Høyttalere som kan spille sykt høyt

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
Høyttaleren er god nok til å være en all-rounder også, spesielt med røreffekt foran. Låt riktig koselig med en Audio Note 300B sak mener jeg å huske.
Det tviler jeg ikke et øyeblikk på. Jeg mente bare at dette f.eks. kan utkonkurrere alle nissene som vil ha "festlyd" og f.eks. kjøper (grøss) Cerwin Vega. Ved å bygge et par slike, blir det ikke noe dyrere, men man får i tillegg til gleden av å lage dem selv, myyyye bedre lyd en slike typiske festhøyttalere kan prestere.

(Folk som vil "spille sykt høyt" ender jo dessverre ofte opp med CV.)
 
M

Mr-T

Gjest
Disse her kan spille mye høyere enn enhver CV ... ;D
Men det høres ikke sånn ut, siden de ikke komprimerer før blodet renner ut av øra.

Høyttalere som subjektivt sett "låter høyt" er gjerne de som komprimerer ganske mye og har mye forvrengning.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.027
Antall liker
288
Sted
Tranby
Store høyttalere generelt. Horn og minimalisert bruk av delefiler komponenter som stjeler effekt spiller høyest, men med kompromisser.
B&W 800 Diamond og Focal Utopia BE/EM vil nok spille bra og høyt fordi de har utrolig bra elementer med effektive magneter. De største modellene er laget for å spille høyt i store rom.

K2 og Everest fra JBL, spiller svært høyt og med høy lyd kvalitet.

Husk at det finnes ingen gratis lunsj selv for HiFi entusiaster.
 

Staffan

Medlem
Ble medlem
05.09.2008
Innlegg
7
Antall liker
1
Mina McIntosh XRT1K och MC 1.2KW kan tillsamans spela mycket högt.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
eldo472 skrev:
Store høyttalere generelt. Horn og minimalisert bruk av delefiler komponenter som stjeler effekt spiller høyest, men med kompromisser.
B&W 800 Diamond og Focal Utopia BE/EM vil nok spille bra og høyt fordi de har utrolig bra elementer med effektive magneter. De største modellene er laget for å spille høyt i store rom.

K2 og Everest fra JBL, spiller svært høyt og med høy lyd kvalitet.

Husk at det finnes ingen gratis lunsj selv for HiFi entusiaster.
Jeg synes ikke mine B&W 802D på et par slappe 400W monoblokker var i kategorien som kunne spille sykt høyt. Anstrengende var det også å høre på i toppen når volumet ble skikkelig morsomt.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.637
Antall liker
28.014
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har i alt 2 x 350 Watt +2 x 250 Watt rms i 8 Ohm forsterkning på mine Overkill Encore (92 hhv. 94 dB/W/1m ). Det blir jo høyt nok, bevares, men ikke sykt høyt.
mvh
 

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Innlegg
265
Antall liker
6
Sykt,spør du meg.....har dere hørt hva ett par horn med fulltoner på 102db og en S.E 300 b på 8-9W kan prestere?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Av hifi-høyttalere som regelmessig dukker opp til hyggelig bruktpris: Tannoy Glenair 15 og Klipsch RF-7. JBLs nye "monitor-serie" burde også funke.

Ellers synes jeg det er litt å gøy å ha muligheten til å dra på skikkelig innimellom - ikke ofte, men du vet: Plutselig kommer det en godlåt, og humøret er på topp. Da er det litt kjipt når anlegget skrangler. Til andre tider har man uansett headroomet.

Derfor ble da også nye høyttalere anskaffet. De kan sannsynligvis spille høyt nok til å gi "livefeeligen" om så måtte være. ;D
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.718
Antall liker
7.976
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ei anektode frå produsent (men dei sa det var sant...)
Høyrer at mbl hadde prøvd å fyre 101-høgtalarane sine med 3 X 3000-watts forsterkarar, sett på full guffe, og skulle forlate rommet. Sjølv med 82 dB/W vart dette etter måten vanvittig høgt. I det dei skulle sløkkje lyset, såg dei at det hadde danna seg lysboge mellom elementa.... Då dei kom attende, var elementa framleis like heile, men kabinettet hadde sprukke..
Dersom dette ikkje er høgt nok, må ein tilrå kjernefysiske ladningar på nært hald.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Sykt høyt?

Turbosound.



Må ha god plass, men de spiller sykt høyt ;D
 

Vedlegg

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Minner meg om en kar på AV-forum som lurte på et linearray fra L'Acoustics i stua - iallefall helt til prisen ble klarlagt. ;D

Dog; etter å ha overlevd jordigssmellen i PAen til Eagles, virker nok "normal" hifi noe puslete.
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Nå er det ikke alt fra cerwin vega som er like mye søppel.. det var en tid da de var mer seriøse innen PA, og faktisk hadde noe å vise til.
Og selv om disse ikke på noen måte konkurerer mot turbosound riggen over, så... :p

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,101708.0.html
med en driver som har disse spec:
18" Sensitivity 105db max spl 126 db
i et hornkabinett så spelte dette i alle fall unskylt ordbruken dritt faen meg høyt..
 
M

Mr-T

Gjest
Ser ut som en ganske tam bassrespons spør du meg... det er vel derfor man må/bør ha sub sammen med disse her.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Christian McBride... m'kay... Live at Tonic (2006) , spor: 7... Mwandishi outcome Jam (Er på CD 2)
Om man lurer på om høyttaleren er dynamisk og klarer bass... Burde bli klart etter dette sporet..

Jeg tror også dette sporet er helt perfekt for ett par med de større Burmester modellene (Som i demo av deres evner...)
mvh
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Imperial skrev:
Christian McBride... m'kay... Live at Tonic (2006) , spor: 7... Mwandishi outcome Jam (Er på CD 2)
Om man lurer på om høyttaleren er dynamisk og klarer bass... Burde bli klart etter dette sporet..

Jeg tror også dette sporet er helt perfekt for ett par med de større Burmester modellene (Som i demo av deres evner...)
mvh
Trenger DAC merker jeg, og ikke min delvise ødelagde hodetlf utgang på pcen ;)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.674
Antall liker
35.641
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
lovemusikk skrev:
Vis du skal bruke sinnsykt med peng, så sjekk ut grafen på disse, Burmester B80, men dei krever jo tilsvarende utstyr.
Spiller sikkert høyt nok med sinnsyk bra kvalitet.

Aldrig sett en sånn graf før, flatt ned til under 30hz

;D

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56933.msg1279857.html#msg1279857
Den målingen er gjort i et lytterom ("im Raum"), så den får en del hjelp av romforsterkningen helt nederst. Det er ikke mulig å sammenligne den kurven med "vanlige" ekkofrie målinger uten å vite en hel del om hvor stort rommet er og hvor høyttalerne står i rommet. Jeg tipper det er en ganske normal bassrefleks med resonansfrekvens rundt 35 Hz, ettersom det faller så bratt nedenfor den frekvensen til tross for romforsterkningen. Subjektivt ville du kanskje fått dypere bass med en trykkammerhøyttaler som kunne utnytte romforsterkningen ved lavere frekvenser.

Her er storebror Burmester B99 i ekkofritt rom, forresten:





Rød er bassrefleksporten (avstemt til 32 Hz), grønn basselementet og blå summert respons. Bra, men ikke noe helt spesielt. Designet med et fall på ca 6 dB fra 100 Hz til 35 Hz, og satser på at romforsterkningen oppveier det slik at resultatet blir "flatt til under 30 Hz" i rommet.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
lovemusikk skrev:
Imperial skrev:
Christian McBride... m'kay... Live at Tonic (2006) , spor: 7... Mwandishi outcome Jam (Er på CD 2)
Om man lurer på om høyttaleren er dynamisk og klarer bass... Burde bli klart etter dette sporet..

Jeg tror også dette sporet er helt perfekt for ett par med de større Burmester modellene (Som i demo av deres evner...)
mvh
Trenger DAC merker jeg, og ikke min delvise ødelagde hodetlf utgang på pcen ;)
Høhø, jeg anntar du kobla pc til annlegget og spillte fra spotify.. Hva var det Bare Egil sa i den sangen... ?
"Noen sko er altfor trange..." :p, slikt gjør bare vondt..

--
Du har 992 spiller ja,den har ikke digital input nei....
Men en 052 f.eks har...
så legger du til f.eks en usb/spdif converter og en Black Cat Veloce
eller WW Starlight eller en Nordost Moongloo II eller noe sånt.. Dette er da RCA kabler (75 ohms elektrisk)
WW Supernova glass spdif er dyrere men en veldig bra om man vil bruke toslink mot en dac.. om man bare har den opsjonen.. Fordelen med toslink er jo att de kan godt være 5, 8 eller 10meter, har ingen betydning.. + att det er INGEN kobling mellom komponentene annet enn signalet, full isolering m.a.o
Egentlig veldig fornuftig med tanke på att pc'ns støy f.eks ikke skal inn i annlegget..


mvh
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Imperial skrev:
lovemusikk skrev:
Imperial skrev:
Christian McBride... m'kay... Live at Tonic (2006) , spor: 7... Mwandishi outcome Jam (Er på CD 2)
Om man lurer på om høyttaleren er dynamisk og klarer bass... Burde bli klart etter dette sporet..

Jeg tror også dette sporet er helt perfekt for ett par med de større Burmester modellene (Som i demo av deres evner...)
mvh
Trenger DAC merker jeg, og ikke min delvise ødelagde hodetlf utgang på pcen ;)
Høhø, jeg anntar du kobla pc til annlegget og spillte fra spotify.. Hva var det Bare Egil sa i den sangen... ?
"Noen sko er altfor trange..." :p, slikt gjør bare vondt..

--
Du har 992 spiller ja,den har ikke digital input nei....
Men en 052 f.eks har...
så legger du til f.eks en usb/spdif converter og en Black Cat Veloce
eller WW Starlight eller en Nordost Moongloo II eller noe sånt.. Dette er da RCA kabler (75 ohms elektrisk)
WW Supernova glass spdif er dyrere men en veldig bra om man vil bruke toslink mot en dac.. om man bare har den opsjonen.. Fordelen med toslink er jo att de kan godt være 5, 8 eller 10meter, har ingen betydning.. + att det er INGEN kobling mellom komponentene annet enn signalet, full isolering m.a.o
Egentlig veldig fornuftig med tanke på att pc'ns støy f.eks ikke skal inn i annlegget..


mvh
Ja, det hadde jo vert best, men akk dei pengene. ;) Drømmen er rent burmester.
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
xtz 69 skrev:
Er det noen som kan gi meg tips til ht som kan spille sinnssykt høyt uten forvregninger osv. Det bør være skikkelig gode ht. kvalitetsmessig. ikke ala. Cv eller lignende dette må være ht som kan gjengi en konsert f.eks.
Med alle forbehold tror jeg mange blander begrepene høyt volum og skikkelig dynamikk, dessverre. Jeg kjører som regel max gain på Krellen min, dvs 6 db og opplever at musikken "fyller" rommet også på "moderat" volum, dvs mellom 25 og 40 ca, og volumet går til 151, skrur jeg opp til 60 eller mer rister rommet, faktisk ;) Uten dynamikk blir musikken uansett tam, flat, livløs, kjedelig og uengasjerende nesten uansett hvor høyt man spiller... imho ;) Men ellers kan jeg anbefale S serien til Audiovector og Von Schweikert VR 35 :)

Mvh :)
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Spilte greit høyt, usher be20, med 2 stk brokoblet usher 3.0,også.. Men tror ikke det oppsettet viø funke på 18m2...


-Y
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
lovemusikk skrev:
Imperial skrev:
lovemusikk skrev:
Imperial skrev:
Christian McBride... m'kay... Live at Tonic (2006) , spor: 7... Mwandishi outcome Jam (Er på CD 2)
Om man lurer på om høyttaleren er dynamisk og klarer bass... Burde bli klart etter dette sporet..

Jeg tror også dette sporet er helt perfekt for ett par med de større Burmester modellene (Som i demo av deres evner...)
mvh



Trenger DAC merker jeg, og ikke min delvise ødelagde hodetlf utgang på pcen ;)
Høhø, jeg anntar du kobla pc til annlegget og spillte fra spotify.. Hva var det Bare Egil sa i den sangen... ?
"Noen sko er altfor trange..." :p, slikt gjør bare vondt..

--
Du har 992 spiller ja,den har ikke digital input nei....
Men en 052 f.eks har...
så legger du til f.eks en usb/spdif converter og en Black Cat Veloce
eller WW Starlight eller en Nordost Moongloo II eller noe sånt.. Dette er da RCA kabler (75 ohms elektrisk)
WW Supernova glass spdif er dyrere men en veldig bra om man vil bruke toslink mot en dac.. om man bare har den opsjonen.. Fordelen med toslink er jo att de kan godt være 5, 8 eller 10meter, har ingen betydning.. + att det er INGEN kobling mellom komponentene annet enn signalet, full isolering m.a.o
Egentlig veldig fornuftig med tanke på att pc'ns støy f.eks ikke skal inn i annlegget..


mvh
Ja, det hadde jo vert best, men akk dei pengene. ;) Drømmen er rent burmester.
Billigste usb dac jeg har heter Behringer UCA202... http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/behringer-uca202-review.html
Mener jeg kjøpte den for under 150kr i en butikk engang. (UCA222, den nye utgaven koster 400kr)
Jeg bruker denne til Spotify i tv annlegget mitt (Via en rørbuffer vel og merke... I needz me 'glow..). Den er faktisk ikke ille altså! 0.007% og mindre THD...
Jeg garanterer den vil låte bedre enn en vanlig pc's headphone output...
+ att den har digital output (Toslink)

Jupp, det er denne som spiller spotify i tv stua for meg. Det er jo ikke akkurat megadigg lyd. Men det er som sagt heller fantastisk for penga...
Vi snakker mellom -93db og -115db støygulv, alt etter hva man ser etter.. nix drivere, bare funker!
Det er sikkert 15 - 25 db lavere støygulv, hvis ikke mer, kontra vanlig laptop headphone output.. miiiiinst!
Is a tasty piece of crap... crap, but tasty.. :D
Etter en 75 - 100 timer med innspilling så er den rimelig varm i trøya (låter fælt første 5 timer, så begynner den å åpne den hjertet for deg...) og låter smått fantastisk bra, for penga!
Om du er på jakt etter å koble spotify, eller nettradio da inn i annlegget, on the cheap, blir ikke billigere enn dette!
Jeg tenker du kommer til å bli sjokkert jeg... lovemusic. Så kan du spare deg opp til noe bedre... ;D



Jeg ville koblet den til ett annlegg via Groover Huffmann RCA kabler... http://www.groverhuffman.com/
http://open.spotify.com/track/5BpnChPmJIH4zXh8shndvT

mvh
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
hva med litt HMS tankegang her.....jeg spør meg selv hva er poenget med å spille "sykt høyt" bortsett fra å ødelegge hørselen slik at man ikke lengre får glede av musikken?

Å spile diskotek/konsert nivå i stuen medfører rask degradering av hørselen, problemet er bare at men ikke merker det før det er for sent...
 

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Spiller sykt høyt med mine Klipsch RB-81, det som er avgjørende er å ha en forsterker som ikke kaster inn håndkledet. Så vil tro att RB-81, RF-82 eller RF-7 er 3 høyst aktuelle kandidater.
 
U

Utgatt11378

Gjest
Sleiven skrev:
hva med litt HMS tankegang her.....jeg spør meg selv hva er poenget med å spille "sykt høyt" bortsett fra å ødelegge hørselen slik at man ikke lengre får glede av musikken?

Å spile diskotek/konsert nivå i stuen medfører rask degradering av hørselen, problemet er bare at men ikke merker det før det er for sent...
Hør hør...enig med deg i dette! 8)
Vh
S
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
cathrine1 skrev:
Sleiven skrev:
hva med litt HMS tankegang her.....jeg spør meg selv hva er poenget med å spille "sykt høyt" bortsett fra å ødelegge hørselen slik at man ikke lengre får glede av musikken?

Å spile diskotek/konsert nivå i stuen medfører rask degradering av hørselen, problemet er bare at men ikke merker det før det er for sent...
Hør hør...enig med deg i dette! 8)
Vh
S
Hæææ, sa dere noe ? ? ? ;D ;D

Mvh :)
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
559
Antall liker
103
Torget vurderinger
8
DoMentor skrev:
cathrine1 skrev:
Sleiven skrev:
hva med litt HMS tankegang her.....jeg spør meg selv hva er poenget med å spille "sykt høyt" bortsett fra å ødelegge hørselen slik at man ikke lengre får glede av musikken?

Å spile diskotek/konsert nivå i stuen medfører rask degradering av hørselen, problemet er bare at men ikke merker det før det er for sent...
Hør hør...enig med deg i dette! 8)
Vh
S
Hæææ, sa dere noe ? ? ? ;D ;D

Mvh :)
;D ;D Poenget mitt var ikke å skade hørselen på noen som helst, inkludert meg selv... Men bare det å ha muligheten til å spille vanvittig/syyykt høyt uten forvrenging og ulyder er jo ganske forlokkende. Til vanlig spiller jeg på moderat volum, men av og til synes jeg det er deilig å guffe opp volumet, slik at man virkelig kjenner at man lever!! I grunn er det oppløsning og detaljer, og gjerne stram og tight bass som er det jeg setter pris på i et anlegg. Men bare muligheten........... :p
 
U

Utgatt11378

Gjest
xtz 69 skrev:
DoMentor skrev:
cathrine1 skrev:
Sleiven skrev:
hva med litt HMS tankegang her.....jeg spør meg selv hva er poenget med å spille "sykt høyt" bortsett fra å ødelegge hørselen slik at man ikke lengre får glede av musikken?

Å spile diskotek/konsert nivå i stuen medfører rask degradering av hørselen, problemet er bare at men ikke merker det før det er for sent...
Hør hør...enig med deg i dette! 8)
Vh
S
Hæææ, sa dere noe ? ? ? ;D ;D

Mvh :)
;D ;D Poenget mitt var ikke å skade hørselen på noen som helst, inkludert meg selv... Men bare det å ha muligheten til å spille vanvittig/syyykt høyt uten forvrenging og ulyder er jo ganske forlokkende. Til vanlig spiller jeg på moderat volum, men av og til synes jeg det er deilig å guffe opp volumet, slik at man virkelig kjenner at man lever!! I grunn er det oppløsning og detaljer, og gjerne stram og tight bass som er det jeg setter pris på i et anlegg. Men bare muligheten........... :p
Nei nei gut...det er jo da du herper ditt fine hørsels-instrument.
Drit farlig å ha så rein lyd at du skrur opp volumet...blir som Pink Floyd spes. på 88 konserten ...merker ikke at det er høyt før du kommer ut på gata...hoi "skru på lyset eg hørre ingenting"
Vh
S
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Personlig synes jeg dette er et veldig viktig kriteria for en høytaler, og alle dere som bruker opp tid for å fortelle at man skal ikke spille høyt da det ødlegger hørselen. Dere kan ta det veldig rolig. De som spiller så høyt at de ødlegger hørselen er på konserter eller bruker mp3 spillere med ørepropper.

Jeg mener at har man en høytaler som kan spille 105 db max lydtrykk på en meter og et stort rom så får man ikke et realistisk dynamisk nivå. Absolutt max lydtrykk på 8 meters avstand vil da være: 87db (ikke mye å prate om). Mine høytalere har max lydnivå på 118 db (mange vil kalle det veldig høyt, og de spiller høyere en de fleste). På 8 meter vil lydtrykket være: 100db. Da er vi altså på absolutt max lydtrykk og en hårsbredd fra at ting går til helvete. Så vi vil skru en del ned. Sikkert ned 6 db. Det gir oss altså 94db på 8 meter. Og så spiller vi musikk som har noe dynamikk, la oss si 15db. Da har vi et normalt lydtrykk på 79 db. (Selvfølgelig så vil refleksjoner øke lydtrykket).

Til sammenlikning kan en vanlig enkel mp3 spiller med ørepropper etter denne testen: http://www.akustisk-selskap.com/NAS_revised/Webpages/mp3.php gi 125db som maks dynamisk utslag.

På konserter vil normalt lydtrykk ligge rundt 118db (der du er).

Personlig spiller mine høytaler mere en høyt nokk (med veldig god margin) når jeg sitter og lytter i sweetspot. Men det maksimum lydtrykk jeg da klarer å måle er ca. 105db. (subben gir over 120 men dette er jo ikke farlig på samme måte). Jeg liker også å høre på musikk når jeg beveger meg i rommet, og også når jeg er på kjøkkenet etc... så det å ha en del å gå på er ikke dumt.

Så finn deg de høytalerne som spiller høyt nokk for deg, og så får du bruke hode til å sette grensene og ikke utstyret.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
uob skrev:
Personlig synes jeg dette er et veldig viktig kriteria for en høytaler, og alle dere som bruker opp tid for å fortelle at man skal ikke spille høyt da det ødlegger hørselen. Dere kan ta det veldig rolig. De som spiller så høyt at de ødlegger hørselen er på konserter eller bruker mp3 spillere med ørepropper.

Jeg mener at har man en høytaler som kan spille 105 db max lydtrykk på en meter og et stort rom så får man ikke et realistisk dynamisk nivå. Absolutt max lydtrykk på 8 meters avstand vil da være: 87db (ikke mye å prate om). Mine høytalere har max lydnivå på 118 db (mange vil kalle det veldig høyt, og de spiller høyere en de fleste). På 8 meter vil lydtrykket være: 100db. Da er vi altså på absolutt max lydtrykk og en hårsbredd fra at ting går til helvete. Så vi vil skru en del ned. Sikkert ned 6 db. Det gir oss altså 94db på 8 meter. Og så spiller vi musikk som har noe dynamikk, la oss si 15db. Da har vi et normalt lydtrykk på 79 db. (Selvfølgelig så vil refleksjoner øke lydtrykket).

Til sammenlikning kan en vanlig enkel mp3 spiller med ørepropper etter denne testen: http://www.akustisk-selskap.com/NAS_revised/Webpages/mp3.php gi 125db som maks dynamisk utslag.

På konserter vil normalt lydtrykk ligge rundt 118db (der du er).

Personlig spiller mine høytaler mere en høyt nokk (med veldig god margin) når jeg sitter og lytter i sweetspot. Men det maksimum lydtrykk jeg da klarer å måle er ca. 105db. (subben gir over 120 men dette er jo ikke farlig på samme måte). Jeg liker også å høre på musikk når jeg beveger meg i rommet, og også når jeg er på kjøkkenet etc... så det å ha en del å gå på er ikke dumt.

Så finn deg de høytalerne som spiller høyt nokk for deg, og så får du bruke hode til å sette grensene og ikke utstyret.
Exactamundo! :)
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.660
Antall liker
3.286
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg er mye i samme gate som uob her, jeg spiller på Kef Reference 207/2 i et rom på 15m2 og med McIntosh mc501 (500w) effekttrinn. Det gir meg akkurat det effekt overskuddet jeg trenger til at Rammstein gir et skikkelig eselspark i magen!

Men, jeg ville tenkt nøye gjennom et par ting:
-avstand fra høyttaler til lytteposisjon og høyttaler konfigurasjon
-posisjon av ht for å for NOK BASS i et lite rom.

La oss begynne med det siste.
- i små rom så blir ingen av retningene så lange at du får naturlig støtte for frekvenser i området 20-35hz. Det gjør at det kan være vanskelig å få mye dyp bass! Mine Kef'er, med 3 stk 26cm basser, høres vesentlig slankere ut i mitt 15m2 lytterom enn i stua mi som er mer enn dobbelt så stor. Egentlig blir det uoptimalt å bruke Kef'ene i dette rommet, men jeg har dem der i påvente av nytt hus som er under planlegging. Sammen med Lyngdorf RPA-1 funger bassområdet imidlertid meget bra, men trekker også mer effekt for å jevne ut responsen. Da trengs virkelig overskudd i ht og forsterker. Jeg har tidligere brukt mine Piega tc70x sammen med 2 Piega subber (hver med 2x10") det var kanskje enklere å få til pga justeringsmulighetene.

- det jeg tenker på med ht konfigurasjon og plasseringsmuligheter/lytteavstand er at ht med mange elementer ofte trenger lengre lytteavstand for å oppnå god integrasjon av lyden fra de forskjellige elementene. Begge de oppsettene jeg har brukt, med stort hell, har hatt koaksiale mellomtone/diskant elementer som dermed ivaretar integrasjon fra relativt lave frekvenser (ca 350 hz for Kef og ca 500hz for Piega).

For maks "punch/krone" så ville jeg prøvd Klipsch rf7 ii eller Tangen sine Duke eller Miles som er nevnt tidligere i tråden. Bruttern min har noen slike, og de er bygget med integrert rom korreksjon og plate forsterkere. De spiller vanvittig høyt og overraskende bra. Sjekk ut hans oppsett på avforum, nicket hans er Denonbuster.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.660
Antall liker
3.286
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg ser nå at bruttern har InConcert Duke. Vises i tråden hans i post nr 942.
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg vågde aldri kjøre max på mine BeoLab 5. Ikke fordi de ville ta skade, men fordi så mye rart skjedde lenge før, bl.a. at naboen unders porselen la ut på vandring, at ting datt ned fra mine vegger fordi vegger og gulv kom i bevegelse (først med de nye høyttalerne at jeg hang opp et bilde igjen). Kan tenke meg jeg prøvde 80-85% av hva de var i stand til.
Selv på symfonier med klem var det nødvendig å holde igjen, ble simpelthen for intenst. Et party-trick var å slukke flammen på en gammel parafinlampe med paukeslagene i Mahlers 3. Pam-PAMMM! Lights out.

Kan kjøre 108 dB vedvarende, uten å stenge ned. Og beskyttelseskretsene sørger for at de ikke kan ta skade.

En besøkende lydtekniker trodde jeg var skrullete da jeg spilte en symfoni på troverdig nivå. Noen andre besøkende skjønte lite under en Bruce Willis film mens lastebil og jagerfly lekte seg med infrastruktur - da knallet det friskt i lytterommet og veggene pustet, og vi var enda godt under max.

Spilte et test-spor med et T-rex raut etter fotstamp, for å vise hvor godt koordinerte de fire basselementene er, det var alltid moro. Når rautet kom skvatt folk gjerne så de hikstet.

Bass-linjer lå som stålstrenger over gulvet, så man fikk lyst til å løfte føttene før vaieren kappet dem, omtrent som det skal være når det er bra.

Opplevelsen anbefales.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.096
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - skriver under på alt det som sies om Beolab 5. Mine har nok ikke fått anledning til å slå ut håret i samme grad som dine fikk - men det er sykt nok. Ikke bare spiller de uanstrengt høyt - de spiller med et trykk og et bassfundament av en annen verden. En 4-veis trykkammerkonstruksjon med en 15" aktiv bass i bunnen av hver høyttaler - pluss en separat mellombass - samt separat mellomtone og diskant - med 2.500 innebygde Watt til disposisjon for hver høyttaler - 5 kW (!) i alt. Om de ikke får skikkelig mosjon her hjemme - det er viktig for meg å ha et greit forhold til naboene - har jeg hørt hva de presterer i Bang&Olufsen-butikken. Som vredensgnag sier: opplevelsen anbefales.
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Uten å gjøre dette til en pissekonkurranse så er det vel ikke så imponerende å levere 108dB vedvarende med 5kW tilgjengelig?

Mine bruker forøvrig ca 4W for å levere 108dB....
 
M

Mr-T

Gjest
108 dB er ikke engang litt høyt, langt mindre grisehøyt. Over 120 dB, da begynner det å ligne noe..... ;D
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Forøvrig bruker jeg en bastardutgave av InConcert Miles som Mr-T her har hatt mer enn et par fingre med i utviklingen av. Med et par kW tilgjengelig har man nok å ta av uansett romstørrelse.
 
M

Mr-T

Gjest
Du har de der ja. Jeg prøvde mine med et par Icepower 1000ASP på full blås, det er ca 1200 W i 4 ohm. Selv med hørselvern var det ubehagelig høyt, og enda et stykke opp til hva høyttaleren er i stand til. 8)
 
Topp Bunn