Hage - hvordan bli kvitt stamme og røtter på trær?

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
25.184
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg har saget ned tre frukttrær, men stammen står igjen, jeg vil plante nye. Hvordan kan jeg bli kvitt det som står igjen?

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.812
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Jeg gravde opp jeg - brukte høytrykkspyleren til å arbeide meg fremover med - effektivt som F.

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Jeg leide minigraver. Det var så gøy at jeg gravde opp langt fler trær enn jeg hadde tenkt. Pluss at jeg grov en hel del annet også. Måtte forlenge leieperioden for å få fylt igjen alle de spenstige hullene. Gleder meg til påske, spørs om ikke jeg må fjerne litt mer. Og grave for støttemur.. ;D

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.628
Støtter ArtDeco. Alternativt kan du leie deg en stubbefres. Eller spør noen pensjonister om de har noe grøftedynamitt liggende fra dengang da.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.634
ArtDeco skrev:
Jeg leide minigraver. Det var så gøy at jeg gravde opp langt fler trær enn jeg hadde tenkt. Pluss at jeg grov en hel del annet også. Måtte forlenge leieperioden for å få fylt igjen alle de spenstige hullene. Gleder meg til påske, spørs om ikke jeg må fjerne litt mer. Og grave for støttemur.. ;D
Hei, er det deg, Finn Jarle?

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
noruego skrev:
ArtDeco skrev:
Hei, er det deg, Finn Jarle?
Hmm nei, kankje jeg har en ukjent tvilling, skilt ved fødselen.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.536
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Avhengig av hva som er i nærheten av rør og kabler, er minigraver kjappest, men mest brutalt, mens høyttrykksspyler og spade mest skånsomt.

Du kan bruke grovt bor og s.k. Trollkraft for å splitte stubben.

Her er redskab hvis du har et virkelig stort stubbeproblem:

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
25.184
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Minigraver osv er uaktuellt da pelenen er nysådd osv... Er det ikke noe syre eller noe slik en kan helle i ( har hørt om det.. ) ?

sitat Fenalaar:
Du kan bruke grovt bor og s.k. Trollkraft for å splitte stubben.

noe slikt ja...

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Om du ikke vil ta det med spade så kommer du nok ikke utenom stubbebryter eller minigraver. Sistnevnte av minste sort kan jo kjøres på plater så du ikke ødelegger plenen .

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
En stubbebryter er en kraftblokk festet til en tripod. Man får tau eller kjetting under en eller fler av de grove røttene og drar hele dritten opp.

Vedlegg

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.446
Torget vurderinger
1
Er du sikker på at du må fjerne stubbene da? Hvorfor ikke grave deg ned et stykke og kutte de til under bakkenivå. Så dekker du bare til med jord igjen. Nye trær kan plantes litt ved siden av stubbene.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.154
Tiltrer siste taler.
Og få deg tak i noe dunder-roundup om du kjenner en gårdbruker.
Smør dette ufortynnet på rotstubbene, så unngår du at det kommer opp
noe mer fra dem. (Om det er av den gjenstridige sorten.)

Topp Bunn