Høyttaler tips!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Ville forandret lytteposisjon m.a.o lenger mel. høytalerene enn til lytteposisjon el. likt , gjorde dette i min stue for 5 dg. siden og er sjokkert ennå over lydforbedringen .
Hvis du flytter f.eks sofaen el. stolene nærmere høytalerne får du ett bedre utgangspunkt :-* .

Hva har du i oppsettet ditt ellers ? .

I det " lille " rommet ditt ville jeg gått for ett par små monitorer el. halvstore stativ høytalere .

Har du 25 - 30 K så vanker det rabbat hos Lyric , masse bra Proac til den prisen ::) .
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Carlsson, Gradient Revolution, Merlin.............. Det er tre av de beste jeg vet om!!! Kan seff gå for monitorer og, og da ville jeg sett på Sonus Faber, Dynaudio.........
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Quasi Quarterwave Back Loaded Horn. Dette må jo være en konstruksjon for ett slikt rom.
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
I serien "Man anbefaler hva man selv har" :) vil jeg slå et slag for britiske Living Voice. Disse er ikke veldig kjent i Norge, men AuidoArt (www.audioart.no) forhandler disse. Sjekk www.livingvoice.co.uk for info/tester osv.

Disse spiller musikk uten fiksfakserier. Lettdrevne (svært populære blant rørforlket i Engalnd), spiller meget bra også på lavt/moderat volum om du bor i blokk, nydelig finish og en komponentkvalitet som er uvanlig i prisklassen.

Disse dukker så godt om ALDRI opp brukt, så de (få) som har de her i Norge er tydligvis fornøyde i alle fall.
Disse Living Voice høyttalerne ser veldig interessante ut! Noen som har erfaringer med dem?
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Det blir helt håpløst å si hvilken høytaler som blir optimal i ditt lytterom. Du bør teste de aktuelle høytalerne hjemme hos deg selv. Kun da vil du finne ut hvilken du bør velge. Sørg bare for at de høytalersettene du tester hjemme er spillt inn.

Det rommet ditt høres litt vrient ut ja. Derfor blir det veldig viktig at du får satt opp høytalerne i fase. Med sideveggen så nærme vil trolig senterpunktet i lydbilde bli litt forskjøvet. Derfor kan du ikke bruke prinsippet om en likesidet trekant når du setter høytalerne opp. Dersom du har xlo test & burn-in cd'en sett på den med spor nummer 2 (eller en annen cd som har et klart definert senterpunkt som er lett å stille etter. Start med høytalerne der du ønsker å ha dem. Mål opp på millimeteren avstanden mellom høytalerne. Sett opp en gjenstand midt mellom høytalerne så du vet hvor senterpunktet er. Flytt så en av dem nærmere eller lenger i fra lytteposisjon til du hører senterpunktet i musikken er på det samme sted som senterpunktet i rommet. Nå det er gjordt starter morroa. Nå må du sette dem opp i fase. Dersom du har xlo cd'en sett på spor nummer 12(Dersom du ikke har denne cd'en kan du prøve å finne et musikk stykke som er tatt opp "ut av fase"). Dette sporet er "stereo out of absolute faze" med først en saksfon og deretter en kvinnelig vokal. Når du ikke kan høre hvor saxen eller vokalen befinner seg i lydbildet er du i mål (nesten er ikke godt nok). Du vil da finne at høytalerne ikke står symetrisk, men det låter helt riktig allikevel. Rommet vil da ikke være noe problem lenger. Dersom du skal teste flere høytalere vil det være lurt å legge ned teip på gulvet slik at du finner rett plassering til høytalerne når du ab tester. Lykke til og god jul :D
Noen som har en kopi av overnevnte xlo test & burn-in cd?
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Disse Living Voice høyttalerne ser veldig interessante ut! Noen som har erfaringer med dem?
Sorry, bare fra omtaler.Mye positivt. :)
Ser at Vidar (audioart) har 2 sett til salgs.
Ett sett Auditorium til 15k og
ett sett Auditorium Avatar OBX-R til 35k (toppmod)
Vidar er en kjernekar og test hjemme lar seg sikkert ordne. ;)
 
N

nb

Gjest
Ring Vidar Sonesen på Audioart, han er en trivelig fyr. Jeg fikk snappet det eneste settet jeg har sett brukt i Norge på to år og er i alle fall meget fornøyd med de.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.917
Torget vurderinger
24
Living Voice har jeg ikke hørt mye, men det jeg hørte var veldig bra.

Ellers vil jeg jo si at med et rom som har denne smale bredden og vil profittere på høyttalere som liker litt tett innbyrdes plassering, eierskap av rørforsterker på 2X80W så hadde jeg kjøpt VSM på bruktbørsen.

Det ligger et par VSM gen III på bruktbørsen til en latterlig lav penge. At de er analytiske og tynne i klangen mener jeg kan unngås ved riktig oppstilling og matching. Men, god elektronikk er en forutsetning for å lykkes.
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Takker for alle tips!

Holder en fing på Amphion Xenon for øyeblikket. Virker som om disse passer fint til et litt vanskelig rom. Vurderer å anskaffe meg disse etter nyttår!
Noen som har disse til salgs? Send PM:)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Takker for alle tips!

Holder en fing på Amphion Xenon for øyeblikket. Virker som om disse passer fint til et litt vanskelig rom. Vurderer å anskaffe meg disse etter nyttår!
Noen som har disse til salgs? Send PM:)
Sjekk med AudioAktøren i Horten. Han har (hadde?) et brukt par. Strøkne og spilte vakkert. Tror han skull ha 15" som var litt mere enn jeg hadde satt budsjettet til...
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Merlin VSM-MX er helt fantastisk. Bedre "utklinging" og "bitt" skal du leter lenge etter. Dette er en purist HT. Ta en søk på Google eller Audiogon...
 
Topp Bunn