Høyttalere istedet for Quad

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Siden 1982 har jeg hatt et uhemmet kjærlighetsforhold til Quad-63. Forsterkere og signalkilder har kommet og gått men jeg har alltid beholdt Quadene. Men livet gjør noen hopp innimellom og nå bor jeg et sted der det rett og slett ikke er plass til så ruvende høyttalere. Da jeg flyttet inn stod det et par Patos Lyric 501 her, de er pene og spiller egentlig mye bedre enn jeg hadde forventet. Men de låter ikke som Quadene! Har noen av dere erfarne medpasienter noen gode råd? Anlegget ellers er Sony SCD-1, CJ Premier 17 og 11 med Transparent Ref kabler. Jeg spiller mest akustisk musikk og savner først og fremst lydrommet som Quadene kan lage, i tillegg til den - hva skal jeg kalle det: organiske kvaliteten? - lyden av ordentlige instrumenter og levende mennesker! Jeg nok også særlig problemer med diskanten til Patosene i lengda. Størrelsen til Patosene er max av det som kan gå. Eller bør jeg kjøpe nytt hus i stedet?
 
D

Doxa..

Gjest
Sonus faber har mange flotte modeller som passer dine kriterier.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kan jo hende du vil like høyttalere som klangmessig er i samme gata... f.eks Spendor S3/5 (veldig små), Harbeth Compact 7/3 (store stativere), ProAc D28 (enda større gulvståere) etc....
Eller for et friskere alternativ (som jeg dessverre ikke har hørt ennå); Monitor Audio Platinum 100... jeg har virkelig store forventninger til denne luksusmodellen fra denne superprodusenten.

Ellers er jo Quad 11L og 12L veldig velklingende høyttalere da.

Mvh Vidar P
 
U

utgatt60135

Gjest
Hvordan spiller Quad for oss som ikke kjenner dem? Hvor stort er rommet? Er det for lite for ML og er den for analytisk? Er det den smigrende lyden av Sonus Faber Cremona du søker eller har den for mye bass? Kanskje en Magnepan gjør susen? ProAc er også meget gode på akustisk. Hvor mange grukker vil banken gi ut til deg a..?
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.891
Hvor meget har den glade og lykkelige Quad ESL-63 eier tenkt å bruke på en temporær erstatning?
Jeg har hatt mitt par ESL-63 siden 1986 ;D
Jeg holder en knapp på Gallo Reference 3.1
 

MerlinTheMagitian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
161
Antall liker
2
Jeg ville ha prøvd Merlin TSM MX. www.merlinmusic.com eller sjekk www.audioart.no.
Hvis jeg var deg så ville jeg ha ringt til Vidar Sonesen og tatt en prat og arrangert en lytt på Merlin TSM-MX.
De har garantert mange av de kvalitetene du er etter. Åpent, organisk, homogent og veldig bra på akustisk musikk.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Stemmer på Gallo. Vektløse og med dipol faktor. Merlin er også en meget god høytaler, men jeg synes den kan bli litt romantisk av seg.

jeg tror du vil få ett gjennomsiktigere og mer frigjort lydbilde gjennom gallo.

McLaren
 

oblerum

Medlem
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
7
Antall liker
0
Sted
Raufoss
Holder også en knapp på Gallo lettplasserte og små, men hva med Martin Logan Clarity hvis du vil ha elektrostat?

Der har du en slank elektrostatmodell som også har en domediskant en kan evt. kan slå på for å få et løft i toppen hvis rommet er dempet.

mvh
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
oseanna skrev:
Siden 1982 har jeg hatt et uhemmet kjærlighetsforhold til Quad-63. Forsterkere og signalkilder har kommet og gått men jeg har alltid beholdt Quadene. Men livet gjør noen hopp innimellom og nå bor jeg et sted der det rett og slett ikke er plass til så ruvende høyttalere. Da jeg flyttet inn stod det et par Patos Lyric 501 her, de er pene og spiller egentlig mye bedre enn jeg hadde forventet. Men de låter ikke som Quadene! Har noen av dere erfarne medpasienter noen gode råd? Anlegget ellers er Sony SCD-1, CJ Premier 17 og 11 med Transparent Ref kabler. Jeg spiller mest akustisk musikk og savner først og fremst lydrommet som Quadene kan lage, i tillegg til den - hva skal jeg kalle det: organiske kvaliteten? - lyden av ordentlige instrumenter og levende mennesker! Jeg nok også særlig problemer med diskanten til Patosene i lengda. Størrelsen til Patosene er max av det som kan gå. Eller bør jeg kjøpe nytt hus i stedet?
Her er en annen som liker Quad : http://www.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=speakers&n=124418&review=1
Høytalerene er konstruert for å låte optimalt plassert i hjørnene av et rom.
Ser at det ligger et par brukte Audio Note E/Sp på bruktbørsen nå.
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
580
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
Et grusomt dilemma du har her, oseanna. :p. Mange bra forslag her. Galloene er jo absolutt et godt valg, ingen "boks lyd". I tillegg til de overnevnt ville jeg prøvd ATC sine aktive monitorer, Active 10 eller 20. En meget god mellomtone som kan nærme seg Quadene.
 
J

Jurassic

Gjest
Hvis en går for Respons får en både organisk lyd og en høyttaler som er mye kjappere enn en elektrostat (utenom i bassområdet) samt med en sømløs mellomtone.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Glem alt det de andre sider, du skal dra til Norsk Audio Teknikk og få en demo på et sett Dynaudio så er du ferdig med høyttalere for resten av livet ;)
 
U

utgatt60135

Gjest
Er det flere bastante råd om én vei som fører til nirvana?

Hva med å forsøke å spore litt mer info fra trådstrater først? Eller kjenner alle Quadene som gjør det lettere å sette seg inn i trådstarters preferanser?

Jeg synes i allefall det er vanskelig å anbefale uten å vite mere om rom, pris og preferanser. At det er så mange som anbefaler Gallo overrasker meg fordi jeg ikke tenker på dem når det gjelder organisk lyd for akustisk musikk.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Litt fleipete i første utsagn men ja, jeg har hørt endel Quad ESL63 og det er en fantastisk høyttaler innenfor endel områder. Derfor mener jeg Dynaudio kan gi den samme ærlige usminkede mellomtonen, farten pluss et betydelig løft i diskanten samt renere og klarere bass (litt avhengengig av modellvalg selvsagt, men generelt et tight og ærlig lydbilde)
 
U

utgatt60135

Gjest
Dynaudio Contour har ikke klart å imponere meg spesielt selv om den er god, men vi har jo alle forskjellige tolkninker.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Imponerte ikke meg spesielt i starten heller, tar litt tid å venne seg til den rene resonansfrie lyden. Kan virke kjedelig i starten men for min del er jeg rimelig frelst. Koblet opp Klipschene på lørdagen for å sjekke om jeg var blitt "kjerring" og det hadde jeg gitt. 30 minutter med Klipsch var nok til å savne den silkerene diskanten til Dynaudio. Tok riktignok et db-drag med Klipschene og Yello men det gir ikke det samme som før......altså, kjerring men fornøyd allikevel :-*
 
J

Jurassic

Gjest
hifiguru skrev:
Imponerte ikke meg spesielt i starten heller, tar litt tid å venne seg til den rene resonansfrie lyden. Kan virke kjedelig i starten men for min del er jeg rimelig frelst. Koblet opp Klipschene på lørdagen for å sjekke om jeg var blitt "kjerring" og det hadde jeg gitt. 30 minutter med Klipsch var nok til å savne den silkerene diskanten til Dynaudio. Tok riktignok et db-drag med Klipschene og Yello men det gir ikke det samme som før......altså, kjerring men fornøyd allikevel :-*
Sammenlignet med Respons sine kabinetter blir Dynaudio kabinettene som eggkartong i forhold. Men for all del, Dynaudio har fine og resonansfrie kabinetter. Dynaudio har blitt skikkelig i skuddet om dagen ser det ut som iallfall, har en arbeidskamerat som akkurat kjøpte seg Special 25.
 
U

utgatt60135

Gjest
Ja hvis du sammenligner mot Klipsch på akustisk blir de fleste mye bedre ;). Jeg synes ikke Contour er helt fri for farging, derimot syntes jeg Focus er veldig god på det området. Men det kan jo påvirkes mye av forsterkeri også da. ProAc er glitrende på akustisk og farger ingenting men det finnes jo gode alterantiver.
 
J

Jurassic

Gjest
Jeg sitter med inntrykk av at Proac ikke er nøytrale, ialfall ikke de modellene med en rimelig pris. Hørt Proac stativhøyttalere spille med loudness i bassen samt at jeg ikke vil kalle mellomtonen på det jeg har hørt helt nøytral. Men det er ikke feil å eie Proac. Etter mine ører er en Dynaoudio i samme prisklasse mer nøytral.
 
U

utgatt60135

Gjest
Selv legger jeg ikke bassmengde inn i begrepet nøytral. Mellomtonen til ProAc er helt nøytral i mine ører men de kan jo som alt annet farges av elektronikken.

Hvis du mener Studio mot Focus kan jeg være enig men ikke Respons mot Contour.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Mange velmenende råd her. Både mer eller mindre kvalifisert :-\

Jeg innimellom hørt litt på ESL63, og mener at de innen en del områder, og kanskje spesielt på den typen musikk som trådstarter nevner, har kvaliteter som få andre kan matche. Spesielt når man legger inn en forutsetning om plass og størrelse.

Kanskje det finnes en liten høytaler som spiller slik ESL63 gjør? Om det gjør, vil jeg tro at dette er en høytaler som det er lagt veldig mye testing, tilpassig kabinett og kvalitetskomponener i. Slikt blir ofte dyrt også.

Noen har nevnt Respons. Kan du leve med størrelsen, tillater jeg meg å mene at det er det nærmeste jeg kan tenke meg.

Jeg kan ikke gi deg noe kvalifisert råd, annet enn at du bør forberede deg på noen kompromisser her.

Lykke til!
 

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
360
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Med 2 stk 6550 i hver kanal, er forsterkerkraften begrenset. Premier 11A har kun 70W i 4 eller 8 Ohm. Det må det selvfølgelig tas hensyn til.

audiofreaks mente da de solgte P11 at Ruark Equinox var en god match. Det er det sikkert fremdeles. Ellers er jo Sonus Faber allerede nevnt. Mange av deres stativmodeller vil funke med en P11.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Nevnte Ruark er en trivelig sak, rimelig og minnes jeg rett? Sonus Faber lager mange nydelige høyttalere men er det ikke litt "Doris Day" filter over dem?
 
D

Dilla

Gjest
oseanna skrev:
Siden 1982 har jeg hatt et uhemmet kjærlighetsforhold til Quad-63. Forsterkere og signalkilder har kommet og gått men jeg har alltid beholdt Quadene. Men livet gjør noen hopp innimellom og nå bor jeg et sted der det rett og slett ikke er plass til så ruvende høyttalere. Da jeg flyttet inn stod det et par Patos Lyric 501 her, de er pene og spiller egentlig mye bedre enn jeg hadde forventet. Men de låter ikke som Quadene! Har noen av dere erfarne medpasienter noen gode råd? Anlegget ellers er Sony SCD-1, CJ Premier 17 og 11 med Transparent Ref kabler. Jeg spiller mest akustisk musikk og savner først og fremst lydrommet som Quadene kan lage, i tillegg til den - hva skal jeg kalle det: organiske kvaliteten? - lyden av ordentlige instrumenter og levende mennesker! Jeg nok også særlig problemer med diskanten til Patosene i lengda. Størrelsen til Patosene er max av det som kan gå. Eller bør jeg kjøpe nytt hus i stedet?
Mener å huske at Ken Kessler i en test en gang sa noe sånn som at "Vil du ha ESL-63's lydkvaliteter i en liten stativhøyttaler er det ingen grunn til å se lengere en til Sonus faber Guarneri Homage". Disse høyttalerne begynner å få noen år på baken, men jeg tror de holder god stand mot nyere konstruksjoner uten å påstå at jeg har hørt alt av det siste og nye der ute i hi-fi jungelen.

Resten av anlegget ditt vil passe som hånd i hanske til Guarneri Homage, og disse høyttalerne vil ikke skjemme den type musikk du lytter til, tvert i mot!. Jeg er selv en lykkelig eier av et par, og kan ikke annet enn å anbefale de på det varmeste. Har sett de brukt her på sentralen. Audiogon.com er et annet alternativ om man leter etter brukt. De går for ca halv pris, rundt 35k.

Lykke til i jakten på arvtageren til ESL'ene dine!

Mvh Tommy K
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Min første hifi-kjærlighet var avstandsforelskelse rettet mot Quad ESL-63 for mange år siden. Har aldri eid et par siden jeg aldri har hatt rom til dem. Nå i det senere har jeg funnet noe av det samme i andre høyttalere med planare elementer av en eller annen sort. Men selv om vi snakker Martin Logan eller bånddiskanter, og disse nærmer seg, så har jeg aldri hørt noen som helhetlig fremkaller den magien jeg mener å huske fra mange år tilbake. Det kan jo også hende at den magien ikke ville kommet på samme måte i dag, siden jeg har hørt så mange gode anlegg siden dengang. På Arkenmessa i Gøteborg fikk jeg imidlertid hørt litt på de nye Quad-høyttalerne (som heller ikke er små), og nikket gjenkjennende til den gode Quad-lyden.

Et alternativ jeg mener kan gi noe av det samme i den viktige mellomtonen og diskanten er Elac sin 6-serie med koakselementet med AMT og sirkulær båndmellomtone. Verdt en lytt, f.eks. Elac FS 607 X-Jet. Men HELT det samme blir det nok aldri...
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Nei det skal godt gjøres, husker med stor glede et møte med ESL 63 og Gradient SW 63 subber på et pent oppsatt system i demorom hos Neby i torggata for mange år siden. Har hørt endel Martin Logan opp igjennom og har vel aldri følt samme magien ved dem selv om det funker kjempebra.
 

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Innlegg
179
Antall liker
1
Hvis du skal ha en dynamisk høyttaler som kan minne om elektrostater, bør du prøve med Triangle. Gjerne Triangle Celius, en høyttaler som spiller utrolig åpent i mellomtonen og med masse luft i toppen. Sammen med en stram bass og dynamikk får du en lyd som ingen andre kan under 25' kroner kan hamle opp med. Dette er selvfølgelig min subjektive mening.
 
U

utgatt60135

Gjest
Triangel har neppe noe å stille opp med mot dem.

Men er rommet stort nok til Magnepan? De kan kanskje matche dem?
 
T

theStig

Gjest
Av det jeg har hørt av Magnepan, så er de ingen match for ESL63...

Vill nok kikket i retning Sonus Faber eller Audio Physik
 
U

utgatt60135

Gjest
Ok, men hvordan spiller Quadene som så mange har pratet om? Jeg har jo fått med meg at det var noe av det grommeste du fikk for endel år tilbake? Klangkarakter? Er det Sonus Faber´s vakre og behagelige litt varme klang? AF er vel temmelig nøytrale?
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Det blir aldri det samme. Jeg er dog forholdsvis enig med Vidar P. Ellers er en ht som i likhet med Quaden har en fabelaktig evne til å forsvinne (for å etterlate seg et særdeles presist tre-dimensjonalt lydbilde) den originale AE1, som nå er i produksjon igjen som AE1 Classic. Koster ikke allverden, tror jeg. Noe i retning av 12k, eller noe.
Hvis du ikke spiller særlig høyt, og vil slippe fra det billigere, så var det en 11ohm Ls3/5a på bruktmarkedet nylig til 5k...
No
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
AE1 husker jeg fra en messe på Sørlandet og overrasket med å fylle en hel vestibyle med vellyd. Men de kan vel være lit tøffe i trynet på "feil" elektronikk, kanskje de større AE2 og ikke minst den svindyre AE5 hadde vært noe å lett etter?
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Jurassic skrev:
Hvis en går for Respons får en både organisk lyd og en høyttaler som er mye kjappere enn en elektrostat (utenom i bassområdet) samt med en sømløs mellomtone.
Hvordan kan du forklare dette?

Jeg vil hevde at ett dynamisk element aldri kan bli like raskt som filmen på en elektrostat da man kan ha hundrevis av filmer på vekten at ett dynamisk element.

McLaren
 
J

Jurassic

Gjest
McLaren skrev:
Jurassic skrev:
Hvis en går for Respons får en både organisk lyd og en høyttaler som er mye kjappere enn en elektrostat (utenom i bassområdet) samt med en sømløs mellomtone.
Hvordan kan du forklare dette?

Jeg vil hevde at ett dynamisk element aldri kan bli like raskt som filmen på en elektrostat da man kan ha hundrevis av filmer på vekten at ett dynamisk element.

McLaren
Akselerasjonskurvene ble publisert i Fidelity no. 3/2004 og de viser det jeg sier.
Enkelt og greit.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Den anntatt beste erstatteren (Etter min mening T F) vil antakeligvis ikke bli vurdert, fordi den er for støgg!


;D

Det finnes da mange brukt Qad høyttalere til salgs ville jeg tro...
Og... De subbene vøtt, de kommer nå med oppgradert delefilter...
Egentlig ville jeg sagt: Hvorfor i jølle ha noe annet enn Quad, når du digger dem?

Hva med MICROPURE KOTARO da? http://www.subasaudio.com/ i sverige selger dem her i norden.

http://www.6moons.com/audioreviews/micropure/kotaro.html

Med egnet sub, si en Paradigm Servo-15 ... blir det sikkert supert!
http://www.hometheatersound.com/equipment/paradigm_servo_15_v2.htm

mvh
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.891
hifiguru skrev:
Nei det skal godt gjøres, husker med stor glede et møte med ESL 63 og Gradient SW 63 subber på et pent oppsatt system i demorom hos Neby i torggata for mange år siden. Har hørt endel Martin Logan opp igjennom og har vel aldri følt samme magien ved dem selv om det funker kjempebra.
Ikke sant ;D
Tilsvarende opplevelse har jeg hatt hjemme hos en hyggelig kar som har dette oppsettet i privat eie.
To ord renner meg øyeblikkelig i hu: MUSIKLAITET og TROVERDIGHET.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.193
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Hva med noe fra Gradient? Har selv Gradient Revolution, den største de selger. PM Audio har agenturet i Norge. De er i allefall mindre kilne på rom og plassering enn Quad. En mindre modell er kanskje enda mer plasseringsvennlig.
Jeg er veldig glad i lyden av de. Er også glad i Quad. Var og hørte 2905 for noen uker siden, og det var det beste jeg noensinne har hørt. Noe av den samme signaturlyden som i mine egne, bare bedre... Verdt å sjekke ut. (Fins det noen Gradienter nær deg?)

IMHO
Bernt
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Etter det jeg har hørt av Piega TC70-X tror jeg disse kunne være en bra kandidat hvis lommeboken holder. Utrolig oppløste og luftige - herlige på akustisk musikk. Rimelig kompakte (og lekre!) er de også. Men de koster litt ja...

http://www.duet.no/TC70.htm

De mindre modellene fra Piega har jeg ikke hørt, men det er mulig de har mye av de samme kvalitetene selv om de ikke har koaks mellomtone/diskant løsningen fra 70-X
 
Topp Bunn