Habahaba haringfele Stella Mwangi

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
f skrev:
Å sende en Kenyansk bålsang til Tyskland blir helt feil, og denne kommer nok ikke lenger enn til semifinalen :-[
Hva mener du med det? Er det bedre med angloamerikansk musikk som symbol på hva Norge er i dag?
For en vrøvlete uttalelse. Det finnes da mer saklige motforstillinger enn denne lysebrune å bruke som argument mot låten.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
pengesluk skrev:
Ta nå ikke dette så tungt da, gutta! Dette er jo ESC - og de er underholdning. Underholdning = showbiz, og i showbiz er alt tillatt. Alt kan justeres, korrigeres og tweakes. Dette er et totalkonsept hvor alle sanser skal tilfredsstilles, hos de store masser. Da må man "juksa litt" som det heter..

Se bare hva sminkøren har klart å utrette med en av programlederne!

Skulle ønske jeg ikke så det bildet, for ikke sove inatt nå. ;D
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.876
Torget vurderinger
23
Det har du jaggu fortjent, du vantro!! ;D ;D
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
pengesluk skrev:
Det har du jaggu fortjent, du vantro!! ;D ;D
Vantro og døv da hadde jeg sannelig sluppet dette maset !! ;D
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Låt typen og ikke minst dama i seg sjøl er et friskt pust i denne sammenhengen. Men det at hun ikke klarer å fremføre sangen på en god dag tilogmed så mener jeg hun har valgt feil i forhold til sin egen stemme..
Som nevnt tidligere i tråden om M Harket så kan han ha en dårlig dag, men han er jo god for sine egne låter.
Det har jeg hørt med mine egne ører..
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Låten var rimelig tynn, men den fenger bra. Hun har masse utstråling og sjarm. En god representant for Norge og morsomt med et litt afrikansk innslag i Dusseldorf. Verdig vinner.
Enig.
Men når musikkjournalister skriver, over seg av begeistring -at hun er et sangtalent, da går alle hårene på kroppen min innover i protest.
Det er vel en grunn til at plateselskapene til og med har kviet seg for å ta i henne med tang, selv med flere låter inne i tunge amerikanske filmserier.
Mulig dette forandrer seg nå......
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Ingen stor fan av låta sjøl, men hun har noe som ikke så mange andre har imho (når jeg leter litt på youtube og wimp konkluderer jeg med at slike artister vokser ikke på trær her i steinrøysa , så får man like det eller ikke) :) men jaggu er det "friskt" på en måte.. tror vi trenger mer av dette!

Er vel ELLERS egentlig glad (når vi tenker internasjonal finale) at dette ble vinneren og ikke råkkabilli eller svensktoppar.. Skulle det vært noe annet enn denne som vant så er det vel Frk. Sørvåg som burde vunnet (beste låt, men hun synger ikke noe bedre enn vinneren imho) eller susperia, som sansynligvis.. nei forresten uten ett FNUGG av tvil, er de beste musikerene av alle!)

(en outsider her er selvsagt Helene, som er det søteste av det søte, og som synger som ei gudinne.. audiofil hires av henne soon pliz!)

johnnygrandis skrev:
Ja det så langt unna det jeg anser som god musikk som det er mulig å komme .....
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Hver sin smak men det hadde hjulpet godt på om hun kunne synge istedenfor å mumle.
 
C

Cyber

Gjest
Jeg synes i grunnen sangfuglen fra Mandal og Rikke/Åste var de eneste jeg kunne hørt en gang til uten å ta piller i samme slengen...
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg skjønner ikke helt hvordan det kan konkluderes med at hun har valgt feil låt i forhold til stemmen, at hun ikke eier talent osv, når det faktisk er slik at hun vant mgp som igjen er basert på de store massenes demokratiske mening (riktignok innenfor målgruppen som gidder å lide seg gjennom mgp, og attpåtil stemme)

Slik jeg ser det har hun tydeligvis ypperlig talent sett i en mgp kontekst. Man skulle bare ønske at tekniske ferdigheter også hadde vært en del av mgp.

Dette er jo akkurat det samme som vi har innen hi-fi. Majoriteten ser ut til å foretrekke forvrengning fremfor teknisk renhet selv om det er helt feil.
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Hvorfor skal hun synge på "Jamaica-engelsk" (eller hva det heter)? Jeg har nå også hørt et par av låtene hennes som ligger på youtube, og hun har da mye bedre engelskuttale der. "When as a little girl my gandma' told me"????? Men nå har hun ikke skrevet "sangen" så vidt jeg har forstått...
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
hun som vant i fjor sang temmelig dårlig men sangen var litt catchy på en weird måte... jeg tror det som sjokkerte og imponerte meg mest den gangen var at hun var tysk og kunne engelsk.. i seg selv en prestasjon imho ;) :D Det er nok mange i nye europa som kan Swahili og som kanskje ? stemmer på Stella?

well, I dunno...
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
ALT er jo bedre enn norsk engelsk :) Uten at jeg skal innbille noen at jeg har greie på dette, så er vel reggea ganske poppis i mange Afrikanske land og kanskje engelskuttalen kommer litt derfra ?

Heimdall skrev:
Hvorfor skal hun synge på "Jamaica-engelsk" (eller hva det heter)? Jeg har nå også hørt et par av låtene hennes som ligger på youtube, og hun har da mye bedre engelskuttale der. "When as a little girl my gandma' told me"????? Men nå har hun ikke skrevet "sangen" så vidt jeg har forstått...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
pstraums skrev:
ALT er jo bedre enn norsk engelsk :) Uten at jeg skal innbille noen at jeg har greie på dette, så er vel reggea ganske poppis i mange Afrikanske land og kanskje engelskuttalen kommer litt derfra ?

Heimdall skrev:
Hvorfor skal hun synge på "Jamaica-engelsk" (eller hva det heter)? Jeg har nå også hørt et par av låtene hennes som ligger på youtube, og hun har da mye bedre engelskuttale der. "When as a little girl my gandma' told me"????? Men nå har hun ikke skrevet "sangen" så vidt jeg har forstått...
Forskjellige deler av Afrika har forskjellige engelske aksenter, alt etter hvilke lokale språk som dominerte i området. Reggae har lite med dette og gjøre, og er heller ikke spesielt populært i Øst-Afrika. Der er rasta forbundet med voldelig kriminalitet, spesielt i Kenya.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Hun synger vel på Jamaica-engelsk fordi det matcher den generelle feelingen i låta bra. Det kan jo selvsagt også hende at det bare er helt tilfeldig..
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
marsboer skrev:
Hun synger vel på Jamaica-engelsk fordi det matcher den generelle feelingen i låta bra. Det kan jo selvsagt også hende at det bare er helt tilfeldig..
Jeg skal være enig i at det er noe Jamaica over det, og at det nok er litt hun som har har lagt det til. Hun synes vel det funker fint med låten. Min ghanesiske nabo som jeg ser reprisen med er enig med at hun burde fått gjøre noe som passer bedre til hennes talent.

Det blir som jeg skriver lenger oppe litt for mye turist for meg.
 
U

utgatt60135

Gjest
emotikon skrev:
Lyngen skrev:
Låten var rimelig tynn, men den fenger bra. Hun har masse utstråling og sjarm. En god representant for Norge og morsomt med et litt afrikansk innslag i Dusseldorf. Verdig vinner.
Enig.
Men når musikkjournalister skriver, over seg av begeistring -at hun er et sangtalent, da går alle hårene på kroppen min innover i protest.
Det er vel en grunn til at plateselskapene til og med har kviet seg for å ta i henne med tang, selv med flere låter inne i tunge amerikanske filmserier.
Mulig dette forandrer seg nå......
Ja, sangtalent er å dra strikken for langt. Men kommentarene er her om at hun ikke kan synge er enda verre. Så falsk og dårlig er det da ikke ...

Og folk glemmer at dette først og fremst er et show og ikke noen dyp seriøs sangkonkurranse. Ta det for det det er, og ikke skrik etter verdens beste sangere. De melder seg ikke på. Jeg synes det er moro med avstemninger og noen låter er alltids gode. Å sette på den aller beste musikken fra CD hylla kan jeg gjøre etterpå. Tar meg få sekunder.

Folk stemte på henne fordi det var det beste innslaget. BlackSheep skuffet og endel andre blir for kjedelig. Det er ingen god idé å sende noen gode sangere som ikke har en fengende låt og som bare står stille. Det må være litt show også.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sollie-Tangen med Oslo Faggott Kor! Alt er tilgitt, Didrik. Utrolig bra, Oslo Faggott Kor. Hvem har fått den glimrende ideen?
ESC blir mer og mer gay, og det er jo bare morsomt. For feste, det kan de gutta der. ;D
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Spark ja det er helt greit med spark når man så til de grader prøver å få fram et poeng. Men lykkes jeg? mei!
Derfor er hele tråden omskrevet som straff fordi poenget forsvant i syntaksfeil.
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
He,he. At MGP skulle generere så mange engasjerte innlegg på HFS, hadde jeg aldri i mine villeste fantasier kunnet forestille meg. ;D Jeg trodde alle medlemmene tilbrakte lørdagskvelden i sweet-spot foran alteret, mens de LYTTET TIL OG ANALYSERTE en audiofil innspilling fra KKV. :p
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kjendis skrev:
Spark ja det er helt greit med spark når man så til de grader prøver å få fram et poeng. Men lykkes jeg? mei!
Derfor er hele tråden omskrevet som straff fordi poenget forsvant i syntaksfeil.
Ja, det var mye min feil, som hadde lesekunnskaper under pari i dette tilfellet. Du får unnskylde, om du ser rom for det.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Super skrev:
He,he. At MGP skulle generere så mange engasjerte innlegg på HFS, hadde jeg aldri i mine villeste fantasier kunnet forestille meg. ;D Jeg trodde alle medlemmene tilbrakte lørdagskvelden i sweet-spot foran alteret, mens de LYTTET TIL OG ANALYSERTE en audiofil innspilling fra KKV. :p
Ja det var litt av et bilde av hi-fi folket. Mitt anlegg formidler primært musikk og man kan lytte til mer normale skiver.

Mitt inntrykk er at noen er mer intressert i å skjelle ut grand prix enn å ignorere grand prix.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Super skrev:
He,he. At MGP skulle generere så mange engasjerte innlegg på HFS, hadde jeg aldri i mine villeste fantasier kunnet forestille meg. ;D Jeg trodde alle medlemmene tilbrakte lørdagskvelden i sweet-spot foran alteret, mens de LYTTET TIL OG ANALYSERTE en audiofil innspilling fra KKV. :p
For deg som har vært registrert her noen år, burde det jo ikke komme som noen overraskelse at MGP engasjerer ;)
Dette skjer her inne hvert år.

Men dere; jeg så den svenske delfinalen i går. Pokker heller- de bruker sinnsykt mye penger på opplegget sitt!!
Bare presentasjonen av artistene i forkant av hver låt, må da ha kostet en liten formue å lage. Rett og slett godt laget. Og for ikke å snakke om scenen.
Og så gjorde Christer Sjøgren en aldeles super versjon av Bowie`s "Life on Mars"
Kunne tenkt meg å gitt ut en slik plate, med ham som covrer en del slike låter.

Huff, nå ble jeg sulten på MUSIKKER- setter på noe godis. Har noen deilige vinylplater stående å vente på at diamanten skal plukke opp info fra rillene og føre dem videre opp igjennom rubin-cantileveren.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
cybervision_ skrev:
Jeg synes i grunnen sangfuglen fra Mandal og Rikke/Åste var de eneste jeg kunne hørt en gang til uten å ta piller i samme slengen...
Dette var nok den beste av de "dårlige" melodiene som kom til finalen, og burde også ha vært sendt til Tyskland! (med unntak av black Sheets)

Hva hadde Sia Gubba i en gullfinale å gjøre?

Står forsatt på at en kenyansk "bålsang" ikke burde ha vunnet årets Norske grand prix :mad:
 
C

Cyber

Gjest
Utrolig hvor mye første strofen av Gagas nye "hit" lignet på haba-greia. :)
 
C

Cyber

Gjest
emotikon skrev:
cybervision_ skrev:
Utrolig hvor mye første strofen av Gagas nye "hit" lignet på haba-greia. :)
Jasså, du snur det DEN veien...? ;)
hehe, nei. Kom litt feil ut. Men nok om det... Ingen av sangene vil spilles flere ganger her, om ikke jeg skal se finalen da... :)
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
MGP er et skikkelig grøss, en rysare og skulle noen nærme seg påknappen på TV'en i hula når elendigheta pågår går jeg rett i et apokalyptisk anfall og må øyeblikkelig sette på noe 70'talls rock for å roe sarte MGP nerver. Nå gjelder det å være på tå hev for radio må man holde seg langt unna i kommende dager da vinnerlåten skal gjalle i alle kanaler ørten ganger i timen. Det hjelper ikke det døyt for låten blir ikke bedre av den grunn.

Klare ikke å forstå at samtlige låtskrivere skal gå i MGP-fella og lage til noe skikkelig møl for deretter utbasunere sin store tilfredshet med hvor bra låten er. Kan de ikke bare konsentrere seg om å lage en god låt og glemme at den skal med i MGP så heves kvaliteten med en gang.

MGP er nok ikke min greie, men ca hvert 10 år kunne vi vel ha stått over den MGP greia og heller arrangert en skikkelig konsert med ett eller annet som folket kunne hatt en avstemming på hva skulle være. Jeg stemmer for Rush - Time Machine Tour, Moving Pictures i sin helhet må jo være noe.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
cybervision_ skrev:
Utrolig hvor mye første strofen av Gagas nye "hit" lignet på haba-greia. :)
Jasså, du snur det DEN veien...? ;)
I forbindelse med Livets Spill (av Hamsun) på DNS, som han komponerte musikken til, uttalte Jan Garbarek seg om sin tendens til å dvele over samme temaer i år etter år. Han brukte blant annet de gamle opptakene av vindharpen på Jæren i soundtracket. Til sitt forsvar hevdet han at det kun er skrevet fem låter i verdenshistorien, og at han forsøker å spille den ene han kan så godt som mulig. Ikke helt ordrett, men essensen er der i alle fall.

Jeg er overrasket over at noen er overrasket over engasjementet for ESC på sentralen. Er det en ting vi virkelig liker, så er det å kritisere det vi ikke liker. Ingenting slår den herlige følelsen, bare les noen få tråder fra OT og så skjønner alle hva jeg mener. Selvfølgelig slukes anledningen som ESC gir oss hele to ganger i løpet av en vinter/vår med rubbel og bit. Noen har disiplin til å se det når det sendes, andre er ikke klar over at det har vært på TV før debatten starter i etterkant. De ser det da i reprise, hvis de har logget på tidlig nok til at reprisen fortsatt ikke er sendt. For en ting må vi ha, og det er en mening om hvor fælt det er. Det er en måte å få vise hvor musikkpolitisk korrekt man er, noe som andre gladelig møter med opportunisme i hjertet. Slik er det år etter år. Jeg ble vel selv litt forbauset over graden av følelser som noen tilsynelatende hadde første gang jeg opplevde det, men skjønte raskt at dette er en naturlig del av sentralen. Jeg vil ikke være foruten de årlige ESC-diskusjonene. :D
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.241
Det eneste jeg har å utsette på vinneren er at hun ikke kan å synge.

Jeg synes definitivt ikke vi skal gjemme bort innvandrere og kulturen de tilfører oss.
Vi har mer grunn til å gjemme bort disse Bullet-gutta, og de Sie Gubbene (særlig 3-menningen min).
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.586
Antall liker
27.748
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
BT skrev:
Det eneste jeg har å utsette på vinneren er at hun ikke kan å synge.
Tiltredes.

Jeg undres litt over det faktum at dama tydeligvis har hatt noen timer hos en danseinstruktør/koreograf. En skulle tro at pengene hadde vært bedre brukt på en sangpedagog.

mvh
 
F

fjellvåk

Gjest
"Æ håber det norske folk skjønner at det kommer fra hjerte" Sitat fra ei eller annen som var med...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.241
fjellvåk skrev:
"Æ håber det norske folk skjønner at det kommer fra hjerte" Sitat fra ei eller annen som var med...
Hun hadde stort hjerte, så det ut til. ::)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
BT skrev:
fjellvåk skrev:
"Æ håber det norske folk skjønner at det kommer fra hjerte" Sitat fra ei eller annen som var med...
Hun hadde stort hjerte, så det ut til. ::)
Fikk meg til å tenke på han Oluf som sa det så treffende da Emma ville ha et portrett av ham og den nyfødte poden, nært sitt hjerte. Og Oluf bestemte seg for, at han som hadde lært tattovering den tiden han var til sjøs - å selv tattovere et bilde av dem på barmen hennes;
"Æ følte mæ som Michelangelo da han dekorerte kuppeln i Peterskirka, bare at her hadd æ to kuppla æ sku dekkorer og hadde følelsen av at kunstværkan heile tia sklei ut av heinnern min..... Men no e det slik at alt som hæng på barmen til hu Emma, hæng i betryggandes avstand fra hjertet...og når æ en skjelden gang sjer på kunstværkan, må æ flir- for æ sjøl e blitt så steike lang i ansækte og poden har fått ei vorte på nasen...."



edit: fritt tatt fra hukommelsen og beklager det dårlige forsøket på dialektskriving
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
fjellvåk skrev:
"Æ håber det norske folk skjønner at det kommer fra hjerte" Sitat fra ei eller annen som var med...
De mener det seriøst også. Det er raskt gjort å anta at de er utspekulerte og kun har tanker om salg og berømthet, men jeg har opplevd at disse artistene faktisk elsker musikken de driver på med. Og da er det ærlig å si at det kommer fra hjertet. Det er bare ikke min greie.

Siden jeg alltid har hatt sansen for ekte teddyboy-kultur så synes jeg Fire Down Below er en artig låt. Egentlig mener jeg vi burde sende dem nedover til Tyskland slik at de slutter å sende slik turistrockabilly som The Baseballs tilbake til oss. De sjablongene som herjet hitlistene en kort periode her på berget er en bleik kopi av det som Bullets står for. Jeg skjønner faktisk ikke helt at de settes i bås med resten av folket her inne. Riktignok er ikke låten deres et stort verk, men som band synes jeg de både låter og ser troverdige ut. De er nok ekte og seriøse entusiaster for sin musikkgenre. Synes dere faktisk at Lucky Bullets fortjener å bli satt i bås alt det andre i sirkuset?

Sie Gubba er et av Norges beste danseband. Slik står det respekt av, men det vinnes ingen konkurranser på den måten. Men selv om de ikke har noe i ESC å gjøre som sådan så synes jeg de var en grei avveksling fra alt det utstuderte og grandprixe som ellers ble presentert. Også de har min respekt, slik som jeg også respekterer deres publikum. Det eneste jeg overhodet ikke har respekt for er overdrevent snobberi, slik som total avvising av hele genre i "den gode smaks tjeneste". Godlynt mobbing av garage eller prog er å ha det litt moro i hverdagen, og ikke et resultat av snobberi. Og dette skriver jeg som den eneste som egentlig har god nok smak til å koste på seg litt snobberi... :p
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.680
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Likte bassisten til Sie Gubba. Foten på monitoren i ekte Maiden-stil...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.241
Valentino skrev:
Likte bassisten til Sie Gubba. Foten på monitoren i ekte Maiden-stil...
Samme Fender-bassen også. Hadde han i tillegg spilt som Harris...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Valentino skrev:
Likte bassisten til Sie Gubba. Foten på monitoren i ekte Maiden-stil...
Samme Fender-bassen også. Hadde han i tillegg spilt som Harris...
Den genren som flest dansebandmusikere i dag egentlig startet med er heavy metall (og annen hard rock). Det er et uomtvistelig faktum at det er i de tyngre musikktypene de får sin "utdannelse". Heavy-musikere er mer opptatt av teknikk enn de fleste andre, og er mer opptatt av musikerfaget. Dermed har de få problemer med å tjene til livets opphold med å spille til dans. Det starter med det et tidligere medlem av et kjent norsk (moderne) progband kalte fjaseband da han begynte overgangen. Nå har jeg ikke pratet med ham på et par år, men det spørs om ikke det tidligere medlemmet av xxxx (jeg lar bandet være anonymt av hensyn til familie og venner) i dag livnærer seg 100% av "fjasejobber".

Danseband har rett og slett enorme repertoar, noe som stiller store krav til teknisk dyktighet. For å overhodet klare å forholde seg til så store mengder innøvd musikk så er det grenser for hvor mye repetering hver enkelt låt får, og da må de som spiller være veldig trygge på seg selv.

De fleste som tar overgangen fra heavy til danseband lever med et håp om å kunne vende tilbake til den mer aksepterte delen av bransjen igjen. Dessverre er det bare plass til et visst antall personer som tjener nok til å ha villa, Volvo og voff av rock'n'roll. Og det er sjelden at de vender tilbake til heavy. Det beste eksemplet i min private omkrets gjennom tidene er nok produsent og låtskriver for Maria Mena, Arvid Solvang. Han startet som gitarist i heavybandet Thunder, som utviklet seg til å bli et rocka danseband utover åttitallet. Litt utdannelse på høyere nivå og noen gode ideer senere er han eier Viagram Audio Productions og har et godt knippe hits med forskjellige størrelser i norsk musikkliv i lommen. Ut fra vår kontakt på fjesboka så er det tydelig at smaken fortsatt henger igjen fra den tiden vi delte øvingslokale, men uten de begrensningene vi i våre ungdoms pretensjoner satte høyt.

Jeg tror han "savner" de pretensiøse holdningene fra pre-prolivet enda mindre enn meg, og føler neppe at han går på kompromiss med sin overbevisning på noen som helst måte. Uten folk som han så ville det ikke eksistert så mange alternativer til Rainbow Studio, hvis topp lydutstyr er ønskelig uten å måtte reise utenlands. Derfor har folk som Sie Gubba min fulle respekt, for de på mange måter "finansiere" levevilkårene for den smalere musikken som vi foretrekker å spille over våre egne anlegg. Og fordi de faktisk er svært dyktige, og står for kvalitetsmusikk innenfor sin egen genre. Uten forkleinelse for svensktoppar synes jeg det er for drøyt å sette dem i bås med Vikingarna, og vil også minne på den gange Ole Ivars laget en plate i protest mot P4 og Akersgatas holdninger mot dem. De mente at de lett kunne lage cred musikk, hvis de var opptatt av slikt. Og så spilte de inn en plate med låter spesiallaget for kritikerne i lite opplag, som fikk terningkast 5 over hele linjen. Dessverre har jeg aldri fått høre den platen. Kanskje jeg skal spørre Jan E om han har et eksemplar, for det har han garantert.

Spesielt finner jeg det litt kvalmende når jeg opplever det når folk som i sin tid har valgt å utdanne seg til en fjong tittel og høy lønn i det vanlige arbeidsliv disser de som valgte å leve av musikken sin. Når de sitter i sin Volvo X90 og snakker om å selge sjelen sin for å få spille gitar på heltid, så synes jeg de bommer totalt. Uten proffe aktører slutter dessverre bransjenhjulene å rulle, og da blir levekårene for den mer anerkjente musikken dårligere. Ingen har råd til å ha skikkelige mic-er i studio, for det koster for mye å drive studio med topp utstyr som et skikkelig knippe Neuman og Telefunken rørmikrofoner.

Jeg forventer ikke at en ungdom i kjelleren på Garage skal forstå hvor viktige faktorer det er snakk om her, og derfor ikke har den nødvendige respekten for det profesjonelle grunnfjellets dyktighet. Men halv og helgamle sie gubba som sentralens medlemsmasse bør forstå såpass av bransjens nødvendigheter og mekanismer. Og vise at de forstår andre kvaliteter enn sin egen kompromissløse smak.

Stiller jeg altfor høye krav til sølle musikkelskere på vårt lille forum, siden jeg mener at innsikt og alder bør gi utgangspunkt for litt mer moderate meninger om musikk som ikke faller innenfor egen kjerneinteresse?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.457
På tide å sette meg ned for å høre på High-endanlegget, føler jeg.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
På tide å sette meg ned for å høre på High-endanlegget, føler jeg.
Skulle ønske jeg kunne si det samme, men Almost Blue låter veldig pent på mitt budsjettanlegg også. Kos deg med skikkelig god musikk, pinky. Ta en fortjent pause fra ESC fram til den europeiske finalen skal hjemsøke vårt arme forum igjen. ;)
 
Topp Bunn