Høyttalertyper og lydbilde

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ja, beklagelegvis. Heldigvis finnest no andre løysingar, ein STOR flatskjerm eller eit lerret på veggen bak.
Skilnaden mellom "tradisjonell TV-plassering" og utan TV er så stor at det utgjer eit større lydproblem enn det dårlege komponentar i mange høve vil gjere. Mange har diverre ikkje noko anna val. Ein kompis av meg sette TVen til venstre for stereoanlegget, og brukar venstre kanal i mono til TV-signalet fordi han berre ser Dagsrevy og sånn, men spelar på anlegg mesteparten av tida.
Hei!
Hvordan vil du forklare at en får tidligrefleksjoner fra en tv dersom den står på linje (ut i fra bakvegg) og midt mellom ht.?
Selv om tv eventuelt står lengre bak (men fortsatt midt mellom ht. så skal ht. eventuelt stå ganske nær hverandre, dersom man i sweetspot skal oppleve tidligrefleksjoner (fra tvskjermen/glasset).
Jeg har plassert min Plasma 43 tommer midt i mellom ht. (se bildet anlegg) og refleksjonspunktet (speilbildet av ht. innerdel) kommer utenfor ytterkant av plasma.
Jeg snakker her kun om refleksjoner fra en tvfront/glass og ikke eventuelle ressonanser fra en (eldre) skranglete plastikk crt ;)

Obs. en meget interessant tråd og takker for fine bidrag og særlig da Snickersis sitt omstendelige bidrag.

Mvh.KW
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.395
Sted
Østfold
Jeg mekket en egen tråd til akkurat det på Tech-hjørnet slik at TV-diskusjonen kan fortsette uforstyrret.
 
O

omholt

Gjest
Hadde tidligere en CRT TV. Til tross for at den bare var 21" merket jeg at den ødelagte lydbildet mye. Vet ikke helt hvordan skal beskrive det, men den kvelte lyden på en måte.
I dag har jeg en 42" plasma på veggen og tror ikke den har så stor innvirkning. Har riktig nok ikke prøvd frem og tilbake med og uten. Tross alt litt arbeid å fjerne en så stor skjerm. Men merket ikke noe spesielt negativt da jeg hengte den opp. Med CRTen merket jeg umiddelbart forskjell. God grunn til å kjøpe flatskjerm  ;)
Bildekvaliteten er forøvrig upåklaglig, bedre enn min gamle CRT. Plasma er mindre kresen på signalene enn en LCD og har et mer naturlig bilde.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Dritbra Snickers! :)

Er det mulig å forutsi via noe det du skriver hvordan lydbildet vil bli i ett rom med en gitt høyttaler?
 
M

Mulelid

Gjest
Enkel logikk: TV med CRT er en elektromagnetisk innretning, noe en elektrodynamisk høyttaler med magnet og spole også er. I en CRT-TV blir strålene fra strålekanona bakerst i billedrøret plasserte på rette fosforpunkt vha. en spole med avbøyingsstrøm for vertikal- og horisontal avbøying, noe som ikke finnes på plasma- og LCD-skjermer og dermed elimierer problemet med tilbakevirkende magnetisme fra TV til høyttalere. Bruk magnetisk skjermede høyttalere sånn at magnetiske bølger mellom billedrørskanon og høyttalerelement/er blir maskert/fjernet. :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.395
Sted
Østfold
Dritbra Snickers! :)

Er det mulig å forutsi via noe det du skriver hvordan lydbildet vil bli i ett rom med en gitt høyttaler?
Ja, ganske mye egentlig. Utfordringen ligger i at om man for eksempel betrakter spredningsmønsteret til elementene i en høyttaler, delefilterets bratthet, delefrekvenser og vinkel på baffel har man allikevel en god del utelatte parametre som påvirker resultatet. Derfor er det veldig lett å bomme om man er for forrutintatt.
 
O

omholt

Gjest
Enkel logikk: TV med CRT er en elektromagnetisk innretning, noe en elektrodynamisk høyttaler med magnet og spole også er. I en CRT-TV blir strålene fra strålekanona bakerst i billedrøret plasserte på rette fosforpunkt vha. en spole med avbøyingsstrøm for vertikal- og horisontal avbøying, noe som ikke finnes på plasma- og LCD-skjermer og dermed elimierer problemet med tilbakevirkende magnetisme fra TV til høyttalere. Bruk magnetisk skjermede høyttalere sånn at magnetiske bølger mellom billedrørskanon og høyttalerelement/er blir maskert/fjernet. :)
Tror ikke dette er eneste forklaring. Jeg har nemlig brukt magnetisk skjermete høyttalere.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ja, ganske mye egentlig. Utfordringen ligger i at om man for eksempel betrakter spredningsmønsteret til elementene i en høyttaler, delefilterets bratthet, delefrekvenser og vinkel på baffel har man allikevel en god del utelatte parametre som påvirker resultatet. Derfor er det veldig lett å bomme om man er for forrutintatt.
;)

Tar du en utfordring?

...



Hvordan vil denne låte i ditt rom?
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Er vel ikke noe problem med tv´n!
Ha den i ett annet rom!

Bruker selv helst trykkammerhøytalere fra 70 tallet.
Tunge å drive men låter ofte meget bra hvis de er i orden. Merker som store JBL, AR, Klipsch horn høytalere og hold dere fast, den gamle Tandberg studio monitoren.
Skulle svært gjerne hatt Apogee Diva.......
Snakker da selvsagt om to kanals lyd. :D
 
M

Mulelid

Gjest
Tror det er mye lete etter feil som nesten ikke er tilstede-opplegg som rir flere, for å si det sånn. Syns det er ok å nyte en god plate på et anlegg med god lyd, men ser ikke helt poenget med å gå helt amok bare for at det er litt ekko fra en blomsterpotte og annet bagatellmessig småtteri som ikke betyr noe med mindre man "tvinger" det til å bety noe. Når kabinettet på en TV "dirrer" med i bassen fra anlegget er det på tide å kjøpe en annen TV enn billigskrot a-la Expert-tilbud eller få det inn i hue at bass ikke er annet enn rytmetoner og ikke noe som skal være grunnlaget for resten av lydbildet. Man skal ha tørr og fin bass, ja, men ikke mer bass enn at man hører at den er der. Har aldri helt skjønt opplegget med så mye bass at blomsterpotter detter på gulvet, vinduer klirrer osv.. Har selvsagt bass nok her hjemme, men med måte siden resten av musikken ikke er der når det bare "rumler". :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.395
Sted
Østfold
Jeg har forståelse for at TV blir et tema i sammenhengen, men må samtidig legge til (som jeg pleier) hvordan det ville vært med et live band tilstede. Da ville det nemlig skranglet like mye i TV-en. Imidlertid ville nok noen også da irritert seg og fjernet den, men jeg mistenker at ferre ville reagert på det da.
 
O

omholt

Gjest
Det beste er selvfølgelig å ha musikk anlegget et annet sted, men alle har ikke mulighet til det. Skulle gjerne hatt eget hi-fi rom og eget kinorom, men nå må jeg kombinere begge deler. Da må man gå på med på noen kompromisser, men synes jeg har funnet en bra løsning.

Flatskjerm på veggen, dedikert CD spiller og integrert forsterker som drar frontene er stikkordene.
 
Topp Bunn