Høyttalerprosjekt i gamle DALI 7 kasser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Halvor O

Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Antall liker
    29
    Sted
    Oppland
    Kom over et par gamle DALI7 (Danish American Ltd. Inc.) høyttalere (kan se ut som at disse er i fra 1987), liker størrelsen og finer på disse, men bassene var/er morkne. Kassene var hele og fine, men lakk veldig falmet under stoffront.
    1 Dali 7.jpg

Jeg kommer ikke til å forsøke å restaurere disse til originale DALI7, det er for meg helt uinteressant, de er rett og slett ikke bra nok originalt. Jeg vil beholde kassa, veldig bra håndverk og antagelig/kanskje mellomtonen, ellers blir alt nytt, elementer, delefilter/delefrekvenser, dempemateriell (var kun skumgummi i disse) og bassport. Lakk skal også fjernes.
    Gammel vs. ny bass Faital Pro 10RS430 :
    2 Original no brand lefsebass vs ny FaitalPro10RS430.jpg

Kassene mangler føtter, må på. (fjerner jeg den i midten bak blir det litt tilt da de to bak er 5 mm lavere enn den "store" bak")
    3 Paa med foetter.jpg

Fikk hjelp til fresing av større hull til bass samt diskant og epoxy i DALI logo, Lakk slipt bort:
    4 Fikk hjelp til fresing av stoerre hull til bass samt diskant og epoxy i DALI logo Lakk slipt...jpg

Original bassport fjernet:
    7 gamel bassport arkiveres.jpg

nytt hull til ny bassport.
    7 nytt hull for stoerre bassport.jpg

Ferdig slipt og pusset, så på med beeswax (testet også beis, men synes beeswax ble penest)
    8 ferdig pusset,paa med Liberon Beeswax.jpg

Prøvemontering av elementer.

9 ferdig polert front proevemontering av elementer.jpg

Fornøyd med resultat, også på sidene.
    9 ferdig polert side.jpg

Ny bass er senket nesten en cm, limte derfor inn ekstra "platebit" for skruefestene. "bare" 4 skruer på ny bass.
    91 Limt på ekstra plate til basshøyttalerskruer.jpg

Så er det bare resten igjen :) blir vel ferdig nærmere Jul en gang.

Vedlegg

utsikta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2023
    Antall liker
    96
    Sted
    Grenland
    Spennende! De lagde solide kasser den gangen. Veldig bra resultat på slip og voks.
    Leste du artikkelen til Stig Arne ang de DALI 7 han modifiserte?
    Holder fremdeles på med mine DALI 8, kanskje ferdig til vinteren..

Halvor O

Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Antall liker
    29
    Sted
    Oppland
    Ja Danskene lagde imponerende høyttalerkasser selv om høyttalerene ikke kostet flere månedslønner, de har vel generelt hatt en stor industri rundt dette og møbler osv. Nei har ikke lest om DALI 7 som Stig Arne har modifisert, det hadde nok vært nyttig å lese :) , hvor finner jeg den?

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    4.456
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer sikkert nå, men i DALI7 .pdf manualen jeg har (fra 80 tallet?), står står det helt tydelig: Danish American Ltd. Inc.
    Har du link eller bilde av den PDFen? Hadde vært morsomt å se hvem som har vært såpass fantasifulle med DALI-navnet! Jeg bruker ofte å finne brukermanualer eller specs med å søke på PDF på høyttalere som jeg selv har, eller som er inne hos meg til reparasjon, og det er ikke vanskelig å finne den originale PDF-brukermanualen til Dali 7. Og den er absolutt helt fri for amerikansk eierskap!;)

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.525
    Stemmer sikkert nå, men i DALI7 .pdf manualen jeg har (fra 80 tallet?), står står det helt tydelig: Danish American Ltd. Inc.
    Helt i børjan så het de DAnish Loudspeaker Industries. Nok om det. Flott prosjekt dette og som vanlig, "løkke te som mi seie" !

Halvor O

Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Antall liker
    29
    Sted
    Oppland
    Har du link eller bilde av den PDFen? Hadde vært morsomt å se hvem som har vært såpass fantasifulle med DALI-navnet! Jeg bruker ofte å finne brukermanualer eller specs med å søke på PDF på høyttalere som jeg selv har, eller som er inne hos meg til reparasjon, og det er ikke vanskelig å finne den originale PDF-brukermanualen til Dali 7. Og den er absolutt helt fri for amerikansk eierskap!;)
    Hei, ja kan forsøke å legge inn manual her på mandag, skal innrømme at jeg stusset over navnet selv, noen (en Dansk?) var kanskje litt ekstra kreativ en gang på 80 tallet :ROFLMAO:. Manualen fant jeg selv på nettet men husker ikke hvor, for ca. en mnd. siden, tydelig scannet gammelt papir. En liten teori om forkortelseforvirringen "kan være" DALI hadde kanskje en gang ambisjoner om å starte et eget selskap i USA for å satse der?? Jeg har sett flere europeiske foretag som da oppretter eget selskap i USA med navnevariasjoner, kanskje det var tenkt men aldri ble noe av?? HIFI Klubben kom?, DALI 7 ble solgt i Norge i starten av "vanlige" hifi butikker, kanskje før HIFI klubben startet her i norge, husker ikke akkurat når det var,

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn