Forsterkere Høyttalere til Companiet

JCT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.07.2013
Antall liker
14
Hei.

Jeg har en eci 2 og spelar på Castle Howard høyttalere. De har en akustisk trykkammer bas.
Der er bra synergi mellom dem men der finns lite trykk i bassen og lite punch.
Er der noen som har denne konstellasjon?

Er eci 2 for svak i bassen til større høyttalere? Følsomheten er 90 db.

Er det bedre men en sterkere effekt forsterker som feks aw 100 eller liknende?

Finns der andre høyttalere som er bedre på eci 2?

Takk for svar.

Mvh Johannes i Danmark

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.713
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Castle Howard er gode høyttalere, men punch og trykk er ikke det som karakeriserer dem. Nå er ikke ECI 2 det jeg vil karakerisere som en råtass, men uansett hva du henger på av fortstetrker vil du ikke oppnå et voldsomt smekk - bestykningen til høyttalerne er rett og slett i minste laget.

Jeg tror kanskje du skulle vurdere en sub eller to...

Johan-Kr

JCT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.07.2013
Antall liker
14
Hei Johan.

Ja du har nok rett at eci 2 er lite svak i dette område.

Men jeg har også en Tandberg TR1000 og her er mye og nok bas i mine Howard.

Og TR 1000 lyder kjempe bra synes jeg...

Finns det en bedre høyttaler til eci 2 som fremhever bassen bedre?

Mvh Johannes

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.713
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis Tandberg TR1000 gjør susen, er ikke da broblemet løst allerede?

Noenlunde lettdrevna (ift impedanskurver) stativhøyttalere burde passe bra til den. Krix Eqinox i et ikke altfor stort rom, f.eks.

Johan-Kr

JCT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.07.2013
Antall liker
14
Hei Johan.

Tror du eci 1 med 100w og dual mono er et bedre valg til howard?

Jeg tror bassen vil bli sterkere enn eci 2 men er ikke sikker.

Eller va med en kombinasjon av eci 2 og aw 100 dmb?

Jeg har tenkt at skulle beholde howard da synergien er riktig bra mellom Companiet og Castle synes jeg.

/Johannes

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Inden jeg blev ramt af opgraderingshelvedet havde jeg i mange år et opsæt med IC2 og Epos ES14, et yderst velafbalanceret og glad spillende system. Hvis du vælger at beholde forstærkeren bør du overveie disse.

JCT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.07.2013
Antall liker
14
Hei NLS

Epos er engelske høyttalere ikke?

Hadde du nok bas og trykk i lyden på disse? Jeg oplever eci 2 lite svak på min Castle howard. Men de er ikke tungdrevne men store.

Mit rom er på 32 m2 så vil gerne have en stor høyttaler.

/Johannes

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Well vi taler om 50 watt altså, A/B og gammel konstruktion. Trykk i 35m2 stue er hårde krav for en eci2 :) Men ja god bass, uanstrengt musikalsk spillende.
Men i samme sekund du stiller spørgsmålet: er der kraftigere mere komplette forstærkere end eci2 derude, har du allerede bevæget dig videre.

JCT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.07.2013
Antall liker
14
Hei NLS

Det er en svær beslutning fordi jeg gerne vil beholde howard men jeg har også en Tandberg TR1000 og den har ingen problemer her.

Er det en ide at supplere med en effekt til eci 2 feks aw 100 eller liknende?

Men en mindre stativ høyttaler er nok best til en eci 2.

/Johannes

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Hei NLS

Det er en svær beslutning fordi jeg gerne vil beholde howard men jeg har også en Tandberg TR1000 og den har ingen problemer her.

Er det en ide at supplere med en effekt til eci 2 feks aw 100 eller liknende?

Men en mindre stativ høyttaler er nok best til en eci 2.

/Johannes
Jeg har hatt ECI-2, og en Abrahamsen V4 UP (effekt trinnet, samme som i V2), kobla de aldri til hverandre. Men jeg vil heller anbefale deg en V2 fra Abrahamsen, eller V3 pre, og V4 effekt. De spilte veldig bra, og en V2 på brukten er ett varp. Jeg sier ikke at ECI-2 spilte dårlig. Men Abrahamsen var bedre, i tillegg er den balansert. AW100 DMB, har jeg også. Den har jeg ikke spilt så mye på da det ikke er så lenge siden jeg kjøpte den, men den er meget god, det jeg har hørt så langt. Det er samme effekt trinn som i ECI-1 (hvis du ser bort i fra at ECI-1 er ubalansert)

JCT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.07.2013
Antall liker
14
Hei.

Så Abrahamsen V2 giver mere trykk i bassen enn eci 2 og er en bedre forsterker?

Va med eci 1? Den er jo på 100 w i dual mono? Er den meget sterkere enn eci 2?

Takk.

Mvh Johannes

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Abrahamsen gir mer trykk i bassen, og enda mer hvis den er oppgradert. På V2, og V4 vil jeg ALLTID anbefale å oppgradere!
AW100, og ECI-1 er begge på 100 Watt, som er dobbelt så mye som ECI-2. Men de har ganske liten strømforsyning. Meget liten i forhold til V2/V4.
Abrahamsen modellene har over 100000 µF kondensatorbank. I forhold til AW100, som har 48800 µF. Abrahamsen er på 70Watt, men har likevell over dobbelt så stor strømforsyning som 100 Watteren

IvarT

Nattmannen
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Så Abrahamsen V2 giver mere trykk i bassen enn eci 2 og er en bedre forsterker?
Jeg har hatt begge og spilte da med et par B&W 805 Matrix stativhøyttalere. Hadde ECI-2 i hele 18 år, og solgte den siden begynte å svikte. Bytta den ut med en Abrahamsen V2.0 UP, og forskjellen var enorm. V2.0 UP spilte med langt mer kontroll, og kunne spille engasjerende selv på dempet volum. Med ECI-2 måtte jeg skru opp mye mer for å få det samme engasjementet. Jeg går ut fra at dette har med strømforsyningen å gjøre; altså at V2.0 har bedre og større strømforsyning.

Rent klangmessig er disse to også veldig ulike. ECI-2 ble etter min oppfatning ganske mørk og låt litt 'innestengt' sammenlignet med V2.0 UP som låt langt åpnere og detaljert. Bassen ble også langt strammere og mer kontrollert med V2.0 UP. ECI-2 låt mer rotete og slappere i bassen. Men V2.0 UP kunne også etter min oppfatning bli for 'åpen' i mellomtonen slik at det ble slitsomt. Enkelt sagt fungerte ECI-2 veldig godt til rock, mens V2.0 UP fungerte veldig godt til akustisk musikk, iallfall på disse høyttalerne.

Om du velger å prøve en V2.0, gå for den oppgraderte UP-versjonen. Den har bedre strømforsyning og display/fjernkontrollsensor.

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Kan i hovedsagen kun tilslutte mig de øvrige ærede talere :) Abrahamsen V2.0 Up er en helt klar opgradering på alle hifi parametre - kun må du gi avkald på den klassiske (vældig) varme EC lyd. Fås fra ca 4.5k og opp brugt - 8.1k ny.

Er også enig i at AW100 varianterne (i standart) ikke står mål med Abrahamsen V2up, bortset fra at Abrahamsen tilbyder oppgradering af aw100. Havde en periode V2up sideløbende med aw100 Kit1&2, de var ganske ens kraftmæssigt (oplevede jeg), men foretrak aw100 til de højtalere jeg brugte (vistnok System Audio hvis jeg husker ret - som jo er ganske lyse).

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Kan i hovedsagen kun tilslutte mig de øvrige ærede talere :) Abrahamsen V2.0 Up er en helt klar opgradering på alle hifi parametre - kun må du gi avkald på den klassiske (vældig) varme EC lyd. Fås fra ca 4.5k og opp brugt - 8.1k ny.

Er også enig i at AW100 varianterne (i standart) ikke står mål med Abrahamsen V2up, bortset fra at Abrahamsen tilbyder oppgradering af aw100. Havde en periode V2up sideløbende med aw100 Kit1&2, de var ganske ens kraftmæssigt (oplevede jeg), men foretrak aw100 til de højtalere jeg brugte (vistnok System Audio hvis jeg husker ret - som jo er ganske lyse).
De tilbyr ikke service/oppgradering på EC produkter lenger, da må du på servicekompaniet, eller EC på Tau.
De fleste påstår også at oppgradert låter AW100DMB veldig nært AW120DMB, som er en ganske god forsterker.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hva med Klipsch rf-52 mk2? De burde være sjef med 50 "gammeldagse" EC-watt?

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.450
Torget vurderinger
1
Støtter forslaget om å prøve noe fra Epos hvis du vil ha fyldigere lyd. For ordens skyld; jeg har ikke hørt Epos selv, men har lest om og interessert meg for dette merket en stund, da jeg selv er på leit etter høyttalere som har en varmere og fyldigere lyd enn det som er vanlig. Og Epos sine høyttalere de siste årene er omtalt å ha slik lyd. Tenker da på Elan og K-serien. I tillegg er de mer lettdrevne enn vanlig.

Topp Bunn