Høyttalere Høyttalere med god mellomtone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Utrolig mange eksotiske og pussige forslag på et enkelt spørsmål! LS3/5a er gode i et lite rom, men sinnsvakt overpriset. Det enkle svaret hvis du ikke MÅ ha hornhøyttalere, er engelske høyttalere som Spendor, Harbeth eller min favoritt, som også er billigere: ProAc. Jeg har hatt Quad ESL57, Dahlquist DC10, JBL 112, 100, l20,18ti, Spendor BC1, Dynaco A25, SEAS 503, Quad Z2, Quad 11, og enda flere. JBL gir deg nok "in the face", men i lengden lever jeg bedre med den mer balanserte og nøytrale mellomtonen i ProAc Response 2 som jeg har nå. Jeg fikk en gang anledning til å sammenligne direkte det største hornoppsettet til Avantgarde med tre svære horn på hver kanal + 4 subwoofere, med et betydelig mindre og rimeligere oppsett fra ProAc. Jeg hadde gått for ProAcs mindre modell hvilken som helst dag. Selv om Avantgarde-oppsettet kostet nærmere en halv million. Som sagt kjører jeg for tiden Response 2 som er en gammel høyttaler etterhvert. Men jeg har også et sett JBL 112 ved siden av. Det er mer bass i JBL, selvfølgelig, og de er blant de bedre JBL monitorene fra 70/80-tallet, men jeg faller stadig tilbake til ProAv'ene på grunn av mellomtonen.
    Erklærer meg som likesinnet, athaug, med utgangspunkt i dine erfaringer og synspunkter. Legger kun til at hadde du hørt QLN så hadde du også nevnt dette merket.
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    2.000
    Antall liker
    4.763
    Torget vurderinger
    1
    Erklærer meg som likesinnet, athaug, med utgangspunkt i dine erfaringer og synspunkter. Legger kun til at hadde du hørt QLN så hadde du også nevnt dette merket.
    Hvis du mener NYERE QLN, så ligger vel alle disse over trådstarters budsjett som nye. Han finner kanskje et sett brukte Prestige One til under 50 lapper, men ikke noe man ser til salgs hver dag.....
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvis du mener NYERE QLN, så ligger vel alle disse over trådstarters budsjett som nye. Han finner kanskje et sett brukte Prestige One til under 50 lapper, men ikke noe man ser til salgs hver dag.....
    Beklager, min kommentar var ment til athaug, av ren entusiasme til hans tolkninger av høyttalere rundt god mellomtone.
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    2.000
    Antall liker
    4.763
    Torget vurderinger
    1
    Beklager, min kommentar var ment til athaug, av ren entusiasme til hans tolkninger av høyttalere rundt god mellomtone.
    Han nevnte Spendor BC1, som er fra 70-tallet... Har nevnte høyttalere i stua. Har også et sett med QLN Classic series Prestige fra 90-tallet. Og jeg mener Spendor har MYE bedre mellomtone :) Mens QLN kanskje har mer "punch" i de dypere frekvensene...
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.672
    Sted
    Liten by
    Altså....
    jeg har nok ikke den best formulerte tråden, de mest vebregunnede kriteriene eller er den mest bestemte personen her inne, men gud hjelpes som rådene spriker! 😄 jeg trodde i min enfoldighet at det var en nokså ens oppfatning av denne typen lyd, men der tok jeg feil gitt!
    Takk for alle innlegg, både de gode og de mindre gode. Jeg har lest alle og har en oppfatning av hva jeg bør se etter nå.
    Gitt mitt prisleie, så er det nok en del kompromisser jeg må ta, så her må jeg nok bruke noen måneder med prøvelyttinger!

    Punktkilder som eksemepelvis KEF må sjekkes ut.
    Konsruksjoner som Harbeth og Spendor må sjekkes ut.
    Elektrostat må sjekkes ut. Martin Logan er vel den eneste i den billige enden som låter bra nok?
    Nyere horn systemer i den billigere enden må sjekkes ut, som Horns, JBL HDI-serien, kanskje noe Klipsch?
    Ny-gamle konstruksjoner fra Klipsch og JBL må sjekkes ut (må få hørt Ø Audio også, selv om det er for dyrt).
    Selvbygg må også sjekkes ut, men her må jeg nok gå litt på besøk hos velvillige mennesker som vil ha besøk.

    PS: tenkte å ta en hifi dag på følgende steder: Norsk Audioteknikk, Mala Audio, Gjallarhorn Audio, Endpoint Audio og Bach`s HiFi Produkter. Tar gjerne imot tips på hva jeg burde høre på der.
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Martin Logan er vel den eneste i den billige enden som låter bra nok?
    Magnepan er nok den høyttaleren som jeg synes låter best i den billigere ende, men man må jo ofre litt bass og dynamikk. Og man må ha plass til dem.

    Spørsmålet du bør stille er kanskje hva du kan ofre? Det er umulig å få alt i den billigste enden.

    Alle album låter forskjellig. Vil du høre det som er på plata eller vil du ha mer tilgivende høyttalere? Velg så det du spiller mest når du er på demo. Kan du ofre bass til fordel for bedre oppløsning/detaljer og transparens? Da får du jo mye mer god lyd for pengene om du velger stativhøyttalere.

    Mellomtonen: Vil du ha fylde og såkalt naturlighet eller vil du bare ha det som er på plata og som kan være mer "In your face". Det vingler du fortsatt ser det ut til. Eller er det egentlig dynamikk du er ute etter? Hurtig og dynamisk? Kanskje er det det du mener med "in your face"?

    Uansett mange ulike forslag her, så er det jo en underholdende tråd. Lykke til og håper du deler lytteturer her.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.672
    Sted
    Liten by
    Mellomtonen: Vil du ha fylde og såkalt naturlighet eller vil du bare ha det som er på plata og som kan være mer "In your face". Det vingler du fortsatt ser det ut til. Eller er det egentlig dynamikk du er ute etter? Hurtig og dynamisk? Kanskje er det det du mener med "in your face"?
    Så idealer som JBL DD55000 sier fortsatt ikke alt? Merkelig...
    Jeg trodde det sa alt, men jeg innser at den nok kan låte forskjellig i forsjkellige rom på forskjellig utstyr.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Som eier av flere sett med Magnepan så er jeg vel helt enig med Lyngen. Spesielt på 3.6/R er hele registeret veldig bra, men de har begrensninger med tanke på lydtrykk, makrodynamikk og bassnivå og sub-bass.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Så idealer som JBL DD55000 sier fortsatt ikke alt? Merkelig...
    Jeg tror det, men så begynte du å snakke om Harbeth og andre som ikke låter som JBL. Svært annen fokus.

    Det du er ute etter er dynamikk og hurtighet da? Hurtighet får du med Martin Logan, men ikke dynamikken til JBL. Noen varianter av Klisch er ofte nevnt i den kategorien. Heresy.. Men horn kan låte veldig farga om de ikke matches godt. Litt vrien å få til kanskje?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.672
    Sted
    Liten by
    Jeg tror det, men så begynte du å snakke om Harbeth og andre som ikke låter som JBL. Svært annen fokus.
    Det du er ute etter er dynamikk og hurtighet da?
    He he, mulig det ble rotete, men det var andre som nevnte disse i denne sammenhengen og jeg lytter da på andre? :) Det har kommet mye rare forslag.
    Mulig det er dynamikk og hurtighet det kan kalles. Jeg kalte det stor mellomtone for enkelhets skyld og fordi jeg ikke er så smart. Men som sagt, jeg innser at jeg må gå på mange kompromisser og at jeg kan ende opp med mere konvensjonelle høyttalere etter å ha testet litt.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.672
    Sted
    Liten by
    Som eier av flere sett med Magnepan så er jeg vel helt enig med Lyngen. Spesielt på 3.6/R er hele registeret veldig bra, men de har begrensninger med tanke på lydtrykk, makrodynamikk og bassnivå og sub-bass.
    Krever de sub? Ser det er flere 1.6 på brukten....
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    God mellomtone = punktkilde
    +1
    Minimum 1 kHz til 10 kHz.
    Men helst fra godt under 1kHz, og gjerne helt opp.

    ...og en annen ting.
    Alle disse høyttaler forslagene som nevnes gjennom tråden.
    Det hjelper fint lite med det folk kaller "god" mellomtone om det øvrige ikke er på stell.
    Det som gjelder er god dypbass, god midbass (som er en sjeldenhet i nymotens lifestyle høyttalere) , god mellomtone, og god diskant.

    Å få i pose og sekk....koster kroner.
    Men det kan løses på forskjellige måter...selge barna, selge kona.
    Eventuelt bygge selv.
    Eller rett og slett ha en dugelig inntekt.

    Jeg har ikke høy inntekt, så jeg har valgt blant tidligere nevnte alternativer. 😜
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Krever de sub? Ser det er flere 1.6 på brukten....
    I alle fall bør de ha EQ sånn at klangbalansen henger på greip.

    Av en eller annen snål grunn så er det mer og dypere bass i 1.5 enn 1.6. Så 1.6 kan nok "kreve" sub sånn sett. Nå er integrasjon av sub ikke helt enkelt heller dessverre, så bedre å styre unna sub hvis man ikke har romkorreksjon å hjelpe seg med.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg kalte det stor mellomtone for enkelhets skyld og fordi jeg ikke er så smart.
    Ja, det er derfor du får så mange ulike svar. Stor mellomtone kan bety forskjellige ting hos oss. Jeg tenker da mer mot Harbeth ol. Mye fylde og naturlighet. Det er noe annet enn dynamiske kontraster slik som JBL og råe hornanlegg. Hva med å bytte ut "stor" med "rå eller "heftig" mellomtone?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Kikkes det til Magnepan så kan du sikkert også se til Quad 57?
    Har hatt 1.7 samt Quad 57 to ganger. Har også hatt Quad 63.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.672
    Sted
    Liten by
    Ja, det er derfor du får så mange ulike svar. Stor mellomtone kan bety forskjellige ting hos oss. Jeg tenker da mer mot Harbeth ol. Mye fylde og naturlighet. Det er noe annet enn dynamiske kontraster slik som JBL og råe hornanlegg. Hva med å bytte ut "stor" med "rå eller "heftig" mellomtone?
    Tja, problemet er at jeg opplevde JBL som fyldig og naturlig... :rolleyes:
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Trodde og at setningen...."In your face " sa litt, men folk er jo helt uten erfaring på hva det er ... :cool:
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.672
    Sted
    Liten by
    PS: tenkte å ta en hifi dag på følgende steder: Norsk Audioteknikk, Mala Audio, Gjallarhorn Audio, Endpoint Audio og Bach`s HiFi Produkter. Tar gjerne imot tips på hva jeg burde høre på der.
    Men jeg vil gjerne høre forslag på hva som er spennende på disse stedene av de som har vært der i det siste.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    De er ikke åpne. Ingenting i Oslo er åpent.
    Ellers hadde både de og Oslo Hifi Center vært på listen.
    Snakk med Gjallarhorn om hva du er ute etter når det gjelder lyd og jeg tror du vil bli veldig fornøyd.😊🎼🎸🥁🎷
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    "Hemmeligheten" til JBL/Harman/Revel sin mellomtone ligger i et lite platå mellom 800-1500 hz i frekvensresponsen. Det går igjen i de fleste høyttalerne deres, også DD5500.

    Det er bare å se på målinger av alle moderne JBL og Revel høyttalere, den biten går igjen på fryktelig mye. Jeg tipper det ikke er tilfeldig da Harman/Revel nekter å slippe høyttalere som ikke slår nærliggende konkurrenter på lydkvalitet i dobbel-blindtester.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.834
    Antall liker
    960
    problemet er at alle desse apekistene forhandlerene selger ikke gir noe ekstra. de låter som alle andre kassehøyttalere med variasjoner i frekvensrespsonsen. horn eller dipol er nesten påkrevd for å få en livaktig mellomtone... og paneler av sistnevnte sliter betydelig med spredningen.
     
    • Love
    Reaksjoner: 2xJ
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tja, paneler sliter da ikke med spredningen. Mine Magnepan 3.6 er svært så bra på det området. De både måler og låter bra off-axis.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Apekister er vel hipt å hate, men det kan være så mangt. Jeg tror svarene ligger i frekvensrespons, spredning, resonanser og forvrengning. De faktorene der kan fint være uavhengig av konstruksjonsprinsipp.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Som med bas :) Sørg for masser af membran areal . Hvis du sørger for det får du aldrig forvrænget mellemtone :) Men i stedet en afslappet gengivelse
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Det hjelper fint lite med det folk kaller "god" mellomtone om det øvrige ikke er på stell.
    Det som gjelder er god dypbass, god midbass (som er en sjeldenhet i nymotens lifestyle høyttalere) , god mellomtone, og god diskant.
    Dette synes jeg er godt sagt. Ellers så anbefaler jeg trådstarter å studere uavhengige målinger samt å forstå disse. Dette vil være oppklarende, og en slipper å lete i blinde. Stereophile er et fint utgangspunkt, her følger forklaringer med også.

    En annen god forklaring på Klipsch høyttaler, målt og forklart ordentlig er her:
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ble jo en litt gøyal tråd da. På tide å gjenoppfriske teminologien slik at vi snakker samme språk...😄
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.672
    Sted
    Liten by
    Da blir det hifi tur med kompis på Mala, Gjallarhorn og Bach's.
    Dette skal høres på: Focal Aria 936 K2, Larsen 8, Spendor A4, Ø Audio Icon, AIRPULSE A300PRO, GoldenEar Triton One og Two, Proac Response DT8 og D30S, PMC Twnty 5.24i, Avantgarde Uno Fino XD, JBL HDi 3600, Klipsch the Sixes, Sonus Faber Lumina og JBL L100 Classic +++
    Det gledes! Kommer tilbake med lytteinntrykk og erfaringer.

    PS: Endpoint gikk ut.
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Dette synes jeg er godt sagt. Ellers så anbefaler jeg trådstarter å studere uavhengige målinger samt å forstå disse. Dette vil være oppklarende, og en slipper å lete i blinde. Stereophile er et fint utgangspunkt, her følger forklaringer med også.

    En annen god forklaring på Klipsch høyttaler, målt og forklart ordentlig er her:
    Ser at disse sykt populære og vellydende høyttalerne blir slaktet i den omtalen😊 Kanskje du kan legge frem alle omtalene som sier det motsatte eller hvorfor folk elsker de fortsatt etter over 50 år i produksjon 😊
    Det er vel også en grunn til at mange ikke bryr seg om hva enkelte hifiblekker skriver men bruker ørene selv 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn