Høyttalere Høyttalere som spiller langt over sin prisklasse.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Noen ganger dukker det opp høyttalere med beskjedne ytre mål som spiller musikk med stor M og som setter langt dyrere konstruksjoner til veggs.
    Er i en fase hvor jeg har begynt å snuse rundt etter morsom engasjerende musikkformidler med litt skyv og som har gode allroundegenskaper. Bør funke på relativt nøytral AB forsterker med solide 2x50 watt. Har 15 kvadrat til rådighet og har ikke optimale akustiske forhold.
    Hva bør jeg sjekke ut?


    Prisklasse: En lavtlønns månedsutbetaling maks. Hvis vi setter 10 månedslønninger oppå hverandre, da er saken krystallklar som kildevann, line-source. :D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg er sikker på at mange vil engasjere seg etter hvert. Men hva slags prisklasse kunne du tenke deg?
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    KEF R300 treveis HT "fordekt" som toveis. Restsalg nå siden ny modell er kommet. På 15 kvadrat holder det kanskje med 2x50w om wattene er så solide som du sier :) Krever litt innspilling disse rasedyrene. Glad i effekt er de også... At de fortjener god plassering på solide stativ er helt sikkert.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Av alle gode kjøp jeg har kommet over i løpet av mine over 25 år som hifi-skribent, tror jeg faktisk ikke jeg har vært i nærheten av et såpass godt kjøp som dette:
    https://rognlien.wordpress.com/2017/12/17/stereo-monopulse/
    Hånd i hanske til trådstarters kriterier.

    Jeg har flere forslag, forsåvidt, men disse skiller seg ut såpass at de konkurrerer med gode bruktkjøp hver dag hele uka.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Den nye Kef R3 er vel også en hvert at ta med. OBS, 2x 50 watt holder ikke her!

    EF1156C8-DE96-4EFA-A6D3-C59D285BA31F.jpg


    Også er det vel også på plads at nevne de nye aktive høytalere fra forholdsvis Dali og System audio, og her er watt incl.

    Og skal det være Electrostater er Martin logan Electromotion ELS, en hot kandidat.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel få høgtalarar som både spelar langt over si prisklasse, og som samstundes passar i eit 15m2 stort lytterom, med ein femtiwatts forsterkarar. Einaste eg kjem på må vere relativt beskjedne magnestatar (Magnepan 1.7, kanskje, men då må dei truleg ha meir effekt) eller elektrostatar (som kan vere vanskelege å plassere i eit lite rom). Når det gjeld konvensjonelle høgtalarar, vil eg tilrå å sjå på brukmarknaden om du skal komme rimeleg frå det. Medan dagens gode høgtalarar ofte er påkosta flott overflate, var det fleire enkle design som var svært gode i "gamle dagar". Kjekt å ha fin finish, men det hjelper ikkje noko særleg på lyden - berre på waf og generell trivsel på lytterommet.
    Mitt inntrykk er at det ikkje er spesielt gode høgtalarar på billegmarknaden i desse tider. Mine favorittar er (med unntak av Magnepan og elektrostatar) gjennomgåande kostbare. Beklagelegvis.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Jeg synes, Amphion har nogle kvaliteter som gør dem til gode højttalere, til trods for de ikke er vanvittig dyre. Jeg har dog aldrig selv haft dem i mit anlæg.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel få høgtalarar som både spelar langt over si prisklasse, og som samstundes passar i eit 15m2 stort lytterom, med ein femtiwatts forsterkarar. Einaste eg kjem på må vere relativt beskjedne magnestatar (Magnepan 1.7, kanskje, men då må dei truleg ha meir effekt) eller elektrostatar (som kan vere vanskelege å plassere i eit lite rom). Når det gjeld konvensjonelle høgtalarar, vil eg tilrå å sjå på brukmarknaden om du skal komme rimeleg frå det. Medan dagens gode høgtalarar ofte er påkosta flott overflate, var det fleire enkle design som var svært gode i "gamle dagar". Kjekt å ha fin finish, men det hjelper ikkje noko særleg på lyden - berre på waf og generell trivsel på lytterommet.
    Mitt inntrykk er at det ikkje er spesielt gode høgtalarar på billegmarknaden i desse tider. Mine favorittar er (med unntak av Magnepan og elektrostatar) gjennomgåande kostbare. Beklagelegvis.
    Arve, jeg har nevnt akkurat den typen høyttaler her oppe. Den passer i et minder rom, den er superlett last, og spiller "alt for bra" for den prisen som forlanges for den her i Norge. For av årsaker jeg ikke begriper, koster den ned mot halvparten her, enn hva den koster på hjemmemarkedet. Det er helt sprøtt hvor bra den spiller i lag med f.eks. Rega Brio.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Den nye Kef R3 er vel også en hvert at ta med. OBS, 2x 50 watt holder ikke her!

    Vis vedlegget 526958

    Også er det vel også på plads at nevne de nye aktive høytalere fra forholdsvis Dali og System audio, og her er watt incl.

    Og skal det være Electrostater er Martin logan Electromotion ELS, en hot kandidat.
    Tviler ikke på at KEF kan være bra. Har holdt på noen år og har vel tidvis ligget langt framme i utviklingen av høyttalere. Ut fra tekniske spesifikasjoner virker de imidlertid ikke å gå spesielt dypt. Gjelder for så vidt også de større modellene R5 og R7. Kanskje litt overraskende?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel få høgtalarar som både spelar langt over si prisklasse, og som samstundes passar i eit 15m2 stort lytterom, med ein femtiwatts forsterkarar. Einaste eg kjem på må vere relativt beskjedne magnestatar (Magnepan 1.7, kanskje, men då må dei truleg ha meir effekt) eller elektrostatar (som kan vere vanskelege å plassere i eit lite rom). Når det gjeld konvensjonelle høgtalarar, vil eg tilrå å sjå på brukmarknaden om du skal komme rimeleg frå det. Medan dagens gode høgtalarar ofte er påkosta flott overflate, var det fleire enkle design som var svært gode i "gamle dagar". Kjekt å ha fin finish, men det hjelper ikkje noko særleg på lyden - berre på waf og generell trivsel på lytterommet.
    Mitt inntrykk er at det ikkje er spesielt gode høgtalarar på billegmarknaden i desse tider. Mine favorittar er (med unntak av Magnepan og elektrostatar) gjennomgåande kostbare. Beklagelegvis.
    Arve, jeg har nevnt akkurat den typen høyttaler her oppe. Den passer i et minder rom, den er superlett last, og spiller "alt for bra" for den prisen som forlanges for den her i Norge. For av årsaker jeg ikke begriper, koster den ned mot halvparten her, enn hva den koster på hjemmemarkedet. Det er helt sprøtt hvor bra den spiller i lag med f.eks. Rega Brio.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Interessant! Har ikkje høyrt denne, men takkar for tipset.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    914
    lxmini. trenger 4 forsterkere og skorter litt oppover i diskanten, men scenebildet er ikke noen av de andre ferdigvarene i nærheten av iallefall (av akustiske grunner). under 10k om man monterer selv.

     
    Sist redigert:

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Det ligger jo en del bra ting på torget her du kan se på for eksempel Piega Premium 1.2, Harbeth 30.1, Sonus Faber Electa Emator.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Direkte linking til annonser er ikke tillatt. 2 innlegg er ryddet bort
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er ikke så lett å finne noe som spiller langt over prisklassen i dag. Man får det man betaler for i dag også ''kanskje''? I gamle dager så var det Rogers LS35/a som spilte langt over prisklassen, men da med mangel på bass under 70Hz. Ellers så synes jeg flere engelske og kansje danske høyttalere som spiller over prisnivået.
    Brukt er nok det som er lurest å kjøpe hvis noe skal spille over prisklassen:)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Den nye Kef R3 er vel også en hvert at ta med. OBS, 2x 50 watt holder ikke her!

    Vis vedlegget 526958

    Også er det vel også på plads at nevne de nye aktive høytalere fra forholdsvis Dali og System audio, og her er watt incl.

    Og skal det være Electrostater er Martin logan Electromotion ELS, en hot kandidat.
    Tviler ikke på at KEF kan være bra. Har holdt på noen år og har vel tidvis ligget langt framme i utviklingen av høyttalere. Ut fra tekniske spesifikasjoner virker de imidlertid ikke å gå spesielt dypt. Gjelder for så vidt også de større modellene R5 og R7. Kanskje litt overraskende?
    Det er Kmart at man ikke kan få allting for rundt 17kilo, vedr. Bas, ligger -3 dB vel rundt 75 hz og -6 dB rundt 42 hz,
    R3 og R7 har begge en senkning i nivo i bassen på rundt 5 db, Klipsch Rf 7iii har det samme, og dette bevirker at de lettere tilpasser sig rom, og ikke farver gengivelsen ved at mudre de nærliggende frekvens område til med mudder bas.
    Men det du for her, er en h;ytaler some spiller mellem bas, flot, og som forsvinder fulstendig i lydbildet, og leverer et D3 perspektiv du med nesten sikkerhet ikke tidligere har oplevet, med en mellem tone gengivelse som blandt andet på stemmer er til at dø for.
    De levere også et nesten unik liniær frekvensgang i området de dekker fra 75 hz og op.
    De er særdeles universale med henblik på musik sjangre.

    Uanset nesten hva du velger av høytaler, må du supplere med sub , vis du har rom, insigt, nok til at kunne inplisere en sådan. for at få den dyreste oktav m.

    Men for Hr og fru Jensen i vanlig miljø for musik og tv brug kan jeg ikke komme på nogen andre høytalere som i den grad levere, til prisen på ovennevnte.

    Med rigtig forsterker, så som Gamut D 200 eller Accuphase e-470, 480 for du en Musikk oplevelse som tangerine bra sex.
    En motiva 200 D3, tror jeg også vil gøre susen, vis man leder efter en kraftverk av en forsterker som kan drive disse høytaler til Max ydelse.

    Dette er et løb og køb høytaler i klasse med hva Mission 700 Edge var i 80 tallet.

    Her vêr målinger fra Tyskland.

    C1EC4205-F6B9-43C4-B8C2-9B55D23B0A8E.jpg


    Mvh
    ,
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mye proff-greier som utklasser dyrere hifi-saker i de lavere prisklassene, men det er vanskelig å definere sånt uten å ta mange andre hensyn med i betraktningen.
    Trådstarter sier inntil en månedslønn utbetalt for et lavtlønnet yrke, så ca 20k og ned. TS forteller om et rom på 15 kvm uten akustisk behandling, så spredningsmønsteret blir viktig mens kapasitet ikke blir fullt så viktig. Det blir vanskelig å få til en høy grad av direktelyd med flatene så tett inntil høyttalerne/lytteposisjon, så jeg tror kanskje jeg ville tatt en råsjans og hørt på Mr. Rognlien som anbefaler rundstrålerene Monopulse, omstendighetene tatt i betraktning.

    Dersom jeg hadde hatt et dedikert rom på 15 kvm og 20k tilgjengelig ville jeg muligens kjøpt en Yamaha WXC - streamer/forforsterker til 3k (evnt Minidsp 2x4HD), feks JBL LSR 308 mkII til 7k og brukt resten på akustikktiltak.

    Når mine utradisjonelle synspunkter er unnagjort vil jeg også slå et slag for et tradisjonelt produkt; Monitor Audio Gold 200 som selges på tilbud for under 20k på Soundgarden (ned i 14k for et demopar i Oslo) er fantastiske høyttalere som for min del utkonkurrerte mange og tildels mye dyrere høyttalere den gang da jeg kjøpte mitt første seriøse høyttalerpar.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Av alle gode kjøp jeg har kommet over i løpet av mine over 25 år som hifi-skribent, tror jeg faktisk ikke jeg har vært i nærheten av et såpass godt kjøp som dette:
    https://rognlien.wordpress.com/2017/12/17/stereo-monopulse/
    Hånd i hanske til trådstarters kriterier.

    Jeg har flere forslag, forsåvidt, men disse skiller seg ut såpass at de konkurrerer med gode bruktkjøp hver dag hele uka.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Jeg var på vippen til å kjøpe Monopulse A Carbon som lå på finn. Dette innlegget fikk meg over kanten :p
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Den nye Kef R3 er vel også en hvert at ta med. OBS, 2x 50 watt holder ikke her!

    Vis vedlegget 526958

    Også er det vel også på plads at nevne de nye aktive høytalere fra forholdsvis Dali og System audio, og her er watt incl.

    Og skal det være Electrostater er Martin logan Electromotion ELS, en hot kandidat.
    Tviler ikke på at KEF kan være bra. Har holdt på noen år og har vel tidvis ligget langt framme i utviklingen av høyttalere. Ut fra tekniske spesifikasjoner virker de imidlertid ikke å gå spesielt dypt. Gjelder for så vidt også de større modellene R5 og R7. Kanskje litt overraskende?
    Det er Kmart at man ikke kan få allting for rundt 17kilo, vedr. Bas, ligger -3 dB vel rundt 75 hz og -6 dB rundt 42 hz,
    R3 og R7 har begge en senkning i nivo i bassen på rundt 5 db, Klipsch Rf 7iii har det samme, og dette bevirker at de lettere tilpasser sig rom, og ikke farver gengivelsen ved at mudre de nærliggende frekvens område til med mudder bas.
    Men det du for her, er en h;ytaler some spiller mellem bas, flot, og som forsvinder fulstendig i lydbildet, og leverer et D3 perspektiv du med nesten sikkerhet ikke tidligere har oplevet, med en mellem tone gengivelse som blandt andet på stemmer er til at dø for.
    De levere også et nesten unik liniær frekvensgang i området de dekker fra 75 hz og op.
    De er særdeles universale med henblik på musik sjangre.

    Uanset nesten hva du velger av høytaler, må du supplere med sub , vis du har rom, insigt, nok til at kunne inplisere en sådan. for at få den dyreste oktav m.

    Men for Hr og fru Jensen i vanlig miljø for musik og tv brug kan jeg ikke komme på nogen andre høytalere som i den grad levere, til prisen på ovennevnte.

    Med rigtig forsterker, så som Gamut D 200 eller Accuphase e-470, 480 for du en Musikk oplevelse som tangerine bra sex.
    En motiva 200 D3, tror jeg også vil gøre susen, vis man leder efter en kraftverk av en forsterker som kan drive disse høytaler til Max ydelse.

    Dette er et løb og køb høytaler i klasse med hva Mission 700 Edge var i 80 tallet.

    Her vêr målinger fra Tyskland.

    Vis vedlegget 526971

    Mvh
    ,
    Hvordan klarer så metalldomen i KEF seg mot soft domene i mange andre høyttalere. Kan det være snakk om litt hardere og pågående lyd? Spør fordi jeg har hatt litt blandede erfaringer med metalldomer. F.eks den som sitter i Harbeth SHL5. Førte til lyttetretthet hos meg, som er litt følsom for skarpe lyder.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke så lett å finne noe som spiller langt over prisklassen i dag. Man får det man betaler for i dag også ''kanskje''? I gamle dager så var det Rogers LS35/a som spilte langt over prisklassen, men da med mangel på bass under 70Hz. Ellers så synes jeg flere engelske og kansje danske høyttalere som spiller over prisnivået.
    Brukt er nok det som er lurest å kjøpe hvis noe skal spille over prisklassen:)
    Jeg er klar over at prisen henger ofte sammen med kvalitet, men er ute etter forslag til bedt buy. Takk for gode forslag så langt.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Jeg er klar over at prisen henger ofte sammen med kvalitet, men er ute etter forslag til bedt buy. Takk for gode forslag så langt.
    Jeg tror ganske mange der ute er interessert i å kjøpe Benz til Ladapris. Min personlige og høyst subjektive mening er at to Epos ES14 med originale stativ, plassert riktig i rommet og i kombinasjon med en P.R.A.T forsterker gir utrolig mye morro for pengene.

    -BB-
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Den nye Kef R3 er vel også en hvert at ta med. OBS, 2x 50 watt holder ikke her!

    Vis vedlegget 526958

    Også er det vel også på plads at nevne de nye aktive høytalere fra forholdsvis Dali og System audio, og her er watt incl.

    Og skal det være Electrostater er Martin logan Electromotion ELS, en hot kandidat.
    Tviler ikke på at KEF kan være bra. Har holdt på noen år og har vel tidvis ligget langt framme i utviklingen av høyttalere. Ut fra tekniske spesifikasjoner virker de imidlertid ikke å gå spesielt dypt. Gjelder for så vidt også de større modellene R5 og R7. Kanskje litt overraskende?
    Det er Kmart at man ikke kan få allting for rundt 17kilo, vedr. Bas, ligger -3 dB vel rundt 75 hz og -6 dB rundt 42 hz,
    R3 og R7 har begge en senkning i nivo i bassen på rundt 5 db, Klipsch Rf 7iii har det samme, og dette bevirker at de lettere tilpasser sig rom, og ikke farver gengivelsen ved at mudre de nærliggende frekvens område til med mudder bas.
    Men det du for her, er en h;ytaler some spiller mellem bas, flot, og som forsvinder fulstendig i lydbildet, og leverer et D3 perspektiv du med nesten sikkerhet ikke tidligere har oplevet, med en mellem tone gengivelse som blandt andet på stemmer er til at dø for.
    De levere også et nesten unik liniær frekvensgang i området de dekker fra 75 hz og op.
    De er særdeles universale med henblik på musik sjangre.

    Uanset nesten hva du velger av høytaler, må du supplere med sub , vis du har rom, insigt, nok til at kunne inplisere en sådan. for at få den dyreste oktav m.

    Men for Hr og fru Jensen i vanlig miljø for musik og tv brug kan jeg ikke komme på nogen andre høytalere som i den grad levere, til prisen på ovennevnte.

    Med rigtig forsterker, så som Gamut D 200 eller Accuphase e-470, 480 for du en Musikk oplevelse som tangerine bra sex.
    En motiva 200 D3, tror jeg også vil gøre susen, vis man leder efter en kraftverk av en forsterker som kan drive disse høytaler til Max ydelse.

    Dette er et løb og køb høytaler i klasse med hva Mission 700 Edge var i 80 tallet.

    Her vêr målinger fra Tyskland.

    Vis vedlegget 526971

    Mvh
    ,
    Hvordan klarer så metalldomen i KEF seg mot soft domene i mange andre høyttalere. Kan det være snakk om litt hardere og pågående lyd? Spør fordi jeg har hatt litt blandede erfaringer med metalldomer. F.eks den som sitter i Harbeth SHL5. Førte til lyttetretthet hos meg, som er litt følsom for skarpe lyder.
    vedr diskant, må høytalerne lige gå sig lidt til inden jeg vil udtale mig, med vis du lider av diskant overfølsomhet, er Dynaudio C20 og Pmc twenty 25 vel noget av det mest behagelige at lytte på.
    Diskanten i C 20 og diskanten til twenty25, er de som jeg kender som mindst trikker overfølsomhet, og du kan sige mindst lytte trettende.
    Sammen med diskanten til Sonus faber Guarneri Homage, original, version, er dette vel de beste diskanter i så henseende, jeg kender.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    B&W dm602s2 fra tidlig 2000 spiller likegodt og bedre enn mye jeg har hørt til dobbel pris og mer.
    Ett kupp på brukten om man skal ha en rimelig og god høyttaler.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Siden linjekilder ligger øverst i stabelen din er det en "no-brainer" å lage et par, det finnes masse oppskrifter på nettet om du ikke vil konstruere selv.
    Gode elementer finnes til under 200 kr/stk ved kjøp av ett parti. Sager du ikke selv, vil jeg anbefale Trestokken som CNC-freser alt du behøver av MDF eller finer-detaljer.
    Trestokken har førøvrig topp service.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg blir stadig overrasket over hvor utrolig godt billige & gamle diskant konstruksjoner låter. Og rett som det er ser vi en internasjonal test av en dyr høyttaler, hvor diskanten kan være en softdome Seas eller Scan-Speak, hvor nettopp diskanten blir fremhevet som "amazing."

    I motsatt ende opplever vi nyere konstruksjoner av diskanter - grisedyre - som testet opp mot høyttalere med eksempelvis de som ble nevnt over her, blir overgått av nettopp de billige. Åpenbart mange faktorer som avgjør her, ikke bare driveren i seg selv.

    Kanskje beste diskant jeg har hørt ever, var en billig Scan-Speak tekstil dome. I en toveiss konstruksjon med 6.5-tommer fra samme fabrikat, men med en grisestor & grisedyr Duelund delefilterkomponent festet bak på kabinettet og som opptok kabinettets fulle bredde - som konstruktørens forklaring på diskanten vi hørte.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg blir stadig overrasket over hvor utrolig godt billige & gamle diskant konstruksjoner låter. Og rett som det er ser vi en internasjonal test av en dyr høyttaler, hvor diskanten kan være en softdome Seas eller Scan-Speak, hvor nettopp diskanten blir fremhevet som "amazing."

    I motsatt ende opplever vi nyere konstruksjoner av diskanter - grisedyre - som testet opp mot høyttalere med eksempelvis de som ble nevnt over her, blir overgått av nettopp de billige. Åpenbart mange faktorer som avgjør her, ikke bare driveren i seg selv.

    Kanskje beste diskant jeg har hørt ever, var en billig Scan-Speak tekstil dome. I en toveiss konstruksjon med 6.5-tommer fra samme fabrikat, men med en grisestor & grisedyr Duelund delefilterkomponent festet bak på kabinettet og som opptok kabinettets fulle bredde - som konstruktørens forklaring på diskanten vi hørte.
    Jepp, jeg er ikke det minste redd for å kjøpe eldre ht (liv og lære sammenfaller forøvrig her). Synes at det aller meste går i ring innen hifi. Trender kommer og går, opphauset i dag og glemt om noen år. Som oftest sideveisforflytning. Finn noe som spiller musikken din som du vil ha det. Bytt hvis kløen blir uutholdelig, det er en hobby, men ikke forvent noen kvantesprang med mindre du smeller en god del tykkere bunke med gryn på bordet. Kanskje da.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg må si jeg var imponert over hvor mye - og klar lyd - jeg greide å få ut av et par Anthony Gallo ref. 3.5, som Morten i Norsk Audio Teknikk velvilligst lånte ut over to helger for noen år siden. Et rom på 15 m2 burde være helt perfekt, og bruktprisen er vel ikke avskrekkende? Ser at også en del andre har latt seg imponere i nyere tid av disse.
    Jeg havnet på et par "tradisjonelle" som kostet nærmer 4 ganger prisen for å få noe av den samme oppløsningen.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Den gamle dome diskanten som har overasket meg, er 044 Diskanten til JBL. Den står i JBL L112 og L166 horizon, Det er en tekstildome(lin) som har hatt en form for dampingprosess med metallbelegg. Den er veldig dynamisk/hurtig og detaljert. Jeg liker denne bedre enn titanium domen som kom seinere.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Omkring ældre diskant domer, og høytalere generelt er de 2 absolutte favoritter Sonus faber Guarneri Homage) første version, og Dali grand Coupe stander Høytaleren, som jeg er godt forbandet på Dali over at de tog av produktionen.

    Dette er 2 av mest vellydende stander høytaler av lidt ældre årgang, jeg har hørt på markedet.
    En anden vellydende stander høytaler av nyere dato som er hver at bemerke, ligner mest et forstørret hjelpe middel til sexuel selv tilfredsstillelse, men jeg vil påstå at denne er er guld æg lydmessig.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt å ta opp denne tråden igjen selv om overskriften "høyttalere som spiller langt over sin prisklasse" er noe upresist og optimistisk formulert. Monopulse er nevnt, men Pylon Diamond 30 eller 28 er jo relativt lettdrevne alternativer (man kan sjekke ut i butikk i Oslo omegn) i prisklassen....opp mot 25K.
    Men hvilke høyttalere er det snakk om her??:

    Omkring ældre diskant domer, og høytalere generelt er de 2 absolutte favoritter Sonus faber Guarneri Homage) første version, og Dali grand Coupe stander Høytaleren, som jeg er godt forbandet på Dali over at de tog av produktionen.

    Dette er 2 av mest vellydende stander høytaler av lidt ældre årgang, jeg har hørt på markedet.
    En anden vellydende stander høytaler av nyere dato som er hver at bemerke, ligner mest et forstørret hjelpe middel til sexuel selv tilfredsstillelse, men jeg vil påstå at denne er er guld æg lydmessig.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt å ta opp denne tråden igjen selv om overskriften "høyttalere som spiller langt over sin prisklasse" er noe upresist og optimistisk formulert. Monopulse er nevnt, men Pylon Diamond 30 eller 28 er jo relativt lettdrevne alternativer (man kan sjekke ut i butikk i Oslo omegn) i prisklassen....opp mot 25K.
    Men hvilke høyttalere er det snakk om her??:

    Omkring ældre diskant domer, og høytalere generelt er de 2 absolutte favoritter Sonus faber Guarneri Homage) første version, og Dali grand Coupe stander Høytaleren, som jeg er godt forbandet på Dali over at de tog av produktionen.

    Dette er 2 av mest vellydende stander høytaler av lidt ældre årgang, jeg har hørt på markedet.
    En anden vellydende stander høytaler av nyere dato som er hver at bemerke, ligner mest et forstørret hjelpe middel til sexuel selv tilfredsstillelse, men jeg vil påstå at denne er er guld æg lydmessig.
    Stemmer i ang Dali Grand Coupe. Det er den høyttaleren jeg har angret mest på at jeg har solgt, den kostet ny kroner 13000,-/par på midten av nitti-tallet. Jeg var egentlig på hifi-klubben for å kjøpe B&W Matrix 805, men endret oppfatning etter en fantastisk demo av den nevnte Dalien. Hadde den i mange år, for det meste drevet av Densen DM20/30 i et rom på 15-20kvm
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Morsomt å ta opp denne tråden igjen selv om overskriften "høyttalere som spiller langt over sin prisklasse" er noe upresist og optimistisk formulert. Monopulse er nevnt, men Pylon Diamond 30 eller 28 er jo relativt lettdrevne alternativer (man kan sjekke ut i butikk i Oslo omegn) i prisklassen....opp mot 25K.
    Men hvilke høyttalere er det snakk om her??:

    Omkring ældre diskant domer, og høytalere generelt er de 2 absolutte favoritter Sonus faber Guarneri Homage) første version, og Dali grand Coupe stander Høytaleren, som jeg er godt forbandet på Dali over at de tog av produktionen.

    Dette er 2 av mest vellydende stander høytaler av lidt ældre årgang, jeg har hørt på markedet.
    En anden vellydende stander høytaler av nyere dato som er hver at bemerke, ligner mest et forstørret hjelpe middel til sexuel selv tilfredsstillelse, men jeg vil påstå at denne er er guld æg lydmessig.
    Stemmer i ang Dali Grand Coupe. Det er den høyttaleren jeg har angret mest på at jeg har solgt, den kostet ny kroner 13000,-/par på midten av nitti-tallet. Jeg var egentlig på hifi-klubben for å kjøpe B&W Matrix 805, men endret oppfatning etter en fantastisk demo av den nevnte Dalien. Hadde den i mange år, for det meste drevet av Densen DM20/30 i et rom på 15-20kvm
    Enig i at de var gode. Hadde dem en tid, jeg også, før overgang til div. Dynaudio.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn