- Ble medlem
- 21.07.2016
- Antall liker
- 127
Min første tanke da jeg leste åpningsinnlegget i denne tråden var en høyttaler med en god og dynamisk mellomtone i de tre viktige oktavene. Kombinert med at bass og treble ikke overskygger.
Vil heller snu litt på den og si at matingeridenser, hvis laget til optimalt i en rett og brukt tid på, kan smake fantastisk godt. Er ikke hvor den blir spist, men hvordan den lages. På samme måte hvordan en høytaler blir satt oppVel, all mat smaker ikke godt bare fordi den blir fortært i de riktige omgivelsene. Det finnes elendige kokker der ute, kan jeg forsikre deg!Jeg tror alt av høytalere, hvis de er satt opp og plassert der de får spille optimalt i det rommet de skal stå, har en fortellerglede/lytteglede
Men de blir jo beviselig solgt/kjøpt. Ikke umulig at det er av samme grunn som at Grandiosa er en best selger?![]()
Med hvordan den er laget, da tenker jeg mer på hva slags komponenter den er satt sammen av; altså råvarene/-materialene. Klart, med gode råvarer, som er optimalt laget, så er man på god vei til noe bra. Dessverre er det slett ikke tilfelle med veldig mange kommersielle HT. Og jammen klarer noen HT-konstruktører å rote det til selv om de har gode råvarer å jobbe med også, jfr elendige kokkerVil heller snu litt på den og si at matingeridenser, hvis laget til optimalt i en rett og brukt tid på, kan smake fantastisk godt. Er ikke hvor den blir spist, men hvordan den lages. På samme måte hvordan en høytaler blir satt oppVel, all mat smaker ikke godt bare fordi den blir fortært i de riktige omgivelsene. Det finnes elendige kokker der ute, kan jeg forsikre deg!Jeg tror alt av høytalere, hvis de er satt opp og plassert der de får spille optimalt i det rommet de skal stå, har en fortellerglede/lytteglede
Men de blir jo beviselig solgt/kjøpt. Ikke umulig at det er av samme grunn som at Grandiosa er en best selger?![]()
Jeg er helt på din analogi om kokker og råvarer! Jeg liker Engelske kokker og ”moderne” råvarer, de høyttalerene gir meg ”fortellerglede” slik jeg liker å bli fortalt musikken! Gjerne kombinert med Tyske ”kelnere” som raskt, effektivt og nøyaktig serverer meg herligheten!!Med hvordan den er laget, da tenker jeg mer på hva slags komponenter den er satt sammen av; altså råvarene/-materialene. Klart, med gode råvarer, som er optimalt laget, så er man på god vei til noe bra. Dessverre er det slett ikke tilfelle med veldig mange kommersielle HT. Og jammen klarer noen HT-konstruktører å rote det til selv om de har gode råvarer å jobbe med også, jfr elendige kokkerVil heller snu litt på den og si at matingeridenser, hvis laget til optimalt i en rett og brukt tid på, kan smake fantastisk godt. Er ikke hvor den blir spist, men hvordan den lages. På samme måte hvordan en høytaler blir satt oppVel, all mat smaker ikke godt bare fordi den blir fortært i de riktige omgivelsene. Det finnes elendige kokker der ute, kan jeg forsikre deg!Jeg tror alt av høytalere, hvis de er satt opp og plassert der de får spille optimalt i det rommet de skal stå, har en fortellerglede/lytteglede
Blir litt rotete, men håper du tar poenget.
Heisann,
Jeg må si jeg liker tråden din og også ordet fortellerglede.
Fortellerglede - Formidlingsevne - evnen til å fot - lytteglede - Substans - eieglede
Man kan bli dritt lei av å spise gourmetmat også . Ikke bare er det dyrt men man sitter ofte igjen sulten etter mer. I det lange løp fungerer det ikke og man blir enten matlei eller så blir man blakk. Omtrent slik er det også med Hifi og lyd. Det kan være så nyansert og nøyaktig det bare vil. Det kan være mikrodetaljer i "hue og ræva". Det kan være vakre, dyre kunstverk. Du kan bygge huset rundt det og ha ett eget kraftverk. Men lirer det ikke og gir det deg ikke fot og glede så har det ikke substans.
-BB-
Et godt poeng som aldri kan nevnes for ofte. Lytte først og helst i eget rom.Heisann,
Fortellerglede - Formidlingsevne - evnen til å fot - lytteglede - Substans - eieglede
Man kan bli dritt lei av å spise gourmetmat også . Ikke bare er det dyrt men man sitter ofte igjen sulten etter mer. I det lange løp fungerer det ikke og man blir enten matlei eller så blir man blakk. Omtrent slik er det også med Hifi og lyd. Det kan være så nyansert og nøyaktig det bare vil. Det kan være mikrodetaljer i "hue og ræva". Det kan være vakre, dyre kunstverk. Du kan bygge huset rundt det og ha ett eget kraftverk. Men lirer det ikke og gir det deg ikke fot og glede så har det ikke substans.
-BB-
Helt enig. Det er nettopp derfor jeg ikke tørr å kjøpe høyttalere uten å høre dem først, uansett hvor mye kritikerne og audiofile har hyllet dem. Går nok glipp av noen gode bruktkjøp, men kan rett og slett ikke ta den sjansen. Har for eksempel et godt inntrykk av gallo, og er ivrig på å få lyttet til de utgåtte modellene som selges brukt i ny og ned. Likevel kan jeg bare ikke kjøpe de fordi jeg er redd for at de skal mangle denne "fortellergleden"
Ett poeng som for såvidt gjelder alle deler av oppsettet, imhoEt godt poeng som aldri kan nevnes for ofte. Lytte først og helst i eget rom.Heisann,
-BB-
Helt enig. Det er nettopp derfor jeg ikke tørr å kjøpe høyttalere uten å høre dem først, uansett hvor mye kritikerne og audiofile har hyllet dem. Går nok glipp av noen gode bruktkjøp, men kan rett og slett ikke ta den sjansen. Har for eksempel et godt inntrykk av gallo, og er ivrig på å få lyttet til de utgåtte modellene som selges brukt i ny og ned. Likevel kan jeg bare ikke kjøpe de fordi jeg er redd for at de skal mangle denne "fortellergleden"
Synd plassering, bruke acoustic greier, og måle seg frem er så innmari vanskelig. Finnes sikkert noen utmerkete video'er en eller annen plass på nettet for de som gidder. Men tipper slike tiltak kan gjøre mye for og få frem "fortellergleden" i annlegget.Var på gang og skulle kommentere når tråden var helt fersk, men endte opp med å la være. Men siden ingen andre har tatt de frem i spotlighten, så får jeg gjøre det..
Er helt med på uttrykket fortellerglede, og det synes jeg Klipsch Cornwall har, veldig mye av! Jeg har aldri hørt CWIII, men har CWII selv (med Bob Crites bass, diskant og delefilter) i kombo med shitloads med strøm, og "gode" kilder.
Dynamikken er slåendes, og med litt pådrag er det som om alt annet rett og slett stopper opp, og alt en sitter igjen med er mer, mer, mer, og høyere!
Riktignok henger jeg meg på di som har dratt frem rommets innvirkning. En kan sitte med hvilke HTT's en bare vil, men om man ikke gidder/evner å bruke tid på plassering, og i det minste små/enkle tiltak, kommer man skjeldent i mål, okke som...
Det er ikke vanskelig. Slettes ikke. hjelp får du her på forumet.Synd plassering, bruke acoustic greier, og måle seg frem er så innmari vanskelig. Finnes sikkert noen utmerkete video'er en eller annen plass på nettet for de som gidder. Men tipper slike tiltak kan gjøre mye for og få frem "fortellergleden" i annlegget.Var på gang og skulle kommentere når tråden var helt fersk, men endte opp med å la være. Men siden ingen andre har tatt de frem i spotlighten, så får jeg gjøre det..
Er helt med på uttrykket fortellerglede, og det synes jeg Klipsch Cornwall har, veldig mye av! Jeg har aldri hørt CWIII, men har CWII selv (med Bob Crites bass, diskant og delefilter) i kombo med shitloads med strøm, og "gode" kilder.
Dynamikken er slåendes, og med litt pådrag er det som om alt annet rett og slett stopper opp, og alt en sitter igjen med er mer, mer, mer, og høyere!
Riktignok henger jeg meg på di som har dratt frem rommets innvirkning. En kan sitte med hvilke HTT's en bare vil, men om man ikke gidder/evner å bruke tid på plassering, og i det minste små/enkle tiltak, kommer man skjeldent i mål, okke som...
Testa litt med slik 35hz-20000hz tone test, og fikk meg bakoversveis kor mye merkelig som skjedde oppover i skalaen. Noen frequenzer var på høyre side mest andre midt på osv, ble jo helt surr, tror nok jeg har mye forbedringspotensiale på anlegget mitt. men slik tweaking må jeg nok få eksperter hjem til og gjøre, en eller annen gang i fremtiden. Men fikk litt hakeslepp.
Skal no kose meg en stund uten først, får se. Kan jo hende man blir gira etterhvert på det. Litt lat fremover en stund med utbedringsgenet.Det er ikke vanskelig. Slettes ikke. hjelp får du her på forumet.Synd plassering, bruke acoustic greier, og måle seg frem er så innmari vanskelig. Finnes sikkert noen utmerkete video'er en eller annen plass på nettet for de som gidder. Men tipper slike tiltak kan gjøre mye for og få frem "fortellergleden" i annlegget.Var på gang og skulle kommentere når tråden var helt fersk, men endte opp med å la være. Men siden ingen andre har tatt de frem i spotlighten, så får jeg gjøre det..
Testa litt med slik 35hz-20000hz tone test, og fikk meg bakoversveis kor mye merkelig som skjedde oppover i skalaen. Noen frequenzer var på høyre side mest andre midt på osv, ble jo helt surr, tror nok jeg har mye forbedringspotensiale på anlegget mitt. men slik tweaking må jeg nok få eksperter hjem til og gjøre, en eller annen gang i fremtiden. Men fikk litt hakeslepp.
Det som er problemet er at man i en stue eller fellesrom skjelden får lov å plassere høyttalerene og seg selv der lyden er best.
I et ubehandlet rom er det ikke uvanlig at frekvens responsen er 15-20db ulik på forskjellige plasser mellom 20hz til 20Khz.
For å gjøre noe med det blir det ofte enten svære tiltak eller svært dyre tiltak. Mye kan gjøres med DIY billig. Men da ser det ofte ikke pent ut.
Kommersielle saker koster ofte mange mange tusen.
Det man trenger for å måle og sette seg litt inn i hvordan rommet og plassering påvirker lyden kostet deg 1100kr. Og tid og intr for det.
Eg også! Og eg har vorte påverka av forteljaren.Jeg har forandret hvilken historie jeg vil ha fortalt flere ganger i livet.
En helt naturlig utvikling spør dere meg. Og som Audiophile-Arve så prøver jeg å finne noe jeg mener spiller det meste engasjerende og motiverende.Eg også! Og eg har vorte påverka av forteljaren.Jeg har forandret hvilken historie jeg vil ha fortalt flere ganger i livet.
Fyrste musikksjanger eg likte var den pop og rock som var vanleg å lytte til i bygda der eg vaks opp. Så fekk eg høyre denne via anlegg som spelte høgt, og som hadde basstrøkk. Då vart eg gira i den retninga. Seinare vart det både visesang, klassisk og mykje anna rart. Så etter kvart vart eg fin på det, og måtte ha eit anlegg som fortel det meste på ein engasjert måte.
Jeg hadde et par pre betong Bo Hansson Chaconne II med lignende bestykning fra Philips. Blant de jeg skulle ønske jeg fortsatt hadde.Kan få god mat og ut av billige råvarer - f.eks. DCM Time Window...(god kokk - billige Phillips-enheter så vidt jeg husker).
Da er nok en annen 25-watter definitivt å foretrekke, Bedinis 25/25 ble laget til det formålet å være den perfekte match til Quad stater, og er det i alle fall til 57. Jeg har også hørt den spille vakkert på 64, klart bedre enn The Two Channel.Hva med 2 brukte Quad ESL 64 eller 57? Sistnevnte kan kobles på en klasse A electrocompaniet 20W og danke ut det aller meste som selges på slike hifi sjapper.
Det er nok ganske tilgivende høyttalere, altså høyttalere som fokuserte på å presentere musikk. Husker dem veldig godt. En av de få studioteknikerne jeg kjente på nittitallet som virkelig brydde seg om lyden hjemme hadde nettopp de samme Epos-ene som du hadde, og jeg har holdt et lite skråblikk på bruktmarkedet for dem siden da. Sist jeg så noen på Finn stod de for 3500, tror jeg det var. Og jeg var akkurat for sein til å få med meg et sett til 500 kroner i Os som ble solgt i bundle med NAD forsterker og CD-spiller + Denon Tuner. Tipset stod i denne tråden, men jeg var for sein med å lese HFS den dagen.Skulle kanskje hatt et eget anlegg for shit in… Kanskje Eposene?
Electrocompaniet har vel ikke produsert noen ren kl A amp?... Sistnevnte kan kobles på en klasse A electrocompaniet 20W ...
Sier som min nå avdøde nabo: "Det er så meget rart å se og lese."Electrocompaniet har vel ikke produsert noen ren kl A amp?... Sistnevnte kan kobles på en klasse A electrocompaniet 20W ...
Hva mener dere er høyttaleren med mest fortellerglede i de ulike priskatogoriene (som dere har lyttet til)?
0-10000
10000-20000 Gulvhøyttaler
10000-20000 stativhøyttaler
20000 + Gulvhøyttaler
20000 + stativhøyttaler