Høyttalerkabler anbefalt tykkelse???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.672
    Torget vurderinger
    23
    2,5 mm2 holder til 99% av den strømmen som skal igjennom uten tap større enn promiller....

    Skal du ha 4 kW inn i noen subber, 20 m. fra forsterkeren så må du gjerne gå opp til både 4 og 6 mm2 - mest for nattesøvnens skyld!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.672
    Torget vurderinger
    23
    Ja, nettopp. Bare å regne på det.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.672
    Torget vurderinger
    23
    Eller høre. Dvs. ikke høre. Forskjellen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.672
    Torget vurderinger
    23
    Motstand i kobber er gjerne 0,0178 Ohm pr. løpemeter og kvadratmillimeter. En 2,5 mm2 kabel har m.a.o. 0,0178 Ohm / 2,5 = 0,007 Ohm pr. meter kabel. Eller på godt norsk, en snau promille av f.eks. en nominell høyttalerimpedans på 8 Ohm. Skal du tilbake igjen med strømmen så kan du jo doble dette...
    Dersom en gidder så kan en jo regne dette om til dB ved div. lydnivå så ser en hvor ubetydningsløst det hele er. Dette går dessuten på KVANTITET og ikke KVALITET på den strømmen som skal gjennom. Mulig det finnes mennesker som klarer å høre innvirkningen av noe slikt - og da tar jeg av meg opptil flrere hatter for en slik brag. Dette er ikke sarkastisk, ironisk eller på andre måter arrogant ment - prøver bare å belyse den praktiske virkeligheten i slike tall.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.672
    Torget vurderinger
    23
    For meg - stort sett alt! Velger å forholde meg til virkeligheten. Andre får gjøre hva de synes er viktig for dem - verden er jo smekkfull av troende av alle sorter så hvorfor ikke innen hifi?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Motstand i kobber er gjerne 0,0178 Ohm pr. løpemeter og kvadratmillimeter. En 2,5 mm2 kabel har m.a.o. 0,0178 Ohm / 2,5 = 0,007 Ohm pr. meter kabel. Eller på godt norsk, en snau promille av f.eks. en nominell høyttalerimpedans på 8 Ohm. Skal du tilbake igjen med strømmen så kan du jo doble dette...
    Dersom en gidder så kan en jo regne dette om til dB ved div. lydnivå så ser en hvor ubetydningsløst det hele er. Dette går dessuten på KVANTITET og ikke KVALITET på den strømmen som skal gjennom. Mulig det finnes mennesker som klarer å høre innvirkningen av noe slikt - og da tar jeg av meg opptil flrere hatter for en slik brag. Dette er ikke sarkastisk, ironisk eller på andre måter arrogant ment - prøver bare å belyse den praktiske virkeligheten i slike tall.
    Og dette stemmer.

    Det vil si - dette regnestykket gjorde jeg ferdig for over 30 år siden og pakket vekk arket, så jeg husker selvsagt ikke tallet, jeg husker den praktiske konsekvensen - 2.5mm2 eller tykkere er rett, er det veldig langt og tendens til paranoia så er 4mm2 gode greier. Det eneste problemet er å finne rett farge i butikken.

    Noen tror på meg, noen tror på sluket. Nå sier vi det samme, så da blir konklusjonen den samme uansett hvem du tror på.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan nevne at jeg har også regnet på det. Mitt kriterie var at høyttalerens frekvensavhengige impedanskurve ikke skulle føre til større avvik enn 0,1 dB, dvs formodentlig ikke hørbare avvik. Største avvik skjer naturlig nok ved impedansminimum. Det er en likefrem anvendelse av Ohms lov å regne ut spenningsfallet som følge av kabelens impedans. Ved såpass lave frekvenser er den impedansen stort sett DC-motstanden, og jeg kom også til at 2,5 mm2 er mer enn nok i de fleste situasjoner. Eksakt som Slukets og Kvålsvolls regnestykker.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    I praktisk bruk er det ikke mye å hente lydmessig med noe som er dyrere enn denne....

    MAGNUMHYBIRD0003.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du finner forøvrig formelen for å regne om mellom AWG og metriske størrelser her: https://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

    AWG er en ganske obskur størrelse. Ett steg nedover i tallverdi for AWG øker tverrsnittet med en faktor lik 39'ende roten av 92, ca 1.1229322, hvordan de nå enn fant på det. Tommelfingerregel: Tre steg nedover i AWG dobler tverrsnittet, tre steg oppover halverer det.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.672
    Torget vurderinger
    23
    Hit eit steg - og dit eit steg
    Dansar eg frem på skuleveg
    No kan alle saman sjå
    Kjolen min - har marihøne på!


    Audio Arve, denne kan DU!
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du finner forøvrig formelen for å regne om mellom AWG og metriske størrelser her: https://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

    AWG er en ganske obskur størrelse. Ett steg nedover i tallverdi for AWG øker tverrsnittet med en faktor lik 39'ende roten av 92, ca 1.1229322, hvordan de nå enn fant på det. Tommelfingerregel: Tre steg nedover i AWG dobler tverrsnittet, tre steg oppover halverer det.
    AWG går visstnok på hvor mange ganger lederen har vært igjennom trekkjernet. 10 trekkeoperasjoner = AWG 10.

    I motsetning til hagle/riflekaliber, der gauge er antallet runde blykuler av denne diameteren som går på et pund...

    Johan-Kr
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    AWG er en ganske obskur størrelse. Ett steg nedover i tallverdi for AWG øker tverrsnittet med en faktor lik 39'ende roten av 92, ca 1.1229322, hvordan de nå enn fant på det.
    Resten av måleenhetene deres er jo helt borte i natta, så hvorfor ikke kabelstørrelser også? :)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hit eit steg - og dit eit steg
    Dansar eg frem på skuleveg
    No kan alle saman sjå
    Kjolen min - har marihøne på!


    Audio Arve, denne kan DU!
    Ingebrikt Davik - sjølvsagt. På gitar også, om nødvendig.
    - Ikkje rart at sola skin.
    :rolleyes:
    Husker dåkker han Krabbe Krølle og de andre i Taremareskogen?:rolleyes:
    Que Dodraugen!

    1,5 mm2 hos meg, men lengste høyttalerkabel er 50 cm og det sitter ingen delefilterkomponenter mellom forsterkere og høyttalerelementer.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hva med Åkken Bom?
    Det var jo i Leikestove det.

    Vibeke Sæter & Henning Rivedal


    Topic: og jeg som har brukt dyr 4mm fra CO. Da kan jeg kjøpe 1,5mm neste gang da.

    ....og fortsatt sove godt?
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Scheiße ... og jeg som har brukt masse penger på 6 mm² fra Biltema....
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Morsomste kabeltråden so far??????
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    el_mariachi, helvete. Nå har den Åkken Bom melodien satt seg fast i hodet mitt. :mad:
    Går rundt på jobben å plystrer, til ergrelse for mine kollegaer. :rolleyes:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    el_mariachi, helvete. Nå har den Åkken Bom melodien satt seg fast i hodet mitt. :mad:
    Går rundt på jobben å plystrer, til ergrelse for mine kollegaer. :rolleyes:
    Kunne vært verre. Du kunne f.eks. ha sunget den. "Han spiller på en ØØØØØSE", etc. ;)
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    el_mariachi, helvete. Nå har den Åkken Bom melodien satt seg fast i hodet mitt. :mad:
    Går rundt på jobben å plystrer, til ergrelse for mine kollegaer. :rolleyes:
    Det var bra det ikke var Pompel og Pillt jeg nevnte da......

    Gorgon vaktmester skrev:
    Repareres, revideres, registreres, reflekteres, reformeres, reviteres, resigneres, respireres, resulteres, revulteres, respekteres, repareres, reglereres, respireres
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Syntes vaktmesteren var skummel, og hadde mareritt om han på natta.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    AWG er en ganske obskur størrelse. Ett steg nedover i tallverdi for AWG øker tverrsnittet med en faktor lik 39'ende roten av 92, ca 1.1229322, hvordan de nå enn fant på det.
    Resten av måleenhetene deres er jo helt borte i natta, så hvorfor ikke kabelstørrelser også? :)
    Det merkelige er hvorfor vi skal belemres med dette tøvet.
    Det være seg awg, tommer (eller inches som enkelte nordmenn har begynt å kalle det), dpi, furlongs, pund og gallons av forskjellige slag.

    I vår del av verden så hadde vi noen luringer som fant på SI-systemet, hvor alt er dekadisk (untatt klokke/kalender) og fungerer veldig greit.
    Så da slipper vi awg og 1/256 tomme ( som er ca 0,1 mm).
    Kan vi ikke vær så snill holde oss til det?
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    AWG er en ganske obskur størrelse. Ett steg nedover i tallverdi for AWG øker tverrsnittet med en faktor lik 39'ende roten av 92, ca 1.1229322, hvordan de nå enn fant på det.
    Resten av måleenhetene deres er jo helt borte i natta, så hvorfor ikke kabelstørrelser også? :)
    Det merkelige er hvorfor vi skal belemres med dette tøvet.
    Det være seg awg, tommer (eller inches som enkelte nordmenn har begynt å kalle det), dpi, furlongs, pund og gallons av forskjellige slag.

    I vår del av verden så hadde vi noen luringer som fant på SI-systemet, hvor alt er dekadisk (untatt klokke/kalender) og fungerer veldig greit.
    Så da slipper vi awg og 1/256 tomme ( som er ca 0,1 mm).
    Kan vi ikke vær så snill holde oss til det?

    Du glemte den Britiske vektenheten "Stone".
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Selv 1,5 kvmm er tilstrekkelig til det meste uten noe hørbart tap.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Inch er faktisk den mest korrekte betegnelsen, da det finnes flere slags tommer som faktsik også er i bruk. Den gamle dansk-norske tommen er 26,17mm, og den gamle norske tommen er 27,5mm. Ordet inch er en forenkling av det latinske "uncia" - en tolvtedel... av en fot, formodentlig, - men så er det flere "føtter" også.... ;)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.016
    Torget vurderinger
    2
    Hit eit steg - og dit eit steg
    Dansar eg frem på skuleveg
    No kan alle saman sjå
    Kjolen min - har marihøne på!


    Audio Arve, denne kan DU!
    Ingebrikt Davik - sjølvsagt. På gitar også, om nødvendig.
    - Ikkje rart at sola skin.
    :rolleyes:
    Husker dåkker han Krabbe Krølle og de andre i Taremareskogen?:rolleyes:
    Dette ble altså dagen der jeg oppdaget at jeg savnet Blåbær Malene. Den så jeg ikke komme.
    Låta finnes til og med på Spotify! Med akkurat passe tykke kabler låter den akkurat passe.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Inch er faktisk den mest korrekte betegnelsen, da det finnes flere slags tommer som faktsik også er i bruk. Den gamle dansk-norske tommen er 26,17mm, og den gamle norske tommen er 27,5mm. Ordet inch er en forenkling av det latinske "uncia" - en tolvtedel... av en fot, formodentlig, - men så er det flere "føtter" også.... ;)
    Nope. En tommer er en tomme er en tomme. Hva som var tilfelle i gamle dager er irrelevent i sammenhengen.

    https://no.wikipedia.org/wiki/Tomme_(mål) skrev:
    Den internasjonale tommen er definert som 25,4 mm. Denne definisjonen ble bestemt i en avtale mellom USA og Det britiske samveldet i 1958.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei og nei og nei... :) Inch er en imperial benevnelse, og avtalen du viser til er kun en avtale mellom UK og USA for å unngå misforståelser. At resten av verden stilltiende har adoptert dette, og for enkelhets skyld har kalt det for en tomme, er en annen sak... Du kan jo spørre i båtbyggermiljøene hvor lang en tommer er.. :)
    Vi bruker fortsatt ( i enkelte miljøer) de gamle benevnelsene.... feks oppgies fortsatt størrelsen på brennerne til parafinlamer i "linjer".. 1 linje er 1/12 tomme, 1 skruppel er 1/12 linje... :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn