Høyttalere Høyttalere solgt, ønsker tips til nye.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Mine Rockport Ankaa er avtalt solgt. Det er litt synd siden potensialet til disse høyttalerne er helt fantastisk, men jeg opplever at mine Ayon Triton monoblokker dessverre ikke har krefter nok til å få det beste ut av dem. Dermed sto det mellom å investere i langt kraftigere forsterkere, eller å se meg om etter nye, og da mer effektive/lettdrevne høyttalere.

Mitt eneste ankepunkt mht Ankaa, og vel det som gjør at det føles ok å gi slipp på dem, er en noe slank øvre bass / nedre mellomtone. Jeg synes ikke de er helt topp til rock, de mangler punchen man gjerne ønsker til slik musikk. Til nær alt annet er de fantastiske, spørsmålet er om jeg klarer å finne en høyttaler der jeg ikke taper så mye oppløsning, mikrodynamikk og holografiske egenskaper ift Ankaa, men får en noe mer av det som mangler i 100Hz-området.

Kriterier:
    -Lettdreven, må kunne oppleves uanstrengt med Ayon-forsterkerne selv i Triode-modus.
    -Bra punch, må låte troverdig på rock.
    -I mine øyne pene å se på, anlegget brukes av hele familien.

For å si litt om utseende, størrelse/type og budsjett, jeg ønsker å se nærmere på disse:

Marten Django L/XL
    Tannoy DC10Ti
    Piega Classic 60.2 / 80.2
    Dali Epicon 6 / 8

Mitt førstevalg er Rockport Technologies Avior, men kan ikke ta meg råd til denne nå. Måtte da også investert på forsterkersiden, noe som passer dårlig pt.

Skal til Horten neste helg og får vel hørt på en del kandidater da. Men er takknemlig for alle tips til nye høyttalere, takk.

evhvis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Antall liker
    642
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Mine Rockport Ankaa er avtalt solgt. Det er litt synd siden potensialet til disse høyttalerne er helt fantastisk, men jeg opplever at mine Ayon Triton monoblokker dessverre ikke har krefter nok til å få det beste ut av dem. Dermed sto det mellom å investere i langt kraftigere forsterkere, eller å se meg om etter nye, og da mer effektive/lettdrevne høyttalere.

Mitt eneste ankepunkt mht Ankaa, og vel det som gjør at det føles ok å gi slipp på dem, er en noe slank øvre bass / nedre mellomtone. Jeg synes ikke de er helt topp til rock, de mangler punchen man gjerne ønsker til slik musikk. Til nær alt annet er de fantastiske, spørsmålet er om jeg klarer å finne en høyttaler der jeg ikke taper så mye oppløsning, mikrodynamikk og holografiske egenskaper ift Ankaa, men får en noe mer av det som mangler i 100Hz-området.

Kriterier:
    -Lettdreven, må kunne oppleves uanstrengt med Ayon-forsterkerne selv i Triode-modus.

For å si litt om utseende, størrelse/type og budsjett, jeg ønsker å se nærmere på disse:

Marten Django L/XL
    Tannoy DC10Ti
    Piega Classic 60.2 / 80.2
    Dali Epicon 6 / 8

Mitt førstevalg er Rockport Technologies Avior, men kan ikke ta meg råd til denne nå. Måtte da også investert på forsterkersiden, noe som passer dårlig pt.

Skal til Horten neste helg og får vel hørt på en del kandidater da. Men er takknemlig for alle tips til nye høyttalere, takk.
    Tror WHT IQM 8 ville passet bra til dine krav og ligger i samme prisrange som en del av alternativene du listet opp. Er stort sett nok med 10w for å drive et par WHT til 105db-110db 1/m avhengig av modell. Tror eneste som Vidar har igjen akkurat nå er PR1 som står i demo, men ville anbefale deg å avtale en lyttesesjon på de så får du et inntrykk av hva WHT står for. Forhandler er Audioart på Rykene, ligger mellom Grimstad og Arendal.

Focalius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg hørte Epicon 8 for ca 2 uker siden. Og jeg fikk veldig lyst på de. Og det ble den nye høyttaleren jeg drømte om.

Men så hørte jeg de som evhvis snakker om. Og det var jo flere ligaer over alt annet jeg har hørt noen gang. Så forslaget er ikke dumt.

Men til Epicon 8 sitt forsvar så stod de langt fra optimalt plassert og laaaangt i fra tilkoblet like bra elektronikk.
    WHT høyttalerene stod i et veldig godt og akustikkbehandlet rom og tilkoblet fantastiske produkter. Blant annet den forforsterkeren som evhvis har i signaturen sin. Prøvde den selv, helt sykt god. Men du og du for en demo du kan få deg der.
    Epicon 6 som du nevner er også veldig gode.

Kanskje Focal 1038 be også kunne vært verdt en lytt siden du ser etter litt store og kostbare høyttalere.

X3

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Antall liker
    281
    Torget vurderinger
    2
    Tannoy DC10A burde funke bra også.
    Muligens litt fastere i fisken og bedre oppløsning enn DC10Ti
    selv om jeg ikke har hørt den nye Ti bare den forrige utgaven.

Personlig syntes jeg Dali epicon 8 ble litt for slørete og uoppløst,
    men uansett smak/behag.

Piega leverer stort sett varene men muligens Tannoy funker minst like bra på Rock.
    Personlig liker jeg veldig godt den uanstrengte gjengivelsen til mange av Piega sine høyttalere.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Du kjøper Tannoy HPD 385A på ebay og bygger to passende kabinetter - og så lytter du til musikk i mange år før du trenger å tenke hifi....

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.193
    Torget vurderinger
    4
    Har nylig fått meg Proac K-6. Anbefaler deg å prøvelytte til disse hvis du kan. Jeg er strålende fornøyd iallefall. De er lettdrevne.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Noen år siden sist jeg hørte ProAc, inntrykket mitt da var relativt bra. Jeg opplevde dem som behagelige, er det man kaller varme? Det jeg savnet da var kanskje oppløsning, men som sagt dette er noen år siden. Mulig jeg skal legge ørene til dem igjen.

DIY er ikke aktuelt, jeg er ikke verken tålmodig eller handy nok.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2

men uansett smak/behag.

Piega leverer stort sett varene men muligens Tannoy funker minst like bra på Rock.
    Personlig liker jeg veldig godt den uanstrengte gjengivelsen til mange av Piega sine høyttalere.
    Kun hørt mindre Piega, den siste var Coax 70.2. Fantastisk topp, men noe slank synes jeg. Holografi var det beste jeg har hørt. Er veldig spent på hva de har fått til med den nye Classic-serien, skal høre disse til helgen. Det samme med Tannoy DC10Ti og DC10A, har litt forventninger til disse.

X3, hva tror du om Marten Django i denne sammenhengen? Du har Bird selv, stemmer ikke det?

X3

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Antall liker
    281
    Torget vurderinger
    2

men uansett smak/behag.

Kun hørt mindre Piega, den siste var Coax 70.2. Fantastisk topp, men noe slank synes jeg. Holografi var det beste jeg har hørt. Er veldig spent på hva de har fått til med den nye Classic-serien, skal høre disse til helgen. Det samme med Tannoy DC10Ti og DC10A, har litt forventninger til disse.

X3, hva tror du om Marten Django i denne sammenhengen? Du har Bird selv, stemmer ikke det?

Nye Classic serien til Piega virker spennende ja:)
    Har Bird enda men blir hentet av forhandler etter hvert pga nykjøp.
    Jeg er ikke veldig godt kjent med Django har bare hørt XL en gang på en messe.
    Men generelt synes jeg Marten sine høyttalere spiller best med kraftige forsterkere,
    gjerne amper som er på den varme/fyldige siden.
    Gjerne Klasse A eller kraftige rør amper exe Rogue.
    Jeg har prøvd og hørt både Bird og Milles3 med mange forskjellige amper,
    resultatene har variert fra fortreffelig til mindre bra, så matching er nok essensielt her,
    Knut Vadseth har vell også jobbet mye på forsterker siden på sine Coltrane 2.
    Men vil tro Django XL har en del potensiale.

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Støtter forslagene om Tannoy her, selv hadde jeg valgt Kensington GR foran DC10A uten å nøle, men det kommer ann på hvilken finish du foretrekker (PS Kensington kan fås i sort nå også). DC10A får du ikke hørt i butikk nå men Kensington gir deg en god pekepinn ;) Kan også nevne at Kensington er mye lettere å få til enn DC10A. Jeg sitter og spiller på forrige modellen, Kensington SE nå og har ikke vært inne på tanken å bytte en gang etter å ha hørt Epicon 6, men 8ern har jeg ikke hørt.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Støtter forslagene om Tannoy her, selv hadde jeg valgt Kensington GR foran DC10A uten å nøle, men det kommer ann på hvilken finish du foretrekker (PS Kensington kan fås i sort nå også). DC10A får du ikke hørt i butikk nå men Kensington gir deg en god pekepinn ;) Kan også nevne at Kensington er mye lettere å få til enn DC10A. Jeg sitter og spiller på forrige modellen, Kensington SE nå og har ikke vært inne på tanken å bytte en gang etter å ha hørt Epicon 6, men 8ern har jeg ikke hørt.
    Jeg har allerede hørt DC10Ti, skal jeg innrømme. Jeg hadde veldig store forventninger til denne, i teorien skulle den passe mine behov perfekt. Likevel var jeg en smule betenkt av førsteinntrykket. Jeg synes mellomtonen var veldig dominerende og jeg savnet mye luftighet, oppløsning og bredde på lydbildet ift hva jeg er vant med. Jeg tror dog rommet, som var veldig lite til disse høyttalerne ødela en del for inntrykket mitt, så jeg håper å få hørt dem på nytt i andre omgivelser.

Likevel litt betenkt vedr denne nå.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Rørforsterkere passer veldig bra med Proac. Nye studio serien for eksempel.

Lars DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Hei i dette herlige forum

Jeg vil da gerne komme med en anbefaling.
    Mangler blot størrelsen på din stue, for at kunne sige 100 % ok?
    Men anyways, disse kan spille selv i en ret stor stue.

Jeg har tidligere haft blandt andet ProAc D38 og Avalon Ascendant, samt hørt flere gode og store højttalere – også hjemme hos mig selv.

Disse slår alt hvad jeg har hørt i et privat hjem, og jeg kan vel sige at de på en måde spiller lidt som en blanding af ProAc D38 og Avalon Ascendant. Høj opløsning og super micro-makro dynamik med en levende let varm sammenhængende og transparent lyd.
    De spiller selv rockmusik med stor overbevisning. AC/DC, Metallica eller hvad med Joe Bonamassa - YES.
    De bevarer kontrollen, selv ved ret høje lydtryk.
    De kan spille meget lavt, og alligevel lyde dynamisk og med samme lydsignatur som når der skrues op.

Deres største og helt afgørende fordel er; SAMMENHÆNG. Fra diskant til bas, har de en fantastisk ”balance”, og får musikken til at lyde naturligt med det rigtige flow og drive.
    Dette giver musikalitet og passer til alt musik, hvad enten det er orkester-big-band eller opera, klaver/stryger duo eller svedig jazz. Jeg hører alle disse typer musik, og mere til. Så det er en vigtig parameter for mig.

Umiddelbart lyder de ikke lyst og imponerende, men efter 5 minutter var jeg solgt. De spiller åbent og opløst, men diskanten ”råber” ikke, den er silkeglat og hurtig. Den er der når den skal være der, ellers ikke.
    Så lyden er på en måde ”stille” – ja, det er ikke nemt at sætte ord på den sound.
    Lav forvrængning, selv ved ret højt lydtryk. Et lydtryk svarende til en koncert i en større cafe eller lignende.

De spiller med kæmpe sound stage, live-optagelser er nu blevet en endnu større fornøjelse.
    Hører jeg f.eks. kvindevokal-musik som Stacey Kent, Beth Hart eller Elīna Garanča, så står hun foran en og synger. Man kan ”røre” ved hendes stemme.

Men igen, sammenhængen i disse højtalere er så fantastisk, og kun noget som kan lade sig gøre ved at være lidt heldig, lytte, teste, ændre, lytte, ændre, teste, lytte i mange mange timer.

Det er den 4. udgave siden den blev lanceret i 2006.

1. udgave JMR Orféo
    2. udgave JMR Orféo MK2
    3. udgave JMR Orféo Suprême
    4. udgave JMR Orféo Suprême V2.

De spiller med et fantastisk ”tryk” i mellembassen som giver SMÆK i lilletrommen og bassen er fed/fyldig men på samme tid er den så nuanceret at det er let (meget let) at følge en basgang.
    Det giver en ubeskrivelig underholdende gengivelse, og du glemmer alt om at lytte til hifi, efter 15 sek. hører du blot musik, og foden vipper.

Dine Kriterier:

Ad 1)
    4 ohm, ikke meget under. 92 dB/W/M (2.83 V). Så ja, en let belastning. Jeg driver dem med 100 rør-watt. Langt mere end rigeligt.
    Dine super amps vil ikke få problemer overhovedet. Med mindre du vil spille langt højere end højttalerne kan, og så giver det jo ikke mening. Dine amps vil drive dem uanstrengt.

Ad 2)
    JA, Metallica, ”Enter Sandman” lyder fantastisk.

Ad 3)
    Den er svær, kun du kan afgøre det, det er 100 % subjektivt.
    Jeg synes de er smukke, men smag er jo forskellig, og så er der ikke noget at gøre ved det. Men en verdensklasse højttaler går din næse forbi.

JMR har gyldne ører.

JMR, web site:
    http://www.jm-reynaud.com/jmr/anglais/catalogue_us.php

Pris ca. NOK 70.000,-.

God jagt efter din næste højttaler.

JMR Orfeo Supreme V2_10_1.jpg

JMR Orfeo Supreme V2_10_2.jpg

JMR Orfeo Supreme V2_10_3.jpg

JMR Orfeo Supreme V2_10_4.jpg

JMR Orfeo Supreme V2_10_7.jpg

Sist redigert:

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hei i dette herlige forum

Jeg vil da gerne komme med en anbefaling.
    Mangler blot størrelsen på din stue, for at kunne sige 100 % ok?
    Men anyways, disse kan spille selv i en ret stor stue.

Jeg har tidligere haft blandt andet ProAc D38 og Avalon Ascendant, samt hørt flere gode og store højttalere – også hjemme hos mig selv.

Disse slår alt hvad jeg har hørt i et privat hjem, og jeg kan vel sige at de på en måde spiller lidt som en blanding af ProAc D38 og Avalon Ascendant. Høj opløsning og super micro-makro dynamik med en levende let varm sammenhængende og transparent lyd.
    De spiller selv rockmusik med stor overbevisning. AC/DC, Metallica eller hvad med Joe Bonamassa - YES.
    De bevarer kontrollen, selv ved ret høje lydtryk.
    De kan spille meget lavt, og alligevel lyde dynamisk og med samme lydsignatur som når der skrues op.

Deres største og helt afgørende fordel er; SAMMENHÆNG. Fra diskant til bas, har de en fantastisk ”balance”, og får musikken til at lyde naturligt med det rigtige flow og drive.
    Dette giver musikalitet og passer til alt musik, hvad enten det er orkester-big-band eller opera, klaver/stryger duo eller svedig jazz. Jeg hører alle disse typer musik, og mere til. Så det er en vigtig parameter for mig.
    Umiddelbart lyder de ikke lyst og imponerende, men efter 5 minutter var jeg solgt. De spiller åbent og opløst, men diskanten ”råber” ikke, den er silkeglat og hurtig. Den er der når den skal være der, ellers ikke.
    Så lyden er på en måde ”stille” – ja, det er ikke nemt at sætte ord på den sound.
    Lav forvrængning, selv ved ret højt lydtryk. Et lydtryk svarende til en koncert i en større cafe eller lignende.

De spiller med kæmpe sound stage, live-optagelser er nu blevet en endnu større fornøjelse.
    Hører jeg f.eks. kvindevokal-musik som Stacey Kent, Beth Hart eller Elīna Garanča, så står hun foran en og synger. Man kan ”røre” ved hendes stemme.
    Men igen, sammenhængen i disse højtalere er så fantastisk, og kun noget som kan lade sig gøre ved at være lidt heldig, lytte, teste, ændre, lytte, ændre, teste, lytte i mange mange timer.

Det er den 4. udgave siden den blev lanceret i 2006.

1. udgave JMR Orféo
    2. udgave JMR Orféo MK2
    3. udgave JMR Orféo Suprême
    4. udgave JMR Orféo Suprême V2.

De spiller med et fantastisk ”tryk” i mellembassen som giver SMÆK i lilletrommen og bassen er fed/fyldig men på samme tid er den så nuanceret at det er let (meget let) at følge en basgang.
    Det giver en ubeskrivelig underholdende gengivelse, og du glemmer alt om at lytte til hifi, efter 15 sek. hører du blot musik, og foden vipper 

Dine Kriterier:

Ad 1)
    4 ohm, ikke meget under. 92 dB/W/M (2.83 V). Så ja, en let belastning. Jeg driver dem med 100 rør-watt. Langt mere end rigeligt.
    Dine super amps vil ikke få problemer overhovedet. Med mindre du vil spille langt højere end højttalerne kan, og så giver det jo ikke mening. Dine amps vil drive dem uanstrengt.
    Ad 2)
    JA, Metallica, ”Enter Sandman” lyder fantastisk.
    Ad 3)
    Den er svær, kun du kan afgøre det, det er 100 % subjektivt.
    Jeg synes de er smukke, men smag er jo forskellig, og så er der ikke noget at gøre ved det. Men en verdensklasse højttaler går din næse forbi.

JMR har gyldne ører.

JMR, web site:
    http://www.jm-reynaud.com/jmr/anglais/catalogue_us.php

Pris ca. NOK 70.000,-.

God jagt efter din næste højttaler.

Vis vedlegget 283219
    Vis vedlegget 283220

Vis vedlegget 283223

Vis vedlegget 283224

Vis vedlegget 283225
    Takk for tips, har aldri hørt om dem, finnes det norsk forhandler?

Rommet er 6x 4,7 x3,6 og er godt dempet.

Jeg vil gjerne ha en finish uten trestrukturer uansett hvilken høyttaler det er snakk om.

Lars DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Takk for tips, har aldri hørt om dem, finnes det norsk forhandler?

Rommet er 6x 4,7 x3,6 og er godt dempet.

Jeg vil gjerne ha en finish uten trestrukturer uansett hvilken høyttaler det er snakk om.
    Der findes så vidt jeg kender til, ingen Norsk forhandler. Men ikke langt fra Oslo, i Danmark, findes der en seriøs forhandler:

Oslo-Thisted.JPG

Medlyd ApS
    Leopardvej 26 A
    7700 Thisted
    Danmark
    Telefon: +45 7025 3009
    Mail: medlyd@gmail.com
    CVR: 30525698

Mit rum er ca. samme størrelse, så det er super fint, jeg har også højt til loftet :)

Den fås i følgende finish:

Finish.JPG

Sist redigert:

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Dette er veldig enkelt. Focal Electra 1008 be (beryliumsdiskant). Har vert igjennom masse high End (opp til 130k høyttalere fra Heritage Klipsch til Adyton) kjøpte tilbake mine gamle 1007 be som er forgjengeren og har til dags dato ikke funnet et bedre kompromiss i en høyttaler, utrolig nok er disse stativ men det hadde du aldri trodd hvis du gikk med bind forran øynene inn i rommet. Det eneste som hadde avslørt dem er den transparente lydsignaturen som du får med stativhøyttalere... Disse grisebanker dessuten mange gulvstående når det gjelder bass og kan spilles høyt hvis det er nødvendig.

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Dette er veldig enkelt. Focal Electra 1008 be (beryliumsdiskant). Har vert igjennom masse high End (opp til 130k høyttalere fra Heritage Klipsch til Adyton) kjøpte tilbake mine gamle 1007 be som er forgjengeren og har til dags dato ikke funnet et bedre kompromiss i en høyttaler, utrolig nok er disse stativ men det hadde du aldri trodd hvis du gikk med bind forran øynene inn i rommet. Det eneste som hadde avslørt dem er den transparente lydsignaturen som du får med stativhøyttalere... Disse grisebanker dessuten mange gulvstående når det gjelder bass og kan spilles høyt hvis det er nødvendig.
    Måtte bare fortelle dette da jeg sitter lettere euforisk her sammen med en god kald en og kan ikke fatte hvorfor jeg kvittet meg med disse som jeg nå kjøpte tilbake... :)

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    980
    Torget vurderinger
    4
    Måtte bare fortelle dette da jeg sitter lettere euforisk her sammen med en god kald en og kan ikke fatte hvorfor jeg kvittet meg med disse som jeg nå kjøpte tilbake... :)
    passer vel best i rommet ditt disse da..... akustiske forhold er veldig undervurdert!

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    passer vel best i rommet ditt disse da..... akustiske forhold er veldig undervurdert!
    Tja, det har du nok på mange måter rett i (at akustikk er undervurdert), har hatt de i tre forskjellige rom fra 25-15 kvm fra murkjelller til stue og føler de har handlet de forskjellige forholdene bra så jeg vil si at de er allsidig og ikke bundet til akustikk og refleksjonsspredning for å låte.. Dette er dessuten en av de få som virkelig låter bra ved lavt volum, noe jeg setter stor pris på.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Fikk hørt på mange kandidater i går. Startet hos Duet kl 10 etter en 4 timers kjøretur...og fikk høre Piega Classic 80.2 i en times tid. Mye forskjellig musikk og denne leverer det meste man kan ønske seg. Fantastisk oppløsning, fylde, holografi, veldig bra punch og i tillegg ekte dypbass. En fantastisk høyttaler, og veldig lekker i tillegg. Duet har hele serien inne i alle fargene, veldig fristende. 80.2 er fysisk veldig stor, den har det største coax-elementet til Piega og to 10-tommere som jobber paralellt i hele området fra 22 - ca 450Hz, der coax-elementet tar over.

Deretter bar det videre til Horten der jeg fikk hørt musikk i de fleste rommene. Jeg synes det var mye dårlig til middels lyd med et par hederlige unntak. Fikk igjen hørt Tannoy DC10Ti, på samme forsterker som sist. Det er fortsatt et eller annet med denne jeg ikke er helt komfortabel med selv oom den er imponerende på mange måter. Jeg tror kanskje det er noe mangel på luftighet i toppen, muligens pga en for meg, litt vel dominerende mellomtone(?) Jeg går ikke for denne.

Fikk høre Marten Django L, og selv om HF Audio hadde fått tildelt et håpløst rom, klarte jeg å høre potensialet i disse. Bassen var rett nok litt "hul" og udefinert, men tror rommet må ta skylda. Det var åpenbart en spretten, bra og morsom høyttaler. Likevel føler jeg den mangler noen high-end egenskaper, og jeg mistenker at hvis jeg skulle hatt Marten måtte det blitt en Bird.

For meg var messens beste lyd helt klart hos Intrepid AV. At det går an å få så imponerende, fyldig lyd fra et par så små og lekre høyttalere som Aerial 6T var intet mindre enn imponerende. Nå var dette et veldig lite rom, vi satt vel ca 1,5 m fra høyttalerne, så det er jo litt vanskelig å si hvordan de hadde fungert i et stort rom. Men det er veldig fristende å få hørt større modeller fra Aerial acoustics. Elektronikken fra Theta og kablene fra Jorma, gjorde sikkert også sitt til mitt inntrykk av at dette var messens beste lyd.

Jeg ble også svært positivt overrasket over Sonus Faber Olympica 1. Selv om suben var skrudd litt for høyt, var dette veldig bra etter min smak. For en mellomtone! Jeg kunne levd med lyden fra Olympica, men i motsetning til mange kan jeg styre meg for utseende. Fin form, men for mye treverk etter min smak.

Hørte på mye annet også, det låt bra hos PM Audio som vanlig. Jeg var overrasket over fylden som ble tilført hos OHFC ved bruk av Power Isolator fra Isotek, må kanskje gjøre noe med strømmen selv? Doxa hadde potensiale, men hvorfor man velger å demonstrere utstyr i et rom med så mye bråk, er vanskelig å fatte.

Så skjønner ikke jeg hvorfor noen klarer å få lyden så ulevelig dårlig som det faktisk var hos minst tre aktører. Jeg oppfattet det jeg vil kalle piggtrådlyd på høyttalere i 50-100000-kroners klassen. Det er jo helt ubrukelig, selv om rommene ikke er optimale.

X3

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Antall liker
    281
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

Tenkt noe mere ang høyttalere.....hvordan opplevde du kabinettet på Classic serien til Piega? er vell brukt mdf på den serien er det ikke??

Du må bare rope ut om du skulle få lyst til å lytte til Marten Bird, jeg har de stående en liten stund enda:)

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

Tenkt noe mere ang høyttalere.....hvordan opplevde du kabinettet på Classic serien til Piega? er vell brukt mdf på den serien er det ikke??

Du må bare rope ut om du skulle få lyst til å lytte til Marten Bird, jeg har de stående en liten stund enda:)
    Jeg endte faktisk med å bestille et par Piega Classic 80.2. Den har alt jeg ønsker meg av en høyttaler for øyeblikket. Lettdreven, bra punch, fullrange, fantastisk oppløsning...og meget pen å se på. Veldig stor, men jeg har også et relativt stort og energislukende rom. Rasket med meg en Auralic Aries i samme slengen, dette blir nok bra!

Lars DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Tillykke. Meget flotte højttalere. Lækker bånddiskant. De spiller sikkert super nice :)

Hvad er vejledende pris i NOK?

X3

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Antall liker
    281
    Torget vurderinger
    2
    Gratulere så mye med nye høyttalere:) Håper du blir fornøyd med 80.2.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Gratulere så mye med nye høyttalere:) Håper du blir fornøyd med 80.2.
    Det er jeg helt sikker på blir veldig bra. Hadde jeg valgt utfra Horten hadde det blitt Aerial Acoustics, sansynligvis modell 7t. Men ønsket en som flytter mer luft, og en som garantert er en god match med mine Ayon monoblokker.

Lydmessig kunne jeg også levd lenge med både Marten Django og SF Olympica, men dessverre har jeg bare et anlegg...:)

AJ_82

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Fikk du sammenlignet 80.2 og 90.2? Spennende merke, men har aldri fått hørt Piega enda.

A.J.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Fikk du sammenlignet 80.2 og 90.2? Spennende merke, men har aldri fått hørt Piega enda.

A.J.
    Ikke hørt 90.2, men har hørt 70.2. Disse er jo laget i aluminium, mens classic er laget i treverk. Classic-serien er fysisk mye større og har større basselementer, dermed krever den et langt større rom. For meg som liker en del rock er Classic det opplagte valget fordi den gir den punchen man ønsker til slikt. Jeg tror det koker ned til hva slags musikk man liker og hva slags rom man har.

Generelt er mitt inntrykk av Piega at dette er gedigen kvalitet til svært konkurransedyktige priser, i alle fall ift det meste fra junaiten.

For meg tror jeg Classic 80.2 er det beste kompromisset akkurat nå. Hadde jeg hatt anledning til å investere sekssifret i nye forsterkere, hadde jeg beholdt Rockportene. Deres Avior hadde vært førstevalget mitt hvis jeg hadde kunnet prioritere enda flere kroner inn i anlegget nå.

Piega fortjener oppmerksomhet, jeg anbefaler en tur til Duet for en lytt. Erik der er meget serviceinnstilt, kunnskapsrik og har dessuten mesteparten av sitt sortement på lager til enhver tid.

Assy74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    jeg har nå hørt epicon 6 og synes de låter veldig bra og er relativt lettdrevne :) synes de låter spesielt bra i toppen, men kan kanskje bli litt luftige i toppen for noen. smak og behag spør du meg. Du må jo finne ut selv hva du liker best. Har et par Sa master explorer selv, som jeg er fornøyd med. Og som fruen i huset også kan leve med :) de er en svært bra alrounder til alle musikksmaker :) og litt mer nøytral lyd.
    Spiller ingen rolle hva andre mener, så lenge en er fornøyd selv!
    lykke til med valg :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn