Høyttalere Høyttalermerke som passer mine kriterier?

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Påtrengende diskant vil man få fra titanium diskanter. Man må velge høyttalere med tekstil dome eller en med båndiskant for å få den mere behaglige lyden. Engelske forsterkere kan sikkert være bra. Du må sikker spille litt høyere for å kompensere for tinitus du plages med? mvh Guit
Det stemmer ikke. Alle slags diskanter kan låte dårlig. Implementeringen er viktig. De verste eksemplene jeg har hørt har vært tekstildomer og focal sine gamle som vendte innover (Cobalt 800 f.eks.) Rommets akustikk er jo også alfa og omega her.

Jeg vil dog tro at f.eks. en fulltone med litt avrulling i toppen kunne vært noe?
Ja da:) Refleksjoner kan gjøre at diskanten blir ubehagelig. Jeg bruker fulltoner(enveis) med båndiskant. Gir mindre refleksoner fra både fra tak og vegger. Skal bruke en stor linesource bånd (fra 800hz) og oppover neste gang. Skal løse noen problemer det. mvh Guit

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Tror kanhende at man bør ta Avalon med i betraktningen. Desverre dyre, innstegsmodellen Idea koster 75 k. Men Avalon er suverene på akustikk i vanskelige rom. Litt sært utseende & ingen rock h.t. Ser at jeg overskrider trådstarters budsjett kraftig, men disse h.t. er konstruert for ikke å gi refleksjoner & vil vel heller ikke forsterke pipelyder i det øvre hørbare skiktet.

mvh

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tror kanhende at man bør ta Avalon med i betraktningen. Desverre dyre, innstegsmodellen Idea koster 75 k. Men Avalon er suverene på akustikk i vanskelige rom. Litt sært utseende & ingen rock h.t. Ser at jeg overskrider trådstarters budsjett kraftig, men disse h.t. er konstruert for ikke å gi refleksjoner & vil vel heller ikke forsterke pipelyder i det øvre hørbare skiktet.

mvh
Hvilke Avalon høyttaler er konstruert for å ikke gi refleksjoner? Kan nemlig ikke se noe som tyder på det.

U

utgatt60135

Gjest
Påtrengende diskant vil man få fra titanium diskanter. Man må velge høyttalere med tekstil dome eller en med båndiskant for å få den mere behaglige lyden. Engelske forsterkere kan sikkert være bra. Du må sikker spille litt høyere for å kompensere for tinitus du plages med? mvh Guit
Det stemmer ikke. Alle slags diskanter kan låte dårlig. Implementeringen er viktig. De verste eksemplene jeg har hørt har vært tekstildomer og focal sine gamle som vendte innover (Cobalt 800 f.eks.) Rommets akustikk er jo også alfa og omega her.

Jeg vil dog tro at f.eks. en fulltone med litt avrulling i toppen kunne vært noe?
Jeg vil nå mene at det sjelden er diskanter alene som er påtrenende. Det ligger heller i overgangen mellom diskant og mellomtonen og her har delefiltret mye å si også. Forøvrig tror jeg ikke at det var den iverterte diskanten alene som gjorde at Cobalt låt som de gjorde. Ikke tror jeg det skyldes at de er vendt motsatt heller. Utopia serien beviser det.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo

mvh
Hvilke Avalon høyttaler er konstruert for å ikke gi refleksjoner? Kan nemlig ikke se noe som tyder på det.
Samtlige til under en mill. Stealth utformingen av kabinett, & som gjør at de ikke er verdens vakreste.

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

mvh
Samtlige til under en mill. Stealth utformingen av kabinett, & som gjør at de ikke er verdens vakreste.

mvh
Ingen ting som tyder på at en slik høyttaler har spesielt begrenset spredning og dermed unngår refleksjoner fra rommet. Dette er ikke en hornhøyttaler eller elektrostat.
Avalon Acoustics Indra loudspeaker Measurements | Stereophile.com

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
@ orso: Takker for link. Her er man vel uansett O.T. mht. trådstarters budsjett.

mvh

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Så ei lita oppklaring, da: Jeg sa ikke det er kategorisk fy-fy med EQ i anlegget, men jeg forteller noe om hva den faktisk gjør- og står på at den i utgangspunktet gjør seg best i et studio. Den er tross alt et verktøy. Men jeg er enig i at akustiske- og strømmessige- tiltak skal brukes på-og selvfølgelig i - rommet , for å gi utstyret og musikken best mulige arbeidsforhold- det funker kule her etter jeg jobba litt med dette.. Og enkelte rom kan ha godt av litt korreksjon dersom det er snakk om problemer som IKKE kan løses med ovennevnte tiltak. Men vi har forskjellige løsninger på alt- sannheten avhenger av hvor du selv står, og er derfor relativ. Tonekontroller, som på de fleste 80-talls forsterkere var standard derimot- der vil jeg ha meg frabedt bruk..de er ikke kontroller, men ødeleggere:cool: Vintageutstyr med slike kontroller får kategorisk "flatt" - innstilling her i huset..

Sist redigert:
G

Gasolin

Gjest
Ser at orso nevner psb i innlegg 35. Kunne psb synchrony one b være et alternativ og har den noen av egenskapene jeg nevner i første innlegg. Har lyst å lytte til en del høyttalere før jeg tar det endelige valget for å være helt sikker:)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg tror Kef R700 er et bedre valg enn PSB Synchrony One med tanke på kriteriene dine. Kefene har waveguide som minimerer siderefleksjoner. PSBene er veldig fine de også med en veldig korrekt og nøytral tonalbalanse, men de sprer mer og dermed vil du få mer refleksjoner fra rommet. Den større Kef R900 er kanskje også innenfor budsjettet ditt om rommet takler mer bass.
Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Kef R 700
TEST: KEF R900 HØYTTALERE - Ekte highend-høyttalere på billigsalg - tu.no/tester

T

tce-teams

Gjest
Til trådstarter Hva med og dra og lytte selv , eller bedre lån med deg et par høyttalere hjem selv. Da finner du fort ut hva som passer dine ører.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Sett den på shortlist, du! Paul Barton overrasker de fleste!

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Til trådstarter Hva med og dra og lytte selv , eller bedre lån med deg et par høyttalere hjem selv. Da finner du fort ut hva som passer dine ører.
Det er nok det beste. Selv er jeg litt usikker på hvordan tinitusen innvirker på opplevelsen. Personlig synes jeg høyttalere med bred spredning - gjerne dipol, låter avslappende for mine slitne industriører. Likefullt foretrekker jeg begrenset spredning for høyest mulig gøy-faktor; gjerne kombinert med litt pils og svingende musikk.

Mulig at trådstarter burde sjekket ut begge deler for å finne ut hva som stikker minst i slite øreganger? Kef som Orso nevner er et godt alternativ i "begrenset spredning-kategorien". Generelt nokså snille/høflige høyttalere. Amphion og Tannoy er andre personlige favoritter. I "mer spredning-kategorien" ville jeg prøvd de nyeste hybridene til Martin Logan. Er plass et tema, kunne kanskje Gallo Acoustic være verdt en liten lytt?

G

Gasolin

Gjest
Jeg tror Kef R700 er et bedre valg enn PSB Synchrony One med tanke på kriteriene dine. Kefene har waveguide som minimerer siderefleksjoner. PSBene er veldig fine de også med en veldig korrekt og nøytral tonalbalanse, men de sprer mer og dermed vil du få mer refleksjoner fra rommet. Den større Kef R900 er kanskje også innenfor budsjettet ditt om rommet takler mer bass.
TEST: KEF R900 HØYTTALERE - Ekte highend-høyttalere på billigsalg - tu.no/tester
Ok takk for tipset men skal ha stativhøyttaler;) Har lyttet til KEF R300 og de var og bra men er det da noen vesentlige forskjeller jeg bør vite om på KEF R300 og Tannoy pres. 6.1. Fordelen med KEF er umiddelbart at det er en liten center som ikke koster 14k som Tannoys eneste alternativ gjør. Er ny så det blir litt spørsmål herfra:)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ok takk for tipset men skal ha stativhøyttaler;) Har lyttet til KEF R300 og de var og bra men er det da noen vesentlige forskjeller jeg bør vite om på KEF R300 og Tannoy pres. 6.1. Fordelen med KEF er umiddelbart at det er en liten center som ikke koster 14k som Tannoys eneste alternativ gjør. Er ny så det blir litt spørsmål herfra:)
Ah, beklager. Så ikke b'en i ditt forrige innlegg og trodde du da vurderte den gulvstående PSB Synchrony.
Det er veldig vanskelig å finne målinger av Tannoy. Jeg har funnet en av Presicion 6.1, men stoler ikke helt på den.
http://www.hometheater.com/content/tannoy-precision-speaker-system-ht-labs-measures
Har hatt en eldre Tannoy stativhøyttaler selv og var godt fornøyd, så det er sagt. Og de har noe høyere følsomhet.
Basert på det jeg har sett av seriøse målinger, så ville dog alikevel holde en klar knapp på Kef R300.
For meg er målinger ofte viktigere enn subjektive tilbakemeldinger, som du sikkert forstår.

Du må gjerne lytte til begge, men ha i bakhodet at rommene vil ha stor innvirkning og ikke nødvendigvis gi deg et klart svar. Hjemlån er selvsagt det beste. Her er en kommentar fra en som lyttet til disse to og en Sonus Faber:
Første lytterunde i butikk er overstått og av de jeg rakk idag Tannoy Precision 6.1, Sonus faber Venere 1.5 og KEF R300 er jeg ikke i tvil om at KEF falt best i smak:-D I mine ører har de en stor, naturlig og behagelig lydsignatur der de to andre ligger et hak etter.

G

Gasolin

Gjest
Ah, beklager. Så ikke b'en i ditt forrige innlegg og trodde du da vurderte den gulvstående PSB Synchrony.
Det er veldig vanskelig å finne målinger av Tannoy. Jeg har funnet en av Presicion 6.1, men stoler ikke helt på den.
Tannoy Precision Speaker System HT Labs Measures | Home Theater
Har hatt en eldre Tannoy stativhøyttaler selv og var godt fornøyd, så det er sagt. Og de har noe høyere følsomhet.
Basert på det jeg har sett av seriøse målinger, så ville dog alikevel holde en klar knapp på Kef R300.
For meg er målinger ofte viktigere enn subjektive tilbakemeldinger, som du sikkert forstår.

Du må gjerne lytte til begge, men ha i bakhodet at rommene vil ha stor innvirkning og ikke nødvendigvis gi deg et klart svar. Hjemlån er selvsagt det beste. Her er en kommentar fra en som lyttet til disse to og en Sonus Faber:
Første lytterunde i butikk er overstått og av de jeg rakk idag Tannoy Precision 6.1, Sonus faber Venere 1.5 og KEF R300 er jeg ikke i tvil om at KEF falt best i smak:-D I mine ører har de en stor, naturlig og behagelig lydsignatur der de to andre ligger et hak etter.
Takk hvor har du det sitatet fra? Skulle gjerne lese litt mer fra den tråden hvis det var noen fler aktuelle innspill. Har dessverre først mulighet til å teste KEF R300 i Oslo hifi center om noen uker men nå ser det ut til at bestilling kan nærme seg.

Topp Bunn