft +mosjon av å putle rundt i hagen, bygge steinmurer, grave, støpe, osv.
Har nesten 2 mål sterkt skrånende tomt, så det blir en del muring...
Har fryktelig lyst til å støpe en mur i hagen selv. Leie en 3.5 tonns maskin, grave litt og bruke den til å brette skjorter med etterpå ;D Regner med at jeg hadde blitt en kløpper med graveren etter bare noen få timer ;D
Har fryktelig lyst til å støpe en mur i hagen selv. Leie en 3.5 tonns maskin, grave litt og bruke den til å brette skjorter med etterpå ;D Regner med at jeg hadde blitt en kløpper med graveren etter bare noen få timer ;D
Jeg er en hage-mann selv med ca 2 mål tomt og bor landlig til.... No offence tkr - men jeg er livredd for en betongblander.... Fordi : jeg er redd det blir støttemurer både her og der for å " skape " nivåforskjeller .. har en svakt skrånende tomt.. ;D tipper 2 kanskje 3 grader ...(flatt med andre ord).. Get the picture ?? At det blir mer enn det er behov for.
MEN har en behov så er det jo helt klart det er mye fint !
Bare redd for ... en liten mur rundt terassen .. så en liten en for å få til et bedd ... kanskje en må mure et utekjøkken og ... så var det å få til en kant i innkjørselen.... + et par store støpte portstolper .... ååå så murer vi en hage damm ..... så er det plutselig to much....
Det er sikkert bare meg .... men ting i mur er tungt å få vekk igjen.....
Kjøkkenhage er fint.
Problemet er at de jævla brunsneglene eter opp alt.
Kverket vel ca. 3000 stykk i fjor.
Det gjorde ikke innhogg i det hele tatt.
Fortvilende.
mvh
Edit: Tørrrmurte natursteinsstøttemurer er tingen.
Hittil har det ikke gåttt med et gram med sement, men det er et arbeid som tar tid og krever tålmodighet. Du lager garantert ikke flere enn strengt nødvendig!
Gammel tråd, men den passer til mine tema og interesser. Jeg ser gjerne mer hagestoff her på HFS OT.
Vi har stor gammel hage med mye stemning og gammel beplantning, full av dyreliv, men det velter over av snegler. Det er sneglejakt hver kveld, og vi dreper hundrevis hver uke.
Men det hevdes nå at kampen mot brunsneglene faktisk er over.
Ved hjelp av nematoder, levende snegleparasitter. - Har funnet våpenet mot brunsneglene - Aftenposten
Det ser fristende ut, og det selges hos hagesenteret nå.
Finner ingenting om negative effekter ved et raskt søk på nettet. Men er dette helt risikofritt?
Hva sier du, tkr, går disse parasittene ikke på andre dyr?
Og er de manipulert så de ikke sprer/formerer seg?
Når det gjelder JJ sin skepsis til murte avsatser, som jeg for så vidt deler, kan jeg anbefale torvblokker, som nå selges hos mange hagesentre.
Ypperlige til å forme myke avsatser i terrenget.