Høyttalerelementer på hytte tørt/fuktig/minusgrader/pluss

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.252
Torget vurderinger
10
Hvordan vil en Lowther driver med løvtynt papirmembran, alnicomagnet og sølv voice coil tåle å stå på en offgrid fjellhytte?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.708
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Skjønar du skal ha noko lettdrive og enkelt på ei hytte utan innlagt vatn. Eit spennande prosjekt. Eg prøvde noko sånt på 90-talet, på ei hytte som var vinterkald og utn straum. Skulle teste ut om det var stor skilnad når eg ikkje hadde tilgong på vekselstraum.
Prosjektet varte berre tre-fire veker, så det hadde kanskje skjedd noko om anlegget hadde stått der permanent, men eg registrerte ikkje noko negativt i laupet av denne tida.
Elles, med tanke på ekstreme utfordringar, har eg hatt oppmontert eit sett utandørs Boston-høgtalarar i 16 år, på ein av dei meir verharde veggane på Vestlandet. Dei verkar fint endå.

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Antall liker
262
Torget vurderinger
1
Kva med å bruka ein av desse på hytta?

grammofon.JPG

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.252
Torget vurderinger
10
Jeg vet det funker. Er redd for Lowtherne pga at de er skjøre og dyre.

Har bygget 12 volt anlegg før på nabohytta hos tante og onkel som har spilt uklanderlig i 9 år. Seas FA22 fulltone og Sure klasse T amp. Drevet med ca 13 volt så tipper jeg den leverer 10 ekte watt.

Kassene er MLTL, digre, tuna med en liten festkul, lettdrevne med impedansekorrektsjon, Seasene har fs på 30 Hz og xmax på 6 mm. Da kan dere tenke dere hvordan det låter :cool:

64D6E2F9-E39F-4E2E-AF7B-E2DD3DDFDD92.jpeg

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.305
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Hva med å teste en stund (?) Legge igjen noen stål og jernbiter, samt litt papir av så lik type som mulig (?)
Jeg har en isolert utebod, og et verksted i garasjen som ikke er oppvarmet i lange perioder. Der får jeg til tider på enkelte ting antydning til overflaterust. Spesielt uteboden er litt slik. Det skal sies at jeg har lufteluker stående åpne, så temp og fuktighet følger nok uteluften...

Topp Bunn