Høyttalere høyttalere med "fortellerglede"

Artanis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2016
Innlegg
223
Antall liker
127
Min første tanke da jeg leste åpningsinnlegget i denne tråden var en høyttaler med en god og dynamisk mellomtone i de tre viktige oktavene. Kombinert med at bass og treble ikke overskygger.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Jeg tror alt av høytalere, hvis de er satt opp og plassert der de får spille optimalt i det rommet de skal stå, har en fortellerglede/lytteglede
Vel, all mat smaker ikke godt bare fordi den blir fortært i de riktige omgivelsene. Det finnes elendige kokker der ute, kan jeg forsikre deg!:p

Men de blir jo beviselig solgt/kjøpt. Ikke umulig at det er av samme grunn som at Grandiosa er en best selger?:cool:
Vil heller snu litt på den og si at matingeridenser, hvis laget til optimalt i en rett og brukt tid på, kan smake fantastisk godt. Er ikke hvor den blir spist, men hvordan den lages. På samme måte hvordan en høytaler blir satt opp
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg tror alt av høytalere, hvis de er satt opp og plassert der de får spille optimalt i det rommet de skal stå, har en fortellerglede/lytteglede
Vel, all mat smaker ikke godt bare fordi den blir fortært i de riktige omgivelsene. Det finnes elendige kokker der ute, kan jeg forsikre deg!:p

Men de blir jo beviselig solgt/kjøpt. Ikke umulig at det er av samme grunn som at Grandiosa er en best selger?:cool:
Vil heller snu litt på den og si at matingeridenser, hvis laget til optimalt i en rett og brukt tid på, kan smake fantastisk godt. Er ikke hvor den blir spist, men hvordan den lages. På samme måte hvordan en høytaler blir satt opp
Med hvordan den er laget, da tenker jeg mer på hva slags komponenter den er satt sammen av; altså råvarene/-materialene. Klart, med gode råvarer, som er optimalt laget, så er man på god vei til noe bra. Dessverre er det slett ikke tilfelle med veldig mange kommersielle HT. Og jammen klarer noen HT-konstruktører å rote det til selv om de har gode råvarer å jobbe med også, jfr elendige kokker;)

Blir litt rotete, men håper du tar poenget.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Ja, ble litt rotete det..prøv igjen

neida, forstår deg. Mitt poeng var at selv om noen høytalere og designere sikkert har rotet litt for mye med innmaten, dvs med komponenter som muligens ikke passer optimalt sammen, bør det være mulig å finne et sted i ethvert rom, der den 'feilen' allikevel kan vise seg og yte optimalt...og muligens spille riktig så bra. Plassering er alfa omega mener jeg, men ofte må fullstendig ommøblering til, noe ikke alle kan eller har mulighet til...
 
U

utgatt25555

Gjest
Jeg tror alt av høytalere, hvis de er satt opp og plassert der de får spille optimalt i det rommet de skal stå, har en fortellerglede/lytteglede
Vel, all mat smaker ikke godt bare fordi den blir fortært i de riktige omgivelsene. Det finnes elendige kokker der ute, kan jeg forsikre deg!:p

Men de blir jo beviselig solgt/kjøpt. Ikke umulig at det er av samme grunn som at Grandiosa er en best selger?:cool:
Vil heller snu litt på den og si at matingeridenser, hvis laget til optimalt i en rett og brukt tid på, kan smake fantastisk godt. Er ikke hvor den blir spist, men hvordan den lages. På samme måte hvordan en høytaler blir satt opp
Med hvordan den er laget, da tenker jeg mer på hva slags komponenter den er satt sammen av; altså råvarene/-materialene. Klart, med gode råvarer, som er optimalt laget, så er man på god vei til noe bra. Dessverre er det slett ikke tilfelle med veldig mange kommersielle HT. Og jammen klarer noen HT-konstruktører å rote det til selv om de har gode råvarer å jobbe med også, jfr elendige kokker;)

Blir litt rotete, men håper du tar poenget.
Jeg er helt på din analogi om kokker og råvarer! Jeg liker Engelske kokker og ”moderne” råvarer, de høyttalerene gir meg ”fortellerglede” slik jeg liker å bli fortalt musikken! Gjerne kombinert med Tyske ”kelnere” som raskt, effektivt og nøyaktig serverer meg herligheten!!

M.a.o det finns vel ikke noe enkelt/entydig svar på spmét! der man kan sette to streker under svaret! man skal drikke noen kopper før man finner sin ”cup of tea” :cool:

mvh
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.549
Sted
Sørlandet
Heisann,

Jeg må si jeg liker tråden din og også ordet fortellerglede.

Fortellerglede - Formidlingsevne - evnen til å fot - lytteglede - Substans - eieglede

Man kan bli dritt lei av å spise gourmetmat også . Ikke bare er det dyrt men man sitter ofte igjen sulten etter mer. I det lange løp fungerer det ikke og man blir enten matlei eller så blir man blakk. Omtrent slik er det også med Hifi og lyd. Det kan være så nyansert og nøyaktig det bare vil. Det kan være mikrodetaljer i "hue og ræva". Det kan være vakre, dyre kunstverk. Du kan bygge huset rundt det og ha ett eget kraftverk. Men lirer det ikke og gir det deg ikke fot og glede så har det ikke substans.

-BB-
 

nytt

Medlem
Ble medlem
05.05.2016
Innlegg
36
Antall liker
4
Heisann,

Jeg må si jeg liker tråden din og også ordet fortellerglede.

Fortellerglede - Formidlingsevne - evnen til å fot - lytteglede - Substans - eieglede

Man kan bli dritt lei av å spise gourmetmat også . Ikke bare er det dyrt men man sitter ofte igjen sulten etter mer. I det lange løp fungerer det ikke og man blir enten matlei eller så blir man blakk. Omtrent slik er det også med Hifi og lyd. Det kan være så nyansert og nøyaktig det bare vil. Det kan være mikrodetaljer i "hue og ræva". Det kan være vakre, dyre kunstverk. Du kan bygge huset rundt det og ha ett eget kraftverk. Men lirer det ikke og gir det deg ikke fot og glede så har det ikke substans.

-BB-

Helt enig. Det er nettopp derfor jeg ikke tørr å kjøpe høyttalere uten å høre dem først, uansett hvor mye kritikerne og audiofile har hyllet dem. Går nok glipp av noen gode bruktkjøp, men kan rett og slett ikke ta den sjansen. Har for eksempel et godt inntrykk av gallo, og er ivrig på å få lyttet til de utgåtte modellene som selges brukt i ny og ned. Likevel kan jeg bare ikke kjøpe de fordi jeg er redd for at de skal mangle denne "fortellergleden"
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Heisann,

Jeg må si jeg liker tråden din og også ordet fortellerglede.

Fortellerglede - Formidlingsevne - evnen til å fot - lytteglede - Substans - eieglede

Man kan bli dritt lei av å spise gourmetmat også . Ikke bare er det dyrt men man sitter ofte igjen sulten etter mer. I det lange løp fungerer det ikke og man blir enten matlei eller så blir man blakk. Omtrent slik er det også med Hifi og lyd. Det kan være så nyansert og nøyaktig det bare vil. Det kan være mikrodetaljer i "hue og ræva". Det kan være vakre, dyre kunstverk. Du kan bygge huset rundt det og ha ett eget kraftverk. Men lirer det ikke og gir det deg ikke fot og glede så har det ikke substans.

-BB-

Helt enig. Det er nettopp derfor jeg ikke tørr å kjøpe høyttalere uten å høre dem først, uansett hvor mye kritikerne og audiofile har hyllet dem. Går nok glipp av noen gode bruktkjøp, men kan rett og slett ikke ta den sjansen. Har for eksempel et godt inntrykk av gallo, og er ivrig på å få lyttet til de utgåtte modellene som selges brukt i ny og ned. Likevel kan jeg bare ikke kjøpe de fordi jeg er redd for at de skal mangle denne "fortellergleden"
Et godt poeng som aldri kan nevnes for ofte. Lytte først og helst i eget rom.
 
U

utgatt25555

Gjest
Heisann,

Jeg må si jeg liker tråden din og også ordet fortellerglede.

Fortellerglede - Formidlingsevne - evnen til å fot - lytteglede - Substans - eieglede

Man kan bli dritt lei av å spise gourmetmat også . Ikke bare er det dyrt men man sitter ofte igjen sulten etter mer. I det lange løp fungerer det ikke og man blir enten matlei eller så blir man blakk. Omtrent slik er det også med Hifi og lyd. Det kan være så nyansert og nøyaktig det bare vil. Det kan være mikrodetaljer i "hue og ræva". Det kan være vakre, dyre kunstverk. Du kan bygge huset rundt det og ha ett eget kraftverk. Men lirer det ikke og gir det deg ikke fot og glede så har det ikke substans.

-BB-

Helt enig. Det er nettopp derfor jeg ikke tørr å kjøpe høyttalere uten å høre dem først, uansett hvor mye kritikerne og audiofile har hyllet dem. Går nok glipp av noen gode bruktkjøp, men kan rett og slett ikke ta den sjansen. Har for eksempel et godt inntrykk av gallo, og er ivrig på å få lyttet til de utgåtte modellene som selges brukt i ny og ned. Likevel kan jeg bare ikke kjøpe de fordi jeg er redd for at de skal mangle denne "fortellergleden"
Et godt poeng som aldri kan nevnes for ofte. Lytte først og helst i eget rom.
Ett poeng som for såvidt gjelder alle deler av oppsettet, imho :cool:

mvh
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Når man stryker litt over høyttalerene, sitter og studerer dem og samtidig tenker 'ikke nok med det, men man kan jammen også slå på anlegget og få ut musikk!' - da har man kommet til det høyeste nivået O0
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Jeg lytter alltid på selgeren,det er vel smart?:)

Enkle toveishøgtalere har noko veldig bra ved seg,ikkje nødvendigvis best i bassen,men litt opp i frekvens.Trur nok det kan kalles fortellerglede.
Men tviler ikkje på at 3veis eller meir kan bli enda bedre,men da hopper prisen i taket.

Så hvis budsjettet er under feks 50k for høgtalere,trur eg mest på 2veis,Ferre element,ferre filterkomponenter,som bør/kan føre til bedre delekvalitet.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Selv om jeg helst vil høre en høyttaler før jeg kjøper den, så ville jeg slått til på et tilbud hvis det var spesielt godt og bygger videre i den retningen jeg ønsker meg. Jeg vet hvilke høyttalere som kan gi meg mer (og mindre) av det jeg allerede er på jakt etter, så jeg kan tillate meg litt blindkjøp sålenge jeg holder meg innenfor den filosofien jeg har som ledestjerne. Det skal ikke en nobelpris til for å skjønne at Kef LS50 vil gi meg mer av alle de kvalitetene jeg er på jakt etter i min kombinasjon av forsterker og høyttalere med unntak av den laveste oktaven. Det samme gjelder ref-modeller med UniQ og større modeller i samme serie som Q65.2. Eventuelt Tannoy med Dual Concentric i de fleste tilfeller.

Så det er ikke 100% nødvendig å høre noe i egen kombinasjon for å vite omtrent hvor du kommer i landskapet. Hvis ikke rommet er vanskelig eller lite har du endel å gå på. Men hvis et skifte går fra JBL til Spendor så bør det absolutt en prøvelytt til før du legger pengene på bordet.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Er enig i at ordet "forteller glede"er ett godt ord å bruke.
Og som de fleste andre ord som beskriver lyd så er det veldig subjektivt.
Det vil si. ..det som for meg er en høyttaler med forteller glede er kanskje en håpløs høyttaler for en annen. Ikke beskriver det lyden heller.
Men jeg tror at vi alle allikevel kan relatere til uttrykket.
Ble nevnt att mellomtonen er det viktigeste.
Er helt enig her selv om også det blir subjektivt.
Det som kanskje er vanskeligst i ett hifi oppsett er vel å finne en kombinasjon som låter "bra nok"på all musikk type man liker.
Nå varierer jo også kvaliteten på innspillingen. Uavhengig av medie.
Spesielt for oss med high end er dette vanskelig. Vi er jo så sære at vi ønsker ikke å ha noen form for dsp eller eq.
Selv føler jeg at jeg er ganske nærme å ha en høyttaler med høy forteller glede.
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
232
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Var på gang og skulle kommentere når tråden var helt fersk, men endte opp med å la være. Men siden ingen andre har tatt de frem i spotlighten, så får jeg gjøre det..

Er helt med på uttrykket fortellerglede, og det synes jeg Klipsch Cornwall har, veldig mye av! Jeg har aldri hørt CWIII, men har CWII selv (med Bob Crites bass, diskant og delefilter) i kombo med shitloads med strøm, og "gode" kilder.

Dynamikken er slåendes, og med litt pådrag er det som om alt annet rett og slett stopper opp, og alt en sitter igjen med er mer, mer, mer, og høyere!

Riktignok henger jeg meg på di som har dratt frem rommets innvirkning. En kan sitte med hvilke HTT's en bare vil, men om man ikke gidder/evner å bruke tid på plassering, og i det minste små/enkle tiltak, kommer man skjeldent i mål, okke som...
 

kaeksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.06.2016
Innlegg
505
Antall liker
129
Sted
Tromsø.
Var på gang og skulle kommentere når tråden var helt fersk, men endte opp med å la være. Men siden ingen andre har tatt de frem i spotlighten, så får jeg gjøre det..

Er helt med på uttrykket fortellerglede, og det synes jeg Klipsch Cornwall har, veldig mye av! Jeg har aldri hørt CWIII, men har CWII selv (med Bob Crites bass, diskant og delefilter) i kombo med shitloads med strøm, og "gode" kilder.

Dynamikken er slåendes, og med litt pådrag er det som om alt annet rett og slett stopper opp, og alt en sitter igjen med er mer, mer, mer, og høyere!

Riktignok henger jeg meg på di som har dratt frem rommets innvirkning. En kan sitte med hvilke HTT's en bare vil, men om man ikke gidder/evner å bruke tid på plassering, og i det minste små/enkle tiltak, kommer man skjeldent i mål, okke som...
Synd plassering, bruke acoustic greier, og måle seg frem er så innmari vanskelig. Finnes sikkert noen utmerkete video'er en eller annen plass på nettet for de som gidder. Men tipper slike tiltak kan gjøre mye for og få frem "fortellergleden" i annlegget.
Testa litt med slik 35hz-20000hz tone test, og fikk meg bakoversveis kor mye merkelig som skjedde oppover i skalaen. Noen frequenzer var på høyre side mest andre midt på osv, ble jo helt surr, tror nok jeg har mye forbedringspotensiale på anlegget mitt. men slik tweaking må jeg nok få eksperter hjem til og gjøre, en eller annen gang i fremtiden. Men fikk litt hakeslepp.
 
Sist redigert:

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Har du først tatt deg bryet med å investere litt i god lyd, bør en være villig til å bry seg litt om plassering også.
Det skal som regel ikke så mye til for å få forbedret lydet betraktelig og for å få litt mer ut av investeringene sine.
Så får det være opp til enhver hvor langt en vil ta det.
En er ikke tvunget til å måtte måle og herje, drive med akustiske tiltak osv.
Men å prøve seg frem litt med plassering bør være et minimum av hva en bør legge i det synes jeg.
Guider og tips til plassering finnes det nok av her ute på nettet.
Plutselig har du fått en mye bedre lyd en du først trodde.
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
232
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Man høster som man sår, sies det.. Det er ikke _nødvendig_ å bygge om stua til studio! Kun noen få, dog strategisk plasserte tiltak, samt finne plassering av HTT der di får kople til rommet, utgjør alt ifra himmel til helvete etter min erfaring!

Når jeg fikk CW'ene, var jeg innstillt på total ommøblering, og gav det ett forsøk, resultatet ble total fiasko, jeg spurte om hjelp, og fikk bekreftet at det mest fornuftige var og beholde plassering ca sånn det opprinnelig var...

Jeg vil presisere mitt syn på at HTT og rom er ett, og heller en "dårlig" HTT riktig plassert i et godt rom, enn en god HTT plassert "der den må stå", i et dårlig rom!
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Var på gang og skulle kommentere når tråden var helt fersk, men endte opp med å la være. Men siden ingen andre har tatt de frem i spotlighten, så får jeg gjøre det..

Er helt med på uttrykket fortellerglede, og det synes jeg Klipsch Cornwall har, veldig mye av! Jeg har aldri hørt CWIII, men har CWII selv (med Bob Crites bass, diskant og delefilter) i kombo med shitloads med strøm, og "gode" kilder.

Dynamikken er slåendes, og med litt pådrag er det som om alt annet rett og slett stopper opp, og alt en sitter igjen med er mer, mer, mer, og høyere!

Riktignok henger jeg meg på di som har dratt frem rommets innvirkning. En kan sitte med hvilke HTT's en bare vil, men om man ikke gidder/evner å bruke tid på plassering, og i det minste små/enkle tiltak, kommer man skjeldent i mål, okke som...
Synd plassering, bruke acoustic greier, og måle seg frem er så innmari vanskelig. Finnes sikkert noen utmerkete video'er en eller annen plass på nettet for de som gidder. Men tipper slike tiltak kan gjøre mye for og få frem "fortellergleden" i annlegget.
Testa litt med slik 35hz-20000hz tone test, og fikk meg bakoversveis kor mye merkelig som skjedde oppover i skalaen. Noen frequenzer var på høyre side mest andre midt på osv, ble jo helt surr, tror nok jeg har mye forbedringspotensiale på anlegget mitt. men slik tweaking må jeg nok få eksperter hjem til og gjøre, en eller annen gang i fremtiden. Men fikk litt hakeslepp.
Det er ikke vanskelig. Slettes ikke. hjelp får du her på forumet.
Det som er problemet er at man i en stue eller fellesrom skjelden får lov å plassere høyttalerene og seg selv der lyden er best.

I et ubehandlet rom er det ikke uvanlig at frekvens responsen er 15-20db ulik på forskjellige plasser mellom 20hz til 20Khz.

For å gjøre noe med det blir det ofte enten svære tiltak eller svært dyre tiltak. Mye kan gjøres med DIY billig. Men da ser det ofte ikke pent ut.

Kommersielle saker koster ofte mange mange tusen.

Det man trenger for å måle og sette seg litt inn i hvordan rommet og plassering påvirker lyden kostet deg 1100kr. Og tid og intr for det.
 

kaeksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.06.2016
Innlegg
505
Antall liker
129
Sted
Tromsø.
Var på gang og skulle kommentere når tråden var helt fersk, men endte opp med å la være. Men siden ingen andre har tatt de frem i spotlighten, så får jeg gjøre det..

Er helt med på uttrykket fortellerglede, og det synes jeg Klipsch Cornwall har, veldig mye av! Jeg har aldri hørt CWIII, men har CWII selv (med Bob Crites bass, diskant og delefilter) i kombo med shitloads med strøm, og "gode" kilder.

Dynamikken er slåendes, og med litt pådrag er det som om alt annet rett og slett stopper opp, og alt en sitter igjen med er mer, mer, mer, og høyere!

Riktignok henger jeg meg på di som har dratt frem rommets innvirkning. En kan sitte med hvilke HTT's en bare vil, men om man ikke gidder/evner å bruke tid på plassering, og i det minste små/enkle tiltak, kommer man skjeldent i mål, okke som...
Synd plassering, bruke acoustic greier, og måle seg frem er så innmari vanskelig. Finnes sikkert noen utmerkete video'er en eller annen plass på nettet for de som gidder. Men tipper slike tiltak kan gjøre mye for og få frem "fortellergleden" i annlegget.
Testa litt med slik 35hz-20000hz tone test, og fikk meg bakoversveis kor mye merkelig som skjedde oppover i skalaen. Noen frequenzer var på høyre side mest andre midt på osv, ble jo helt surr, tror nok jeg har mye forbedringspotensiale på anlegget mitt. men slik tweaking må jeg nok få eksperter hjem til og gjøre, en eller annen gang i fremtiden. Men fikk litt hakeslepp.
Det er ikke vanskelig. Slettes ikke. hjelp får du her på forumet.
Det som er problemet er at man i en stue eller fellesrom skjelden får lov å plassere høyttalerene og seg selv der lyden er best.

I et ubehandlet rom er det ikke uvanlig at frekvens responsen er 15-20db ulik på forskjellige plasser mellom 20hz til 20Khz.

For å gjøre noe med det blir det ofte enten svære tiltak eller svært dyre tiltak. Mye kan gjøres med DIY billig. Men da ser det ofte ikke pent ut.

Kommersielle saker koster ofte mange mange tusen.

Det man trenger for å måle og sette seg litt inn i hvordan rommet og plassering påvirker lyden kostet deg 1100kr. Og tid og intr for det.
Skal no kose meg en stund uten først, får se. Kan jo hende man blir gira etterhvert på det. Litt lat fremover en stund med utbedringsgenet.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg har forandret hvilken historie jeg vil ha fortalt flere ganger i livet.
Eg også! Og eg har vorte påverka av forteljaren.
Fyrste musikksjanger eg likte var den pop og rock som var vanleg å lytte til i bygda der eg vaks opp. Så fekk eg høyre denne via anlegg som spelte høgt, og som hadde basstrøkk. Då vart eg gira i den retninga. Seinare vart det både visesang, klassisk og mykje anna rart. Så etter kvart vart eg fin på det, og måtte ha eit anlegg som fortel det meste på ein engasjert måte.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.549
Sted
Sørlandet
Jeg har forandret hvilken historie jeg vil ha fortalt flere ganger i livet.
Eg også! Og eg har vorte påverka av forteljaren.
Fyrste musikksjanger eg likte var den pop og rock som var vanleg å lytte til i bygda der eg vaks opp. Så fekk eg høyre denne via anlegg som spelte høgt, og som hadde basstrøkk. Då vart eg gira i den retninga. Seinare vart det både visesang, klassisk og mykje anna rart. Så etter kvart vart eg fin på det, og måtte ha eit anlegg som fortel det meste på ein engasjert måte.
En helt naturlig utvikling spør dere meg. Og som Audiophile-Arve så prøver jeg å finne noe jeg mener spiller det meste engasjerende og motiverende.

-BB-
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Min største overraskelse (av meg selv) er at jeg skiftet ut mine SF Extrema, basert på ren innskytelse og uten å høre erstatningen først, så her tok jeg en pokersjanse så det holdt! Jeg hadde ALDRI trodd at Extrema skulle forlate man caven.
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Kan få god mat og ut av billige råvarer - f.eks. DCM Time Window...(god kokk - billige Phillips-enheter så vidt jeg husker).
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Kan få god mat og ut av billige råvarer - f.eks. DCM Time Window...(god kokk - billige Phillips-enheter så vidt jeg husker).
Jeg hadde et par pre betong Bo Hansson Chaconne II med lignende bestykning fra Philips. Blant de jeg skulle ønske jeg fortsatt hadde.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Hva med 2 brukte Quad ESL 64 eller 57? Sistnevnte kan kobles på en klasse A electrocompaniet 20W og danke ut det aller meste som selges på slike hifi sjapper.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hva med 2 brukte Quad ESL 64 eller 57? Sistnevnte kan kobles på en klasse A electrocompaniet 20W og danke ut det aller meste som selges på slike hifi sjapper.
Da er nok en annen 25-watter definitivt å foretrekke, Bedinis 25/25 ble laget til det formålet å være den perfekte match til Quad stater, og er det i alle fall til 57. Jeg har også hørt den spille vakkert på 64, klart bedre enn The Two Channel.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Første gang jeg fikk i hus høyttalere med fortellerglede var Wharfedale Harewood med keramisk diskant. De erstattet noen Tandberg av typen «lite å skrive heim om». Det må ha vært en gang på tidlig nittitall. Tror ex-en har de stående fremdeles…

Epos 14 var gøy; de likte å spille musikk. Drev dem med forsterkeri fra Tandberg 3000 serie.

Jeg er en mellomtonemann, så jeg har forblitt ved ATC siden. 20ASL pro (som jeg angrer som en hund på at jeg solgte), 50 ASL og nå gulvstående Anniversary utgaven av samme. Hvorfor? De forener det stetoskopaktige med fot. Da er jeg fornøyd. Men litt shit in shit out. Skulle kanskje hatt et eget anlegg for shit in… Kanskje Eposene?

Men jeg skal ta en telefon til ex-en. De der Wharfedalene er som en ungdomsforelskelse en ikke glemmer.
 

kaeksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.06.2016
Innlegg
505
Antall liker
129
Sted
Tromsø.
Du verden for en fortellerglede setup'et hadde med alt av gruppen immolation. *Helt satt ut*, ikke en eneste dårlig låt i albummene deres.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Skulle kanskje hatt et eget anlegg for shit in… Kanskje Eposene?
Det er nok ganske tilgivende høyttalere, altså høyttalere som fokuserte på å presentere musikk. Husker dem veldig godt. En av de få studioteknikerne jeg kjente på nittitallet som virkelig brydde seg om lyden hjemme hadde nettopp de samme Epos-ene som du hadde, og jeg har holdt et lite skråblikk på bruktmarkedet for dem siden da. Sist jeg så noen på Finn stod de for 3500, tror jeg det var. Og jeg var akkurat for sein til å få med meg et sett til 500 kroner i Os som ble solgt i bundle med NAD forsterker og CD-spiller + Denon Tuner. Tipset stod i denne tråden, men jeg var for sein med å lese HFS den dagen.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
The Two Channel Power Amp leverte vel en god del av sine 25 watt i klasse A. Litt mer enn vanlig, men kanskje ikke nok til å fortjene å bli kalt pure class A.
 

nytt

Medlem
Ble medlem
05.05.2016
Innlegg
36
Antall liker
4
Hva mener dere er høyttaleren med mest fortellerglede i de ulike priskatogoriene (som dere har lyttet til)?

0-10000

10000-20000 Gulvhøyttaler

10000-20000 stativhøyttaler

20000 + Gulvhøyttaler

20000 + stativhøyttaler
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
20+ har jeg 3favoritter jeg mener har forteller glede. Spendor a6, kudos cardera c20 og audium comp5. av det rare som har vært innom her er det de som skiller seg ut her hvertfall :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hva mener dere er høyttaleren med mest fortellerglede i de ulike priskatogoriene (som dere har lyttet til)?

0-10000

10000-20000 Gulvhøyttaler

10000-20000 stativhøyttaler

20000 + Gulvhøyttaler

20000 + stativhøyttaler

Føler dette er lettere med forsterkere.
På høyttalere er det vanskelig å beskrive de med mest fortellerglede.
Jeg føler jeg bare skriver hva jeg syns var best, men ok.


Av de jeg har hatt selv og det er noen nå, er de beste:



0-10000 * Ingen som utmerker seg av gulv.

10000-20000 Gulvhøyttaler * Triangle

10000-20000 stativhøyttaler *

20000 + Gulvhøyttaler * Burmester, Kudos, Von Schweikert

20000 + stativhøyttaler[/QUOTE] *
 
Topp Bunn