Høyttalere Høyttalere med god mellomtone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    hva skal forsterker tenker/foretrekker du å bruke?
    rør? transistor?
    kunne du tenke deg å dele aktivt med bruk av flere forsterkerkanaler og dsp?
    hvor stort er rommet ditt, og hva slags materiale er det på gulv, vegger og tak?
    er det ålreit dempet mht romklang?
    hva slags musikk hører du mest på?
    er jeg vanskelig nå?
    Det er en loftsstue med skrått tak og tre. Musikksmaken er veldig bred, men min oppfatning er at gode høyttalere takler det meste av musikk (JBL DD55000 Everest og Harbeth er gode eksempler). Ellers er alt dette gode spørsmål, men det endrer ikke det faktum at jeg må teste i rommet jeg har uansett og matche alt annet i ettertid. Det er derfor jeg helst vil høre før jeg kjøper/lager og at jeg aller helst vil låne med hjem. Det er også derfor jeg spør om tips til hva jeg burde sjekke ut. Jeg er enig med Alfegutt i det han skriver om hva jeg bør kikke etter. Store elementer har en tendens til å låte mere realistisk utifra det jeg har hørt til nå og jeg har begynt å skjønne at delefilteret er langt viktigere enn jeg før antok. Så eventuelle selvbygg må være godt forklart med alle deler og gode tegninger.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det er mange Klipsch forslag her, men ser ikke at noen har foreslått RF-7 i farten? MKII modellene selges vel for +/- kr. 20000 og dukker opp på Finn med jevne mellomrom. Jeg hadde et par kjapt innom som innbytte i en handel og angret litt på at jeg solgte dem igjen.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Det er mange Klipsch forslag her, men ser ikke at noen har foreslått RF-7 i farten? MKII modellene selges vel for +/- kr. 20000 og dukker opp på Finn med jevne mellomrom. Jeg hadde et par kjapt innom som innbytte i en handel og angret litt på at jeg solgte dem igjen.
    Så et par til 18.000. Dette er vel hakket bedre enn RF3 og RP-5000 :)
    Spennende. Skal sjekke litt rundt denne.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Defacto: Vil du opp i den Venere-sizen, vurder heller en brukt Cremona eller kanskje ny Lumina 3..
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Noen forslag til selvbygg?
    Finnes det noen ferdige kit som er OK?
    Jeg har sansen for Seas, vår egen Norske high-end produsent. Siden du er på jakt etter god mellomtone ville jeg kanskje se litt mer på et coax-element hvor diskant og bass "stråler" ut fra samme punkt og slik gir et potensielt stort lydbilde. Jeg har ikke hørt denne, men jeg vil tro at den gir svært god lyd sammenlignet med hva du får kjøpt:
    http://seas.no/index.php?option=com...-loki-mkiii&catid=66:seas-diy-kits&Itemid=250

    I versjon Loki III er den passiv og drives av en stereoforsterker, i versjon IV benyttes en minidsp og du trenger to stereoforsterkere. Du kan godt bygge versjon III først, og så senere oppgradere. Aktiv vil være bedre, forsterkerne får direktekontakt med elementet (ikke noe delefilter i veien), frekvensgangen kan lineariseres og du kan også laste opp linearisering av minidsp-filteret slik at du ikke har noe faserotasjon.

    Ellers er Troels Gravesen en seriøs aktør på DIY-konstruksjoner, men han er ikke særlig moderne av seg, dette er tradisjonelle konstruksjoner: http://www.troelsgravesen.dk

    Husk at det ikke er noe magisk med høyttalerkonstruksjon, dette er engineering. De dyre eksotiske fra f.eks Audio-note, Harbeth etc. har ikke noen eksklusiv viten, eller teknologi som ikke er kjent for andre. Som eksempel er Audio note typisk basert på Snell sine konstruksjoner fra 80 tallet, med Seas drivere. Harbeth er vel 70 tallskonstruksjoner
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Manger har kjempegode enheter som bare må ha støtte i bassen (men noen som trolig driver med flaggermusoppdrett bruker supertweeter i tillegg), de har som en av en håndfull elementer bortimot perfekt impulsrespons. Quad electrostat kan muligens konkurrere med Manger på impulsrespons, men ikke alle kan ha ei låvedør i stua.

    Se https://mangeraudio.com , der finner du forklaring på virkemåten til deres særegne, dempede bender-element.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det er en loftsstue med skrått tak og tre. Musikksmaken er veldig bred, men min oppfatning er at gode høyttalere takler det meste av musikk (JBL DD55000 Everest og Harbeth er gode eksempler). Ellers er alt dette gode spørsmål, men det endrer ikke det faktum at jeg må teste i rommet jeg har uansett og matche alt annet i ettertid. Det er derfor jeg helst vil høre før jeg kjøper/lager og at jeg aller helst vil låne med hjem. Det er også derfor jeg spør om tips til hva jeg burde sjekke ut. Jeg er enig med Alfegutt i det han skriver om hva jeg bør kikke etter. Store elementer har en tendens til å låte mere realistisk utifra det jeg har hørt til nå og jeg har begynt å skjønne at delefilteret er langt viktigere enn jeg før antok. Så eventuelle selvbygg må være godt forklart med alle deler og gode tegninger.
    jeg spurte ikke for å være vanskelig, altså.
    høyttalere er det vanskeligste å gi vettuge tips om, synes jeg.
    må liksom kjenne rom og eier ganske godt før man har noenlunde peil på hva som kan passe inn.
    innser at det har lite verdi at jeg fortsetter å strø om meg med konkrete høyttalerforslag.
    høre (og aller helst låne hjem) før kjøp er alltid gull.
    ser at du har fått mange gode forslag her, og det ene kan være vel så bra som det andre.
    ut ifra den type mellomtonegjengivelse du etterspurte i åpningsinnlegget, er diverse klipsch fremdeles mitt stalltips i prisklassen ca 20k (brukt gir ofte mer for penga, men mulighet for hjemlån er mer begrenset).
    og er du åpen for selvbygg, og kanskje også aktiv deling og dsp, så åpner det seg jo opp mange andre alternativer, men her er andre mer kompetent enn meg.
    lykke til!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har ikke hørt disse høyttalerne du viser, men siden jeg har byggd endel så har jeg sammenligningsgrunnlag fra samme stue med ulike prosjekter. Generelt finner jeg at (husk at dette kun gjelder det jeg selv har prøvd) :

    - Større elementer spiller mer realistisk enn små elementer, men må deles lavere enn små
    - Lavere delefrekvens mot diskant er bedre enn høy (2000 hz er bedre enn 3000 hz), for direktivitet og plasseringsproblematikk
    - Bred baffel er bedre en smal baffel (lavere baffelstep), bedre direktivitet i lavere frekvensområde, mindre kansellering fra vegg
    - Lette papirelementer er bedre enn metall elementer, pga oppbrytning
    - Lavere ordens filter f.eks 2. ordens gir mindre faserotasjon og bedre lydbilde enn høyere ordens filter, men du kan få "lobing"
    - Elementene bør sitte på en vertikal linje på baffelen, diskant og mellomtone/bass bør ha liten fysisk avstand
    - Lukket kasse gir tightere og mer realistisk bass enn bassrefleks, pga fasevending, groupdelay og treghet i Helmholz resonatoren
    - Bassrefleks gi mer bass enn lukket kasse

    Dette er ikke "hugget i stein", kun noen enkle retningslinjer. Som eksempel er det mange svært godt opplyste audiofile som sverger til bassrefleks selv om jeg ikke liker det. En bassrefleksløsning kan realiseres på flere måter, men jeg synes ofte at de er "tunet" litt høyt og gir derfor typisk "one-note-bass" i vanlige stuer.
    Fikk vondt i nakken av innlegget ditt, alfegutt, i form av at jeg nikket meg enig i de synspunkter du fremlegger. Men, kan jeg få spørre deg om en ting - en ting jeg aldri blir helt klok på hva jeg selv mener om eller ikke mener om - det at må diskantmembraner er gode nok så langt ned som rundt 2.000 Hz.
    Hva mener du om dette?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Manger har kjempegode enheter som bare må ha støtte i bassen (men noen som trolig driver med flaggermusoppdrett bruker supertweeter i tillegg), de har som en av en håndfull elementer bortimot perfekt impulsrespons. Quad electrostat kan muligens konkurrere med Manger på impulsrespons, men ikke alle kan ha ei låvedør i stua.

    Se https://mangeraudio.com , der finner du forklaring på virkemåten til deres særegne, dempede bender-element.
    Dette er langt dyrere ting enn mitt budsjett takler og jeg finner heller ingen norske importører på de?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ø audio Icon er det eneste jeg har hørt med en in-your-face lyd. ;)
    Med all respekt for hva du her mener. Men, så lenge vi snakker om mellomtone - hvor menneskestemmer er enn svært så viktig del innenfor mellomtoneregisteret - mener du at kvinnestemmer gjengis naturlig på denne høyttaleren?
    Jeg sliter med denne, som de aller fleste andre hornkonstruksjoner (jeg har hørt), det at menneskestemmer i mine ører høres ut som de kommer ut av den "horn-trakta" som øyet ser.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Defacto: Vil du opp i den Venere-sizen, vurder heller en brukt Cremona eller kanskje ny Lumina 3..
    Men disse er av de mere tradisjonelle høyttalerene, ikke sant? Ikke helt i kategorien dynamiske og høy effektive?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Bare for å forklare hvordan jeg tenker (om det overhodet er mulig). Jeg begynner vidt og trenger masse input. Så begynner jeg å snevre inn i forhold til input jeg får. Jeg håper å finne noe brukt! Per nå er Klipsch RF-7 det mest spennende valget (men de er antagligvis solgt), men Klipsch har mye spennende (RF3 ble solgt i går) og Palladium serien ser også interessant ut. Harbeth kommer også langt opp, men det er ikke mye å finne på brukt markedet der. Her må det følges med på hva som kommer, skjønner jeg. Men da har jeg en litt mindre gruppe høyttalere å se etter :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Med all respekt for hva du her mener. Men, så lenge vi snakker om mellomtone - hvor menneskestemmer er enn svært så viktig del innenfor mellomtoneregisteret - mener du at kvinnestemmer gjengis naturlig på denne høyttaleren?
    Jeg sliter med denne, som de aller fleste andre hornkonstruksjoner (jeg har hørt), det at menneskestemmer i mine ører høres ut som de kommer ut av den "horn-trakta" som øyet ser.
    Jeg skal ikke uttale meg noe spesifikt (får så mange på nakken), men vi sitter nok i samme båt. Jeg stortrives med keramikk i diskant og mellomtone, i mine ører virker det mest "troverdig", kan nok virke veldig tørt og kanskje skarpt på typisk "t,s-lyder". Jeg liker det veldig godt dog. Hvis du skulle fare forbi Brøttum så send på en PM. ;)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Klipsch RF-7 II er greie hvis du ønsker litt frempå lyd som i åpningsinnlegget, men du bør merke deg at mellomtonen er ganske farget på disse, så dersom det er naturlig realisme og nyanser, altså at det låter mer "ekte" enn "tøft", du er ute etter så er de ikke det optimale valget. Dog finner du neppe det optimale valget uten at det blir dyrt, og RF-7 II har jo en del allround egenskaper som gjør dem ganske underholdende.

    I tillegg er byggekvaliteten på kabinett elendig på den generasjonen Klipsch. "Pappkasser", finér som går opp i limingen langs kantene og bassporter som er dårlig limt og rett og slett løsner. Altså mer lydglede enn eierglede.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Klipsch RF-7 II er greie hvis du ønsker litt frempå lyd som i åpningsinnlegget, men du bør merke deg at mellomtonen er ganske farget på disse, så dersom det er naturlig realisme og nyanser, altså at det låter mer "ekte" enn "tøft", du er ute etter så er de ikke det optimale valget. Dog finner du neppe det optimale valget uten at det blir dyrt, og RF-7 II har jo en del allround egenskaper som gjør dem ganske underholdende.

    I tillegg er byggekvaliteten på kabinett elendig på den generasjonen Klipsch. "Pappkasser", finér som går opp i limingen langs kantene og bassporter som er dårlig limt og rett og slett løsner. Altså mer lydglede, enn eierglede.
    Alltid er det noen som må ødelegge alt når jeg har klart å snevre inn noe! :cool:
    Takk for tipset! :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg hadde forresten RF-7 II i 8 år selv, og opplevde også kabinettproblemene på flere høyttalere i den serien, altså ikke bare RF-7 II.
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    Litt kontroversielt kanskje og litt store ser det ut til - og trenger en SUB i tillegg. Legger forslaget inn siden ingen har nevnt denne type konstruksjon enda. Uten å ha hørt disse, vil jeg tro mellomtone er "fremtredende". Så mer et innspill enn en direkte anbefaling ...


    og kjøp eventuelt nye/andre Lowther-elementer fra https://lowtherloudspeakers.com

    Jeg har ikke hørt de, men har hørt Lowther før, og mener de har åpen mellomtone med bra smekk.

    Ulempen er lite bass, og en del resonanser i øvre mellomtone, sikkert et vanlig problem når det gjelder fulltone-elementer. I tillegg er det meste penere :)

    Fordel er at du trenger lite watt for å drive den, men bør være gode watt.

    Ville uansett ikke kjøpt uten å hørt de først, men det er kanskje andre her på sentralen som har slike stående i "nærheten" av der du bor.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Fikk vondt i nakken av innlegget ditt, alfegutt, i form av at jeg nikket meg enig i de synspunkter du fremlegger. Men, kan jeg få spørre deg om en ting - en ting jeg aldri blir helt klok på hva jeg selv mener om eller ikke mener om - det at må diskantmembraner er gode nok så langt ned som rundt 2.000 Hz.
    Hva mener du om dette?
    Jeg er usikker på om jeg kan svare på dette, jeg kan ikke så mye om drivere, Snickers-is kan mye mer. Men jeg ser at kandidater for lavere deling gjerne har lav Fs (resonans frekvens, kanskje mellom 500-800), ha større areal (minst 1", gjerne 1.5") eller waveguide (se Dutch & Dutch 8C, deler 1" dome på 1250 hz). Et annet moment er jo at hvis en går aktivt, så kan en bruke mye brattere filter som beskytter elementet, og da kan en gå lavere.

    Som eksempel i tråden (DIY-kan vi høre faseforskjeller), så delte jeg på 1800 hz for unngå oppbrytning av basselementet som er av metall. Dette er i laveste laget, så jeg minimerte problemet gjennom ett bratt 48 db filter, og unngår de kraftige faserotasjonene i et slikt filter gjennom et lineært FIR filter.

    Jeg synes også å se en trend mot lavere deling på moderne high-end høyttalere med 8" elementer som Dutch & Dutch 8C (1250hz, Seas 1" tror jeg) og Grimm audio (1550 hz, Seas DXT). Tradisjonshøyttalere med 8 " elementer fra Audio Note og Harbeth deler mye høyere, kanskje 2500 hz området et sted. Dette medfører mindre forvrengning, men degradert spredning, altså utfordrende å plassere i rommet. Som alt er det vel en tradeoff.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg skal ikke uttale meg noe spesifikt (får så mange på nakken), men vi sitter nok i samme båt. Jeg stortrives med keramikk i diskant og mellomtone, i mine ører virker det mest "troverdig", kan nok virke veldig tørt og kanskje skarpt på typisk "t,s-lyder". Jeg liker det veldig godt dog. Hvis du skulle fare forbi Brøttum så send på en PM. ;)
    Jeg har intet generelt mot drivere med harde membraner, når de er godt implentert og resten av konstruksjonen riktig laget så låter disse magisk - herav også Seas sine magnesium drivere. Det er hornet - "trakta" foran drivenre - som i mine ører blir helt feil, MEN jeg har kanskje vært særdeles uheldig med tanke på alle de hornkonstruksjoner jeg tilfeldigvis har hørt.
    Brøttum, joda, jeg har stått mye i Brøttum bakkene og lagt på kjetting de første årene jeg kjørte trailer, da hovedveien gikk forbi der. Har ikke vært i området der, forresten, siden jeg lagde til "trailerfest" på låven til Nedre Berg Gård høsten 2003 :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Alltid er det noen som må ødelegge alt når jeg har klart å snevre inn noe! :cool:
    Takk for tipset! :)
    Jeg skal bidra i ødeleggelsen slik at ikke gutten står alene med all skyld. RF 7, både 1 og 2, er noe av det mest oppskrytte skvipet jeg har hørt. De puncher bra, men alt annet er et sorgens kapittel. I mine ører.

    Jeg visste ikke det da, men målinger forklarer hvorfor. De har en ekstrem økning oppover i frekvens i tillegg til at de plutselig sprer mye mer energi ut i rommet ved de lyse/skarpe frekvensene enn ellers;

    Klipsch RF7 II Frequency response.jpg


    Personlig er jeg veldig sensitiv for det som skjer i området fra 5-10 khz da det er der mesteparten av skarpe lyder som sibilanter osv har mye energi.

    RF7 var faktisk på listen over aktuelle kandidater for min del for en 4-5 år siden når jeg hadde min omfattende lytterunde på alt under 100k i butikkene.
    Som uerfaren tulling klarte jeg hverken å tolke målinger eller å analysere lyden nøyaktig, men jeg fikk til å sammenligne høyttalere side om side i hver butikk.
    Klipsch kom alltid svært dårlig ut av den øvelsen over variert musikk, hvis man så vekk ifra prisen selvsagt.
    Man får store kasser og masse kapasitet til prisen med Klipsch, men det stopper liksom der.

    Hva Klipsch får til med de dyrere seriene som Cornwall og oppover vet jeg ikke, det har jeg ikke hørt.
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Disse har jeg hatt og Antal er gode høyttalere, men de er nok ikke 100% nøytrale. Jeg mener de har en heving i øvre mellomtone/diskant og en litt avrullet bass. De passer derfor med en forsterker som ikke er superstram i bass-området og som ruller av litt oppover, altså rør. Jeg brukte mine med en 50watt Audio Research integrert og det var en "match made in heaven". Klar og kjapp mellomtone med en fin bass ned til 40-50hz, skikkelig dypbass får du ikke. Jeg solgte mine for 9k, men har sett de nede i 6k brukt. Hvis de er i strøken stand er 8k ok pris.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg er usikker på om jeg kan svare på dette, jeg kan ikke så mye om drivere, Snickers-is kan mye mer.
    Joda, Snickers-is er for diskanter med lav deling, det vet jeg fra før av. Selv er jeg litt tvilende til de små membranflatene en diskant har, for frekvenser under 2.000 - 3.000 Hz. Og jeg ser Troels Gravesen først starter opp diskanten først ved 3.000 - 4.000 der han bruker gode mellomtoner.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Jeg skal bidra i ødeleggelsen slik at ikke gutten står alene med all skyld. RF 7, både 2 og 3, er noe av det mest oppskrytte skvipet jeg har hørt. De puncher bra, men alt annet er et sorgens kapittel. I mine ører.

    Jeg visste ikke det da, men målinger forklarer hvorfor. De har en ekstrem økning oppover i frekvens i tillegg til at de plutselig sprer mye mer energi ut i rommet ved de lyse/skarpe frekvensene enn ellers;

    Vis vedlegget 702131

    Personlig er jeg veldig sensitiv for det som skjer i området fra 5-10 khz da det er der mesteparten av skarpe lyder som sibilanter osv har mye energi.

    RF7 var faktisk på listen over aktuelle kandidater for min del for en 4-5 år siden når jeg hadde min omfattende lytterunde på alt under 100k i butikkene.
    Som uerfaren tulling klarte jeg hverken å tolke målinger eller å analysere lyden nøyaktig, men jeg fikk til å sammenligne høyttalere side om side i hver butikk.
    Klipsch kom alltid svært dårlig ut av den øvelsen over variert musikk, hvis man så vekk ifra prisen selvsagt.
    Man får store kasser og masse kapasitet til prisen med Klipsch, men det stopper liksom der.

    Hva Klipsch får til med de dyrere seriene som Cornwall og oppover vet jeg ikke, det har jeg ikke hørt.
    Det må du mene! jeg mener det stikk motsatte og igjen bruk ørene og ikke målinger sier jeg til folk! er jo en grunn til at Klipsch er så sykt populære i verden og det ikke bare i lave prisklasser. Heritage serien er kongen men også RF7mklll er meget gode samt brukte RF63/RP280 eller lignende.
    Hos meg så har ofte det som måler best fått kortest levetid her 😊
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Joda, Snickers-is er for diskanter med lav deling, det vet jeg fra før av. Selv er jeg litt tvilende til de små membranflatene en diskant har, for frekvenser under 2.000 - 3.000 Hz. Og jeg ser Troels Gravesen først starter opp diskanten først ved 3.000 - 4.000 der han bruker gode mellomtoner.
    Ja enig det er en stor fordel med å bruke en mindre dedikert mellomtone som "beamer" på høyere frekvens, kan flytte crossover oppover uten at det går ut over spredning.

    Det jeg hevder nå har jeg ikke belegg for, men jeg tror det er noe mer enn bare redusert forvrengning som ligger bak valget om å dele høyt selv om en bruker en større 8" driver. Hvorfor deler f.eks. Spendor classic 2/3 med 8" helt oppe på 3600 hz, eller Harbeth HL5plus med 8" på ca 3200 hz (Stereophile), dette vet vi er uheldig da 8" elementer typisk "beamer" et sted i området +- 1500 hz? Det kan faktisk være et ønske om å unngå fasedreininger i dette sensitive området fra det passive delefilteret som er medvirkende årsak. Dette er et utfordrende tema for passive høyttalere, uheldigvis er også endel aktive høyttalere utstyrt med DSP-baserte filtre som dreier fasen.

    Trådstarter kan jo vurdere dette opp mot ønsket om god mellomtone, håper det kan hjelpe litt:)
     
    Sist redigert:

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå har ikke jeg hørt billiger Tannoy men har eid DC-10T og nå DC-8ti disse har en utrolig bra måte og gjengi mellomtone på. Vil også tro at dette gjelder de billiger med consentric elementer, tro dette også gjelder Fyne. Men om det er mellomtonen du jakter på, må du nesten sjekke ut med å høre på de i butikk.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    De koster bare sånn ca 50.000 for mye for meg.... :)
    Det må være mulig å få litt av samme lyden for en billigere penge. Klipsch RF3 og RP-5000 er nevnt her, men jeg er veldig redd for at lyden blir "for billig", om det gir mening.
    Skjønner hva du mener, og det var det jeg også tenkte før jeg fikk de Klipschene jeg har nå. Ville hørt på RP 5000, så slipper du å lure.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det må du mene! jeg mener det stikk motsatte og igjen bruk ørene og ikke målinger sier jeg til folk! er jo en grunn til at Klipsch er så sykt populære i verden og det ikke bare i lave prisklasser. Heritage serien er kongen men også RF7mklll er meget gode samt brukte RF63/RP280 eller lignende.
    Hos meg så har ofte det som måler best fått kortest levetid her 😊
    Rf7 mk3 har jeg ikke hørt, ei heller Heritage eller RF63. RP280 er tilsvarende RF7 mk2 imo, altfor skrikende.
    Det er lov å være uenige ang lyd :)
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Nå har ikke jeg hørt billiger Tannoy men har eid DC-10T og nå DC-8ti disse har en utrolig bra måte og gjengi mellomtone på. Vil også tro at dette gjelder de billiger med consentric elementer, tro dette også gjelder Fyne. Men om det er mellomtonen du jakter på, må du nesten sjekke ut med å høre på de i butikk.
    Jeg har ikke hatt gleden av å høre Tannoy DC-8TI, men etter spesifikasjonene å dømme bør de gi meget god lyd i mellomtone området:

    - Coax element mellomtone/diskant som former ett geometrisk punkt
    - Lavt crossover på 1500 hz, altså god direktivitet
    - 1. ordens filter, mulig det summerer til 2. orden med avrulling, fint faseforløp
    - Store elementer i bass og mellomtone 8" for realisme
    - Papirelementer, ikke noe ubehagelig oppbrytning

    Dette er en type høyttaler jeg synes trådstarter kan lytte til, om de faller i smak, hva med å lete etter noe brukt, kanskje eldre utgaver?
     

    Wolfen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    39
    Rp-280 har flat frekvensrespons opp til 20kHz. De er altså ikke hevet i diskanten!!!
    Og de fins ikke skrikende!
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    914
    rp-280 fra GR research
    ...
    asdf.JPG
     

    Wolfen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    39
    Han har vel målt inne på kontoret sitt 😉
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1

    eller

     

    Flanders

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2016
    Innlegg
    16
    Antall liker
    10
    Klipsch RF-7 II er greie hvis du ønsker litt frempå lyd som i åpningsinnlegget, men du bør merke deg at mellomtonen er ganske farget på disse, så dersom det er naturlig realisme og nyanser, altså at det låter mer "ekte" enn "tøft", du er ute etter så er de ikke det optimale valget. Dog finner du neppe det optimale valget uten at det blir dyrt, og RF-7 II har jo en del allround egenskaper som gjør dem ganske underholdende.

    I tillegg er byggekvaliteten på kabinett elendig på den generasjonen Klipsch. "Pappkasser", finér som går opp i limingen langs kantene og bassporter som er dårlig limt og rett og slett løsner. Altså mer lydglede enn eierglede.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn