Høyttalere Høyttalere med god mellomtone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det blir vel drøyt å kalle småtass-waveguider som M2 og lignende for horn? Jeg prøver å komme på en situasjon hvor jeg har hørt "ekte" horn, men jeg kommer ikke på det. Uansett, jeg ser ingen poeng i å være kategorisk når det kommer til prinsipper.
    Jeg er hundre prosent sikker på at det kan være en fordel og en ulempe med horn/waveguide, bred spredning, smal spredning, OB, dipol, linjekilde osv avhengig av hvem, hva, hvor.

    Lytteopplevelser ang JBL M2 spriker noe så sinnsykt at jeg har vanskelig for å skjønne annet enn at min egen erfaring med at koblingen på kompresjonsdriveren i dem er så ekstremt sensitiv for bevegelse pga dårlig kontakt kan forklare de enorme variasjonene i tilbakemeldinger. Bare ved å vippe og dunke litt i kabinettet og waveguiden fikk jeg slike varierende målinger i forvrengning på diskanten;

    VT test1.jpg
    VT test2.jpg

    VT test3.jpg


    Det ordnet seg med å sørge for skikkelig kontakt. Det var ekstremt hørbart under musikk og målesveip. Drittpatent! Sikkert ikke verdens beste driver eller høyttalere, men at det skal låte fryktelig indikerer at noe er galt med enten høyttaler, rom eller lytter.

    Poenget er at kategoriske uttalelser kan fort vise seg å være basert på noe helt annet enn det man i utgangspunktet skulle tro.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.379
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ble skremt av horn en gang jeg hørte på Avantgarde hos Lyric, en skjærende mellomtone.
    Har lest mye teori om horn, men har inntrykk av at den stadige utviklingen av hornprofiler går mye på å rette opp allerede genererte "feil" i rotkonstruksjonen.
    Horn ble jo oppfunnet for retningsfokus av trykkbølgene den gang kommersielt tilgjengelig (rør)forsterkereffekt var lav. Når det er sagt har jeg hørt veldig bra horn også, men denne delen av hobbyen ivaretas best av andre.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Trådstarter nevner at han er interessert i Harbeth, flotte retro tradisjonshøyttalere vel bevares. Men de koster vel 50-60 tusen, for en treveis classic? Spendor classic treveis koster muligens enda mer, men da har en i hvertfall ordentlig mellomtone, og ikke en bare stor diskant (deles langt oppå 2khz) som på Harbeth.

    Jeg kan ikke skjønne at denne fra Wharfedale skulle være noe dårligere, samme konsept med ordentlig mellomtone som i Spendor treveis classic:

    Grei produkt-test om det har verdi fra What-hifi:

    Riktig priset (ca 10.000 kr), dette er hva slike høyttalere bør koste, det betyr ikke at de er det grann dårligere enn sine myteomspunnede søsken fra Spendor Classic og Harbeth:
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.226
    Antall liker
    2.652
    Sted
    Liten by
    Trådstarter nevner at han er interessert i Harbeth, flotte retro tradisjonshøyttalere vel bevares. Men de koster vel 50-60 tusen, for en treveis classic? Spendor classic treveis koster muligens enda mer, men da har en i hvertfall ordentlig mellomtone, og ikke en bare stor diskant (deles langt oppå 2khz) som på Harbeth.

    Jeg kan ikke skjønne at denne fra Wharfedale skulle være noe dårligere, samme konsept med ordentlig mellomtone som i Spendor treveis classic:

    Grei produkt-test om det har verdi fra What-hifi:

    Riktig priset (ca 10.000 kr), dette er hva slike høyttalere bør koste, det betyr ikke at de er det grann dårligere enn sine myteomspunnede søsken fra Spendor Classic og Harbeth:
    Den var spennende! Noen som har hørt og sammenlignet med noe annet?
    13.000 inkl. stativer høres bra ut.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Poenget er at kategoriske uttalelser kan fort vise seg å være basert på noe helt annet enn det man i utgangspunktet skulle tro.
    Når man befinner seg hos en importør av et produkt. Tilkoblet produsentens foreskrevne elektronikk. Med stor tro på at det er satt opp riktig på alle mulige måter - de jakter tross alt salg.
    Da, må man vel (?) kunne regne med at man skal kunne tro på det utgangspunkt som der foreligger - således ens egen kategoriske uttallelse med utgangspunkt i det man selv hørte.
    Prøvde den riktig nok ikke på høye lydtrykk, hvor den sikkert forsvarer sin konstruksjon bedre enn mye annet.

    Man skulle ervervet seg JBL LSR6332 den gangen de var i produksjon - de var jo ikke en gang dyre.
    Lest omtaler av disse opp mot noen av markedets aller fremste høyttalere - i JBL sin favør.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Riktig priset (ca 10.000 kr), dette er hva slike høyttalere bør koste, det betyr ikke at de er det grann dårligere enn sine myteomspunnede søsken fra Spendor Classic og Harbeth:
    Wharfedale er undervurdert hva naturlig lydgjengivelse og pris angår - mener man får utrolig bra lyd for pengene.

    Skulle vært morsomt å vite hvordan denne komplette pakken her spiller, samme høyttaler levert med tilhørende forsterker m/DAC:

    Wharfedale Elysian serien deres skal jeg også lytte på en gang dersom muligheten byr seg.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.226
    Antall liker
    2.652
    Sted
    Liten by
    Wharfedale er undervurdert hva naturlig lydgjengivelse og pris angår - mener man får utrolig bra lyd for pengene.

    Skulle vært morsomt å vite hvordan denne komplette pakken her spiller, samme høyttaler levert med tilhørende forsterker m/DAC:

    Wharfedale Elysian serien deres skal jeg også lytte på en gang dersom muligheten byr seg.
    Steike! Det var en spennende combo! Synd man ikke kan reise til Sverige...
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.226
    Antall liker
    2.652
    Sted
    Liten by
    De sender masse til Norge - forøvrig et veldig ryddig firma.
    Jeg spurte og de mente at det ville bli altfor dyrt å sende.

    Har du hørt dette?

    Er det noe som har hørt dette eller har det? Skulle gjerne hørt det. Dette var en spennende kombo både med utseende og teknikk!
     
    Sist redigert:

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Hva med studiomonitorer?
    Jeg har prøvd et par typer hjemme i stua selv, JBL og Adam Audio, og begge spiller fortreffelig.
    Man får kanskje ikke refinerfinish i mahogny, men endel ser slett ikke så verst ut.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Bare vær klar over at Wharfedale, i likhet med mye annet, er ting som en gang ble produsert i England. I dag utvikles og produseres dette i Kina, så det er få forbindelser mellom gamle Wharfedale og det som stammer fra de siste 15 årene.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.226
    Antall liker
    2.652
    Sted
    Liten by
    Hva med studiomonitorer?
    Jeg har prøvd et par typer hjemme i stua selv, JBL og Adam Audio, og begge spiller fortreffelig.
    Man får kanskje ikke refinerfinish i mahogny, men endel ser slett ikke så verst ut.
    Mye der som låter bra, men ikke helt det jeg ser etter akkurat nå. Men etterhvert som de dyre konstruksjonene utgår på grunn av budsjett, en shitty økonomi og liten vilje til å betale meg ihjel for lyd, så skal man ikke se bort fra at det er der man ender uansett :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Bare vær klar over at Wharfedale, i likhet med mye annet, er ting som en gang ble produsert i England. I dag utvikles og produseres dette i Kina, så det er få forbindelser mellom gamle Wharfedale og det som stammer fra de siste 15 årene.
    Såpass - visste i hvert fall ikke jeg. På den annen side, kinamann er gode til å kopiere, sakene kan med andre ord fortsatt låte bra :)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.226
    Antall liker
    2.652
    Sted
    Liten by
    Nå var ikke alt som ble produsert i England ensbetydene med kvalitet heller, så jeg burde nok lytt på de først :)
    Men det ser ut til å bli verre. Ser ut som jeg må til Danmark eller Sverige....og det er ikke spesielt aktuelt for tide.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.226
    Antall liker
    2.652
    Sted
    Liten by
    Hva med studiomonitorer?
    Jeg har prøvd et par typer hjemme i stua selv, JBL og Adam Audio, og begge spiller fortreffelig.
    Man får kanskje ikke refinerfinish i mahogny, men endel ser slett ikke så verst ut.
    Jeg har forøvrig et par Fluid FX8 stående på kontoret, så jeg vet jo bare middels gode monitorer kan gjøre og det er ikke helt dit jeg vil nå. Forhåpentligvis!
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.226
    Antall liker
    2.652
    Sted
    Liten by
    Da blir det hifi tur med kompis på Mala, Gjallarhorn og Bach's.
    Dette skal høres på: Focal Aria 936 K2, Larsen 8, Spendor A4, Ø Audio Icon, AIRPULSE A300PRO, GoldenEar Triton One og Two, Proac Response DT8 og D30S, PMC Twnty 5.24i, Avantgarde Uno Fino XD, JBL HDi 3600, Klipsch the Sixes, Sonus Faber Lumina og JBL L100 Classic +++
    Det gledes! Kommer tilbake med lytteinntrykk og erfaringer.

    PS: Endpoint gikk ut.
    Og der gikk den turen ut!
    Jævla Covid!
     

    Nasamann

    Fersking
    Ble medlem
    17.03.2021
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Sted
    Jessheim
    Jeg spurte og de mente at det ville bli altfor dyrt å sende.

    Har du hørt dette?

    Er det noe som har hørt dette eller har det? Skulle gjerne hørt det. Dette var en spennende kombo både med utseende og teknikk!
    .

    Hei

    Jeg kjøpte Linton fra lydforetaket.no, må si meg svært fornøyd med kvaliteten på høyttaleren. Til å være laget i Kina, så er det meget gjennomført. Lyden er helt mega, men jeg må nok la de spille inn mer for å komme tilbake med en grundigere tilbakemelding.

    Vurderer kjøp av Leak stereo 130 som de også selger.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.226
    Antall liker
    2.652
    Sted
    Liten by
    Hei
    Jeg kjøpte Linton fra lydforetaket.no, må si meg svært fornøyd med kvaliteten på høyttaleren. Til å være laget i Kina, så er det meget gjennomført. Lyden er helt mega, men jeg må nok la de spille inn mer for å komme tilbake med en grundigere tilbakemelding.
    Vurderer kjøp av Leak stereo 130 som de også selger.
    Hei og takk for tilbakemeldingen. Jeg synes dette er en spesnnende høyttaler og den får mye skryt. Leak har jeg også sett på, men der er tilbakemeldingene littmere blandet, ser jeg. Uten at det trenger å bety noe. Ser frem til å høre fra deg igjen!
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.226
    Antall liker
    2.652
    Sted
    Liten by
    Bare deler noen tanker i hodet nå:
    Da seiler Wharfedale Linton opp som en favoritt. Så snart det er lov å ta en tur til Oslo igjen, så må den lyttes på. Den er et kompromiss, men et godt kompromiss. Tror jeg. Men....jeg sikler også på JBL HDI 3600. Det er nok en annerledes høyttaler og egentlig langt over mitt budsjett, men etter å ha lest mye og sett mye om den, så har jeg en følelse av at dette er den lyden jeg leter etter. Så den må nok lyttes på. Og jeg har begynt å se på forsterkere (bare for moro skyld) og disse har poppet opp som alternativer:
    • Musical Fidelity M3si - 14.995.-
    • Marantz PM7000N - 13.990.-
    • Cambridge Audio CXA81 - 16.990.-
    • Leak Stereo 130 - 11.995.-
    • Yamaha N eller S?
    • Rotel A14?
    • Rega Elex-R?
    • Audiolab 8300A?
    Så langt har jeg funnet ut at 130 er litt vel analytisk og kald (men fantastisk lekker og med masse tech), og at M3si nok er den mest fornuftige rent hifimessig og med mest krefter (elendig fjernkontroll?). 7000 og 81 har store fordeler med antall innganger og tekniske løsninger. Vel, bare noen tanker og så er det å drømme litt videre. Dette er kun tanker, ikke fakta! :)
     
    Sist redigert:

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke lest hele tråden med lupe, men... skal du ha/har du subwoofer(e) i tillegg?

    Linjekilder har svært god mellomtone etter min erfaring. Du får høy effektivitet og kontrollert vertikal spredning uten refleksjoner eller forvrengning fra en hornmunning, og ingen behov for deling i mellomtoneområdet. Selv kortere linjekilder med 8-10 3" kan ha imponerende mellomtone, og klare svært høye lydtrykk uten problemer.

    Det lå et par billige Adyton Imagic 1.6TC på Finn, til 30k, men de ble visst solgt i løpet av dagen. Det var den tidlige utgaven med 16 stk Vifa TG9 og et Fountek-bånd i hver. Finnkode 211181208...

    Har et par replikaer hjemme, og det blåser mye kommersiell lyd av banen, for å si det mildt.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.226
    Antall liker
    2.652
    Sted
    Liten by
    Har ikke lest hele tråden med lupe, men... skal du ha/har du subwoofer(e) i tillegg?
    Vil helst ikke ha sub. Om det ikke gjøres 100% riktig, så forurenser det lyden mere enn det hjelper.

    Det lå et par billige Adyton Imagic 1.6TC på Finn, til 30k, men de ble visst solgt i løpet av dagen. Det var den tidlige utgaven med 16 stk Vifa TG9 og et Fountek-bånd i hver. Finnkode 211181208...

    Har et par replikaer hjemme, og det blåser mye kommersiell lyd av banen, for å si det mildt.
    Adyton? De er norske? Jeg har litt problemer med høyden, siden de skal stå i en loftsstue med skrått tak.

    Jeg er heller veldig mot Wharfedale for tiden....
    Men det kan endre seg når jeg hører de eller finner noe annet spennende!
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Veldig enig i at ingen sub er bedre enn en dårlig sub som er dårlig integrert, men å integrere en god, aktiv sub eller to kan løfte lyden enormt - og kutte utgiftene til både høyttalere og forsterker ganske mye.

    Stemmer, de er norske. Selv om akkurat de kanskje var for høye, kan man jo håpe du lander på noe norsk uansett? Jeg er nok litt patriotisk der, men det kan være fordi jeg kjenner noen flinke byggere 😀

    Hvor i landet holder du til, om jeg får spørre?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.226
    Antall liker
    2.652
    Sted
    Liten by
    Selvbygg er selvsagt interessant, men når jeg ser på den tiden veldig mange bruker på å teste seg frem til rette elementer og delefilter, så må det være et ferdig selvbygg som jeg også kan høre og i beste fall låne hjem...etterhvert. Jeg har verktøy og kunnskap til å bygge noe, men ikke tiden det tar å forske seg frem til best mulig resultat. Selvbygg med gode elementer er også ikke spesielt billig, så jeg vet ikke hvor mye man regne med å tjene på å bygge det selv?
     
    Sist redigert:

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Faren ved selvbygg er at det er fort gjort å se seg blind på spesifikasjoner, og bruke uforholdsmessig mye penger på elementer - for så å innse det deprimerende faktum at det er en grunn til at det tar måneder, iblant år, å utvikle en kommersiell høyttaler - spesielt med passivt delefilter. Og det er jo da som regel flere heltidsansatte involvert i en slik prosess, mens man selv kanskje er låst til kvelder og helger.

    Da ender det ofte med et halvhjertet bygg som kanskje låter bra, men som man før eller siden blir lei av å se på. Elementene selges billig på Finn, og kabinettene går på dynga, før man kjøper noe ferdig eller starter på noe nytt. Da sparer man ikke mye på selvbygg :D

    En annen måte å gå frem på, er å vurdere ytelse/fleksibilitet/formfaktor til det kommersielle utstyret man faktisk vurderer å kjøpe, i forhold til hva som er realistisk å oppnå ved et selvbygg til samme (eller lavere) pris. Her er det gjerne store summer å spare, for de store produsentene må dekke inn markedsføring, transport, lager, forhandlernettverk osv, noe som til syvende og sist betyr flere kompromisser i lydveien.

    Sist jeg var på HiFi-klubben på en lengre demo, følte jeg at den eneste høyttaleren som var i nærheten av å gjøre meg fornøyd var Dali Opticon 8 - med forsterker og et par aktive subwoofere i tillegg, ryker man fort på 100 lapper. Så spurte jeg meg selv: Hvor mye av de 100k er direkte overførbart til lyden? Hva kunne jeg fått for 100k om jeg lagde en plan og tok med tegninger til en møbelsnekker?

    Jeg tror ikke nødvendigvis selvbygg handler så mye om å spare penger for de mest ihuga av oss, men heller på hvor mye bedre lyd man kan få, eller å fylle spesifikke behov som man ikke får dekket i butikken. Basstårnene som har begynt å dukke opp i det siste er et utmerket eksempel på sistnevnte 😀

    Om det er samme pris (eller som regel mye billigere), enn en gitt kommersiell høyttaler er det så klart en bonus.

    Kommersielle høyttalere har uansett en akilleshæl som er uunngåelig, og det er at de nødvendigvis må ha en stor grad av universell utforming. Og som min tidligere, gamle og meget, meget vise kollega en gang sa: "Du vet hva som kjennetegner noe som er "universalt"? Det passer litt dårlig til alt!" 😆

    At man kan tilpasse pris, kvalitet og kompleksitet på bakgrunn av fakta (eller i det minste publiserte data), simuleringer og snekkerferdigheter er gull verdt, syns jeg. Pluss at det er veldig moro ☺
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    En kompdriver i passende horn som deles ned mot en 12" fra brukt markedet, miniDSP til aktive filtre og ett par amper, så har du Ø Icon klone til en tredjedel av prisen du betaler for butikkorginalen.
    Er du heldig så låter det kanskje også bedre enn Ø.

    ;)

    ...dette er ukomplisert å bygge og kan gjøres på 1 uke om du er litt handy.
    Alt du måtte lure på underveis får du svar på her i forumet.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Horn / kompdriver
    8-10-12" MidBass driver
    12" Bass driver
    Og man har noe som er budsjettvennlig og enkelt og bygge, som Bergiz sier, Ø Klone, men mest sannsynlig enda litt bedre.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.379
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger jo et par gode linjekilder på Finn. Et par uferdige og et par ferdige. Ellers så finns det et knippe folk her som designer for ditt behov.
    Det er ikke en universgal utfordring.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.226
    Antall liker
    2.652
    Sted
    Liten by
    En kompdriver i passende horn som deles ned mot en 12" fra brukt markedet, miniDSP til aktive filtre og ett par amper, så har du Ø Icon klone til en tredjedel av prisen du betaler for butikkorginalen.
    Er du heldig så låter det kanskje også bedre enn Ø.

    ;)

    ...dette er ukomplisert å bygge og kan gjøres på 1 uke om du er litt handy.
    Alt du måtte lure på underveis får du svar på her i forumet.
    Jeg hører hva du sier, men dette skal bestilles og jeg har null peil på hva og hvor. Likeledes har jeg skjønt at delefilter er langt viktigere for lyden enn hva jeg har gått rundt å trodd. Noen må sette sammen det også. Så alt i alt, dette er ikke noe for en amatør med litt for lite tid.
    Ukomplisert? Not.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    20210324_140212.jpg


    Jeg vil bygge svære Wilson Audio kloner, men med bedre drivere, og lavere kostnad.
    Jeg har det meste av råvarene. Må bare bygge ferdig basstårn først.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.706
    Antall liker
    5.893
    Smell sammen noen sponplater og brukte deler på en uke, vips så har du en Ø killer.😮
    Ingen ting i veien med selvtilliten her karer.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Smell sammen noen sponplater og brukte deler på en uke, vips så har du en Ø killer.😮
    Ingen ting i veien med selvtilliten her karer.
    Venter fortsatt i spenning, 3 år etter, på målinger som viser hvor gode Ø faktisk er. Nobody knows.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det som er så hokuspokus med den konstruksjonen ?
    Det spesielle i rent kommersielt hensyn er vel kvaliteten på driverne sett opp mot prisen på høyttalerne? Iallefall prisen på 70k når de kom, nå er de jo selvsagt blitt mye dyrere.

    De er jo også så stygg at de nesten er pene i formen... :LOL:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn